Turbo Pascal... wie gebruikt het nog?

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik ben hier bezig met pascal... best flex... alleen wie gebruikt het nog meer hiero? Ik zelf doe het om me een beetje te vermaken door mij volledig in dos te storten... en simple proggies te maken... best leuk...

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:12

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Op de uni gebruikte ik het nog, maar dawas al weer 3,5 jaar geleden :)

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• Dommel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:38

Dommel

Professioneel Software Sloper

Bij ons op school,Fontys Eindhoven, wordt het nog gebruikt om diegene die niks weten van programmeren toch te kunnen laten programmeren. Eerst TP dan Delphi en daarna door naar C/C++ en verder

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-05 11:32
wij gebruiken het op school ook. Zit in Heerlen (hogeschool zuyd) en doe daar hogere informatica eerste jaar nu.

Niet iemand toevallig een plaats waar je het kan downen.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Op vrijdag 07 september 2001 22:44 schreef jbcyber het volgende:
wij gebruiken het op school ook. Zit in Heerlen (hogeschool zuyd) en doe daar hogere informatica eerste jaar nu.

um
* D2k zoekt ff op de hdd

helaas niet meer op de hdd |:(

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• markvt
  • Laatst online: 17:22

markvt

Peppi Cola

downloaden versie 5.5 GRATIZ op borland.com je moet wel een community account aanmaken.

we progden er in de 1ste mee, nu proggen we in C.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• GameFreak
  • Laatst online: 19-02 14:31
Op de Tu/e gebruik je in het eerste jaar ook Pascal bij Technische Informatica. Ze leren je werken met delphi 5 Enterprise. :) Is best wel lachen.

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Ik prog er momenteel nog steeds wel een mee.
Meestal werk ik in delphi, maar voor progsels, die geen gui nodig hebben vind ik TP nog altijd heel heel fijn.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Door veel mensen wordt V.C gezien als een stap hoger dan Delphi. Ik weet dat het veel pittiger is dan Delphi, maar kun je er ook meer mee?

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Bijna alle TP/BP-ers zijn naar Delphi overgestapt, alleen voor DOS-apps is het nog wel handig. (Delphi1 == BP9)

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:05

Yucko

One clown to rule them all !

mail me maar :) ... en ik heb ook die C (for dos) voor je.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Killemov

Killemov

Op zaterdag 08 september 2001 11:27 schreef Glacier het volgende:
Door veel mensen wordt V.C gezien als een stap hoger dan Delphi. Ik weet dat het veel pittiger is dan Delphi, maar kun je er ook meer mee?
Visual C++ (ik neem niet aan det je Visual Cafe bedoelt :) ) heeft 1 overeenkomst met Delphi: Het zijn beide OO-talen voor het Windows platform. Ik weet niet of je meer kunt met Visual C++ ... Ik weet wel dat database applicaties maken met Delphi echt een eitje is. Dat heb ik zelf nogal veel gedaan.

Verwijderd

op school op de hsl01/post staat het, moet je het wet thuis zien te krijgen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zaterdag 08 september 2001 13:51 schreef Killemov het volgende:

[..]

Visual C++ (ik neem niet aan det je Visual Cafe bedoelt :) ) heeft 1 overeenkomst met Delphi: Het zijn beide OO-talen voor het Windows platform. Ik weet niet of je meer kunt met Visual C++ ... Ik weet wel dat database applicaties maken met Delphi echt een eitje is. Dat heb ik zelf nogal veel gedaan.
ik denk dat je met Delphi eigenlijk alles kunt wat met VC++ kan, de verschillen zullen denk ik eerder liggen in de snelheid van de gegenereerde code (optimalisatie etc.), en de syntax... Als je bijvoorbeeld C of Java kent, is VC++ qua syntax handiger.
Staat tegenover dat een heleboel dingen in Delphi gewoon wat makkelijker te proggen zijn dan in VC++ ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Spinal
  • Laatst online: 15-05 11:48
[acm-edit, lijkt me niet dat deze site legaal genoeg is voor op ons forum] op de Compilers pagina stond het, weet niet of het er nu nog staat, versie 7.0

