Netwerkkabel verzinken in betonvloer

Pagina: 1
Acties:

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Situatie: betonvloer met vloerverwarming 28-30 graden.

Ik wil graag een kant-en-klare netwerkkabel (in dit geval een CAT6) verzinken in een betonnen vloer.

Nu was mijn idee om de betonvloer ietsjes uit te bikken (zo'n pakweg 1 cm bij 1 cm) en daar een netwerkkabel in te leggen, en dan vervolgens vloerreperatiemortel eroverheen te gooien. De betonvloer is van dat kale beton wat je relatief makkelijk stukloopt (vandaar dat er sowieso nog vloerreparatiemortel overheen gaat). De vloerverwarming zou op ongeveer 5 cm diepte moeten zitten, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Nu was mijn vraag: in hoeverre is dit een slim idee? Normaal zou je natuurlijk een PVC-pijp kunnen gebruiken, maar dan kom ik in de problemen met mijn kant-en-klare netwerkkabel plus dat ik veel meer moet uitbikken. Is het handig om de kabel te beschermen met bijvoorbeeld aluminiumfolie/tape? Of kan de kabel prima tegen de 'lage temperatuur'-vloerverwarming?

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-01 19:49
Voor de meeste kabels is de temperatuur geen enkel probleem, het is meer de vraag of je dit moet willen. Wat het effect van beton/cement/mortel is op de mantel durf ik niet te zeggen.

Beton loop je normaal gesproken niet kapot, ziet het er poreus/korrelig uit? Zo ja, dan is het waarschijnlijk zandcement en kun je heel makkelijk een sleufje frezen en buis gebruiken.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-01 19:00
kun je hem niet onder het laminaat in de ondervloer leggen?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:17

FreakNL

Well do ya punk?

PVC buis en dan stugge kabel erdoor.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-01 14:01
Zal waarschijnlijk een zandcement dekvloer zijn. Gewoon iets dieper frezen langs de rand. Dan kom je als het goed is niks tegen. Desnoods even tekeningen/foto’s erbij pakken. Wel pvc-buis.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:55

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

En je hebt ook 10 mm PVC. Voor 1 utp en recht stuk scheelt dat je ook weer wat...

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-01 10:09
Lijkt mij geen verstandig idee. Wat deWit oppert, pak een kleiner buisje 10mm of op ze minst een 8mm luchtslang (maar dat is nog steeds niet top). Als je er overheen loopt krijg je hoe je het wend of keert toch druk op de kabel.

Bik iets meer uit en leg een buisje of een platte kabelgoot.

Vloerverwarming ligt bijna nooit strak langs de randen, gebruik dat. Utp mag 100m lang zijn voordat er een switch of router etc weer opnieuw moet versturen.

Je kan dus een flinke lengte overbruggen. Dat verschil van slijpen van 1cm of iets meer is te verwaarlozen.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 12:03
Ik zou ook altijd een lege buis leggen ipv de kabel. Buiten dat je eventueel de kabel kan vervangen door iets anders geeft het buisje ook wat meer stevigheid wat goed is voor de kabel. En ook niet onbelangrijk, het uitharden van beton is een chemisch proces waarbij warmte vrij komt, dat zou mogelijk invloed kunnen hebben op je kabel (onwaarschijnlijk) of een andere chemische reactie waardoor het plastic van je kabel opgaat in het beton (waardoor je dus sluiting krijgt op je aderen). (ook onwaarschijnlijk)

maar waarom zou je het risico lopen als je het kan vermijden?

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 12:59
Blaze85 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:15:

Nu was mijn vraag: in hoeverre is dit een slim idee? Normaal zou je natuurlijk een PVC-pijp kunnen gebruiken, maar dan kom ik in de problemen met mijn kant-en-klare netwerkkabel plus dat ik veel meer moet uitbikken. Is het handig om de kabel te beschermen met bijvoorbeeld aluminiumfolie/tape? Of kan de kabel prima tegen de 'lage temperatuur'-vloerverwarming?
Kant-en-klare netwerkkabel met connectoren er al aan, neem ik aan, moet je sowieso niet in een vaste installatie gebruiken. Daar zijn stugge kabels voor waar je een keystone aan vast maakt en vanaf daar ga je dan met een soepele kabel verder naar je apparaat.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Blaze85
  • Niet online
Bedankt voor alle tips allen _/-\o_

Ik heb even een tussenoplossing bedacht: ik kan het zo spelen dat ik maar 1 meter hoef te overbruggen. Ik ga een klassieke platte kabelgoot gebruiken als alternatief voor een pvc-buis: dan kun je de kant-en-klare netwerkkabel er zo inleggen en dichtdoen, en dan vervolgens toch reparatiemortel overheen storten.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26

