Terugkeer Oekraïners naar veilige delen eigen land?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.176 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
De BBB wil dat er gekeken wordt naar mogelijkheden om Oekraïners terug te sturen naar eigen land.

https://nos.nl/l/2506788

Ik heb hier eigenlijk een aantal vragen over en kon geen topic vinden dat ging over de terugkeer van Oekraïners naar eigen land.

1. Waarom betalen ze geen huur voor hun opvang momenteel ? Ze kunnen en mogen toch gewoon werken namelijk. Is er dan geen sprake van ongelijke behandeling ? Dit verlaagt ook het draagvlak onder de NL bevolking om ze op te vangen. In mijn dorp gaan ze bijvoorbeeld in het oude gemeentehuis wonen. Dan kan het historische carillon misschien niet meer spelen want dan klingelen de Oekraïners hun bed uit. Dat tast het beschermde dorpsgezicht aan van ons dorp. Maar een voorbeeldje hoor.

2. Er wordt iets gezegd over een ambtsbericht. Welke specifieke organisatie in Nederland beoordeelt welke delen van een land veilig zijn? Oekraïne is dusdanig groot dat je ook 1000 km van het front kan zitten.

3. Moeten Oekraïners niet betalen voor hun ziektekostenverzekering? Indien niet is er dan geen sprake van ongelijke behandeling?

4. Ik zie ook iets zorgelijks staan over gedwongen repatriëring van gevluchte Oekraïense dienstplichtigen. Mag dat überhaupt volgens het Nederlands recht? De regering van een ander land faciliteren met gedwongen terugsturen van mensen naar dat land !? Dit vond ik eigenlijk nog wel het meest zorgwekkende aan dat artikel

Als dit elders moet mag het verplaatst worden. Maar ik kon echt niet vinden in welk topic dit hoorde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:11

BCC

Het probleem hier is volgens mij dat de politiek in Nederland en Europa nog steeds doet alsof er geen oorlog is tussen Europa en Rusland , maar ondertussen de mensen die vluchten voor de oorlog wel zo opvangen (onderdak, zorg en werk)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Het land is in oorlog, wat het ergste is wat je maar kunt voorstellen. Zowel fysieke slachtoffers, economisch, emotioneel, etc. Wil je Oekraïne op dit moment ook nog opzadelen met de opvang van het door het geweld ontheemde inwoners, die nergens terecht kunnen?
Persoonlijk snap ik niet dat dit überhaupt een discussie is, en dat de BBB dit ter discussie stelt.

Hier staat tekst

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26

Croga

The Unreasonable Man

"veilige delen van het land"......

Ik weet niet onder welke steen de BBB geleefd heeft maar het is *NERGENS* veilig in Ukraïne. Er zijn geen veilige delen! Tot op 6km van de poolse grens slaan de Russische raketten en drones in.

Het lastige van "ze mogen hier werken" is dat dit veelal mensen zijn die geen enkele drang hebben om hier langer te blijven dan absoluut nodig. Die gaan niet op zoek naar een huis. Die gaan niet op zoek naar een langdurige baan. Die doen wellicht wat vakkenvul werk om de tijd door te komen maar daar kun je tegenwoordig hier in Nederland geen leven van betalen.

Zoals @Sjaak_Afhaak al zegt: Ik snap niet dat dit een discussie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 06:57:
Het land is in oorlog, wat het ergste is wat je maar kunt voorstellen.
Het gaat over gedeelten die veilig zijn.

Als alle opvangcentra vol zitten met mensen uit een veilig gebied, is er geen plek voor de mensen uit onveilige gebieden.

Persoonlijk snap ik niet dat dit überhaupt een discussie is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:57

Snow_King

Konijn is stoer!

Wij zijn 1 van de meest welvarende landen van Europa (zelfs wel de wereld). Wij kunnen dit prima betalen en dat is ook onze plicht.

Huisvesting zou naar UA maatstaven zo veel kosten dat men het amper kan betalen. Werk zal men vaak hier tegen minimumloon krijgen en daarmee kan je (zonder toeslagen!) in NL niets van huren.

Wat gaan we dan doen? Deze mensen aan de vrije sector over laten met huur? Dat zie ik niet echt goed komen.
Het land is in oorlog, wat het ergste is wat je maar kunt voorstellen. Zowel fysieke slachtoffers, economisch, emotioneel, etc. Wil je Oekraïne op dit moment ook nog opzadelen met de opvang van het door het geweld ontheemde inwoners, die nergens terecht kunnen?
Persoonlijk snap ik niet dat dit überhaupt een discussie is, en dat de BBB dit ter discussie stelt.
Ik stel het heel bot: Dit scoort gewoon heel goedkoop bij achterban die niet verder kijkt dan hun neus lang is.

Het is te schofterig voor woorden dat de BBB dit durft te bespreken. Elke realiteitszin ontbreekt dus bij deze mensen. Alles om maar lekker te scoren bij de achterban, die nogmaals, niet verder kijkt dan hun eigen neus lang is.
Accretion schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:08:
[...]

Het gaat over gedeelten die veilig zijn.

Als alle opvangcentra vol zitten met mensen uit een veilig gebied, is er geen plek voor de mensen uit onveilige gebieden.

Persoonlijk snap ik niet dat dit überhaupt een discussie is.
Welk stuk is er dan veilig als er tot aan Lviv rakketten inslaan? De enige reden dat het 'rustig' is in het land op sommige plekken is omdat het land vol staat met luchtafweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Croga schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:06:

Ik weet niet onder welke steen de BBB geleefd heeft maar het is *NERGENS* veilig in Ukraïne. Er zijn geen veilige delen! Tot op 6km van de poolse grens slaan de Russische raketten en drones in.
Als het nergens veilig is, wordt er volgens het voorstel toch ook niemand teruggestuurd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Accretion schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:11:
Als het nergens veilig is, wordt er volgens het voorstel toch ook niemand teruggestuurd?
Dan zijn we dus hele dure tijd aan het verdoen met zinloze discussies..... Volgens mij zijn er betere tijdsbestedingen mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
De BBB zou de Gaza strook nog als veilig bestempelen als ze zo punten kunnen scoren bij hun achterban?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Croga schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:13:
Dan zijn we dus hele dure tijd aan het verdoen met zinloze discussies..... Volgens mij zijn er betere tijdsbestedingen mogelijk.
Het is voor het draagvlak van de opvang wel belangrijk dat er alleen mensen opgevangen worden waarvoor het nodig is.

Maar dat moet duidelijk gecommuniceerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:57

Snow_King

Konijn is stoer!

Accretion schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:18:
[...]

