Twee stuks DENON av receiver kapot in twee dagen tijd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 16:50
Goedemorgen allemaal,

Laten we beginnen met aangeven dat ik een behoorlijke leek ben in audio-land om het maar zo te zeggen. Heb wel een mechatronica achtergrond dus technisch geen superleek. Het gaat mij voornamelijk om te begrijpen wat de reden kan zijn.

Situatie:
Ik heb een huis gekocht met daarin een "thuisbioscoop" met beamer, 7 luidsprekers, en AV receiver (ik neem aan dat je dit ook gewoon versterker mag noemen?). Spul is allemaal behoorlijk gedateerd, maar heeft altijd goed gewerkt en klinkt nog best aardig. Het systeem bestaat uit twee grote luidsprekers links en rechtsvoor, twee kleinere in het midden, twee kleine achterin en een actieve subwoofer die ik niet heb aangesloten omdat de voedingskabel ontbreekt.

Na de verbouwing besloten om het spul maar eens uit te gaan proberen. Bij het aanzetten van de originele receiver deed de audio het een minuutje, waarna de receiver zichzelf als het ware uitschakelen (het leek op een soort beveiliging want je hoorde een klik en vervolgens ging de aan/uit knop rood knipperen). Google leerde mij dat dit ofwel een probleem is met de impedantie van de luidsprekers, danwel dat de receiver intern een defect heeft. Ik heb toen alle speakers losgegooid (hopende daarmij een probleem met de speakers uit te sluiten), maar ook dan schiet hij in de beveiliging.

Gisteren heb ik op Marktplaats een vervangende Denon 7.1 A/V receiver gekocht (type AVR-1905). Deze heb ik aangesloten op de receiver en toen deed het geluid het. Ik heb het volume behoorlijk opgevoerd (even kijken hoe het klinkt, je kent het wel), waarna de receiver weer klikte en in stand by ging. Met mijn stomme hoofd heb ik dit een aantal keer gedaan (ik was benieuwd of hij bij een bepaalde volumesetting eruit zou gaan), maar terwijl ik voorover gebogen over de receiver zat zag ik (door de ventilatiegaatjes in de bovenkant) een flits en een brandluchtje. Nu gaat hij niet meer aan (rode aan/uit knop knippert echter wel).

Ik denk dat ik kan concluderen dat ik deze tweede receiver heb gesloopt. Maar nu vraag ik me vooral af wat dit veroorzaakt kan hebben. Kan een defecte speaker ervoor zorgen dat je een versterker "opblaast"? Het liefste wil ik e.e.a. toch weer werkend krijgen, maar zomaar weer een derde versterker er aan hangen tot hetzelfde gebeurd lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:10

FeaR

In GoT we trust

Dubbeldanger schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:54:
Het systeem bestaat uit twee grote luidsprekers links en rechtsvoor, twee kleinere in het midden, twee kleine achterin...
Merken en types zeggen meer ;)
... speaker ervoor zorgen dat je een versterker "opblaast"?
Te veel vragen van de versterker kan inderdaad tot schade leiden. De speaker hoeft niet defect te zijn, het kan ook dat deze meer vragen van de receiver dan de receiver kan leveren. Vandaar merken en types van de speakers om te zien wat de weerstand en gevoeligheid is. Over het algemeen loopt vermogen wel los maar dat is met normaal gebruik in de gemiddelde woonkamer. Niet meerdere malen standje max in de home cinema.

Ik durf niet te zeggen of jouw defect te maken heeft met het negeren van de waarschuwing van een te hoge load/slechte ventilatie. Mijn gevoel zou zeggen dat een receiver na een shut down meer direct aan zou gaan tot deze genoeg af is gekoeld, in tegenstelling tot gewoon aangaan en doorbranden. Maar gevoel.

Aanvullend, de eerste situatie voelt toch anders. Zonder speakers heb je geen load op de versterker en zou moeten werken. Dan zoek je niet meerdere malen de max op zoals in situatie 2.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 30-01-2024 09:38 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
FeaR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Merken en types zeggen meer ;)

[...]

Te veel vragen van de versterker kan inderdaad tot schade leiden. De speaker hoeft niet defect te zijn, het kan ook dat deze meer vragen van de receiver dan de receiver kan leveren. Vandaar merken en types van de speakers om te zien wat de weerstand en gevoeligheid is. Over het algemeen loopt vermogen wel los maar dat is met normaal gebruik in de gemiddelde woonkamer. Niet meerdere malen standje max in de home cinema.