AlphaRomeo

FP PowerMod
Er is ook netwerkkabel dat geschikt is voor buiten. Dat heeft een steviger mantel en mag ook buiten over de grond zonder mantelbuis. Zo'n kabel zou moeten kunnen. Maar een buis er omheen heeft altijd de voorkeur, dan kun je de kabel ook altijd nog vervangen.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29
Blaze85 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:24:
Bedankt voor alle tips allen _/-\o_

Ik heb even een tussenoplossing bedacht: ik kan het zo spelen dat ik maar 1 meter hoef te overbruggen. Ik ga een klassieke platte kabelgoot gebruiken als alternatief voor een pvc-buis: dan kun je de kant-en-klare netwerkkabel er zo inleggen en dichtdoen, en dan vervolgens toch reparatiemortel overheen storten.
Waarom zit je vast aan een kant en klare kabel? Het lijkt me, onafhankelijk van de te overbruggen afstand, altijd een stuk beter om er gewoon een normale pvc buis in te leggen.

...

• Blaze85
  • Niet online
IceM schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Waarom zit je vast aan een kant en klare kabel? Het lijkt me, onafhankelijk van de te overbruggen afstand, altijd een stuk beter om er gewoon een normale pvc buis in te leggen.
Ik heb liever kant-en-klare tested cables :)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:17

FreakNL

Well do ya punk?

Ja ik ook maar niet voor vaste installaties natuurlijk.

Patchkabel pak je uit doos op lengte
Installatie kabel pak je op de rol en zet je keystone aan of je monteert af op LSA (patch paneel, WCD).

In jouw geval is een pvc buis het beste. Kun je de kabel ook nog eens vervangen

[ Voor 75% gewijzigd door FreakNL op 29-01-2024 22:24 ]

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:59
Blaze85 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Ik heb liever kant-en-klare tested cables :)
Tot er iets mee is. Dan zit je met de gebakken peren omdat je kabel niet verwisselbaar is, want ingesmeerd met mortel. Gewoon in de vloer altijd een buisje met een stugge kabel pakken zodat de kabel altijd te vervangen is mocht het nodig zijn.

6.8 kWp op zuid en west

• dewiss1993
Wellicht nog een oplossing. Je hebt ook platte utp kabels in combinatie met een platte buisje ook een optie.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-01 15:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dewiss1993 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:21:
Wellicht nog een oplossing. Je hebt ook platte utp kabels in combinatie met een platte buisje ook een optie.
Ook in cat5e of hoger? Ik ken deze eigenlijk alleen vanuit de telefonie hoek, en dan is het meestal cat3.

Ik zie dat allekabels wel claimed dat ze platte cat5e kabels hebben, maar ik heb mijn twijfels bij die claim. Het hele idee van uTp is nu net dat er een twist in zit. Plat wordt dan sowieso een uitdaging. Daarnaast zijn de kabels die ik bij allekabels zie niet eens van koper, maar van CCA (Coper Clad Aluminium) en hebben erg dunne aders. Dunner dan reguliere kabels in elk geval. Op zich logisch, want je moet toch iets om de kabels dun te krijgen..

Ik betwijfel of je daar met een beetje lengte nog een betrouwbaar signaal door krijgt. Ik zou die kabels in elk geval vermijden. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:49
Question Mark schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Ook in cat5e of hoger? Ik ken deze eigenlijk alleen vanuit de telefonie hoek, en dan is het meestal cat3.

Ik betwijfel of je daar met een beetje lengte nog een betrouwbaar signaal door krijgt. Ik zou die kabels in elk geval vermijden. :)
Gebruik hier 15 meter plat en komt netjes 1Gb doorheen

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-01 18:47

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zie dat allekabels wel claimed dat ze platte cat5e kabels hebben, maar ik heb mijn twijfels bij die claim. Het hele idee van uTp is nu net dat er een twist in zit.
Het idee van utP is dat het in "pairs" gaat. In een platte kabel zijn de pairs (2 aders) wel getwist, maar de verschillende pairs liggen vervolgens langs elkaar in de kabel in plaats van in een cirkel. Er is voor 1 Gbps geen noodzaak om de pairs zelf nog meer te twisten. De ronde (standaard) vorm is gewoon efficiënter qua ruimte en makkelijker te fabriceren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• dewiss1993
[...]

Ik zie dat allekabels wel claimed dat ze platte cat5e kabels hebben, maar ik heb mijn twijfels bij die claim. Het hele idee van uTp is nu net dat er een twist in zit. Plat wordt dan sowieso een uitdaging. Daarnaast zijn de kabels die ik bij allekabels zie niet eens van koper, maar van CCA (Coper Clad Aluminium) en hebben erg dunne aders. Dunner dan reguliere kabels in elk geval. Op zich logisch, want je moet toch iets om de kabels dun te krijgen..

https://www.amazon.nl/Lan...+plat%2Caps%2C182&sr=8-13

Schijnbaar wel, ik weet bij mijn werk dat we platte cat6 hebben voor klanten. Maar een nieuwe connector eraan zetten is niet te doen. Wel iets om rekening mee te houden.
Pagina: 1