Het is voor het draagvlak van de opvang wel belangrijk dat er alleen mensen opgevangen worden waarvoor het nodig is.

Maar dat moet duidelijk gecommuniceerd worden.
Is het probleem met draagvlak niet gewoon dat deze oorlog nu al weer 2 jaar duurt en de aandachtsspanne van veel mensen tekort is? Die gaan er vanuit dat het probleem inmiddels wel opgelost is en boeit het niet zo veel meer.

Dan ga je zulke onzettend domme opmerkingen in de politiek krijgen. Dat punt zijn we bij aan gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 06:35:
1. Waarom betalen ze geen huur voor hun opvang momenteel ?
3. Moeten Oekraïners niet betalen voor hun ziektekostenverzekering? Indien niet is er dan geen sprake van ongelijke behandeling?
Ligt eraan hoe je het vergelijkt. Andere asielzoekers hebben hier ook recht op in Nederland, omdat we iedereen menselijk willen behandelen. Wat Oekraïners wel mogen wat andere asielzoekers niet mogen is vrijwel fulltime werken, zoals dat is vastgelegd in de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne.

Ik vind eigenlijk dat we alle asielzoekers de mogelijkheid moeten geven om te werken. Nu zitten ze een jaar in onzekerheid, zonder bezigheid en dan worden ze terug gestuurd of moeten ze dan nog een plek op de arbeidsmarkt zien te vinden.
Ze kunnen en mogen toch gewoon werken namelijk.
In mijn plaatselijke supermarkt werken best wel wat Oekraïners (vakken vullen, kassa etc), sommige spreken zelfs al basis Nederlands. Oekraïners zijn geen werkschuw volk, die willen werken als ze kunnen. Onafhankelijk zijn is hun hele ding.
De BBB wil dat er gekeken wordt naar mogelijkheden om Oekraïners terug te sturen naar eigen land.
Ik denk dat we hier moeten kijken naar verschillende groepen:

1) De Oekraïners die terug willen. Dus niet diegene die gevlucht zijn vanuit Donetsk, Luhansk etc. die geen huis meer hebben, maar de Oekraïners die uit "veilige" gedeeltes komen. Kyiv, Lviv, grote delen van het platteland. Deze mensen willen naar huis. Er is overigens ook al weer een groot deel van de Oekraïners naar huis gegaan. Deze mensen vertrekken uiteindelijk op eigen gelegenheid.

2) De mensen uit de verwoeste gebieden. Deze mensen hebben niets om naar terug te gaan. En in de rest van dat land is ook geen opvang mogelijk. Er is in heel dat land een gebrek aan woonruimte. Het feit is dat deze mensen gewoonweg niet terug kunnen en als de BBB dat zou afdwingen, zou dat inhumaan zijn.

3) Gezinnen met kinderen. Inmiddels zijn er Oekraïnsche gezinnen die vrijwel ingeburgerd zijn. Ze hebben een huurwoning betrokken in Nederland, ze werken, hun kinderen gaan naar een Nederlandse school en deze kinderen spreken inmiddels vrijwel vloeiend Nederlands. Van deze groep zal er een gedeelte zijn die geen behoefte heeft om meer terug te keren. Wat gaan we hiermee doen in Nederland? Mijn persoonlijke mening is dat zolang ze een netto aanwinst voor de samenleving zijn er geen reden hoeft te zijn om ze terug te sturen. Zelfs wanneer de oorlog over is.

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 30-01-2024 07:22 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ik denk dat dat per geval en per regio binnen Oekraïne bekeken zou kunnen worden. Oekraïne is dusdanig groot dat sommige delen heel erg ver verwijderd zijn van de oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Om makkelijk te scoren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:21:
Ik denk dat dat per geval en per regio binnen Oekraïne bekeken zou kunnen worden. Oekraïne is dusdanig groot dat sommige delen heel erg ver verwijderd zijn van de oorlog.
Ik denk dat je een groot deel van de discussie gemist hebt. Nee, er zijn geen delen van het land die überhaupt verwijderd zijn van de oorlog. Het hele land wordt plat gegooid door Russische drones en raketten, er is geen veilig gebied daar. Van de grootste steden tot de kleinste dorpen loop je kans om morgen er niet meer te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:11:
Welk stuk is er dan veilig als er tot aan Lviv rakketten inslaan? De enige reden dat het 'rustig' is in het land op sommige plekken is omdat het land vol staat met luchtafweer.
Wat interessant is, is dat Oekraïners "veilig" en "leefbaar" niet als synoniem zien. Ik ken een Oekrainer die terug is gegaan naar Kyiv omdat het merendeel van zijn familie niet was gevlucht en hij na een tijdje dacht, "als zij daar kunnen leven kan ik het ook". Natuurlijk loopt hij het risico om een raket op zijn kop te krijgen, maar die kans is zeer klein in realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
Croga schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:06:

Het lastige van "ze mogen hier werken" is dat dit veelal mensen zijn die geen enkele drang hebben om hier langer te blijven dan absoluut nodig. Die gaan niet op zoek naar een huis. Die gaan niet op zoek naar een langdurige baan. Die doen wellicht wat vakkenvul werk om de tijd door te komen maar daar kun je tegenwoordig hier in Nederland geen leven van betalen.

Zoals @Sjaak_Afhaak al zegt: Ik snap niet dat dit een discussie is.
Dat er overal een raket in KAN slaan in Oekraïne ook in het westen klopt. Maar als je bij de Poolse grens woont is het risico net zo klein, als dat je in Rotterdam wordt geraakt door een van de vele explosies in de stad de laatste tijd.

Mensen die geen drang hebben om langer te blijven dan nodig. Dat kan wezen maar ondertussen zitten ze er al twee jaar. Dat betekent dus toch echt dat ze Nederlands moeten gaan leren en hun eigen boontjes moeten gaan doppen. Mocht de oorlog voorbij zijn en ze terug kunnen dan hebben ze daar alleen maar baat bij. Dat iemand alleen maar wil vakken vullen en daarmee geen huur kan betalen is toch niet het probleem van de Nederlandse belastingbetaler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:29
[...]

Met het risico dat je ze terugstuurt en de Russen alsnog een raketaanval/droneaanval doen waar jij ze heen stuurt.... En het binnen enkele weken ook kan omslaan.

Dat mensen hier over nadenken laat vooral zien hoe goed wij het hebben en hoe veilig we ons voelen. Geen idee van de gruwelijkheden die men in Oekraïne te wachten staat bij een te vroege terugkeer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:57

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

En dat kost dan meer geld dan die hele opvang... Elk geval gaan bekijken of het dorpje waar ze uit komen nou net wel of net niet binnen het drone bereik van de Russen ligt en als de frontlinie verschuift gaan we dat dan telkens weer opnieuw berekenen? Wat een ongelooflijke harteloze en onmenselijke gedachte hebben sommige hier en bij de BBB... het wordt gebracht of het allemaal gelukzoekers zijn die met een kut smoes even huis en haard achterlaten om in Nederland gratis rijk te worden ofzo. zum :r dat is de enige reactie die hier bij past.

