Probleem loop tusse WiFi Deco M5 en Switch Zyxel GS-1200 8HP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 16:18
Mijn vraag
Kan iemand mij helpen?
...

Relevante hardware die ik gebruik;1x TP-Link Archer C7 V5, 2x Zyxel GS1200-8HP en1x Zyxel GS1200-5HP, 1x Zyxel MG-108-ZZ0101F en 4x TP-Link Deco M5,
...
( Sorry voor het lange verhaal - bij gebrek aan kennis moet je veel omschrijven)

Om te beginnen zal ik maar eerst vertellen dat weinig kennis van Netwerken heb.
In het verleden i.v.m. mijn beroep min of meer gedwongen om er maar aan te beginnen. Zo mijn eerste netwerk thuis gebouwd. Middels internet en af en toe wat hulp van mensen die er wel meer van wisten heb ik (12 Jaar later) thuis (nog steeds) een netwerk wat eigenlijk redelijk gewerkt heeft.
Ik hoop dat ik met het volgende verhaal mijn probleem duidelijk kan omschrijven.
Ik weet eigenlijk meer waar het allemaal begonnen is.
Ik had een Ziggo kabel internet aansluiting.
Het netwerk was toen al traag en reageerde soms heel slecht.
Omdat er meer mensen hier in de omgeving zitten die klagen over het Internet via kabel van Ziggo.
Ik ben een aantal maanden geleden overgestapt naar Delta Fiber.
Toen begonnen de problemen pas echt. Na heel veel zoeken en bellen en mede forum gebruikers toch een (dacht ik) redelijke oplossing gevonden.
Het standaard modem van Delta (Nokia XS-2426G-B) bleek niet geschikt voor mijn installatie/opstelling (zie schema's). Het modem moest in Bridge mode staan, wat in het Delta modem niet mogelijk was.
Daarom via uitstekend advies (mede forum gebruiker) een Huawei OptiXstar HN8010Ts XGS-PON , besteld.
Bij de installatie van Delta ging veel fout (afspraken en zelfs de instellingen bij Delta zelf), of het uiteindelijk opgelost is moet nog blijken.
Het netwerk werd er zeker niet beter op.
Soms slecht en soms redelijk.
Ik was er echt van overtuigd dat dit aan de aansluiting van Delta ligt .(gezien de hele geschiedenis)
Ik heb ook meermaals met TP-Link overleg gehad en instellingen gecontroleerd.
De Deco's M5 Staan Als AP ingesteld.

Maar na een uitbreiding (2 weken geleden) op het Deco WiFi netwerk met een oude Deco M4r (via WiFi i.p.v. ethernet kabel, zoals wel alle andere Deco M5's , verschenen er vreemde dingen in de Deco App.
In de app zag ik plotseling dat de bekabelde Deco M5 zogenaamd een Wifi aansluiting zouden hebben.
Volgende afbeelding geeft aan zoals hij moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSqTiTWQ_VtfRLFTsTiXhlyvwsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNJC3oJW1sYokhstkbKvJcGy.jpg?f=fotoalbum_large

Toen verscheen het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79qQgmMQJFH3DVrRQNtb-jQGXh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7LiW2341URudLmAO9wS4SPn.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik (denk) al gevonden of geprobeerd te hebben na HEEEL lang zoeken.
Blijkt er een Loop (Backhaul) probleem te zijn.
Nadat de Deco app aangaf dat er 2 switches een zogenaamde Wifi verbinding hadden ben ik verder gaan zoeken.
Bij controle in de Switch software bleek van de slaapkamer switch een poort geblokkeerd te zijn. (Deze bleek op " Loop prevention " te staan.
Na wat met de ethernetkabels gespeeld te hebben bleek dat bij het loskoppelen van de Ethernetkabel op de woonkamer-switch die naar de slaapkamer loopt het probleem ook verdwenen.
Toen, na nog proberen heb ik de "loop controle" maar uitgezet.
Maar het probleem is duidelijk nog aanwezig.
Tot nu toe heb ik in de Deco App nog geen wijzing en blijft hij aangeven dat de AP's bekabeld aangesloten zijn.
Websites laden soms niet of heel langzaam. Het herstarten van de TV gaat enorm traag en loopt soms vast.
Het zijn 2 switches " Livingroom 1- Managed (Zyxel GS1200-8HP) en/of Mainbedroom- Managed (Zyxel GS1200-8HP)".
Ik vraag me met name af of de switch "Managed (Zyxel GS1200-8HP)" niet zo ingesteld kan worden dat geen Loop door gelaten word?
Langverhaal ik hoop op positieve reacties. En het woord RTFM ken ik ook,.
Alvast bedankt.

