Temperatuur in woonkamer en slaapkamer apart regelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-05 08:44
Situatie:

Calenta 40L CV-ketel
Benedenverdieping, volledig voorzien van vloerverwarming.
Beneden hangt ook de thermostaat

Slaapkamer voorzien van radiator.
Hier hangt geen thermostaat.

Vloerverwarmingspomp is aangesloten met een temperatuur voeler/schakelaar (niet instelbaar).
Vloerverwarming voorzien van thermostaat knop (manueel 0-5)
Slaapkamer radiator voorzien van thermostaat knop (manueel 0-5)
Beide thermostaatknoppen staan eigenlijk altijd op 4. (in winterperiode)
Thermostaat staat ingesteld op 19 graden, CV water temperatuur op 60 graden.

De woonkamer is mooi op temperatuur. Ik merk wel dat de temperatuurschakelaar van de vloerverwarmingspomp erg vaak aan en uit schakeld, soms maar zeer korte intervallen.

De slaapkamer is vaak erg koud of erg warm. Niet te regelen met de thermostaat knop.
De slaapkamer verwarming is nagenoeg altijd koud, behalve diep in de nacht, dan wordt hij wel warm. Dan warmt de kamer ook erg snel op.

Gewenste situatie
Woonkamer mag gewoon zo blijven, temperatuur is goed te regelen via de thermostaat.
Slaapkamer wil ik graag tijdsgerelateerd en temperatuur gerelateerd goed kunnen regelen. (baby slaapt daar).

Ideeen
Ik heb al verschillende ideeen gehad hierover, maar ik weet niet goed hoe ik dit het beste aan kan pakken.

* Elektrische verwarming plaatsen op de slaapkamer. Radiator dicht draaien, losse elektrische kachel plaatsen en deze via een app en interne thermostaat bedienen.
Lijkt de simpelste oplossing, maar er hangt al gewoon een radiator dus lijkt me dat dat makkelijker moet kunnen?

* De pomp van de vloerverwarming actief uit laten schakelen. Extra thermostaat in de slaapkamer, die de CV dan wel kan laten verwarmen, maar dat het warme water enkel naar de slaapkamer gaat?
Ik weet niet of dit goed mogelijk is, wellicht verlies ik nog erg veel warmte van CV water als de pomp van de vloerverwarming niet draait? Moet ik dan de thermostaatknop van de vloerverwarming dichtzetten? Kun je deze elektrisch schakelen?
Is het uberhaupt wel mogelijk om 2 thermostaten te hebben? Of kan dit via een los apparaatje?

*Misschien de thermostaat maar gewoon op 30 graden zetten (iets wat qua temperatuur nooit gehaald gaat worden) en dan individueel de vloerverwarming of de slaapkamer verwarming openen/sluiten? En als je alles sluit? gaat dat dan goed?

Liefst alles via een IOS app te bedienen of in te stellen

Je leest het vast al, ik pieker er veel over na, maar ik heb geen flauw idee of hier een makkelijke oplossing voor is. Ik ben redelijk handig, maar absoluut geen CV monteur, dus graag in Jip en Janneke taal advies want ik ben niet thuis in de terminologie.

Alle hulp is welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

ben je bekend met tado radiatorknoppen? klinkt als iets wat je zoekt.

Moet wel zeggen dat ik ze in de praktijk toch niet zo fijn vind werken als men doet voorkomen.
probleem is vaak dat de cv niet altijd meewerkt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Om welke min/max temperaturen gaat het eigenlijk in je slaapkamer? Koud / warm is nogal verschillend per persoon.
Een graadje erbij is natuurlijk wel te doen door bij te stoken met een slimme multi-zone thermostaat maar voor meerdere graden warmer voor één slaapkamer zijn vaak snellere/goedkopere oplossingen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je zal naar zoneverwarming moeten. Dat kan o.a. met het Honeywell Evohome systeem of Tado. Elke ruimte wordt dan een aparte zone met eigen slimme radiatorknop of actuator op de verdeler van de vloerverwarming. Deze kan je per zone programmeren en bedienen. Een centrale ontvanger verzamelt alle warmteverzoeken en stuurt hiermee de cv ketel aan. Je kan dus de slaapkamer warm stoken zonder dat de woonkamer ook warm hoeft te zijn. De warmte volgt de bewoner, zeg maar. Zo kan je dus zonegericht stoken, wat je makkelijk 30% kan besparen. En natuurlijk, voor de echte Tweakert, via de smartphone te bedienen :)

Honeywell: https://www.kijkvoelbelee...Producten/Product/evohome
Tado: https://www.tado.com/nl-nl

Honeywell is erg goed, maar wat lastig voor de niet-techneut te installeren. Tado lijkt wat makkelijker te zijn. En aangezien je beneden vloerverwarming hebt zal toevoegen van Honeywell een aardige investering worden, ben ik bang...