Ik durf niet te zeggen of jouw defect te maken heeft met het negeren van de waarschuwing van een te hoge load/slechte ventilatie. Mijn gevoel zou zeggen dat een receiver na een shut down meer direct aan zou gaan tot deze genoeg af is gekoeld, in tegenstelling tot gewoon aangaan en doorbranden. Maar gevoel.

Aanvullend, de eerste situatie voelt toch anders. Zonder speakers heb je geen load op de versterker en zou moeten werken. Dan zoek je niet meerdere malen de max op zoals in situatie 2.
Ik zal vanavond even de exacte types en merken noemen. Wat me dan wel weer bevreemd is dat het echt jarenlang goed heeft gewerkt, dat wil zeggen; ik denk dat de initiële setup wel op elkaar afgestemd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:12
Of het heeft al die jaren te veel gevraagd en nu was hij overbelast ;-) Elektronica heeft helaas niet het eeuwige leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:15
Dubbeldanger schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Ik zal vanavond even de exacte types en merken noemen. Wat me dan wel weer bevreemd is dat het echt jarenlang goed heeft gewerkt, dat wil zeggen; ik denk dat de initiële setup wel op elkaar afgestemd was.
Kortsluiting is dus ook niet uit te sluiten als je niet alle bekabeling na de verbouwing hebt kunnen controleren?

De beveiliging van de versterker bestaat uit een aantal onderdelen, overbelasting, thermisch en een zekering. Kan dus zijn dat de zekering van de Denon eruit geplopt is - als je ietwat mazzel hebt.

Maargoed, wat al gezegd is: uiteen zetten wat de setup is gaat ook helpen om compatibiliteit the checken met/voor je, maar ik zou ook zeker even de aansluitingen/bekabeling en stroomvoorziening dubbelchecken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-05 11:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Die Denons hebben per speakerpaar een aparte versterker. Als je die opblaast, dan heeft het alleen effect op dat kanaal en zou de rest van de speakers het gewoon nog moeten doen.

Ik denk dat het in de voeding zit. Misschien geen zuivere sinus in je netspanning ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Kortsluiting is dus ook niet uit te sluiten als je niet alle bekabeling na de verbouwing hebt kunnen controleren?

De beveiliging van de versterker bestaat uit een aantal onderdelen, overbelasting, thermisch en een zekering. Kan dus zijn dat de zekering van de Denon eruit geplopt is - als je ietwat mazzel hebt.

Maargoed, wat al gezegd is: uiteen zetten wat de setup is gaat ook helpen om compatibiliteit the checken met/voor je, maar ik zou ook zeker even de aansluitingen/bekabeling en stroomvoorziening dubbelchecken.
Wat is in dezen dan precies kortsluiting? Zijn dit bijvoorbeeld aders van de + en - van dezelfde luidspreker die tegen elkaar komen? Of van de luidsprekers onderling? Kan dit zorgen voor het opblazen van componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dubbeldanger schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Wat is in dezen dan precies kortsluiting? Zijn dit bijvoorbeeld aders van de + en - van dezelfde luidspreker die tegen elkaar komen? Of van de luidsprekers onderling? Kan dit zorgen voor het opblazen van componenten?
Ja, of plus-min omgedraaid. Of er zit wat aan de stroomkant niet goed wat dit veroorzaakt. Moeilijk te voorspellen zonder enige verdere info over aangesloten componenten. 4ohm speakers op een 8ohm versterker lijkt mij niet meteen kortsluiting geven, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Icephase schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:06:
Die Denons hebben per speakerpaar een aparte versterker. Als je die opblaast, dan heeft het alleen effect op dat kanaal en zou de rest van de speakers het gewoon nog moeten doen.