Ik zal een schema toevoegen. Op het schema staat een rode-Cirkel dat is volgens mij de Switch die het probleem veroorzaakt. (vermoeden). Maar waarom?
Er staat ook een rode stekker daarmee bedoel ik als de switch afgekoppeld word het netwerk ogenschijnlijk goed werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOXy8eDHcuJ-Yqfq2adWKPdanCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnhENeKA8V37eajf35wwfp3X.jpg?f=fotoalbum_large

...

Beste antwoord (via hejacon op 30-01-2024 17:36)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Alle switchen waar een Deco onderling over kan communcieren moet je vervangen voor iets wat compatbiel is.

Welke switch het niet is kun je eenvoudig onderzoeken een een switch te pakken, 3 decos oid bedraad aan te sluiten en kijken of ze elkaar kunnen vinden.

Zie onder me pen getekend hoe de communicatie loopt/welke switches je zou moeten vervangen (alles behalve de rechtse). Alhoewel ik vermoed dat de tplink bovenaan wel compatible is.

Wat je trouwens ook kan doen is de deco en switch omdraaien.
Dus:
- Centrale TPLink router laten staan
- Uiteinde van kabel die nu in een switch uitkomt eruit halen en direct in de Deco stoppen.
- Kabel van poort2 van de deco naar de switch laten lopen

En dit dan bij iedere switch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oXapqvgj8cJqP4LGFv9RoE2S6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fWm0e06xiJuidoAk1bLBuj1Z.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 30-01-2024 09:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Mooit uitgedoktert en ik denk dat je beet hebt

Deco”s en netwerk loops is een bekende situatie.
Komt waarschijnlink doordat de switches geen IEEE 1905.1 kan doorgeven. Dat gebruikt deco om elkaar bedraad te vinden.
Faalt dat? Dan activeert die wifi backhaul maar zet de ethernet poort niet uit: resultaat: verbonden met elkaar via en wifi en ethernet dus een lus

Oplossing is IEEE 1905.1 compatble switches gebruiken. Welke dat zijn is vaak een uitzoek werk en staat niet op de doos…

Die zyxel gs1200 staat iig bekend dat die issues heeft met 1905.1: https://community.tp-link...98898?sortDir=ASC&page=26

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Dag Laurens

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik las verhaal en in de Switch is een mogelijkheid om Loop detection of Loop prevention of No loop control an te geven. Switch prevention schakelt dus idd de poort uit.
Ken je deze switch?
https://www.zyxel.com/us/...poe-series/specifications.
Er zijn andere opties dan Nieuwe switches?
Groet
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Sorry zie nu pas je profiel excuses.
Tuurlijk ken je deze switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Die loop protection is juist goed :)
Als je die uit gaat schakelen dan krijg je een brak/klapperend netwerk.