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 30-01-2024 09:03 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkos
Zo'n Tadano knop is inderdaad een stap in de goede richting denk ik ja.

Maar precies zoals je schetst:
Mijn thermostaat zegt beneden het is 19 graden, CV-ketel stop met verwarmen.

Dan kan de Tado radiatorknop boven wel open gaan omdat het daar 16 graden is, maar dan komt er geen warm water door de CV leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 21:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wat @Microkid zegt. Draait hier al een aantal jaar (ook ivm kids en behoefte per kamer goed te regelen) en werkt erg fijn. Bijkomend voordeel is dat ruimtes worden voorverwarmd zodat als de kids naar bed gaan de kamer al lekker op temp is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

pekkos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:02:
Dan kan de Tado radiatorknop boven wel open gaan omdat het daar 16 graden is, maar dan komt er geen warm water door de CV leiding.
Die aparte knop (zone) zorgt er dan voor dat je ketel alsnog blijft stoken echter betekend dat ook dat alle radiatoren die openstaan dan ook warm worden (incl je vloer verwarming) als daar geen klep o.i.d. op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkos
DukeBox schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:02:
Om welke min/max temperaturen gaat het eigenlijk in je slaapkamer? Koud / warm is nogal verschillend per persoon.
Een graadje erbij is natuurlijk wel te doen door bij te stoken met een slimme multi-zone thermostaat maar voor meerdere graden warmer voor één slaapkamer zijn vaak snellere/goedkopere oplossingen.
Beneden dus altijd 19 graden, wordt nooit veranderd.

De slaapkamer koelt snel af naar 15/16 graden (oud huis). Dit is in principe prima.
Maar ik wil wel als de baby er slaapt dat het dan 18 graden is. (circa 12m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkos
Oke! Dus als ik het goed begrijp:

de thermostaatknop op de vloerverwarming & de thermostaatknop op de verwarming in de slaapkamer vervang ik beide door een Tado slimme knop.

Daarnaast vervang ik mijn thermostaat kastje in de woonkamer, voor een Tado slimme termostaat verzamelpunt?

En die regelt dat dan het goed komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

pekkos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:05:
De slaapkamer koelt snel af naar 15/16 graden (oud huis). Dit is in principe prima.
Maar ik wil wel als de baby er slaapt dat het dan 18 graden is. (circa 12m2)
Evohome vind ik zelf het mooist maar is ook meteen een flinke investering als je alles wilt kunnen regelen.
Evohome kan zelfs per lus op je VV verdeler regelen (als dat meerdere zones zijn). Tado kan alleen met kleppen.

Hoe dan ook, heb je al eens naar een IR paneel gekeken? Al dan niet i.c.m. en ouderwetse kruik? Dat is een flink stuk goedkoper. Ga er namelijk vanuit dat multi-zone verwarming je ook niet in 1 keer helemaal goed hebt ingeregeld, met een beetje geluk heb je het pas eind volgende winter goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkos
DukeBox schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Hoe dan ook, heb je al eens naar een IR paneel gekeken?
Ja ik heb dus ook al naar stand-alone elektrische oplossingen gekeken.
Maar met IR, dan verwarm je niet de omgeving, maar enkel de personen in de ruimte?
Moet de kamer dan niet extreem goed geisoleerd zijn? En kun je dan nog steeds de temperatuur goed instellen? Want welke temperatuur meet hij dan?
Moet dat IR paneel dan aan het plafon recht boven het bedje hangen?

Ik zat zelf dan te kijken naar een kermatische verwarming, die niet warm wordt, dus veiliger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

pekkos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:08:
[...]

de thermostaatknop op de vloerverwarming & de thermostaatknop op de verwarming in de slaapkamer vervang ik beide door een Tado slimme knop.

Daarnaast vervang ik mijn thermostaat kastje in de woonkamer, voor een Tado slimme termostaat verzamelpunt?

