[Windows Server 2019] RDS forward microfoon niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 13:11
Beste Tweakers,

Na een heel aantal uren zoeken en proberen besloten om een topic aan te maken, het lukt mij niet om met een Windows 11 Pro client de lokale microfoon te forwarden naar een Windows Server 2019 RDS server.

Wat ik al geprobeerd heb:

GPEDIT:
Computer configuration > Administrative Templates > Windows Components > Remote Desktop Services > Remote Desktop Session Host > Device and Resource Redirection

Allow audio recording redirection enabled op zowel client als server
Allow audio and video playback redirection enabled op zowel client als server
Do not allow supported Plug and Play device redirection disabled op zowel client als server

Geverifeerd dat de Remote Desktop Services UserMode Port Redirector draait en gestart wordt

REGEDIT:
Computer > HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Control > Terminal Server > WinStations > RDP-Tcp>fDisableAudioCapture deze op waarde 0 gezet.

CLIENT:
In de RDP client remote audio recording op record from this computer gezet.
Privacy settings gecontroleerd deze staat op toestaan. (Deze staat ook aan op de server).
Getest op zowel een laptop met ingebouwde microfoon als met een desktop met een USB webcam microfoon.

Ook geprobeerd naar een Windows 2022 RDS Server, deze werkt helaas ook niet.
Hij ziet helemaal geen invoerapparaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ls337xE3VVaauJQrQH6x5kY-4D0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FvnUq0urEWurbPmqQZfdr5bN.png?f=user_large

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

[ Voor 3% gewijzigd door pennenlikker op 30-01-2024 09:54 ]

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Ik weet het niet zeker. Maar het zou mu niet verbazen als dat nadrukkelijk geblokkeerd is door Microsoft.

Stel je werkt thuis en je logt via RDP in op de desktop op de zaak, dan zou je zo stiekum mee kunnen luisten naar wat er op de zaak besproken word...

[ Voor 194% gewijzigd door Nickname55 op 30-01-2024 09:59 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 21:01
Draait de Audio service op die RDS server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
Nickname55 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:52:
Ik weet het niet zeker. Maar het zou mu niet verbazen als dat nadrukkelijk geblokkeerd is door Microsoft.

Stel je werkt thuis en je logt via RDP in op de desktop op de zaak, dan zou je zo stiekum mee kunnen luisten naar wat er op de zaak besproken word...
Dit heeft in het verleden altijd gewerkt, dit zou nog steeds moeten werken. Ook zullen we maar weinig mensen zijn die een server besturingssysteem op hun desktop hebben staan.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
nextware schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:55:
Draait de Audio service op die RDS server ?
Ja geluid wordt van de terminal server gewoon afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:01
Log je in via een rds gateway of rechtstreeks op rdp 3389?
De rds gateway instellingen overrulen namelijk je GPO voor deze aanmeldingen.

Controleer ook eens hoe de privacy instellingen voor de microfoon staan op zowel de cliënt als de rdshost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
MarkieNL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:17:
Log je in via een rds gateway of rechtstreeks op rdp 3389?
De rds gateway instellingen overrulen namelijk je GPO voor deze aanmeldingen.

Controleer ook eens hoe de privacy instellingen voor de microfoon staan op zowel de cliënt als de rdshost.
Er is geen gateway we loggen direct in, zij het op een andere poort. Ook hebben het getest met een server die de RDS services niet geïnstalleerd heeft en 1 die deze wel heeft geinstalleerd, beide hetzelfde resultaat.

In de privacy settings zie ik niet mstsc staan en ook geen manier om die wel toe te voegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFmmVytqykxrzozqaqdLZa54IkU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v4sYPnEyWjGTQfBASk8rdbMR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Als er een active directory is met group policies heeft het niet veel nut om in local policies te gaan knutselen, die worden genegeerd omdat group policy op domeinniveau voorrang heeft. Je zult dan op de domain controller de settings overnemen die je nu op de server in de lokale policy hebt aangepast.

Controleer ook je sessie collectie instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0xXbIIKwS47yui5UK09aoEhNGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GljnpKxWltkBp1ZmRtw055Sa.png?f=user_large

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
nelizmastr schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:27:
Als er een active directory is met group policies heeft het niet veel nut om in local policies te gaan knutselen, die worden genegeerd omdat group policy op domeinniveau voorrang heeft. Je zult dan op de domain controller de settings overnemen die je nu op de server in de lokale policy hebt aangepast.

Controleer ook je sessie collectie instellingen.

[Afbeelding]
RD connection broker / gateway is niet geïnstalleerd. Dit probleem komt ook voor bij servers die geen RDS services hebben geïnstalleerd. Session collections zijn hiermee ook niet beschikbaar. Probleem komt voor op zowel domain joined servers als lokaal draaiende servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
Net ook getest op een Windows Server 2016 server helaas hetzelfde resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fa84ynz1V71LVGmF0vwvAXuLfIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bMrYjhqAuHUHaRYHUlLTOihX.png?f=user_large

Ook een andere client geprobeerd welke ik expliciet machtigingen kan geven op de lokale microfoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvE3OFckU6P7a7WjIkC7jEEKb4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W5Lu7YCIQH5Uz00H9uUja9MJ.png?f=fotoalbum_large

Maar helaas ook geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet je langzaamaan gaan afvragen of je hier nog veel tijd in moet steken dan.