Ik denk dat het in de voeding zit. Misschien geen zuivere sinus in je netspanning ofzo?
Dit is niet het geval, de voeding is beveiligd met een glaszekering, deze is nog intact. De flits die ik zag was in het midden van het apparaat en niet in het voedingsgedeelte. Ook gaat de volledige versterker in zijn "beveiliging" en heb ik dus op geen van de kanalen nog geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Ja, of plus-min omgedraaid. Of er zit wat aan de stroomkant niet goed wat dit veroorzaakt. Moeilijk te voorspellen zonder enige verdere info over aangesloten componenten. 4ohm speakers op een 8ohm versterker lijkt mij niet meteen kortsluiting geven, bijvoorbeeld.
Nooit geweten dat plus en min omdraaien echte invloed heeft. Dit verklaard misschien wel waarom mijn speaker linksvoor heel ander klonk dan mijn speaker rechtsvoor, vermoedelijk bij de linker de plus en min omgedraaid. Is nu de vraag of dit bij sterke belasting ervoor heeft kunnen zorgen dat er iets kapot is gegaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dubbeldanger schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Nooit geweten dat plus en min omdraaien echte invloed heeft. Dit verklaard misschien wel waarom mijn speaker linksvoor heel ander klonk dan mijn speaker rechtsvoor, vermoedelijk bij de linker de plus en min omgedraaid. Is nu de vraag of dit bij sterke belasting ervoor heeft kunnen zorgen dat er iets kapot is gegaan..
Nogmaals: loop alles na, ik denk ook niet per se dat je zo kortsluiting krijgt, maar iets heeft de boel verknoeid en we hebben nauwelijks informatie om je te helpen. Het zijn wat mij betreft dingen om na te gaan en als je hulp nodig hebt hier even te delen, evt incl plaatjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:29:
[...]
Ja, of plus-min omgedraaid.
Dat zou moeten werken. Je geluid is anders maar kapot gaat de receiver niet van polariteit wisselen. Het raken van kale ader van verschillende speakers onderling kan wel genoemde shutdown tot gevolg hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:30

DataGhost

iPL dev

Plus en min omwisselen heeft bij luidsprekers geen enkel nadelig effect (want wisselspanning) behalve dat je destructieve interferentie kan krijgen als ze uit fase met elkaar staan en dat klinkt ruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-05 16:28
Dubbeldanger schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:54:

Situatie:
Ik heb een huis gekocht met daarin een "thuisbioscoop" met beamer, 7 luidsprekers, en AV receiver (ik neem aan dat je dit ook gewoon versterker mag noemen?). Spul is allemaal behoorlijk gedateerd, maar heeft altijd goed gewerkt en klinkt nog best aardig. Het systeem bestaat uit twee grote luidsprekers links en rechtsvoor, twee kleinere in het midden, twee kleine achterin en een actieve subwoofer die ik niet heb aangesloten omdat de voedingskabel ontbreekt.
Zoals ik het lees heb je twee center speakers, dit is ongebruikelijk en je versterker heeft hier ook maar een output voor.

Als deze parallel zijn aangesloten kan de impedantie behoorlijk dippen. Dit vindt je versterker niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:27
greentea schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Zoals ik het lees heb je twee center speakers, dit is ongebruikelijke en je versterker heeft hier ook maar een output voor.
Ik vatte het op als de speakers aan weerszijden en dat TS geen center heeft.
Het is in ieder geval een opstelling die duidelijker moet worden omschreven.

[ Voor 11% gewijzigd door baldstuff op 30-01-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-05 11:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dat knipperen van de LED kan snel of langzaam, welke van de twee is het? (0,5 seconden interval of 2 seconden interval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 21:44
Controleer ook of er bij de speakerterminals nergens lose draadjes wat kortsluiting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Icephase schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:31:
Dat knipperen van de LED kan snel of langzaam, welke van de twee is het? (0,5 seconden interval of 2 seconden interval)
Snelle interval (0,5 sec)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Set-up zoals hij nu is (en was ten tijden van het overlijden van de receiver):

Vooraan links 1x en rechts 1 x:
Pioneer CS-636, Max input 80 W, 8 Ω , Sensitivity 92 dB https://www.hifiengine.co...rary/pioneer/cs-636.shtml

Front midden 2x(doorverbonden)
Energy Take2, Total peak power 100 Watts, 8 Ω , Sensitivity 89 dB https://www.energy-speake...ic/?sku=TK-CLASSIC-2-PACK

Achter links 1x en rechts 1x
Energy e:XL, 100 W, 8 Ω, Sensitivity 90 dB
https://www.ebay.com/itm/165949805227