Ja. Eén puntje van aandacht is dat vloerverwarmingssystemen niet altijd zijn uitgerust met een thermostaatknop. Ze hebben wel vaak een knop die er op lijkt, want die regelt de temperatuur van het water dat de vloer in gaat. Er staan dus geen getallen tussen de 1-5 op, maar iets van 20-60 graden. Als je die vervangt door een thermostaatknop sloop je mogelijk je vloerverwarming. Wij hebben Tado overal en zijn daar blij mee, er komt nog wel een extra thermostaatknop om helemaal alle zones los te kunnen stoken, ipv altijd de woonkamer mee te verwarmen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

pekkos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Niet helemaal. Je zal ook een zoneklep op je vloerverwarming nodig hebben. Immers, als je de slaapkamer wilt stoken terwijl er geen warmtevraag is vanuit de woonkamer, wil je dat de woonkamer afgesloten wordt. Dat doet een zoneklep.

https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Zie optie 2 en 3. (let op: boodschappenlijst bij 2 en 3 zijn volgens mij verwisseld)

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 30-01-2024 09:27 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSdNO1L1NjcLR8wSoG9NgZPDiW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KR9lGy4AeE4T6bZKPL7ECCdJ.jpg?f=fotoalbum_large

Even een foto voor de duidelijkheid.
Er zit dus een handmatige draaiknop- op (volgens mij) de aanvoer leiding van de vloerverwarming.
Als ik die helemaal dichtdraai, dan is de vloerverwarming toch afgesloten? (hier zitten de cijfers 1 t/m 6 op)

Alleen zit ik dan nog met de pomp, die wel blijft draaien..? Al zal die afschakelen omdat de voeler (die net voor deze draaiknop zit) geen warmte detecteert.

Die witte knop vervangen door een slimme knop?
En dan 1 verzamelkastje erbij i.p.v het huidige thermostaatkastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

pekkos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:19:
Maar met IR, dan verwarm je niet de omgeving, maar enkel de personen in de ruimte?
Het is stralingswarmte, dus ja, het verwarmt de personen maar als je een deken over je heen hebt dan natuurlijk de deken zelf. Het is gewoon hele fijne aangename warmte (alsof je in het zonnetje staat) die geen grote luchtstromen creëert zoals bij andere type elektrische verwarming die véél warmte afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 20:40
Je zou ook kunnen overwegen om in je slaapkamer een radiator met een groter vermogen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

arievz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:34:
Je zou ook kunnen overwegen om in je slaapkamer een radiator met een groter vermogen te plaatsen.
Als je CV niet aanslaat heeft dat niet veel nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

pekkos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:30:
Er zit dus een handmatige draaiknop- op (volgens mij) de aanvoer leiding van de vloerverwarming.
Als ik die helemaal dichtdraai, dan is de vloerverwarming toch afgesloten? (hier zitten de cijfers 1 t/m 6 op)
Die knop moet je afblijven. Dat is de instelling van de maximale temperatuur die de vloer in gaat. De knop is via die gekrulde kabel verbonden met een voeler in je aanvoerblok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Ga die knop op de verdeler niet vervangen, die beschermt je vloer tegen te hoge temperaturen. Je kan de retourkraan vervangen door een thermostatische, en daar een tado knop op hangen.

Of je kan redeneren dat de gelijkvloerse verdieping wat bijwarmen niet erg is, en starten met enkel een tado knop in de slaapkamer, en de vloerverwarming niet regelen. Dan verwarmt de vloer beneden als de slaapkamer koud is, waardoor ie minder op zichzelf zal verwarmen. Je kan later nog altijd regeling toevoegen aan de vloerverwarming, als dit niet voldoet, waarom niet eerst proberen?

Vergeet niet een bypass te (laten) plaatsen als je die nog mist!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-05 15:05
Ik had een soortgelijk probleem.
Heb het met Tado-componenten nu zo werkend dat er 3 zones zijn:
- beneden (vloerverwarming + radiatoren via kamerthermostaat)
- slaapkamer 1 (slimme radiatorknop)
- slaapkamer 2 (slimme radiatorknop)

Elke zone kan de CV-ketel activeren.
Beneden heeft een zoneklep. Alleen als 'beneden' vraag heeft (via kamerthermostaat) gaat de zoneklep open en de temperatuursensor van de vloerverwarmingpomp zit achter de klep dus schakelt ook alleen bij vraag in.
Voor aansturing zoneklep en cv-ketel wel een extra "slimme ontvanger" nodig.

Het geheel is gemakkelijk in te stellen via bijbehorende app. Ook als je niet thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-05 13:08
pekkos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:30:
Even een foto voor de duidelijkheid.

Alleen zit ik dan nog met de pomp, die wel blijft draaien..? Al zal die afschakelen omdat de voeler (die net voor deze draaiknop zit) geen warmte detecteert.

Die witte knop vervangen door een slimme knop?
En dan 1 verzamelkastje erbij i.p.v het huidige thermostaatkastje?
Zoals gemeld niet aan die thermostaatknop zitten (die limiteert middels terugmengen je temperatuur in de vloer, als je dat niet doet gaat er water van > 40 graden de vloer in, en dan gaan je tegels & betonvloer kapot).

