[PV] Welk systeem presteert beter in voor/najaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45
Ik ben sinds een paar weken aan het oriënteren naar zonnepanelen. Woon sinds ong een jaar in dit huis en op m'n vorige huis had ik eea liggen en dat scheelt toch wel een leuke cent op je energierekening.

Uiteindelijk offertes gehad met verschillende systemen en prijzen. Ik zit vooral met het stukje schaduw wat hier in het voor- en najaar op het dak aanwezig is en hoe ik ondanks dat nog zoveel mogelijk uit het systeem kan trekken. De opbrengst in de zomermaanden geloof ik wel.

Alles begon met 8 panelen om ongeveer jaarverbruik te compenseren, maar zit nu te kijken of ik niet 10 kan doen, 4 oost, 6 west, beetje extra voor toekomst. Alles aangeboden is 400Wp(+) per paneel. Misschien is dat met de hoeveelheid schaduw sowieso wel een fijne.
Foto's
Makkelijkste is waarschijnlijk dit bovenaanzicht, gifje met hoe de schaduw in de winter zich beweest. Buren hebben een dak haaks op de mijne welke ook nog een metertje hoger is. Verder is er ook nog een schoorsteen op de nok aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_viwG69Lq4W4B7uZhVppJqJ6Rs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/GTcANPcdJYLZPkgiVgmqctXX.gif?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Oost +/- 4.9m breed en 2.8m hoog, dakhoek 37 graden
West +/- 4.9m breed en 3.6m hoog, dakhoek 50 graden
Schaduw
Ja.
Verbaasde me een beetje over eigenlijk, nooit op gelet, maar nu met de zonnige dagen eens naar buiten gelopen en heb toch nog erg veel last van schaduw op het dak. Afgelopen zaterdag rond 11 was het grootste deel van het dak op het oosten/voor nog vol schaduw.
Jaarverbruik
2000 Kwh geschat nu, maar woon er nog geen jaar en wil elektrisch gaan koken en mogelijk nog een airco ophangen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Qua offertes moet ik voor een 4000-4500 een heel eind kunnen komen met op jaarbasis mn verbruik opwekken zonder al teveel over te houden.
Wie gaat het project uitvoeren
Leverancier
Bijhouden van data
Wel gewenst, voorheen ook gedaan via Home assistant oa. Lees meter ook uit.
Reeds verkregen offertes
Gaat alle kanten op.

Offerte 1:
8x 400Wp panelen, per dakkant een rij van 4 in portrait.
Enphase IQ8 (onbekend of het + of MC of anders is)
incl alle aansluitingen, Envoy, 1 fase aangesloten

Vraag staat hier open wat uitbreiding naar 10 panelen kost en of een 3-fase aansluiting aan te raden is.

Offerte 2:
10x Jinko 430Wp panelen
Growatt MIN 3600TL-XE omvormer
Installatie etc

Offerte 3:
11x Longi 440Wp, 5 oost, 6 west, alles landscape (en op overzichtfoto (de GIF) deels op dak van de buren :p)
11x Enphase IQ8mc
Installatie etc, 1 fase aangesloten

Offerte 4:
10x Phono 420Wp, 4 oost, 6 west, alle portrait
3x Hoymiles HMS-1600
Installatie etc, 3 fasen aangesloten
Hoymiles lijkt qua uitlezen een wat lastigere?

Offerte 5:
10x Denim 430Wp, 5 per dakkant gelegd, 3 portrait, 2 landscape.
10x Tigo optimizer
Growatt MOD4000TL3-XH omvormer
Installatie etc, 3 fasen.
Regio
Brabant

Offerte 1, 2 en 5 zitten qua prijs dicht bij elkaar, (+/- 4000 euro) offerte 4 zit op ong 5500 euro en 3 op 7000. Obv prijs zouden die 2 al zo goed als afvallen.

De overige 3 zijn compleet wisselde oplossingen. ivm schaduw lijkt het me het beste met optimisers of micro omvormers te werken.

Gevoelsmatig kom ik met die Enphase systemen sowieso prima uit.

Bij de laatste offerte vraag ik me af of die Tigo optimisers niet meer een noodoplossing zijn om enkele panelen in je string uit de problemen te helpen en niet het volledige systeem hiervan te voorzien. Verder zouden 5 panelen per string het minimale zijn voor die omvormer. Is er dan nog wel speling om uberhaubt iets met schaduw te kunnen doen?

Qua prijs/systemen zit ik nu dus wat tussen de eerste en de laatste in, redelijk vergelijkbaar qua kosten, maar verschillende oplossing waarbij ik me afvraag wat het beste zal werken over het jaar heen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Ik kan me niet voorstellen dat alle offertes ongeveer gelijk zijn in prijs, een systeem met string omvormer is doorgaans een stuk voordeliger dan een systeem met micro-omvormers. De animatie die we zien is van de winterschaduw, niet zo relevant, in de winter haal je 15% van je totaalopbrengst.

Wat is het doel van al die optimizers, ik begrijp daar niets van. Let goed op dat de spanning per paneel optimaal blijft, ook als een deel van het paneel in de schaduw komt en een bypass open gaat staan, dan verlies je namelijk 1/3e deel van je voltage en kan een micro-omvormer zijn Mppt range wel eens niet gaan halen, dan voegt het vrijwel niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45
Lokale(re) bedrijven vs landelijk vermoed ik.

Dat systeem in de winter weinig doet weet ik uit ervaring, maar gevoelsmatig zal ik voor/najaar ook best wat schaduw op mn dak krijgen hier.
Afgelopen week bv ook wat zonnige dagen en als je dan kijkt zie je helaas toch best wat schaduw, maar liefst heb ik dan wel dat beetje zon alsnog wat oplevert ipv dat hele systeem volledig uit blijft.