Dit zat initieel aangesloten op DENON AVR-1700 (moeilijk iets over te vinden, maar in de link goede afbeeldingen) op de achterkant staat in ieder geval dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgXqpL1jzen0NEUN4i4y7aQi5GY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rzwubmYVKS6CnaTvLyJ06Xw5.jpg?f=user_large
https://www.etsy.com/nl/l...non-avr-1700-home-theater

Vervolgens aangesloten op DENON AVR-1905
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-uCwEyLZeDl_XF37Lzt4JAVh5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6szbbfKjWnJhXj2Y8xurN8k.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.denon.com/on/...avr1905-info-sheet-en.pdf

Tja, die twee doorverbonden center speakers, zou dat het probleem kunnen zijn? Is het zo simpel als 8+8 Ω = 16Ω en dus te hoog? Let wel het lijkt er op of de tweede receiver pas de brui er aan gaf toen ik het volume flink open gooide.

Omdat ik e.e.a. voor dit weekend toch graag werken wil krijgen (klein feestje zaterdag en bioscoopmiddag voor mijn nichtje op zondag) heb ik voor een goede prijs het volgende op de kop getikt:

Harman Kardon AVR330 7.1 surround set
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MSCn9g03nLyNKR6aSFRVQ0bRK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fqE7fLMOwIPErQ00UEd4gAc.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.cnet.com/products/harman-kardon-avr-330/specs/

Hierbij zitten de volgende speakers (nog geen info, ik ga ze vanavond pas ophalen, maar dit heeft als set zo gezeten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj_PYzPw-h3hPdxOlPhLs0hJ5Bw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/quynZ72GQFt6JB297S9Tfjyi.jpg?f=user_large
Enige waarvan ik het type heb is de sub, Harman Kardon SUB-TS2BQ https://www.amazon.nl/Har...e-subwoofer/dp/B07NC99VXP
4 boxen van Harman Kardon
1 center speaker van Sony

Hou zouden jullie nu verder gaan? Ik wil het liefst het beste geluid (combinatie oude en wellicht nieuwe boxen), maar geen derde versterker opblazen. Natuurlijk kabels (nogmaals) nakijken op ongewenste doorverbinden (kan ik ze gewoon loshalen en doormeten op weerstand?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:37
@Dubbeldanger
Je halveert juist de weerstand en dat is erger dan verdubbelen:

https://www.electronics-t...20or,%2C%20R%2F3%2C%20etc.

Twee speakers op een aansluiting is echt niet slim en zou onderdeel van het probleem kunnen zijn.
Maar ik raad je aan even met een multimeter te kijken of er geen kortsluiting is in een van de speakers. Hoewel te lage weerstand niet goed is voor een versterker, blaast het eerder de speakers op of gaat de versterker uit en kun je die na een korte periode weer gewoon gebruiken. Dus ik verwacht niet dat dit de reden is van opblazen van circuits in de versterker. Maar het is wel mogelijk.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Even een aanvulling:
https://www.quora.com/Wil...-speakers-damage-anything

Die uitleg is vrij goed en suggereert dat de versterker juist eerder defect gaat door te lage weerstand en zou het dus zeker wel jouw probleem kunnen verklaren.

Sowieso is het niet erg handig twee center speakers aan te sluiten, volgens mij klinkt dat voor geen meter, tenzij je het allemaal helemaal perfect hebt uitgemeten en je zeker weet geen combing effect e.d. te krijgen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Koldur schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:49:
@Dubbeldanger
Je halveert juist de weerstand en dat is erger dan verdubbelen:

https://www.electronics-t...20or,%2C%20R%2F3%2C%20etc.

Twee speakers op een aansluiting is echt niet slim en zou onderdeel van het probleem kunnen zijn.
Maar ik raad je aan even met een multimeter te kijken of er geen kortsluiting is in een van de speakers. Hoewel te lage weerstand niet goed is voor een versterker, blaast het eerder de speakers op of gaat de versterker uit en kun je die na een korte periode weer gewoon gebruiken. Dus ik verwacht niet dat dit de reden is van opblazen van circuits in de versterker. Maar het is wel mogelijk.
Je hebt gelijk (mijn elektro kennis is een beetje roestig). Oke het lijkt me sowieso dat ik die twee ga vervangen door 1 center speaker.

