voorbereiding fiber tijdens verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 20:45
Ik ben bezig met de verbouwing en ben aan het kijken hoe ik zo net mogelijk (WAF) de fiber aansluiting kan voorzien. Voor alle duidelijkheid, deze is er nog niet, maar technisch zal deze binnenkomen via de gevel net naast de huidige Coax kabel.

Onderstaand geeft heel rudimentair terug wat er is.

Fiber + Coax komen binnen via de gevel ( appartement op 4de verdieping). Net waar de kabels binnenkomen moet ik nog een Gyproc muur plaatsen, waar later ook de TV komt te hangen.

Idealiter had ik graag GEEN enkele modem/router/versterker gehad waar de TV komt te staan (zo clean mogelijk). Ik had deze graag allemaal in de "technische ruimte" geplaatst. Daar had ik dan graag de Fiber modem / Kabel model + versterker / switch geplaatst.
Om dan van daaruit terug te vertrekken met UTP + coax naar de plaats waar de TV komt te staan en naar de andere ruimten in het huis.

Nu weet ik dat voor Coax dit eigenlijk wel mogelijk moet zijn, deze kan ik eenvoudig zelf verlengen. Maar ik weet niet goed wat ik best doe met de toekomstige fiber aansluiting.

De Fibermodem plaatsen in de technische ruimte zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn? Daarom zal de fibermodem ergens tegen de nieuwe gyproc muur moeten komen zo dicht mogelijk waar deze fiber binnenkomt.

Maar hoe groot is een fibermodem (lijkt in ieder geval stuk kleiner dan een kabel modem), en kan dit bv. via PoE gevoed worden ? Of heb ik effectief een stopcontact nodig? Zou dit liefst zo mooi mogelijk wegwerken.

Mijn plan was dan om van daar met UTP naar de technische ruimte te gaan, en dan vanuit de technische ruimte terug te keren met een andere UTP naar de plaats van waar de TV komt.

Andere ideetjes hoe ik dit best aanpak ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBaH2gtWDChLGKSYklUG2Z4lI54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3pnVohnF6nHjJo0snYF5F0SK.png?f=user_large

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 12:59
Ik zat ook met dit probleem. Je kan de netwerk beheerder vragen het door te trekken. Maar meestal (je zit in een appartement) zijn er afspraken met de vve gemaakt over waar het binnen te brengen en houden ze zich daar strict aan.

Een “fiber modem” hoeft niet heel groot te zijn. Maar dat is allemaal afhankelijk van de techniek en leverancier. Van KPN kreeg ik een soort kap over de glas aansluiting. Van Odido nu een (geloof ik) NTU. Deze heb ik zelf vervangen dus er hangt nu een klein kastje boven de glas aansluiting.
Je kan kijken of er al installateurs zijn die met fiber kabel kunnen werken als je het niet zelf wilt doen. Ik kon ze niet vinden maar dat is 3 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is op zich niet moeilijk om dat soort dingen te verplaatsen cq te verlengen, maar hoe je dat moet doen ligt heel erg aan wat er precies geïnstalleerd wordt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 20:45
CyBeR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:32:
Het is op zich niet moeilijk om dat soort dingen te verplaatsen cq te verlengen, maar hoe je dat moet doen ligt heel erg aan wat er precies geïnstalleerd wordt.
Ik kan eventueel een wachtbuisje klaar leggen, maar weet niet of je eenvoudig een "fiber" daar kan doortrekken, totaal geen ervaring mee..

Het betreft fiberklaar in België..

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"