Groepenkast aanpassen/uitbreiden of vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:22
In de meterkast hangt een Hager groepenkast met 2 aardlekschakelaars.
Achter nummer 1; 4 groepen en een kookgroep.
Achter nummer 2; 4 groepen (waarvan 1 verdeeld is over de tuin en airco) een stroomonderbreking (?) En dan de PV groep.

Er is fysiek geen ruimte meer op de rail voor bijvoorbeeld een extra aardlekschakelaar om daar achter weer groepen te plaatsen.

Nu komt er met een paar maanden een laadpaal,en het liefst heb ik de tuin en de airco ieder op een aparte groep. Teven wil ik bij de laadpaal een KWh meter plaatsen.
Dit betekent dus 3 groepen er bij, achter een aardlekschakelaar.

Kan dit met zo'n los groepenkastje (waar haalt die z'n spanning vandaan)?
Of is een complete nieuwe kast een betere oplossing?

Alles moet wel gewoon veilig en volgons de richtlijnen. zijn.
Zou ik een lege kast kunnen kopen, en de stoppen/schakelaars kunnen overzetten en aanvullen?

Ik kan eventueel hulp inroepen van een bevriende electromonteur, maar wil zelf alvast voorwerk doen.
Kabels trekken en aansluiten is geen probleem, alleen nog nooit "in" de groepkast gewerkt.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe oud zijn de componenten en hoeveel ruimte is
er in je meterkast?

Hager heeft kasten in alle maten en vormen. Als geheel of als uitbreidingen. Een hoofdschakelaar zou ik in ieder geval ook toevoegen.

Het makkelijkste zou zijn er dezelfde kast naast te plaatsen. Dan kun je daar verder in uitbreiden en blijft het er netjes uitzien. Voeding tak je gewoon af na de hoofdschakelaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 29-01-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Bij Hager kan je extra kastjes naast en/of boven de huidige plaatsen. De standaard kastjes hebben een of twee rijen van 12 units. Er zijn aan de zij openingen waar de draden door heen kunnen tussen de kasten onderling.
Als je nu een van 1 rij (12 units) hebt, kan je hem ook vervangen door een van 2 rijen (24 units) maar bijplaatsen is wellicht minder werk.

Daar kun je best ver mee gaan, ik zit inmiddels op 5 kastjes :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iB9khm9.png

Je ziet dat ze door de jaren heen wel iets ander uiterlijk hebben gekregen en ze vergelen ook in andere mate. Dat kan je lelijk vinden maar technisch zijn ze gelijk gebleven. Links boven moet ik nog ff schoonmaken :P

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 29-01-2024 22:42 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Of je het huidige ook echt wilt vervangen zal vallen of staan bij hoe oud het spul is. Tijd voor een foto?

En met die extra verbruikers zou je dan ook kunnen nadenken over de overstap naar 3-fase. Als je nu dingen gaat uitbreiden is het in ieder geval handig om daar al rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyWpjpHtGoQ36vjqQF8cnzkohgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xN680MPoSb1hrjjqptauqH3v.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zit het nu.
Met deze kast is weinig meer te doen volgens mij.
Ik zie dat Hager ook kasten heeft met 3 rijen.
Gezien de (of eigenlijk gebrek aan..) de ruimte is dat misschien de mooiste oplossing?
Dan kan ik 3x 4 groepen kwijt als ik het goed heb..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
hansie_k schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:18:
In de meterkast hangt een Hager groepenkast met 2 aardlekschakelaars.
Achter nummer 1; 4 groepen en een kookgroep.
Weet je zeker dat die kookgroep achter die aardlekschakelaar zit? Het zou ook nog kunnen dat de kookgroep niet door een aardlekschakelaar is beveiligd.
Achter nummer 2; 4 groepen (waarvan 1 verdeeld is over de tuin en airco) een stroomonderbreking (?) En dan de PV groep.
Die C40 automaat is een maximaalstroombeveiliging / "REM-automaat" en zit aangesloten vóór de beide aardlekschakelaars. De aardlekautomaat voor de PV zal ook niet achter de aardlekschakelaar zijn aangesloten. Achter de 2e aardlekschakelaar zitten dus alleen maar 4 groepen.
Nu komt er met een paar maanden een laadpaal,
Wat voor een laadpaal? Moet je niet meteen naar een 3-fasen aansluiting? Dan heb je sowieso ook een 4-polige hoofdschakelaar nodig. De aardlekautomaat en kWh meter voor een 3-fasen laadpaal nemen ook ieder 4 modules in beslag.
en het liefst heb ik de tuin en de airco ieder op een aparte groep.
Omdat het relatief storingsgevoelig is? Dan moet je aardlekautomaten plaatsen, geen groepen achter een aardlekschakelaar waar nog meer groepen op zitten, anders gaan er bij problemen in de tuin alsnog 3 andere groepen uit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@Sethro heel veel ruimte is er niet, zeker niet in de breedte. Een los kastje zou verder naar beneden komen te hangen.