Dan nog het meten met de multimeter, hoe doe ik dit precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Koldur schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:04:
Even een aanvulling:
https://www.quora.com/Wil...-speakers-damage-anything

Die uitleg is vrij goed en suggereert dat de versterker juist eerder defect gaat door te lage weerstand en zou het dus zeker wel jouw probleem kunnen verklaren.

Sowieso is het niet erg handig twee center speakers aan te sluiten, volgens mij klinkt dat voor geen meter, tenzij je het allemaal helemaal perfect hebt uitgemeten en je zeker weet geen combing effect e.d. te krijgen.
Heb het stuk even doorgelezen en inderdaad goede uitleg! Met name het eerste commentaar ook verklaard een beetje wat er volgens mij is gebeurd: Twee 8 ohm speakers aangesloten waardoor dit in feit een 4 ohm speaker werd. Vervolgens het volume opgeschroefd zodat de speakers een hogere stroom trokken dan de versterker kon leveren, transistors oververhit en opgeblazen. Met als opmerking dat de versterker erg heet wordt, dat was in mijn geval zeker zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:55
https://manuals.denon.com/RCDM40/EU/nl/WBSPSYvfmbykjp.php

De LED knippert
Knipperend rood. (Knippert met intervallen van 0,5 seconden)
Beveiligingscircuit geactiveerd door een verhoging van de interne temperatuur. Schakel de voeding in, wacht tot de set volledig is afgekoeld, en schakel dan de voeding opnieuw in.

koppeling
Kerndraden van twee luidsprekers raken elkaar of er steekt een kerndraad uit de terminal en het achterpaneel van de set raakt, waardoor het beschermingscircuit wordt geactiveerd. Koppel eerst het netsnoer los en draai dan de kerndraden stevig vast of sluit de luidsprekerkabels en sluit dan opnieuw aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
mtv1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:20:
[...]

https://manuals.denon.com/RCDM40/EU/nl/WBSPSYvfmbykjp.php

De LED knippert
Knipperend rood. (Knippert met intervallen van 0,5 seconden)
Beveiligingscircuit geactiveerd door een verhoging van de interne temperatuur. Schakel de voeding in, wacht tot de set volledig is afgekoeld, en schakel dan de voeding opnieuw in.

koppeling
Kerndraden van twee luidsprekers raken elkaar of er steekt een kerndraad uit de terminal en het achterpaneel van de set raakt, waardoor het beschermingscircuit wordt geactiveerd. Koppel eerst het netsnoer los en draai dan de kerndraden stevig vast of sluit de luidsprekerkabels en sluit dan opnieuw aan.
Dank, helaas is hij echt "overleden" ook gezien de flits en geur, het is dus niet alleen de oververhittingsbeveiliging geweest.

Met betrekking tot het doormeten van de speakers en speakerdraden heb ik inmiddels hetvolgende bedacht (ter info, draden lopen in de muur).

1. Loshalen aan speakerkant, multimeter op + en - aan versterkerkant. Indien weerstand oneindig dan geen kortsluiting in de kabel zelf.
2. Aansluiten aan speakerkant, multimeter op + en - aan versterkant en de gemeten weerstand zou ongeveer overeen moeten komen met de Ohms van de speaker. Ja, je meet op gelijkspanning dus het zal in geen geval de exacte waarde zijn van de speaker, maar erg eronder of erg erboven zou een indicatie moeten zijn dat het mis is toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
Dubbeldanger schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Dank, helaas is hij echt "overleden" ook gezien de flits en geur, het is dus niet alleen de oververhittingsbeveiliging geweest.

Met betrekking tot het doormeten van de speakers en speakerdraden heb ik inmiddels hetvolgende bedacht (ter info, draden lopen in de muur).

1. Loshalen aan speakerkant, multimeter op + en - aan versterkerkant. Indien weerstand oneindig dan geen kortsluiting in de kabel zelf.
2. Aansluiten aan speakerkant, multimeter op + en - aan versterkant en de gemeten weerstand zou ongeveer overeen moeten komen met de Ohms van de speaker. Ja, je meet op gelijkspanning dus het zal in geen geval de exacte waarde zijn van de speaker, maar erg eronder of erg erboven zou een indicatie moeten zijn dat het mis is toch?
Als je de daadwerkelijke ohms van je speakers ongeveer meet, dan zou het inderdaad goed moeten zijn, maar kan er natuurlijk altijd nog een ander probleem zijn. Als je waarde 0 terug krijgt heb je kortsluiting te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
Persoonlijk zou ik het oude systeem een enkeltje archief geven. Cru gezegd, het is een samenraapsel van c kwaliteit speakers.

