Eerst 10mm egaliseren of dikkere laag tegellijm?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.551 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 23:12
De titel zegt het eigenlijk al, maar ik zal wat meer info geven.

Ik wil de bijkeuken voorzien van een tegelvloer die aansluit op mijn keuken. Daar heb ik destijds over de oude plavuizen heen getegeld. De bijkeuken is een kale vloer, er was dus al een hoogteverschil van zo’n 10 mm.

Nu is het moment dat we ook de bijkeuken gaan aanpakken en ik wil geen hoogteverschil. Ik dacht eerst aan primer > 10 mm egaliseren > primer > tegel vloer lijmen.

Dit kost eigenlijk meer tijd dan ik zou willen. Op zoek naar de juiste materialen kom ik ook tegellijmen tegen die een maximale laagdikte van 15 en soms wel 20 mm heeft.

Dat lijkt me ideaal, scheelt een hoop tijd en werk. Iemand al ervaring met gebruik van zo’n 10 mm lijm? Dank alvast voor de inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:42
Tegellijm pakken die geschikt is,
45 graden lijmkam 10 pakken, daar mooie rillen mee maken, laten drogen, dag later vlak smeren met zelfde type tegellijm, laten drogen, dan pas de tegels er op lijmen.

In een keer 10mm opvullen kan wel, maar word echt een smeerboel en valt niet mee om t dan strak te krijgen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Bedankt voor je reactie, met deze methode schiet het mbt snelheid ook nog niet echt op. Punt is dat ik maar een weekend heb (en de vrijdag er voor/maandag er na maar dan heb ik alleen de avonden).

Het zijn plavuizen van 20 x 20 cm met natuursteen uitsraling, dus zeker niet strak en glad, niet één is hetzelfde. Verder is de oppervlakte bepertk, zo'n 7 m² dus wellicht is dat in mijn voordeel om tijdswinst te behalen. Nog meer mensen ervaring mee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:49
Met sommige dingen moet je niet teveel willen haasten.

Je kan 10mm opvullen met sneldrogende egaline.
Als je dat op vrijdagavond doet, kan je in theorie 24 uur later tegelen.
Dus zondag tegelen moet dan kunnen.

Wellicht dat zo'n werkwijze ook kan met tegellijm.
Vrijdag dikke rillen zetten, zaterdag dichtsmeren. En zondag tegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Ik zie niet echt de meerwaarde van ophogen met tegellijm ipv egaline. Over egaline kun je ook meteen weer tegelen, daar hoef je geen primer over te plaatsen zo ver ik weet.

Idee is juist: lekker dikke lijmlaag gebruiken die meteen hoogteverschil kan opheffen. 2 vliegen in 1 klap zeg maar. Wellicht een slecht idee (niet sterk genoeg, slecht of langer uitharden?) maar neem aan dat er niet voor niks tegellijm met een maximale laagdikte van 15 of 20mm bestaat. Heb er alleen geen ervaring mee dus ik vraag me af of dat handig werkt en een goed resultaat geeft.

Niet dat alles alsnog na 2 dagen helemaal los ligt. Of als drogen veel langer duurt waardoor ik pas 3 dagen later kan afvoegen dan is het allemaal niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:57
En direct in de mortel leggen? Ik weet dat er wel direct in de dekvloer wordt getegeld. Als je een mortel als deze pakt:
https://www.hornbach.nl/p...rtel-snel-25-kg/10373522/

Zou dat moeten kunnen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:12
dimi_v schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:25:
Bedankt voor je reactie, met deze methode schiet het mbt snelheid ook nog niet echt op. Punt is dat ik maar een weekend heb (en de vrijdag er voor/maandag er na maar dan heb ik alleen de avonden).
Je hebt het wel over je vloer he? Als je dit verpest omdat "je maar een weekend had" en daar dan de aankomende 15 jaar spijt van hebt, wens je 15jaar dat je dat dagje extra besteed had :) Zeker bij een vloer zou ik gaan voor de "Doe het 1x, doe het goed" benadering.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
ja uiteraard, maar onzinnig dubbel werk doen is ook zonde nayuurlijk.

Misschien domme vraag: maar ik lees en hoor nergens dat je de egaline laag ook weer moet primeren voor je gaat lijmen. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
storeman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:52:
En direct in de mortel leggen? Ik weet dat er wel direct in de dekvloer wordt getegeld. Als je een mortel als deze pakt:
https://www.hornbach.nl/p...rtel-snel-25-kg/10373522/

Zou dat moeten kunnen.
Dank voor de suggestie. Dit specifieke product is voor 3-10 cm, geen idee of het voor de eindsterkte dan nadelig is als er maar 1-1,5 cm toegepast is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02 16:21
Ik heb in een grijs verleden ook een dergelijk probleem gehad. In mijn geval lag in de huiskamer een houten vloer, en in de keuken zou ik tegeltjes gaan leggen. Een hoogteverschil van ongeveer 20mm. Een tegelzetter adviseerde me om een plaat watervast hout op het beton te lijmen met dezelfde tegellijm die ik zou gebruiken voor de tegels. Met een grove kam opbrengen, en daarna stampen totdat hij overal in de lijm gezakt is. Een paar schroeven erbij zodat hij blijft liggen, en je niet hoeft te wachten totdat de tegellijm uitgehard is. Daaroverheen kunnen de tegels direct gelijmd worden. Zogezegd zo gedaan. Heeft jarenlang probleemloos en scheurloos gelegen. Ondertussen ben ik verhuist.