@Wuursj dat ziet er best imposant uit haha... 😉 Hoe heb je die doorgelust?

@Septillion @Xander wel naar 3-fase aan het kijken... kijken of daar op een ander vlak ruimte voor is.

@Xander ik heb de airco en de tuin liefst gescheiden om dat het netter is, minder storingsgevoelig. Ansich staat er in de tuin hooguit een radio op, misschien een keer wat ligt gereedschap. En dan zelden tegelijkertijd met de airco.
Ik ga er wel vanuit dat de electricien de kookgroep "achter" de aardlek heeft gezet, zeker gezien het in de keuken is...?
Kom er wel net achter dat "met een paar maanden" waarschijnlijk eind van dit jaar wordt, dus nog genoeg tijd om de boel op orde te krijgen

Deze kast https://www.vekto.nl/1-fa...bIupbkur1oHsaAmveEALw_wcB heeft in de basis al wat ik nodig heb, en kan ik dan zelf aanvullen met de nog nieuwe PV onderdelen en kookgroep.

[ Voor 18% gewijzigd door hansie_k op 30-01-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37
@hansie_k
Heb je al een 3-fase aansluiting? Zo niet dan is sowieso een nieuwe meterkast wel aan te raden.
Aangezien je toch wel wat van plan bent, is een nieuwe groepenkast wellicht ook het goedkoopste.
Een elektricien zal best veel werk hebben om zaken erbij te plaatsen en alles goed aan te sluiten. Tegenwoordig kan je een kant en klare groepenkast kopen en is het installeren enkel aansluiten op de hoofdaansluiting en alle groepen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@chrisborst nee, is nog 1-fase.
Ik ben wat actiever aan het zoeken, en kom bij bijvoorbeeld Elektramat kant-en-klare kasten tegen, die nog kan configureren...gaat een hele wereld open 🤣
Heb nu een kast met 3 aardlek, 9 automaten en nog 7 legen punten over.
PV neemt 2 plekken in, net als de kookgroep.
Blijven er 3 over voor de laadpaal en een KWh meter...moet lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37
@hansie_k
Dan moet je sowieso bij je netbeheerder een aanvraag doen om over te gaan naar 3-fase. In veel regio's heb je wel een wachttijd hiervoor.
Wil je optimaal gebruik maken van 3 fasen, zal toch de boel overhoop moeten. Je auto snel opladen, in de toekomst misschien een thuisbatterij, extra zonnepanelen, warmtepompen, genoeg redenen om het nu direct goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
hansie_k schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:43:
Blijven er 3 over voor de laadpaal en een KWh meter...moet lukken denk ik.
Ik zou niet willen investeren in een laadpaal op 1 fase. Doe dan eerst de upgrade naar 3 fasen en installeer gewoon een 11kW laadpaal.

Een aardlekautomaat en kWh meter daarvoor kosten je 8 modules aan ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Xander schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:49:
[...]

Ik zou niet willen investeren in een laadpaal op 1 fase. Doe dan eerst de upgrade naar 3 fasen en installeer gewoon een 11kW laadpaal.

Een aardlekautomaat en kWh meter daarvoor kosten je 8 modules aan ruimte.
Sowieso 3 fase laden. Zou ook in 4 modules kunnen als je een laadpaal met kWh meter neemt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 30-01-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Ik begrijp dat iedereen 3-fase adviseert, maar dat is voor mij nu niet interessant. De auto is van de zaak, en die vergoed alleen het plaatsen van de laadpaal. Hoe lang ie laad is mij om t even, wordt toch vergoed.
Misschien had ik dat even moeten vermelden...

Bedankt voor de adviezen

[ Voor 7% gewijzigd door hansie_k op 30-01-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
hansie_k schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:54:
Ik begrijp dat iedereen 3-fase adviseert, maar dat is voor mij nu niet interessant. De auto is van de zaak, en die vergoed alleen het plaatsen van de laadpaal. Hoe lang ie laad is mij om t even, wordt toch vergoed.
Misschien had ik dat even moeten vermelden...
Maar je gaat er toch al zelf kosten voor maken door de groepenkast aan te passen? Installatie van de laadpaal komt toch zeker wel inclusief voorbereidingen aan de groepenkast?

