Aanpassen rookgasafvoer / luchttoevoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb92
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-02-2024
Hallo mensen, ik werd door het onderhoudsbedrijf van mijn heteluchtverwarming en geiser geattendeerd op het feit dat de af- en toevoer moet worden aangepast aan de hand van nieuwe richtlijnen.

Heteluchtverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJsvt542QI-CysaoEXm7XfayKOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxfQmtG2p6qyjQAPq16x6e0k.jpg?f=fotoalbum_large

Geiser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN-ZGGIC57AnLcrHETAKhNyoggk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBxJmyQ3tfXpHxewkwVFAvRR.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een offerte gekregen van dit bedrijf van ongeveer 600 euro.

Is dit een beetje normaal? Het lijkt mij wat veel voor een paar buizen.

Daarnaast is het mij ook niet duidelijk of dit alleen de buizen van de geiser betreft of ook die van de heteluchtafvoer, links op de 2e foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Het zijn niet alleen wat buizen. Er is daadwerkelijk iemand aan het werk om dat in orde te maken die wellicht ook op het dak moet klimmen etc. Die heeft materialen en tijd nodig. Dat betaal je.
Als het alleen wat buizen waren kon je dat wel bij de Gamma halen en zelf doen toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die monteurs moeten aan strenge eisen voldoen. Dus het is niet zomaar wat buizen erin schuiven. Je hebt geluk dat je ketel nog gebruikt kon worden, bij ons kon die niet op de nieuwe rookgaskanalen (bij ons hebben ze alle appartementen de boel vervangen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:01
Dit heeft te maken met de nieuwe gasketelwet. Een gasverbrandingsapparaat wordt nu veel strenger beoordeeld om doden door koolmonoxide-lekkage te voorkomen.

In jouw geval zullen de beide buizen van beide apparaten moeten worden vervangen. Er mogen geen parkers gebruikt worden en die zwarte PVC-buis mag volgens mij ook niet meer. Zal waarschijnlijk worden vervangen door witte PP-buizen.

Daarnaast zie ik op je foto's bij beide apparaten geen enkele beugel aan de luchttoevoer/rookgasbuizen, ook dat wordt nu veel strenger beoordeeld, zie bijv. https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:56
Ik heb voor mijn CV ook een offerte ontvangen wegens de nieuwe regelgeving en de stormbeugels.
Bij mij vragen ze EUR 350, waar dan EUR 100 in zit voor arbeidsloon.

Gezien jij 2 apparaten heb met een dakdoorvoer...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:41
je cv aan en afvoer zijn niet gebeugeld
waarschijnlijk wordt het een nieuwe dakdoorvoer 100e
dan 2x concentrische bochten a 20-30e (heb je de schotels niet)
stukje concentrische pijp
2x safepp beugel + draad 10e

+/- 200e aan materiaal
en dan nog 400e arbeid => dat is wel ruim of ze gaan met een kraan jou dak op om de ddv te vervangen

(die luchtverwarmer heeft parkers in de alu buis => wel stevig maar mag ook niet)

[ Voor 10% gewijzigd door xtrme op 30-01-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
@xtrme: Wat is in dit geval de reden dat er een nieuwe dakdoorvoer geplaatst zou moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:41
VantageR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:42:
@xtrme: Wat is in dit geval de reden dat er een nieuwe dakdoorvoer geplaatst zou moeten worden?
note; ben geen installateur, maar tijdje gewerkt voor een producent

ik verwacht dat die DDV een alu binnenbuis heeft (ketel heeft al er al wat jaren op zitten
en waarschijnlijk is de (alu) rookgasafvoer flink aangetast door de jaren heen

en daarnaast rogafa richtlijn
1 systeem gebruiken

en alles over naar PP binnenbuis (en buiten)
Pagina: 1