Maar past wel volledig bij de persoon die ik op de BBB en PVV zie stemmen, dus daar moet ik mij eigenlijk niet over verbazen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bezulba op 30-01-2024 07:27 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Croga schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:26:
[...]

Ik denk dat je een groot deel van de discussie gemist hebt. Nee, er zijn geen delen van het land die überhaupt verwijderd zijn van de oorlog. Het hele land wordt plat gegooid door Russische drones en raketten, er is geen veilig gebied daar. Van de grootste steden tot de kleinste dorpen loop je kans om morgen er niet meer te zijn.
Dat is niet waar. De raket inslagen zijn in zeer specifieke dichtbevolkte gebieden. Er zijn enorm veel Oekraïners naar het platte land en naar de bergen gevlucht, waar her relatief veilig is. Er is zelfs nog steeds agrarische productie in het hartland van Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:27:
[...]
Dat kan wezen maar ondertussen zitten ze er al twee jaar. Dat betekent dus toch echt dat ze Nederlands moeten gaan leren en hun eigen boontjes moeten gaan doppen.
Dit gebeurt al. Lees mijn post eens. Enige nuance zou hier op z'n plaats zijn.
Mocht de oorlog voorbij zijn en ze terug kunnen dan hebben ze daar alleen maar baat bij. Dat iemand alleen maar wil vakken vullen en daarmee geen huur kan betalen is toch niet het probleem van de Nederlandse belastingbetaler?
Ons probleem is dat we niet erkennen dat deze oorlog potentieel overslaat naar voorbij Oekraïne. Waar Putin echt een stijve pik van krijgt, is wanneer hij een NAVO land aanvalt op zo'n manier, dat de andere landen die Artikel 5 willen triggeren (bijv. het noorden van Finland of zo). In dat geval valt de NAVO samenwerking uit elkaar en zijn wij met z'n alle verdommes de pineut.

Putin voert geen oorlog over een paar meter modder in Oekraïne. Putin voert oorlog omdat de huidige wereldorde hem niet aanstaat omdat Rusland niet mee doet, en hij dit wil veranderen in een dog-eats-dog world met enkel bilaterale verdragen tussen de sterksten.

Edit: en als Trump aan de macht komt volgend jaar, heeft hij zelfs een inside-man om de NAVO te beëindigen. We moeten als Europa als de wiedeweerga serieus gaan worden over onze eigen defensie.

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 30-01-2024 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:11:
Wij zijn 1 van de meest welvarende landen van Europa (zelfs wel de wereld). Wij kunnen dit prima betalen en dat is ook onze plicht.
Als dat kan waarom kunnen we dan niet voor alle eigen Nederlanders huisvesting betalen want er zijn er genoeg dakloos 🤔
Huisvesting zou naar UA maatstaven zo veel kosten dat men het amper kan betalen. Werk zal men vaak hier tegen minimumloon krijgen en daarmee kan je (zonder toeslagen!) in NL niets van huren.
Als ze geen Nederlands leren dan wordt het minimumloon inderdaad. Als ze de moeite wel doen om op te letten bij de Nederlandse les die ze krijgen, kunnen ze net zoals ieder ander heus wel hetzelfde werk oppakken als dat ze thuis in Oekraïne deden.

En wie minimumloon verdient heeft recht op huurtoeslag en ander minimabeleid. Waarom moet er voor Oekraïners een extra gulle regeling komen ? Vind ik ongelijke behandeling.
Wat gaan we dan doen? Deze mensen aan de vrije sector over laten met huur? Dat zie ik niet echt goed komen.
Ik ben zelf ook jarenlang overgeleverd aan de vrije sector en met mij geldt dat voor de meeste Nederlanders. Ook een Oekraïner kan zich, zoals ik heb gedaan, inschrijven bij de woningbouwvereniging en dan na meer dan tien jaar wachten krijg je een woning (ik heb 12 jaar gewacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Bezulba schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:27:
[...]

En dat kost dan meer geld dan die hele opvang... Elk geval gaan bekijken of het dorpje waar ze uit komen nou net wel of net niet binnen het drone bereik van de Russen ligt en als de frontlinie verschuift gaan we dat dan telkens weer opnieuw berekenen? Wat een ongelooflijke harteloze en onmenselijke gedachte hebben sommige hier en bij de BBB... het wordt gebracht of het allemaal gelukzoekers zijn die met een kut smoes even huis en haard achterlaten om in Nederland gratis rijk te worden ofzo. zum :r dat is de enige reactie die hier bij past.

Maar past wel volledig bij de persoon die ik op de BBB en PVV zie stemmen, dus daar moet ik mij eigenlijk niet over verbazen.
Ik zou eerder gewoon bepaalde veilige gebieden laten aanwijzen. Daarom dus ook mijn vraag welke instantie in Nederland daar precies over gaat.

Rijk worden de Oekraïners niet want de meeste hebben geen zin om op te letten tijdens de lessen Nederlands. Zonder NL te spreken krijg je waarschijnlijk niet meer dan minimumloon. Bron: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230626_91527246

Ik heb zelf overigens SP gestemd en niet bbb .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Yucon

*broem*

Ik vind het op zich een terechte vraag. Al is het dan niet vanwege die kille BBB onderbouwing want het lijkt me zelfs in het voordeel van Nederland dat ze hier blijven. Ze zijn overwegend goed opgeleid, spreken goed Engels, willen werken en lijken zo op het oog prima te integreren. Wat wil je als samenleving nog meer. We moeten naar mijn idee in dit geval verder kijken dan ons eigen belang.

Door ze nog een paar jaar hier te laten blijven laat je de kinderen nog meer aarden dan nu al het geval is. Tegen die tijd is terugkeer helemaal geen doen meer en door het te rekken help je ze ook niet. En dit zijn wel de mensen die Oekraine nog eens een keer zullen moeten gaan opbouwen.

Daarnaast kun je zo'n opvangplek plus alles wat erna komt maar voor 1 persoon tegelijkertijd gebruiken. Er zijn plekken in de wereld die enorm veel beroerder eraan toe zijn. Hoewel het verband maar losjes is vind ik het zelf best moeilijk dat de Oekrainers in zekere zin plaats bezet houden waar ook iemand zou kunnen zitten die het veel harder nodig heeft.