Houd er in ieder geval rekening mee dat een laadpaal achter een eigen aardlekschakelaar moet, dus niet een aardlekschakelaar met daar achter 4 groepen waarvan 1 voor de laadpaal. Een aardlekautomaat is het meest voor de hand liggende, met 1 fase kost dat je voor de meeste varianten 2 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Xander Meestal is het bij zakelijke lease zo dat een laadpaal op kosten van de werkgever geplaatst mag/kan worden maar de huis installatie moet hier op voorhand dan al wel op berekend zijn (en dus eigenlijk gewoon een extra 3P-N aansluiting kunnen afhandelen).

@hansie_k Als je zelf (nog) geen zonnepanelen hebt liggen, waarom zou je dan überhaupt willen opteren voor een eigen laadpaal en jezelf daarmee dus eigenlijk alleen maar een hoop administratief werk en initiële kosten op de hals gaan halen?

Een zogenaamde 'Granny-Lader (á 3,6kW/h)' voldoet in jouw geval waarschijnlijk ook en is waarschijnlijk gewoon als optie, en dus buiten de eventuele fiscale bijtelling, bij je lease auto te bestellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 30-01-2024 22:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@Will_M er wordt een paal/wallbox geïnstalleerd door het bedrijf zelf, en de kosten worden via een portal meteen verrekend/gedeclareerd. Moet alleen zelf de prijs van je stroom invoeren. Voor m'n eigen beeld wil ik er nog een KWh meter van Homewizard tussen. Weinig omkijken dus.

@Xander alleen de kosten voor het plaatsen wordt gedekt, aanpassingen niet...maar misschien kan ik er nog een draai aangeven.
Wel een goeie om de laadpaal nog extra te voorzien van een aardlek.
Een aardlekautomaat zou qua ruimte dan een goede keuze zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door hansie_k op 31-01-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 20:30

M2M

medicijnman

hansie_k schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:49:
@Will_M er wordt een paal/wallbox geïnstalleerd door het bedrijf zelf, en de kosten worden via een portal meteen verrekend/gedeclareerd. Moet alleen zelf de prijs van je stroom invoeren. Voor m'n eigen beeld wil ik er nog een KWh meter van Homewizard tussen. Weinig omkijken dus.

@Xander alleen de kosten voor het plaatsen wordt gedekt, aanpassingen niet...maar misschien kan ik er nog een draai aangeven.
Wel een goeie om de laadpaal nog extra te voorzien van een aardlek.
Een aardlekautomaat zou qua ruimte dan een goede keuze zijn?
Met maar 1 fase laden gaat het wel heel lang duren voordat de wagen opgeladen is. Dat is dan maximaal 3.6kW, in plaats van 11kW. 60kWh in de auto stoppen duurt hier zo'n 7u op 11kW. Upgraden naar 3 fase betekent ook dat je die kookgroep niet meer kunt gebruiken. Zo'n exemplaar sluit je normaliter aan op 2x16A op dezelfde fase, maar je hebt met 3x25A maar 25A op 1 fase.

Met een switch naar 3x25A moet je daar wel rekening mee houden.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 31-01-2024 08:03 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Als je toch nieuwe kasten gaat plaatsen, zou ik in ieder geval wel al ruitme reserveren voor een overgang naar 3 fase. Dat kost je nu niks/nauwelijks iets extra en straks veel minder werk als je ooit wel een 3 fase laadpaal oid wilt.
Dus 4 plekken reserveren voor de hoofdschakelaar ipv 2 en nog ergens een rijtje leeg van minstens 8 units vrij laten voor 2x 3 fase alamat (kookplaat en laadpaal. Dan ben je er wel zo'n beetje. Met eventueel plek voor kwh meter(s).

Die hoofdschakelaar mis je nu nog maar is tegenwoordig wel verplicht. Die ga je er sowieso bij krijgen als je gaat upgraden. Eventueel zou je al meteen een 3 fase kunnen plaatsen waarvan je nu maar 1 fase gebruikt.

[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 31-01-2024 10:39 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

hansie_k in "Groepenkast aanpassen/uitbreiden of vervangen"

@Wuursj dat ziet er best imposant uit haha... 😉 Hoe heb je die doorgelust?
In de zijkanten van de hager kasten zitten poortjes die je er uit kan schuiven dus op een aantal hoogtes kun je van kast naar kast gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/8VBDdIKAEEMjk3KLpajP7bzx.png

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 31-01-2024 10:45 ]

Pagina: 1