Wat ik erover lees is dat het hele volksstammen niet lukt om dit goed werkend te krijgen.

Uiteindelijk is RDS ook geen multimedia server maar een systeem uit een vervlogen tijd en vooral geënt op de deskwerker die alleen Word, Excel, Outlook en internet nodig heeft.

Als het om bijv. een VOIP applicatie en/of Teams gaat zou ik eens gaan voorstellen naar een moderne werkplek te kijken. Met wat je nu in de markt ziet hebben we over 10 jaar geen terminal servers meer. Citrix heeft de keutel ook al ingetrokken qua ontwikkeling.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
nelizmastr schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:14:
Je moet je langzaamaan gaan afvragen of je hier nog veel tijd in moet steken dan.

Wat ik erover lees is dat het hele volksstammen niet lukt om dit goed werkend te krijgen.

Uiteindelijk is RDS ook geen multimedia server maar een systeem uit een vervlogen tijd en vooral geënt op de deskwerker die alleen Word, Excel, Outlook en internet nodig heeft.

Als het om bijv. een VOIP applicatie en/of Teams gaat zou ik eens gaan voorstellen naar een moderne werkplek te kijken. Met wat je nu in de markt ziet hebben we over 10 jaar geen terminal servers meer. Citrix heeft de keutel ook al ingetrokken qua ontwikkeling.
Die discussie heb ik vaker toch blijft RDS ontzettend flexibel en heeft het nog steeds voordelen t.o.v. "de moderne werkplek"
Toch blijft het vreemd dat audio netjes geforward wordt maar de microfoon niet, iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met Remote Desktop app op de Mac en een RDS 2022 server heb ik de opties aangezet (Microfoon en Camera) en deze komen gelijk op de server erbij (geen admin user) en zonder een reboot.

Het is écht een standaard install zonder bijzondere policies eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGEzD4VBmTjaZom8WsuT5FpBjeo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kypMnshDoZGgE2J1pbH0LsO5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ui6-BQ6KI3YobeOh8mspS1pLczA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VJpzVtmxJC4tyWTU5AdBbjS3.png?f=user_large

Dit is intern, verbonden zonder RDS Gateway ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
Vorkie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:08:
Met Remote Desktop app op de Mac en een RDS 2022 server heb ik de opties aangezet (Microfoon en Camera) en deze komen gelijk op de server erbij (geen admin user) en zonder een reboot.

Het is écht een standaard install zonder bijzondere policies eigenlijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is intern, verbonden zonder RDS Gateway ertussen.
Hmmm intressant, heb het net met mijn iPad geprobeerd maar die forward hem helaas ook niet. Zal er zo eens een Win10 client bij pakken. Bedankt voor het checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
Net geprobeerd met een Win8, Win10 en android client. Alle drie hetzelfde resultaat geen webcam en geen microfoon. Wel audio, wel printers en ook schijven worden geforward. Zal vanavond eens een VM met kale 2022 installatie doen. Verder heb ik bijna geen policies gewijzigd, wel gaan alle RDS servers over een andere poort dan 3389. Heb de poort teruggezet naar 3389, geen effect, hele firewall uitgezet ook geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
Na het installeren van remote desktop session host wordt de microfoon wel herkend alleen kan deze geen audio opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat probeer je werkend te krijgen? Je bent je ervan bewust dat Teams sowieso niet soepel gaat werken ook al krijg je de microfoon redirected? Zonder AV optimizations krijg je geen fijne UX als het al werkt: https://techcommunity.mic...minal-servers/m-p/4017214
En het lijkt er niet op dat MS deze support gaat backporten. Op AVD werkt dit overigens best prima, ook voor video.
Heb je een andere usecase dan heb ik niks gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
Dat is 1 van de usecases ben het helemaal zat om bij MS voor ieder ding te moeten betalen. Terwijl de kosten van hardware al jaren dalen stijgen onze cloud kosten alleen maar. We hebben vrij concrete plannen om een groot stuk weer on-premises te gaan doen. De vm’s hebben een geforwarde videokaart en i.c.m. TSwebcam moet ik zeggen dat het video/webcam gedeelte prima liep. Nu alleen de microfoon nog maar dat moet prima lukken aangezien normale audio ook prima loopt. We gaan dit nog wel uitgebreid testen maar het zag er wel goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:11
Heb je al eens gekeken naar Azure Stack HCI? Sinds kort is het ook mogelijk om Azure Virtual Desktop op die dingen uit te rollen.

Op je eigen hardware, maar wel met een moderne VDI-oplossing waar Microsoft toch meer in lijkt te investeren. Azure Stack HCI is uiteraard ook niet gratis, maar het kan eventueel een compromis zijn om de functionaliteit te waarborgen waar je naar op zoek bent.

Edit: Met Azure Hybrid Benefit is Azure Stack HCI zelfs gratis. Wellicht heb je dat al of kom je daar voor in aanmerking. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 07-02-2024 16:37 ]

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1