Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Tioco
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-08-2024
Hallo beste tweakers,

Ik heb deze maand wat werken laten uitvoeren in mijn nieuw huis.

- instalatie van warmtepompboiler atlantic explorer 200L.
- 12x jinko zonnepanelen 435 wp

Nu, de warmtepompboiler werd aangesloten aan de CV ketel zodat het water in de winter verwarmt wordt via de ketel. (Wanneer ik mijn ketel dan in de lente afzet zal de warmtepompboiler werkelijk in functie gaan)
Zou het niet voordeliger zijn om die warmtepompboiler los te koppelen van de ketel en via mijn zonnepanelen doen draaien?

Zo ja, kan ik dit gemakkelijk loskoppelen ?

Tom

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
- Hoe is het aangesloten? Foto's?
- Waarom heeft je installateur het niet aangesloten zoals je wilt?
- Belgie of Nederland?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoeveel warmtevraag heeft je huis? KN zomaar zijn dat je meer nodig hebt dan je warmtepomp oiler kan leveren.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:29
Tioco schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:52:
Hallo beste tweakers,

Ik heb deze maand wat werken laten uitvoeren in mijn nieuw huis.

- instalatie van warmtepompboiler atlantic explorer 200L.
- 12x jinko zonnepanelen 435 wp

Nu, de warmtepompboiler werd aangesloten aan de CV ketel zodat het water in de winter verwarmt wordt via de ketel. (Wanneer ik mijn ketel dan in de lente afzet zal de warmtepompboiler werkelijk in functie gaan)
Zou het niet voordeliger zijn om die warmtepompboiler los te koppelen van de ketel en via mijn zonnepanelen doen draaien?

Zo ja, kan ik dit gemakkelijk loskoppelen ?

Tom
Ongebruikelijke manier van aansluiten (in NL.)
Is daar een (Be) reden voor?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ASW1 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:27:
[...]

Ongebruikelijke manier van aansluiten (in NL.)
Is daar een (Be) reden voor?
Juist niet, dit wordt gedaan opdat je kan kiezen welke methode (gas of elektrisch) het voordeligst is.
Je kan in de wpb instellen dat verwarmen via de spiraal voorrang heeft.
Tenminste als dit is uitgevoerd met de cv ketel op de spiraal van de wpb.
Een meer sprekend voorbeeld is dat een zonnecollector de warmte aan de wpb levert.

Heeft de wpb geen spiraal dan is het een vreemd verhaal omdat je circulerend water nodig hebt wil het werken, dus kijk eerst eens hoe de verbinding is gemaakt.
Of de warme uitgang van de wpb moet altijd door de cv ketel gaan, die start niet als het water een bepaalde temperatuur heeft.
In de zomer is dat nadelig indien de cv ketel niet actief is, dan verlies je warmte in de cv ketel.

Als de wpb een spiraal heeft en die wordt gebruikt dan zijn er 4 leidingen op aangesloten, anders maar 2.

De 'Nederlandse' versie heb ik ooit bedacht, het idee was dat de wpb enkele radiatoren zou kunnen verwarmen in een situatie zonder cv ketel (ik verwarmde met airco's die niet de hele woning bereiken).
Het is een warmtepomp die 1,8kW warmte levert en dat is eigenlijk wat je aan radiator vermogen kan aasluiten als je ook nog warm tapwater wil kunnen bereiden.
Aangezien een wpb 1 tot 3 uur per dag tapwater verwarmt is er wat ruimte voor iets extra's.
Echter is de cop van een wpb relatief laag dus het is leuk om af en toe te doen maar niet aldoor.

Praktisch gezien doet het niet zo heel veel, de temperatuur van het cv water was 40-45 graden omdat het onderin de boiler zit en dat op peil houden betekent relatief veel werk voor de wpb.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Tioco
Zie hier de foto's van de installatie. Ben in België.
Ik dacht dat er wel een spiraal aanwezig is. Of zo had ik het toch verstaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWI5zFv63Xbd0XpvU9ZkL1Yz_yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7V8i4POtIowfa35P11H7D0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU-BqBQqTN6M4_6Q-qWyHDf8uww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iJrYIFUeAldepOjluzNMwER.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
Ja je hebt een spiraal. De CV ketel stuurt warm CV water door de spiraal in de warmtepompboiler.
Het hangt af van je energieprijzen wat goedkoper is. Heeft de Atlantic daar geen regeling voor?
In Belgie is het zonder salderingsregeling, in de winter mogelijk goedkoper om gas te stoken? Afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen op dat moment en de buiten temperatuur?