Inderdaad, in west Oekraine kun je een russische raket op je dak krijgen. Toch zijn er miljoenen mensen die daar wonen, en die blijven ook gewoon in die situatie zitten en je kunt niet elk risico uitbannen. Gelet op de kans dat je er daadwerkelijk door geraakt lijkt het mee te vallen. Vergeet niet dat iedereen elk moment van de dag dood neer kan vallen. Wij hier ook. Blijkbaar kan het menselijk brein met die wetenschap omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:11

BCC

“De bbb zou graag alle raket inslag kraters als veilig gebied bestempelen, want de kans dat daar weer een raket valt is heel klein” 🤨

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
JackBol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:31:
[...]

Dit gebeurt al. Lees mijn post eens. Enige nuance zou hier op z'n plaats zijn.
Op het nieuws staat dat ze geen zin hebben om Nederlands te leren en geen huur betalen. Dat is wat ik gewoon zie staan op main stream media zoals de nos.

Ik heb zelf overigens een Oekraïner ontmoet. Die was al in Nederland voordat de pleuris uitbrak. Hij weigerde pertinent om ook maar een woord Nederlands te leren. Vertikt ie. Vervolgens klaagt hij wel dat hij depressief is. Tsja waar zou dat door komen... Ik weet het, N=1.
[...]

Ons probleem is dat we niet erkennen dat deze oorlog potentieel overslaat naar voorbij Oekraïne. Waar Putin echt een stijve pik van krijgt, is wanneer hij een NAVO land aanvalt op zo'n manier, dat de andere landen die Artikel 5 willen triggeren (bijv. het noorden van Finland of zo). In dat geval valt de NAVO samenwerking uit elkaar en zijn wij met z'n alle verdommes de pineut.

Putin voert geen oorlog over een paar meter modder in Oekraïne. Putin voert oorlog omdat de huidige wereldorde hem niet aanstaat omdat Rusland niet mee doet, en hij dit wil veranderen in een dog-eats-dog world met enkel bilaterale verdragen tussen de sterksten.

Edit: en als Trump aan de macht komt volgend jaar, heeft hij zelfs een inside-man om de NAVO te beëindigen. We moeten als Europa als de wiedeweerga serieus gaan worden over onze eigen defensie.
. Dit is speculatie over WO3 en mogelijke escalatie van het conflict. Ja dat zou allemaal kunnen maar dat betekent toch niet dat Oekraïners in NL gratis mogen wonen en geen Nederlands hoeven te leren?

En als je vindt dat we meer in defensie moeten investeren waarom roepen we de Oekraïners die nu in NL zijn (en soms om hun eigen dienstplicht te ontwijken) dan niet op tot het Nederlandse leger ? Hebben ze ook meteen een dak boven het hoofd twee vliegen in een klap. En leren ze ook nog eens Nederlands. Kan je nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:50
sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 06:35:
1. Waarom betalen ze geen huur voor hun opvang momenteel ?
https://www.rijksoverheid...-oekraine/werk-en-inkomen
Als een vluchteling van 18 jaar of ouder gaat werken, wordt het leefgeld van het hele gezin stopgezet. Dit gebeurt ook als iemand van 18 jaar of ouder een uitkering ontvangt van de Nederlandse overheid. Bijvoorbeeld een werkloosheidsuitkering of een uitkering voor arbeidsongeschiktheid. Werken levert meer op. Wie 3 dagen per week werkt tegen het minimumloon, verdient meer dan het leefgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yucon schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:45:
Ik vind het op zich een terechte vraag. Al is het dan niet vanwege die kille BBB onderbouwing want het lijkt me zelfs in het voordeel van Nederland dat ze hier blijven. Ze zijn overwegend goed opgeleid, spreken goed Engels, willen werken en lijken zo op het oog prima te integreren. Wat wil je als samenleving nog meer. We moeten naar mijn idee in dit geval verder kijken dan ons eigen belang.

Door ze nog een paar jaar hier te laten blijven laat je de kinderen nog meer aarden dan nu al het geval is. Tegen die tijd is terugkeer helemaal geen doen meer en door het te rekken help je ze ook niet. En dit zijn wel de mensen die Oekraine nog eens een keer zullen moeten gaan opbouwen.

Daarnaast kun je zo'n opvangplek plus alles wat erna komt maar voor 1 persoon tegelijkertijd gebruiken. Er zijn plekken in de wereld die enorm veel beroerder eraan toe zijn. Hoewel het verband maar losjes is vind ik het zelf best moeilijk dat de Oekrainers in zekere zin plaats bezet houden waar ook iemand zou kunnen zitten die het veel harder nodig heeft.

Inderdaad, in west Oekraine kun je een russische raket op je dak krijgen. Toch zijn er miljoenen mensen die daar wonen, en die blijven ook gewoon in die situatie zitten en je kunt niet elk risico uitbannen. Gelet op de kans dat je er daadwerkelijk door geraakt lijkt het mee te vallen. Vergeet niet dat iedereen elk moment van de dag dood neer kan vallen. Wij hier ook. Blijkbaar kan het menselijk brein met die wetenschap omgaan.
Een goede genuanceerde reactie waar ik er helaas te weinig van zie in dit topic .

Ik verbaas me over de soms heftige toon in de reacties die dit oproept bij sommige mensen. "Zum kotzen" etcetera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:50:
[...]

Op het nieuws staat dat ze geen zin hebben om Nederlands te leren en geen huur betalen. Dat is wat ik gewoon zie staan op main stream media zoals de nos.
Oekraïense vluchtelingen gaan in de gemeente Cranendonck voortaan meebetalen aan hun opvang. Volgens de gemeente is het niet meer dan eerlijk dat vluchtelingen die een baan hebben op die manier over de brug komen. En de Oekraïeners? Nou, die vinden dat zelf ook. "Ik heb toch een baan?"
Bron: https://www.omroepbrabant...ng-en-dat-vinden-ze-prima

Dit is een willekeurig bericht, maar het is in lijn met wat ik al veel vaker tegengekomen ben. Hoe kom je aan de bron dat ze er een probleem mee zouden hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
bvdbos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:52:
[...]

https://www.rijksoverheid...-oekraine/werk-en-inkomen
Als een vluchteling van 18 jaar of ouder gaat werken, wordt het leefgeld van het hele gezin stopgezet. Dit gebeurt ook als iemand van 18 jaar of ouder een uitkering ontvangt van de Nederlandse overheid. Bijvoorbeeld een werkloosheidsuitkering of een uitkering voor arbeidsongeschiktheid. Werken levert meer op. Wie 3 dagen per week werkt tegen het minimumloon, verdient meer dan het leefgeld.
Leefgeld is toch gewoon de "uitkering " voor asielzoekers. Volgens mij was het punt dat ze hun huur daarvan niet hoeven te betalen, hun huur is meestal gewoon gratis.