De oplossing is voorkomen dat er een loop komt en dat ga je maar op 1 van de volgende manieren oplossen:
- decos onderling zonder deze switches verbinden (aparte kabels)
- switches vervangen voor ander model wat wel met de deco werkt
- deco vervangen voor ander model wat wel met de switches werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Hartelijk dank.
Sorry voor mij slordige reactie.
Had jouw bericht niet goed helemaal gelezen.
Ja die Loop preventie kan ik wel aanzetten maar heb dan binnen de kortste keren geen internet meer op de bovenverdieping omdat op die poort de slaapkamer switch zit.
Zou het een oplossing zijn als ik alleen deze switch vervangen of er een bij te plaatsen die wel IEEE 1905.1 compatible is ?
Meestal is het fijn om gelijk te krijgen. nu wat minder ;-)
Groet
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Ik bedoel het vervangen van woonkamer2 ? want ook die poort ging dicht bij "loop detection'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOXy8eDHcuJ-Yqfq2adWKPdanCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnhENeKA8V37eajf35wwfp3X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Alle switchen waar een Deco onderling over kan communcieren moet je vervangen voor iets wat compatbiel is.

Welke switch het niet is kun je eenvoudig onderzoeken een een switch te pakken, 3 decos oid bedraad aan te sluiten en kijken of ze elkaar kunnen vinden.

Zie onder me pen getekend hoe de communicatie loopt/welke switches je zou moeten vervangen (alles behalve de rechtse). Alhoewel ik vermoed dat de tplink bovenaan wel compatible is.

Wat je trouwens ook kan doen is de deco en switch omdraaien.
Dus:
- Centrale TPLink router laten staan
- Uiteinde van kabel die nu in een switch uitkomt eruit halen en direct in de Deco stoppen.
- Kabel van poort2 van de deco naar de switch laten lopen

En dit dan bij iedere switch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oXapqvgj8cJqP4LGFv9RoE2S6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fWm0e06xiJuidoAk1bLBuj1Z.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 30-01-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Goedemorgen
Geweldig snap wel wat je bedoeld.
Ik zal voor mijn duidelijkheid en te laten zien dat ik het gesnapt heb, het schema aanpassen
Zou je er dan nog eens naar kunnen kijken.
Dan is er ook een op toe om een switches niet bekabel on het netwerk te zetten (waar ik met de kabel in de knoei kom?
Ik ben nogal ziek en het wijzigen van bekabeling is een lastige job hier.
Maar laat ik eerst een schemaatje maken.
Nogmaals m'n dank.
Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Nou ff moeten knutselen en uitzoeken.
Hier het schema wat ik begrepen heb uit jouw aanwijzing.
Als tijd hebt om er ff naar te kijken zou ik dat zeer op prijs stellen.
Ik kan misschien een aanvulling geven maar denk dat dit overbodig is.
To be sure,

Zoals je ziet komt nu bij alle switches het internet vanuit de DECO en dan pas naar de Switch

Behalve voor Mainbedroom en Bedroom . Hier komt internet vanuit de Switch Living2 en
gaat eerst naar DECO Mainbedroom .

Nu is de vraag ga ik van DECO Mainbedroom naar Switch Mainbedroom of van DECO Mainbedroom door naar DECO Bedroom en dan terug naar de switch Mainbedroom.

(dan zou de FTPcat7 die nu van DECOMainbedroom naar de Switch Mainbedroom loopt komen te vervallen)

Ik zoek eigeblijk nog een oplossing om van Mainbedroom naar Bedroom 2 GEEN extra kabel te moeten leggen.??

Ik denk dat dit met het schema wel duidelijk is.
Zou ik jouw mening mogen ontvangen?
Bedankt Alvast
Groet
Henk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKzUgB0EbFtnI44yIwaHINbURzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oQxhaSwOzFzjpiP5C87hr1u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door hejacon op 30-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat gaat inderdaad helpen voor een aantal nodes maar niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Kun je wellicht aangeven welke?
Waar zie je nu nog een mogelijkheid voor een loop?
Erbij zeggende dat ik de FTP cat7 tussen Mainbedroom en Bedroom 2 nog heb aangesloten dus daar zou een loop kunnen ontstaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
AP Main-Bedroom naar AP Living loopt via Livin1 en Living2 switches

Als je aan 5 poorten genoeg hebt kun je ook deze goedkope switche terugzetten. Die werken er wel prima mee

https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

[ Voor 57% gewijzigd door laurens0619 op 30-01-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Er zit idd nog steeds een loop in.
Ik heb voor nu 2 stuks M5 van het bekabelde netwerk af gehaald en maar via de WiFi verbonden.
Ik zat naar een compatible Switch te kijken.
Maar moet bekennen dat ik dan meer op gevoel en internet info (voor zover aanwezig) dan kennis zoek.
Heb jij een advies welke ik als vervanger voor de huidige zou kunnen gebruiken?
Ik zag TP-Link TL-SG108 V4. Maar die is UNmanaged.