Wat je wel kunt doen is:
1. de pomp stoppen zodra de warmtebehoefte klaar is (kamer(s) op temperatuur)
2. de lussen in de vloer (per kamer) aan of uit zetten.

Wat jij zoekt is Zone-gestuurd verwarmen.
Enkele opties:
- https://www.watts-klimaatregeling.nl/
- https://www.wavin.com/nl-...db-426c-9b82-3ecae00af327 (Deze link heeft mooie uitleg hoe het werkt)
- Tado kan dit ook, maar is wat beperkter met geavanceerdere oplossingen

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
@pekkos Je wilt het misschien niet horen, maar verwarmen omdat de baby er slaapt is niet noodzakelijk. Baby ligt onder een deken en blijft gewoon warm. Waar je voor moet waken is dat het niet onder de 15 graden wordt want dan krijg je condens en uiteindelijk schimmels.

Maargoed, baby wordt uiteindelijk groot en gaat op die kamer spelen en later studeren... dan wil je het wel afzonderlijk kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^ inderdaad, het grootste gevaar in een babykamer is dat het te warm is, dat is een belangerijke factor in wiegendood. Bij twijfel (of panikerende schoonmoeder :+ ) even voelen aan het nekje: is dat koud dan heeft baby het koud, is dat nat van het zweet heeft baby het te warm. Los daarvan is het wel te begrijpen dat je de kou er wat uit wil kunnen jagen en naar 18° ofzo wil gaan (limiteer de thermostaatknop, zodat het niet te warm kan gezet worden).
soepah schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:19:
[...]Wat je wel kunt doen is:
1. de pomp stoppen zodra de warmtebehoefte klaar is (kamer(s) op temperatuur)
....
Waardoor alle warm water zo terugloopt naar de CV ketel, waardoor die op erg laag rendement draait. Slecht idee in de praktijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
naftebakje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:35:

[...]
Waardoor alle warm water zo terugloopt naar de CV ketel, waardoor die op erg laag rendement draait. Slecht idee in de praktijk.
Dan mis je het punt van zonegestuurd regelen,
Er moet voldoende warmteafgifte in de overige zone's zijn. Als er in geen zone meer vraag is, moet de CV ook stoppen met warmte leveren.
Mijn systeem thuis heeft hiervoor ook een pomp nalooptijd, die zorgt dat de warmte die dan nog in het systeem zit alsnog wordt gebruikt.
Probleem als je zelf gaat hobbyen is dat je het soort problemen introduceert zoals jij aangeeft en die de fabrikanten voor je al hebben geimplementeerd.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
Biij ons werkt het zo, kamerthermo van tadoin wookamer tbv vloerverwarming,, kamerthermo van tado als aan uitschakelaar tussen de temp voeler van de vloerverwarmings schakelaar (zodat de pomp alleen draait als er en temp is en de tado thermo in de woonkamer vragend staat) en in de badkamer een slimme knop van tado.
hoef je geen zoneklep te instaleren.
Tado stelt dat via helpdesk voor je in.
Op zolder altijd een kleine radiator open om druk verhoging op te vangen, daar droogt de was ook..

[ Voor 17% gewijzigd door piotr123 op 31-01-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
soepah schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Dan mis je het punt van zonegestuurd regelen,
Er moet voldoende warmteafgifte in de overige zone's zijn. Als er in geen zone meer vraag is, moet de CV ook stoppen met warmte leveren.
Mijn systeem thuis heeft hiervoor ook een pomp nalooptijd, die zorgt dat de warmte die dan nog in het systeem zit alsnog wordt gebruikt.
Probleem als je zelf gaat hobbyen is dat je het soort problemen introduceert zoals jij aangeeft en die de fabrikanten voor je al hebben geimplementeerd.
Als in de ruimte met vloerverwarming geen warmtevraag is, en in andere ruimte met radiator wel; en je schakelt de pomp van de vloerverwarmingsverdeler uit ==> hoogste debiet gaat naar vloerverwarmingsverdeler, en gaat zo van aanvoer naar retour; kleiner debiet gaat door radiator en warmt kamer op. De CV krijgt een hogere retourtemperatuur, kan minder condenseren en draait op lager rendement.

Wellicht komt het dan zuiniger uit om de vloerverwarmingspomp gewoon mee te laten draaien, en de (meestal) woonkamer gewoon ietsje warmer te laten worden. Ideale oplossing is uiteraard een zoneklep die de aanvoer naar de vloerverwarmingsverdeler afsluit als daar geen warmtevraag is.

Pagina: 1