Alles komt goed, maar niet vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:49
Op in te haken op de post van @tweakingtoday hierboven.
Dit is inderdaad ook een goede optie, en je kan dan in een keer door.

Ik zou dan wel Qboard of een vergelijkbaar board pakken.
Dit is in vele diktes te koop, en vocht bestendig.

https://www.hornbach.nl/p...at-1200x600x4-mm/8398869/

[ Voor 32% gewijzigd door FRANQ op 30-01-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
dimi_v schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Dank voor de suggestie. Dit specifieke product is voor 3-10 cm, geen idee of het voor de eindsterkte dan nadelig is als er maar 1-1,5 cm toegepast is.
Ah, daar had ik in de gauwigheid niet goed op gelet. Met egaline zou ik het niet doen, dat trekt veel te snel aan en je hebt een risico dat de tegels er te ver in zakken.

Als er plaatmateriaal onder komt, klinkt dat dan niet heel hol, @tweakingtoday?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
interessante suggestie van @tweakingtoday, ik neem het mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:51
dimi_v schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:22:
ja uiteraard, maar onzinnig dubbel werk doen is ook zonde nayuurlijk.

Misschien domme vraag: maar ik lees en hoor nergens dat je de egaline laag ook weer moet primeren voor je gaat lijmen. Klopt dat?
Het kan natuurlijk nooit kwaad om te primeren, het zal de hechting alleen maar te goede komen. Zelf heb ik het wel gedaan, egaline blijft wel een zuigende ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02 16:21
storeman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:47:
[...]Als er plaatmateriaal onder komt, klinkt dat dan niet heel hol, @tweakingtoday?
Nee, absoluut niet. De gehele plaat was met tegellijm vastgelijmd, waardoor er geen holle ruimte over was. Ik moest 2 platen gebruiken. Heb over de naad van de 2 planken op eigen initiatief een gaasband gelegd zoals ook gebruikt wordt om de naad tussen 2 gipsplaten te verstevigen. Op zaterdag de 2 platen gelijmd met direct daarna de tegels. Zondag gevoegd met flexibel voegmiddel. Maandag eroverheen gelopen.

Dacht dat de tegelzetter me voor de gek hield met zijn verhaal, maar hoorde achteraf dat deze oplossing vaker wordt gebruikt. Gaat veel sneller dan met cement ophogen, en de tegels in cement leggen.

Voor deze doe het zelver is het lijmen van tegels geen probleem, maar eerst een cement bed aanbrengen, en daarna de tegel in de cement leggen net even iets te uitdagend :)

[ Voor 9% gewijzigd door tweakingtoday op 30-01-2024 12:49 ]

Alles komt goed, maar niet vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Interessante oplossing.

Voor mensen met vloerverwarming zou ik dit echter niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Na overleg ga ik toch maar voor egaline, in een dikke lijmlaag werken is lastig als je niet zo ervaren bent (drijfeffect).

Na egaliseren kun je toch wel 24 uur later een tegellijm aanbrengen? Ik zie soms dat de vloer bv 2 weken oud moet zijn, al staat er dan wel cementdekvloer of beton bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
dimi_v schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:15:

Na egaliseren kun je toch wel 24 uur later een tegellijm aanbrengen?
Dat ligt aan de dikte en type egalisatiemortel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan1234
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-05 21:21
Ik zou hem vrijdagavond primeren en egaliseren, de ruimte goed laten verwarmen + ventileren dan kan je de volgende dag er wel overheen plakken met een cementgebonden lijm. Geen voorstrijk tussen egaline en tegels dan zuigt de nieuwe lijm goed op de ondervloer.

Vloertegels zou ik met lijmkam 10 of 12 doen (ligt een beetje hoe vlak het is) en met een buttering en floating methode tegelen.

Tegellijm van een bekend merk, bijvoorbeeld Schonox Q6/Q12. Mooiste is om een flexibele cementgebonden tegellijm te kiezen wat voldoet aan C2TE. Die zijn geschikt voor ''jonge'' vloeren.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
super, dankjewel! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpponsen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-02 15:54
*knip* Spam

Welkom op tweakers Bedrijven vertegenwoordigen mag mits er wordt gehouden aan de voorwaarde voor bedrijfsaccounts. daarnaast is het opgraven van topics niet de bedoeling :)

https://tweakers.net/info...waarden/bedrijfsaccounts/

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 21-02-2025 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:51
*knip*

Ik vermoed dat de vloer inmiddels wel al ligt na een jaar |:(

[ Voor 83% gewijzigd door twain4me op 23-02-2025 21:11 . Reden: Reactie op geknipte qoute (spam) ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.