En is het leefgeld meer of minder dan de bijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:22

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Dit is een discussie, dis deze graag ook zo behandelen. Het topic gaat daarbij over vluchtelingen uit Oekraïne, ga dit niet spiegelen aan persoonlijke situaties, dit helpt geen enkele discussie.

Als laatste: toon zelf inzet bij je reacties. Simpel op te zoeken wetgevingen of regels hoeven heir niet nog eens gevraagd te worden zodat anderen het werk kunnen doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:35:
[...]

Als dat kan waarom kunnen we dan niet voor alle eigen Nederlanders huisvesting betalen want er zijn er genoeg dakloos 🤔
Omdat de provincies geen bouwgrond aanwijzen. Toen we dit probleem in de jaren 80 hadden, heeft de overheid in de jaren 90 de Vinex wijken uit de grond gestampt om iedereen een huis te laten kopen. We hebben inmiddels al 15 jaar een zwalkend beleid als het over huisvesting gaat. Die Oekraïners zijn niet de schuld van het probleem.

Daarnaast zijn de daklozen niet diegene die een huis nodig hebben, maar de doorstromers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:56:
[...]

Leefgeld is toch gewoon de "uitkering " voor asielzoekers. Volgens mij was het punt dat ze hun huur daarvan niet hoeven te betalen, hun huur is meestal gewoon gratis.

En is het leefgeld meer of minder dan de bijstand?
Het leefgeld is €200 per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/oekraine

Oekraine is nergens veilig volgens de mensen die daar verstand van hebben. Niet Mona Keijzer of wie dan ook maar de mensen die dat moeten bepalen.

Zolang Oekraine in het geheel op Rood staat is dit natuurlijk absurd.
We moeten gewoon meer plekken en dat moet gewoon veel sneller, hier in mijn wijk komt opvang voor 500 oekrainers. Dit zal al vorig september vol moeten zitten en dus klaar zijn. Maar ze zeggen dat het nu nog minstens 2 maanden gaat duren.

Terwijl dit gewoon standaard container woningen zijn. Maar dat duurt al anderhalf jaar om te realiseren (de eerste brief kwam in oktober 2022) dat ze een plek hadden gevonden hiervoor.

Maar nu nog steeds niet klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:05:
[...]

Omdat de provincies geen bouwgrond aanwijzen. Toen we dit probleem in de jaren 80 hadden, heeft de overheid in de jaren 90 de Vinex wijken uit de grond gestampt om iedereen een huis te laten kopen. We hebben inmiddels al 15 jaar een zwalkend beleid als het over huisvesting gaat. Die Oekraïners zijn niet de schuld van het probleem.

Daarnaast zijn de daklozen niet diegene die een huis nodig hebben, maar de doorstromers.
Omdat daar regels aan zitten, omdat het niet mag binnen stikstof normen, omdat we niet alles volgebouwd willen hebben en omdat we niemand hebben om het te bouwen.

Ik vind het zelf iig geen vreemd idee. Ik vind het ook niet vreemd gezien Oekraïne gewoon dichterbij is en dichter bij ons staat dat we soepeler zijn geweest, en nog steeds zijn. Maar als je uit een veilig gebied komt, dan is het toch logisch dat je geen vluchteling hier bent? En als je uit een onveilig gebied komt, dan vraag ik me ook niet af of het niet beter is voor eigenlijk iedereen als ze in hun eigen land worden opgevangen, en wij daar uiteraard geld en middelen voor sturen om daarin te ondersteunen.

En natuurlijk je kan stellen dat het nergens veilig daar is, maar als er grotere kans is ergens om bij een autoongeluk om te komen als een Russische drone op je te krijgen, tja. Dan wordt wel heel snel de vraag of we dat consequent gaan doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Joostje123 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:08:
.. Oekraine is nergens veilig volgens de mensen die daar verstand van hebben. ..
echter,
Sissors schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:10:
[...]
..
Omdat daar regels aan zitten, omdat het niet mag binnen stikstof normen, omdat we niet alles volgebouwd willen hebben en omdat we niemand hebben om het te bouwen...
kortom: eveneens volgens mensen die daar verstand van hebben.

Wat we hier zien is een voorbeeld dat je niet alleen kunt luisteren naar 'mensen die er verstand van hebben'. Ik ben absoluut geen wetenschapshatende wappie. Integendeel zelfs, maar voor een heel belangrijk deel zitten we met z'n alleen nu in een enorme spagaat omdat we teveel meningen van mensen die ergens verstand van hebben dat is geen sarcasme! als een ijzeren waarheid aannemen. En dat doen we omdat elk onderwerp zoveel vertakkingen heeft dat je altijd wel ergens tegenaan loopt. Onze samenleving is ondertussen zo complex dat we toch eens een manier zullen moeten vinden om daar doorheen te breken wat we lopen steeds verder vast zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:35:
[...]

Als ze geen Nederlands leren dan wordt het minimumloon inderdaad. Als ze de moeite wel doen om op te letten bij de Nederlandse les die ze krijgen, kunnen ze net zoals ieder ander heus wel hetzelfde werk oppakken als dat ze thuis in Oekraïne deden.

En wie minimumloon verdient heeft recht op huurtoeslag en ander minimabeleid. Waarom moet er voor Oekraïners een extra gulle regeling komen ? Vind ik ongelijke behandeling.
Voor veel beroepen niet (diploma's worden niet gezien als gelijkwaardig), maar als ze op een lager niveau gaan werken zullen ze waarschijnlijk nog steeds meer verdienen dan thuis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:15
[...]

BBB en feiten die ze lastig vinden... Dat is nooit een goede combinatie geweest.

We hebben het over een partij die nooit echt erkenning heeft gegeven voor wat er in Oekraïne gebeurt. Vd Plas had niet eens het fatsoen om naar Zelensky te luisteren. En kwam toen met typische rechts populistische retoriek.

Los van regionale veiligheid. Mannen die we terug sturen gaan of de bak in of naar het front. Daar kunnen we wat van vinden, maar dat zijn criteria waarvoor we normaal gesproken zeggen dan zetten we je niet uit.

Ik denk ook niet dat dit beoogde beleid ooit stand houdt voor een rechter. En je gaat hier echt internationale goodwill mee vergooien. Niet dat dat die incompetente populistische bende van BBB wat kan schelen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Sissors schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:10:
[...]

Omdat daar regels aan zitten, omdat het niet mag binnen stikstof normen, omdat we niet alles volgebouwd willen hebben en omdat we niemand hebben om het te bouwen.
Dat zijn allemaal regels die onze overheid heeft gemaakt en kan breken.