Met die hk set ga je er in ieder geval wel iets op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
greentea schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:51:
Persoonlijk zou ik het oude systeem een enkeltje archief geven. Cru gezegd, het is een samenraapsel van c kwaliteit speakers.

Met die hk set ga je er in ieder geval wel iets op vooruit.
Op de Pioneers na ben ik geneigd om je gelijk te geven, deze hebben naar mijn gevoel een stuk meer body dan de HK speakers, en tevens zie ik ze nu nog steeds aangeboden op internet (oa Catawiki en Audiofreaks) voor 110 ps of 330 voor de set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat is de handleiding van de Denon RCD-M40, geen AVR-1905. Laatstgenoemde kent geen codes via de power knop. Rood knipperen is één code voor meerdere eventuele storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
Dubbeldanger schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Op de Pioneers na ben ik geneigd om je gelijk te geven, deze hebben naar mijn gevoel een stuk meer body dan de HK speakers, en tevens zie ik ze nu nog steeds aangeboden op internet (oa Catawiki en Audiofreaks) voor 110 ps of 330 voor de set.
Z’n oude Pioneer speaker set ziet er imposant uit. Echter verraadt het geringe gewicht van z’n 10kg dat het ontbreekt aan goede drivers en constructie.

Voor feestjes zijn ze prima. Blaas je ze op, kunnen ze op het kampvuur.

Voor surround geniet het sowieso de voorkeur om alle speakers uit dezelfde serie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Vanavond ga ik e.e.a. aan proberen te sluiten. Bij vier speakerkabels zijn de kabels verlengd met kroonsteentjes en verlopen ze van iets dunnere speakerkabel (ik vermoed 1,5 mm2 naar iets van 3 mm2). Kan dit nog kwaad? Ik heb al gekeken of er een nieuwe draad door te trekken is, maar e.e.a. zit muurvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Dubbeldanger schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:44:
Vanavond ga ik e.e.a. aan proberen te sluiten. Bij vier speakerkabels zijn de kabels verlengd met kroonsteentjes en verlopen ze van iets dunnere speakerkabel (ik vermoed 1,5 mm2 naar iets van 3 mm2). Kan dit nog kwaad? Ik heb al gekeken of er een nieuwe draad door te trekken is, maar e.e.a. zit muurvast.
Ja, dit kan zeker kwaad, als je kabels te dun zijn, wordt je weerstand op dat gebied hoger. Maar je krijgt een heel getouwtrek in het systeem als de kabels te laag zijn. Dus het beste is om dik genoeg kabels te leggen en het liefste met zo min mogelijk schakels.

[ Voor 15% gewijzigd door Koldur op 01-02-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09
Dubbeldanger schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:26:
[...]

330 euro voor zo'n set is echt veel te veel 7(8)7 Meer dan een paar tientjes is het niet waard.
Voor 330 koop je een knapper en beter setje speakers nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Lekenvraag: Als ik mijn telefoon aansluit met jack naar tulp op bijvoorbeeld de analoge CD (tulp) input van de HK receiver. Wat is dan de invloed van het volume dat ik instel op mijn telefoon en kan ik dit dan het beste op maximaal of bijvoorbeeld halverwege zetten als ik muziek op wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Dubbeldanger schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:49:
Lekenvraag: Als ik mijn telefoon aansluit met jack naar tulp op bijvoorbeeld de analoge CD (tulp) input van de HK receiver. Wat is dan de invloed van het volume dat ik instel op mijn telefoon en kan ik dit dan het beste op maximaal of bijvoorbeeld halverwege zetten als ik muziek op wil zetten.
De invloed is dat het volledig je niveau beïnvloedt. Je zult moeten experimenteren wat de beste combinatie is van volume op je telefoon en dat van je versterker. Daar is geen eenheidsantwoord op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
Dubbeldanger schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:49:
volledig afhankelijk van de max output van je telefoon. Je versterker verwacht een line lvl signaal met een maximale pk-pk van 2v.

Aangezien je output op de telefoon een headphone out is en geen line out, zal deze op max volume over die waarde heen gaan.

Begin eens op 75% en vergelijk dit met je andere bronnen.
Pagina: 1