Ik zag trouwens dat er een opmerking op het TP-Link forum stond dat alle TP-Link Switches IEEE 1905.1 support hebben ?

Ik ben benieuwd naar je reactie.
Al vast bedankt voor de moeite.
Groet
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
hahah ik zag je berichtje je nu pas.
Nee ik heb dan eigenlijk 4 stuks 8 poort nodig.
Maar wilde beginnen met 2 stuks.
Dan weet ik niet of jij weet of de TP-Link Archer C7 V5 IEEE 1905.1 support heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)

Deze is wel managed en ik gok/hoop 1905.1 support

Mbt die archer geen idee, ik gok van wel. Voor jou makkelijk te testen :)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 30-01-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Dank je.
Kan ik echt waarderen.
Je geeft aan dat je niet zeker weet of de TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) Managed wel 1905.1 support ?
Maar als ik ze bestel is het natuurlijk wel k.......e als ze hetzelfde doen als mn Zyxel SG1200 Switches.
4 x EUR 38,-

Jij schrijft "Die archer C7 geen idee, ik gok van wel. Voor jou makkelijk te testen :)." hoe dan ?
Nou ik zie dat de CPU prestatie op 95% staat. Dat is wel behoorlijk lijkt mij.
Maar heb geen idee of dat de poorten zijn die dat vragen of het een stom is (zo heet dat toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
laurens0619 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:13:

Zie boven hoe te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
ij schreef "Welke switch het niet is kun je eenvoudig onderzoeken een een switch te pakken, 3 decos oid bedraad aan te sluiten en kijken of ze elkaar kunnen vinden"
Als die op een switch zitten gaan ze elkaar toch vinden?
Ze staan als AP's ingesteld zitten in hetzelfde netwerk dan vinden ze elkaar via de switch en via de wifi ( als er geen IP ingegeven is toch )/
Of snap ik het niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Ik moet afsluiten sorry.
Mijn gezondheid eist z'n toll.
Mag ik nog een vraag achter laten, mocht je tijd en de moeite willen nemen?
Jij schreef "Alle switchen waar een Deco onderling over kan communiceren moet je vervangen voor iets wat compatibel is."
-
Weet jij of die - TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) Managed - Compatible is?
Of welke dat wellicht zeker wel is?
Als ik die bestel en het klopt niet , je snapt m wel.
Op het TP-Link forum vind je ook nergens een betrouwbare bevestiging. (of ik heb niet goed gekeken)
Alvast bedankt.
Fijne avond.
Groet
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als het soms wel goed werkt en soms niet heb je waarschijnlijke een probleem met de UTP kabels. Meest logische is ergens slecht contact. Zyxel switches geven zover ik weet geen probleem met IEEE1905.1, DLink is wel een merk welke problemen geeft overigens.

Bij slecht contact ergens bij een connector verliest de Deco de ethernet backhaul en schakelt over naar WiFi. Als vervolgens de ethernet backhaul weer hersteld gaat net netwerk in een loop omdat die zowel over WiFi als LAN loopt. Oplossing is dan de Deco uit te zetten en met de LAN kabel erin op te starten. Dan is het weer goed, tot de LAN verbinding weer verbreekt.