Er zijn ongeveer 100.000 Oekraïners in Nederland waarvan ongeveer 80.000 in gemeentelijke opvang. Dat betekent dat 20.000 ontheemde Oekrainers een woning hebben.
Dat betekent sowieso dat ze die woning kunnen betalen, want zoals je hierboven zag is het leefgeld een habbekrats. Daar ga je geen huur mee redden. Als we aannemen dat die Oekraïners gemiddeld met 3 in een woning wonen, bezetten ze dus 6~7000 woningen.

Als je vervolgens beseft dat er meer dan 300.000 doorstromers en meer dan 100.000 starters zijn, zie je wel dat het probleem veel groter is. Al zouden we alle Oekraïners morgen terug sturen, dan nog is de wachtlijst bij de woningbouw 10+ jaar en kunnen alsnog een half miljoen mensen geen woning vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Om het te bespreken lijkt me niet slecht eigenlijk. Dat wil nog niet zeggen dat ze ook teruggestuurd worden maar dat er besproken wordt of dat veilig kan.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:15
Yucon schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:16:
[...]

echter,

[...]

kortom: eveneens volgens mensen die daar verstand van hebben.

Wat we hier zien is een voorbeeld dat je niet alleen kunt luisteren naar 'mensen die er verstand van hebben'. Ik ben absoluut geen wetenschapshatende wappie. Integendeel zelfs, maar voor een heel belangrijk deel zitten we met z'n alleen nu in een enorme spagaat omdat we teveel meningen van mensen die ergens verstand van hebben dat is geen sarcasme! als een ijzeren waarheid aannemen. En dat doen we omdat elk onderwerp zoveel vertakkingen heeft dat je altijd wel ergens tegenaan loopt. Onze samenleving is ondertussen zo complex dat we toch eens een manier zullen moeten vinden om daar doorheen te breken wat we lopen steeds verder vast zo.
De enige reden waarom Nederland vastzit en die stemmen elkaar in de weg zitten is dat we rechtse kabinetten hebben die problemen op zijn best negeren en anders verergeren. En wat ze wel aanpakken zijn spookproblemen zoals Oekraïense vluchtelingen. Een groep die geen problemen veroorzaakt.

We weten allemaal welke veilige landers wel problemen veroorzaken. Maar uiteraard doen de rechtse populisten daar niks aan. Want dat vergt een bredere aanpak en visie dan schreeuwen vanaf de zijlijn. En dat kunnen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JackBol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:07:
[...]

Het leefgeld is €200 per maand.
Is dat ook niet ongeveer wat zwervers krijgen van de gemeente?

In belgie is het 9,5 euro per week. Een soort traktement bedrag.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 30-01-2024 08:36 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:33:
[...]

Dat zijn allemaal regels die onze overheid heeft gemaakt en kan breken.

Er zijn ongeveer 100.000 Oekraïners in Nederland waarvan ongeveer 80.000 in gemeentelijke opvang. Dat betekent dat 20.000 ontheemde Oekrainers een woning hebben.
Dat betekent sowieso dat ze die woning kunnen betalen, want zoals je hierboven zag is het leefgeld een habbekrats. Daar ga je geen huur mee redden. Als we aannemen dat die Oekraïners gemiddeld met 3 in een woning wonen, bezetten ze dus 6~7000 woningen.

Als je vervolgens beseft dat er meer dan 300.000 doorstromers en meer dan 100.000 starters zijn, zie je wel dat het probleem veel groter is. Al zouden we alle Oekraïners morgen terug sturen, dan nog is de wachtlijst bij de woningbouw 10+ jaar en kunnen alsnog een half miljoen mensen geen woning vinden.
Helemaal los van of het moet gebeuren of niet, maar dit is natuurlijk ook veel te makkelijk. Zo kan je alles wat niet in zijn eentje het hele probleem oplost wel afschieten. Waarom 10k extra huizen bouwen? Er zijn zoveel honderdduizenden nieuwe huizen nodig, dat gaat de wachtlijsten echt niet oplossen...

En ding met doorstromers is natuurlijk wel dat ze ook een woning achter zich laten voor iemand anders. En die 80000 zijn ook opvangplaatsen die niet door andere asielzoekers gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Sissors schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Helemaal los van of het moet gebeuren of niet, maar dit is natuurlijk ook veel te makkelijk. Zo kan je alles wat niet in zijn eentje het hele probleem oplost wel afschieten. Waarom 10k extra huizen bouwen? Er zijn zoveel honderdduizenden nieuwe huizen nodig, dat gaat de wachtlijsten echt niet oplossen...

En ding met doorstromers is natuurlijk wel dat ze ook een woning achter zich laten voor iemand anders. En die 80000 zijn ook opvangplaatsen die niet door andere asielzoekers gebruikt kunnen worden.
Dit hele topic zit vol met dingen die 'veel te gemakkelijk' zijn. Die Oekraïners zijn een druppel op de gloeiende plaat als het gaat om alle welvaartsproblemen in ons land. Al die mensen terugsturen gaan onze problemen met onder andere huisvesting niet oplossen. Het topic begon met een uitspraak van BBB, wat gewoon makkelijk scoren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:02
Ben het totaal oneens met de BBB en heb het idee dat Mona Keijzer hier nu wat roept zonder fatsoenlijk onderzoek te hebben gedaan. Heb het idee dat ze niet met UA gezinnen heeft gesproken over dit onderwerp, of met mensen die daar zijn geweest.

Zelf heb ik bij een vrijwilligers organisatie gewerkt in 2022 en Q1/Q2 2023 wat faciliteerde om vluchtelingen uit UA te helpen naar Nederland te vluchten. Eenmaal hier werden ze hier ook verder geholpen met praktische zaken door diezelfde vrijwilligers, o.a. zoeken naar werk, school etc.
Bij sommigen kom ik regelmatig nog op de koffie om te kijken hoe het gaat. Dit allemaal vrijwillig naast mijn normale job.
Wat mij altijd opvalt: als ze de kans krijgen stappen ze vandaag nog in de auto/trein/bus om terug te gaan naar UA, want men wil weer verder en willen weer bij vrienden & familie zijn (voor zover die er nog zijn). Echter ze kunnen dat niet: het is onveilig, maar wat men niet beseft: een flink aantal gezinnen hebben daar niks meer, want de Russen vonden het nodig om hun woning en alles wat ze hebben plat te bombarderen en te schieten.