Ik gebruik het nauwelijks nog, alleen voor kleine dingetjes die makkelijker in Pascal gaan dan in Delphi, bijv. een PAL naar ACT converter, omdat dat kleiner is.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Verwijderd

nooit mee gewerkt, veels te moeilijk :)
Ben geen proggrammeur, en heb me d'r nooit eigenlijks in verdiept.
Owja, heb wel ooit eens iets heel simpels in Qbasic gemaakt :)

• Explore
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Bij ons op school,Fontys Eindhoven, wordt het nog gebruikt...
Studeer je daar Informatica? 'k Heb daar Technische Natuurkunde gestudeerd. Lijkt laaaaang geleden... Leren ze je nog wat?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 14:52

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Heb t nog wel op mn comp maar dat heeft meer met t feit te maken dat op dat ding geen normale ontwikkelingomgeving kan draaien (wegens gebrek aan geheugen, snelheid en HDD-ruimte).
Maar ach, als ik programmeer dan is t vaker op de uni of mn werk dan thuis, en daar zijn de systemen wel afdoende.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Marv
  • Laatst online: 19-05-2021

Gewoon ff je leraar vragen... krijg je een cd'tje mee met pascal/delphi/c en nog wat zooi ;)

Kreeg ik vorig jaar ook... alleen was de delphi setup corrupt.. dus moest ik daarna nog een keer een ander cd'tje lenen... maar tis goed gekomen (zit nu in de 2e in Heerlen :) )

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• unclero
  • Laatst online: 20-05 18:42

unclero

MB EQA ftw \o/

Ik doe er nog wat mee.
Ik heb in mijn jeugd Borland Pascal 5.5 meegemaakt (dus toen ik hoorde dat ie bij Borland te downloaden was, was ik er gelijk bij om dit stukje jeugdsentiment te downloaden).
En ik moet zeggen, ik vind het, in bepaalde gevallen, plezieriger dan C.
Het is echt even denken en er goed voor gaan zitten om iets leuks als een game mee te bouwen. Ik heb er zelfs een development environment mee gebouwd.

Dus nu heb ik een leuke verzameling op me compu:
BP 1.0 (Schaaaattig!)
BP 5.5 (Jeugdsentiment...)
BP 7.0 (makkelijker inline assembler dan in 5.5)
FreePascal (met broncode...)
PASP4 (ook met broncode.. en kleiner dan FP)
Delphi 5 (voor het gemak van DelphiX games bouwen.)
Delphi 6 Enterprise (Ik ben een die-hard)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Tinkerer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Yep, ik heb nog steeds 3.0 op een diskette (in m'n koffer) zitten. Kleinste ontwikkelomgeving die ik ken (< 64Kb), makkelijke editor (nu ja, als je eerste wordprocessor Wordstar was), en voor het schrijven van filters (output een programma omschrijven naar input voor volgende programma) is het nog steeds goed genoeg. Door de jaren heen schijnt hij ook steeds sneller te worden (of ligt dat aan de computers :-)

• Y0ur1
  • Niet online
Wij, op school

Verwijderd

ik gebruik het ook nog steeds... al ben ik nu wel ook met andere talen bezig(delphi & C) maar ik gebruik Turbo Pascal vooral voor het ff snel maken van simpele proggies (voor dingen die ik op dat moment nodig heb).

turbo pascal heb ik op school geleerd,
delphi ben ik zelf mee begonnen,
C begin ik nu mee op school.

• maikel
  • Laatst online: 13:52
Op zaterdag 08 september 2001 11:27 schreef Glacier het volgende:
Ik heb veel met Delphi gewerkt en kon er ook wel aardig mee overweg.
Maar sinds 2 dagen heb ik ook maar even VC++ 6.0 geinstalleerd omdat ik wat meer met DirectX wil gaan doen.
Maar ik snap er tot nu toe nog steeds maar weinig van. Het programmeren op zich snap ik wel (heb op school C++ Builder gehad), maar al dat gedoe van zelf windows aanmaken en zo. :?
Maar goed, misschien binnenkort m'n zusje maar eens naar de bieb sturen voor een goed boek over VC++. >:)

• banaan-X
  • Niet online
Gebruikte TP 7.0 tot voor kort nog. Ik heb er ooit nog eens een patience mee geprogrammeerd. Ik had die newgraph unit, met maximaal 320x200 :+ . Kent iemand die unit hier toevallig ook nog?