Dit gaat zo continue door tot de defecte LAN connector wordt hersteld. Ik heb dit probleem vaker gezien. ;)

Edit: ik zie ook dat je meerdere Deco's op je router hebt aangesloten. Dat wil je ook niet doen, geeft regelmatig problemen. Ik zou dan ook een simpele 5 poorts switch bij de router plaatsen waar je alle LAN kabels in doet en dan één LAN kabel tussen de switch en router.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdWHw3tyusM4so31YfpbLh7WW-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ybxsUKkWWiSIlEWjLRVvyPc6.png?f=fotoalbum_large

Onderste optie.

[ Voor 30% gewijzigd door bjusterbaarlik op 31-01-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Hallo Bjusterbaarlik.

Dank voor je reactie.
De kabels zijn allemaal nieuw Cat7 de stekkers en poorten zijn schoongemaakt.
Ik heb ergens toch gelezen dat de Zyxel GS1200 serie wel een probleem heeft met Backhaul en speciaal met Dec M5. ( https://community.tp-link...opic/98898?replyId=492448)
Ik zal je eerst eens mijn schema sturen.
Misschien heb je tijd om een reactie te sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k98dPF6rQj_6rIO3v1-0qisNQNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7a4on4JFXsF8rsAevQIqqyY1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door hejacon op 31-01-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Ik moet er ook bij vertellen dat sinds kort ook het vermoeden dat mijn Router niet goed staat.
De Upgrade functie werkt niet meer hoewel hij toch de laatste firmware heeft.
Maar de CPU staat constant op 100% belasting.
Dan zie ik ook dat hij de gereserveerde IP-Mac adressen niet aanneemt.
Als ik met de ARP Binding de IP & MAC wil forceren blijkt dat ik geen Binding kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
hejacon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:07:
Hallo Bjusterbaarlik.

Dank voor je reactie.
De kabels zijn allemaal nieuw Cat7 de stekkers en poorten zijn schoongemaakt.
Nieuw maakt op zich geen verschil, slecht contact kan altijd. Dat je CAT7 hebt maakt het ook niet beter, zou eerder zeggen slechter omdat het totaal niet gangbaar is. Zorgt er juist weer allemaal CAT7 spul moet gebruiken en dat is niet bepaald gangbaar.

Dus hoe zijn de kabels precies aangesloten? Met wat voor inbouwdoos/keystone en/of connector? En zijn ze doorgemeten? Zo ja hoe precies?

De persoon waar ik het voor gerepareerd had was ook gewoon een nieuwbouwhuis. Maar was slecht contact in één van de stekkers. Was ook een beetje beunhaas manier aangelegd. Geen inbouwdozen en keystones gebruikt, maar overal RJ45 connectors en gaten in de muur waar de kabels uit kwamen in plaats van dat er een inbouwdoos was geplaatst.

Wat ik sowieso eerst zou doen is dus een simpele switch plaatsen bij de router. Waarbij je dus alle UTP kabels op aansluit en dan één kabel naar de router laat lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdWHw3tyusM4so31YfpbLh7WW-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ybxsUKkWWiSIlEWjLRVvyPc6.png?f=fotoalbum_large

Zodat je je netwerk kan aansluiten als onderste optie. Je hebt het nu als de onderste optie, minus de switch en dat is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Ik heb uiteindelijk de Lan kabel uit de Deco M5 gehaald en heb de Deco M5 via de WiFi aangesloten.
Het probleem is weg.
Ik zag trouwens vanochtend dat het wel zeker een Backhaul was in de App waren behalve de WiFi punten (normal overzicht) ook de ethernet aansluitingen te zien. Ik ben vergeten om een screenshot te maken.
Afgezien van de snelheid is het probleem dus opgelost.
Het ander probleem is dat een vervanging me € 300,- kost.
Daarmee zou het redelijk kunnen werken.
4x TP-Link TL-SG108E 8-poorts Gigabit Easy Smart Managed Network Switch.
1x TP-Link Router SafeStream ER707-M2 Gbit M-WAN VPN.
Fijne avond ;-)
Groet
Henk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V18W8UgZxk3zkRzTb4x-fER94zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YxInQf1xeqZAuztroMwHpIg.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1