Los van dat: de meeste UA vluchtelingen zitten niet eens in een 'normale' woning. Maar zitten in chalets, vakantie parken, bij NL gezinnen thuis en dergelijke. Er zullen ongetwijfeld ook wel woningen gebruikt zijn, maar dat is echt minimaal. Het is dus niet zo als je vluchtelingen terug stuurt naar UA dat er in eens duizenden woningen beschikbaar komen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
Volgens mijn bescheiden mening,

Propaganda van Rusland.
Door de vluchtelingen af te schilderen als "profiteurs" is de lokale bevolking in staat ze te dehumaniseren.
Feit is Ukraine is in oorlog, wellicht een oorlog die zodaning belangrijk is dat het beslissend zal zijn voor het Europese vasteland.
Laat er ons dan op z'n minst voor zorgen dat vluchtelingen goed op te vangen en ten 2e, dat Ukraine de kracht heeft om Putin een serieuze pandoering te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Laatste modbreak: dit gaat niet over de Nederlandse politiek, wil je dat bespreken, dan zijn daar andere topics voor. Ook het woningprobleem is totaal niet relevant voor dit onderwerp en hoort hier dus ook niet thuis. Dezelfde vlieger gaat op voor het afzetten van Oekraïnse vluchtelingen ten opzichte van welke binnenlandse groep in Nederland dan ook.

Het onderwerp is een eventuele terugkeer van Oekraïnse oorlogsvluchtelingen en of dit mogelijk, dan wel wettelijk, dan wel wenselijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 30-01-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:21

orf

Ik ben wel benieuwd hoe de voorstanders van terugsturen naar Oekraïne bedacht hebben hoe dat eruit moet zien:
  1. We sturen ze gewoon terug en ze zoeken zelf maar uit waar ze naartoe gaan en hoe ze dat doen
  2. We zoeken een gebied uit in het westen van Oekraïne en we regelen transport voor ze. Daarna moeten ze het zelf uitzoeken.
  3. we gaan helpen kampen te bouwen in Oekraïne en we steunen dat financieel
  4. We sturen ze naar buurlanden van Oekraïne en gaan daar wel of niet financieel aan bijdragen
Eigenlijk wilde ik punt voor punt de onmogelijkheden, risico’s en waanzin benoemen. Maar ik zou liever hebben dat bijvoorbeeld BBB hier wat zinnigs over zegt in plaats van uit de heup te schieten. Want tot nu toe is het alleen maar inspelen op sentiment van onvrede en gaat het weer eens over ons huizentekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

*knip* suggesties kunnen via het feedbacktopic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 30-01-2024 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 19:51

Wailing_Banshee

You're Next

sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:50:
[...]

Om even wat tegengeluid te geven:

https://dvhn.nl/groningen...lmaaltijden-28851571.html

(zit achter een paywall, weet ik)

Even wat belangrijke stukjes:
Je kan bijna niet anders dan onder de indruk zijn van Valentyna, Kateryna Viunchuk (38) en Iryna Benkovska (40). Twee van hen vluchtten uit hun moederland toen de oorlog in Oekraïne begon. Samen met vriendin Valentyna, die al in Groningen woonde, begonnen ze iets meer dan een jaar geleden Ukraine Food aan de Kerklaan in Grunn. Nu breiden ze uit met een tweede vestiging.
en
„Het is hard werken, we zijn er elke dag”, zegt Valentyna. „Soms worden we heel moe van wat we allemaal doen. Het kan lastig zijn om dit allemaal te dragen. Maar we kunnen zoveel betekenen voor de vrouwen die hier werken. Dit is een plek voor hen om iets op te bouwen, wat geld te verdienen en waar ze hun eigen taal kunnen spreken. Gisteravond waren hier twee vrouwen aan het proefdraaien. Zij zijn op leeftijd en kunnen geen Engels of Nederlands. Voor hen doen we dit allemaal.”
Vergeet niet dat het heel veel vrouwen zijn die gevlucht zijn.

Ik geloof eerder dat er meer mensen zijn als Valentyna, Kateryna en Iryna dan die persoon die jij kent.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:50
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Vergeet niet dat het heel veel vrouwen zijn die gevlucht zijn.

Ik geloof eerder dat er meer mensen zijn als Valentyna, Kateryna en Iryna dan die persoon die jij kent.
Uit de laatste cijfers die ik kan vinden blijkt dat circa 51% van de Oekraïense vrouwen werkt en circa 49% van de Oekraïense mannen. Deze betalen dus ook gewoon belasting (maar hoeven geen zorgverzekering af te sluiten). In totaal zijn er momenteel ca 106.000 Oekraïners in Nederland. Als het aan de BBB ligt krijgen we dus meteen een gat van 53.000 banen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:27
Is dit niet gewoon een non discussie?

Dit valt een beetje in de categorie van Winders die wat roep wat gewoon niet kan omdat dit tegen de grondwet in gaat.

Er zijn speciale afspraken gemaakt binnen Europa mbt vluchtelingen uit oekraïne.

https://nos.nl/collectie/...tatus-in-de-europese-unie

Die kan je niet zomaar eenzijdig naast je neerleggen lijkt me?
Daarnaast gaat de BBB daar niet alleen over maar zal er een meederheid voor moeten zijn.

Kunnen ze zich niet met nuttigere dingen gaan bezighouden? Populistisch gezever ipv de echte problemen aanpakken. Dit is waarom ik regematig een hekel heb aan politiek. Als ze een beetje onderzoek hadden gedaan hadden ze zelf ook tot de conclusie kunnen komen dat dit geen haalbare kaart is?
Dus waarom daar energie in steken?

Ze hebben dus of niet verder gekeken dan hun neus lang is of ze weten het dondergoed maar spelen toneelstukje om hun achterban zo te kunnnen bevredigen?

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

*knip* op de man

[ Voor 109% gewijzigd door polthemol op 30-01-2024 10:30 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
bvdbos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Uit de laatste cijfers die ik kan vinden blijkt dat circa 51% van de Oekraïense vrouwen werkt en circa 49% van de Oekraïense mannen. Deze betalen dus ook gewoon belasting (maar hoeven geen zorgverzekering af te sluiten). In totaal zijn er momenteel ca 106.000 Oekraïners in Nederland. Als het aan de BBB ligt krijgen we dus meteen een gat van 53.000 banen...
Tsja dus daar was het allemaal om te doen, het misbruiken van voorzieningen voor oorlogsvluchtelingen om lekker goedkope bouwvakkers binnen te halen.

Van mij mag een Oekraïense migrant die Nederlands spreekt of tenminste probeert te leren, werkt , zelf zijn eigen huur en zorgverzekering betaalt etc. Best een verblijfsvergunning aanvragen in Nederland en dat wordt dan gewoon eerlijk beoordeeld net zoals ieder ander. Maar niet gratis opvang en zorg aanbieden want dat krijgt jan met de pet ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
snakeye schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:55:
Is dit niet gewoon een non discussie?