In Nederland is de manier hoe dat sanitair water expansievat is aangesloten helemaal verkeerd. Omdat het weinig doorstroomt, en om het erger te maken is de leiding ook nog onnodig lang.
Mogelijk mag dit in Belgie wel omdat daar chloor aan het drinkwater wordt toegevoegd.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• BrainCrash
  • Laatst online: 14:29
Dat is allemaal wel heel vreemd aangesloten…

- Expansievat op de drinkwaterleiding?
- Met daaraan een meter leiding met nul doorstroming? Zoals hierboven al genoemd is dat in Nederland helemaal verboden.. Ik neem aan dat ze in Belgie toch ook wel regelgeving hebben wat betreft legionella preventie.. Dat zal met een beetje chloor in het water toch echt niet helemaal onnodig zijn, wel?
- Je overdrukventiel op de drinkwaterleiding gaat mooi de hele vloer nat maken als deze ingrijpt.
- Er lijkt een verplichte diëlektrische koppeling op de warmwateruitgang van de Atlantic te ontbreken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Tioco
De Atlantic heeft daar denk ik geen regeling voor. Ik kan enkel de opwekuren instellen. Aangezien ik bij totalenergies "maar" 0.038€/kwh krijg voor mijn injectietarief wil ik zoveel mogelijk zelf elektriciteit opbruiken, ook al heb ik in de winter minder opbrengst van mijn zonnepanelen, denk ik wel dat het voldoende is om mijn dagelijks warmwater (voor 2) te produceren. Dit zou ik dan enkel instellen om overdag te verwarmen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat de warmwater leiding recht omhoog gaat kan verlies geven, de warmte trekt zo heel makkelijk omhoog.
De spiraal is wat dat betreft goed aangesloten, vanaf zowel de wpb als de cv ketel eerst omlaag.
Verder ontbreekt de diëlektrische koppeling die Atlantic meelevert, echter zal dat met kunststof leidingen geen probleem zijn maar het kan bij een garantievraag lastig zijn.
Het is niet goed te zien maar de wpb zuigt blijkbaar lucht uit de ruimte aan, als die groot genoeg is en niet koud wordt komt dat het verbruik van de wpb ten goede.
De overstort is idd wel grappig, als de cv ketel een afvoer heeft dan zou hij daar bij kunnen maar het expansievat neemt als eerste de druk weg.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• busscherski
@BrainCrash
In meen dat in Belgie drinkwater duurder is dan in Nederland. Dan kan een sanitair expansievat eerder uit.

De inlaatcombinatie gaat niet ingrijpen zolang het expansievat niet kapot is. Als die wel kapot gaat krijg je wel water op de vloer. Een teken dat je het expansievat moet vervangen.
Ik vind het niet zo`n probleem dat die niet op het riool is aangesloten.

Maar om op de vraag van @Tioco terug te komen. Volgens mij is wat je wilt te regelen met een paar instellingen. Pak het boekje er eens bij. In Nederland hebben we hier wat minder ervaring mee omdat hier de terugdraaiende meter er nog grotendeels is.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je zou het PV contact kunnen aanspreken bij voldoende zon op de panelen, nadeel is dat deze doorgaat tot de wpb 62 graden is maar dan stopt de wpb wel.
Wil je dat hij bij een bepaalde temperatuur stopt dan zal er een extra sensor in de wpb nodig zijn en logica die daar iets mee doet.
Let ook op of het element in de wpb is ingeschakeld en wanneer het gebruikt mag worden, het zou jammer zijn als hij 1800W gebruikt wanneer het niet nodig is (met een legionella run bijvoorbeeld).
Het element kan je in het installateur menu geheel uitschakelen.

Pagina: 1