Dit valt een beetje in de categorie van Winders die wat roep wat gewoon niet kan omdat dit tegen de grondwet in gaat.

Er zijn speciale afspraken gemaakt binnen Europa mbt vluchtelingen uit oekraïne.

https://nos.nl/collectie/...tatus-in-de-europese-unie

Die kan je niet zomaar eenzijdig naast je neerleggen lijkt me?
Daarnaast gaat de BBB daar niet alleen over maar zal er een meederheid voor moeten zijn.

Kunnen ze zich niet met nuttigere dingen gaan bezighouden? Populistisch gezever ipv de echte problemen aanpakken. Dit is waarom ik regematig een hekel heb aan politiek. Als ze een beetje onderzoek hadden gedaan hadden ze zelf ook tot de conclusie kunnen komen dat dit geen haalbare kaart is?
Dus waarom daar energie in steken?

Ze hebben dus of niet verder gekeken dan hun neus lang is of ze weten het dondergoed maar spelen toneelstukje om hun achterban zo te kunnnen bevredigen?
Hier ben ik het niet mee eens. Iedere EU lidstaat kan zelf bepalen op welke manier Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen , en mensen die hier komen om te werken zijn geen vluchtelingen maar migranten. Die kunnen dus zelf de huur betalen en hun zorgverzekering en hoeven niet te worden voorgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:41:
[...]

Rijk worden de Oekraïners niet want de meeste hebben geen zin om op te letten tijdens de lessen Nederlands. Zonder NL te spreken krijg je waarschijnlijk niet meer dan minimumloon. Bron: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230626_91527246
Hoezo bron? Volgens mij heb je gewoon gelezen wat je wilde lezen.

Nergens in dat artikel vind je bruikbare cijfers. Alleen wat anekdotes zoals dat bij sommige schakelklassen “maar” tweederde van de leerlingen dagelijks aanwezig is. Daar maak jij dan zelf van dat “de meeste” niet gemotiveerd zijn. Ik zou juist zeggen dat de overgrote meerderheid wel gemotiveerd en elke dag aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
*knip* gebruik hier een TR voor

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 30-01-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:09
sirdanilot schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:13:
[...]

Tsja dus daar was het allemaal om te doen, het misbruiken van voorzieningen voor oorlogsvluchtelingen om lekker goedkope bouwvakkers binnen te halen.

Van mij mag een Oekraïense migrant die Nederlands spreekt of tenminste probeert te leren, werkt , zelf zijn eigen huur en zorgverzekering betaalt etc. Best een verblijfsvergunning aanvragen in Nederland en dat wordt dan gewoon eerlijk beoordeeld net zoals ieder ander. Maar niet gratis opvang en zorg aanbieden want dat krijgt jan met de pet ook niet.
Oekrainers vallen niet onder het standaard vluchtelingenverdrag maar onder een andere regeling
De meesten die hier zijn zijn vrouwen en kinderen, en er zijn ook al veel teruggekeerd omdat ze hun thuisland misten. Er komen nog wel nieuwe vluchtelingen bij uit de gebieden waar nu gevochten wordt. Ik zie overal in gemeentehuizen, bij supermarkten, achter de kassa van een tankstation enthousiaste Oekrainers aan het werk. En er is weinig tot geen overlast van groepen Oekrainers, dat is bij de Polenhotels helaas (maar ook begrijpelijk) wel anders. De wens van de BBB toont maar weer eens aan dat ze niets met de menselijke maat hebben, en alleen voor onwetende eigen achterban aan het preken zijn. Echt verschikkelijk om te bedenken dat onze toekomstige regering door dit soort partijen gevormd gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
downtime schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Hoezo bron? Volgens mij heb je gewoon gelezen wat je wilde lezen.

Nergens in dat artikel vind je bruikbare cijfers. Alleen wat anekdotes zoals dat bij sommige schakelklassen “maar” tweederde van de leerlingen dagelijks aanwezig is. Daar maak jij dan zelf van dat “de meeste” niet gemotiveerd zijn. Ik zou juist zeggen dat de overgrote meerderheid wel gemotiveerd en elke dag aanwezig is.
Dat is niet voldoende. Alle Oekraïners moeten opletten tijdens de les Nederlands en de moeite doen om zich aan te passen aan de Nederlandse normen en cultuur. Ze krijgen gratis opvang en zorg, een luxe die een Nederlander niet heeft. Daar mogen ze dus ook wat voor terug doen.

Als ik zou moeten vluchten voor oorlog en geweld zou ik ook de taal leren van het land dat mij opvangt. En als ik daar geen zin in zou hebben zou ik een land uitkiezen waar een taal gesproken wordt die ik al beheers. Zo kunnen Oekraïense vluchtelingen ook naar Ierland gaan (waar je alleen Engels hoeft te spreken omdat de Ierse taal een bedreigde minderheidstaal is die maar weinig gesproken wordt in de meeste delen van het land ) of zelfs naar het VK als ze geen zin hebben om Nederlands te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
HvdBent schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Oekrainers vallen niet onder het standaard vluchtelingenverdrag maar onder een andere regeling
De meesten die hier zijn zijn vrouwen en kinderen, en er zijn ook al veel teruggekeerd omdat ze hun thuisland misten. Er komen nog wel nieuwe vluchtelingen bij uit de gebieden waar nu gevochten wordt. Ik zie overal in gemeentehuizen, bij supermarkten, achter de kassa van een tankstation enthousiaste Oekrainers aan het werk. En er is weinig tot geen overlast van groepen Oekrainers, dat is bij de Polenhotels helaas (maar ook begrijpelijk) wel anders. De wens van de BBB toont maar weer eens aan dat ze niets met de menselijke maat hebben, en alleen voor onwetende eigen achterban aan het preken zijn. Echt verschikkelijk om te bedenken dat onze toekomstige regering door dit soort partijen gevormd gaat worden
En die Oekraïense kinderen letten dus niet op tijdens de lessen Nederlands op school want boehoe te veel moeite. Oekraïnse vrouwen kunnen ook werken, we leven niet meer in de jaren 50. Aparte regeling was om ervoor te zorgen dat ze zich nuttig kunnen maken tijdens hun verblijf in Nederland totdat de oorlog voorbij is (hopelijk gaat die op een vreedzame manier voorbij maar ik vrees ervoor helaas .. ). Het zou niet zo moeten zijn dat een Oekraïense meer waard is dan een Nederlander of Somaliër.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Topic gesloten: het draait toch weer uit op een vluchtelingendiscussie, binnenlandse politiek en meer van dien. Dit is niet de plek voor die discussies

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.