Ik ben alleen nu toch maar eens begonnen met Delphi leren. Best even wennen als je geen GUI gewent bent, maar niet echt heel lastig. Je merkt ook dat nog veel dingen uit Pascal het nog 'gewoon doen' (schrijven naar bestanden bijvoorbeeld).

Oh ja, die link: zou ik niet doen... ;)

Verwijderd

Ik heb tot voor kort ZEER veel met TP/BP gedaan ja, vooral grafische demo-effecten, 3D, apps etc. en altijd veel plezier aan beleefd :)

Nu ben ik meer met Delphi (5 & 6) icm DelphiX bezig. Ik moet zeggen dat het toch een stuk rottiger is. Ik ben nu nl. bezig met een movie player en maak dus gebruik van DirectDraw en DirectSound. DirectDraw lukt me nu aardig, maar directsound zorgt voor VEEEEL frustraties

Terwijl ik in TB/BP toch een stuk minder moeite had met het aansturen van de geluidskaart...

Maarja..het leven van een programmeur gaat niet altijd over rozen ;)

Verwijderd

Ik heb ook erg veel gedaan in Turbo Pascal, jaren lang. Van alles heb ik gemaakt, zoals spelletjes en ook een keer een dos teken programma 8-). Maar de overstap naar c-achtige talen was helaas nodig, nog steeds vindt ik dat pascal talen beter in elkaar zitten, hoewel de c stijl ook z'n voordelen heeft.

• Spinal
  • Laatst online: 15-05 11:48
Op zondag 09 september 2001 19:16 schreef Zef het volgende:
Ik heb ook erg veel gedaan in Turbo Pascal, jaren lang. Van alles heb ik gemaakt, zoals spelletjes en ook een keer een dos teken programma 8-). Maar de overstap naar c-achtige talen was helaas nodig, nog steeds vindt ik dat pascal talen beter in elkaar zitten, hoewel de c stijl ook z'n voordelen heeft.
Goh, dat komt me bekend voor ;)
Dat heb ik ook gedaan. Je bedoelt Laly, Adlez en PowerPaint zeker?

Full-stack webdeveloper in Groningen

• BezurK
  • Laatst online: 05-03 19:51
Ik zit nu in de 2e van Technische Informatica op ROC de Amerlanden (A'foort, disketteweg) en ik krijg nu Delphi, vorig jaar hadden wij dus TP7.0 ...
Ik vind programmeren vet leuk en verdiepte me er al in voordat ik naar deze school ging, dus om TP te leren was een eitje, maar voor sommigen bij mij in de klas is het (nog steeds) heel moeilijk. (het verschil tussen readln en writeln is namelijk ook erg lastig ;))

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 19:43 schreef ZanderZ het volgende:

[..]

Goh, dat komt me bekend voor ;)
Dat heb ik ook gedaan. Je bedoelt Laly, Adlez en PowerPaint zeker?
Ssst ;)

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 23-11-2025
Op zaterdag 08 september 2001 23:08 schreef banaan-X het volgende:
Ik had die newgraph unit, met maximaal 320x200 :+ . Kent iemand die unit hier toevallig ook nog?
Hehe.... ik gebruikte altijd de alternatieve BGI files, zoals SVGA256 BGI, die konden tot zelfs 1024x768x16M :o

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:24

Beaves

Usque ad Finem

Ik zit nu in de 4de van Technische Informatica op het ROC in Eindhoven en wij kregen de eerste 1,5 jaar les in TP 7.0 en daarna in C++ en C++ Builder. Maar ik vond TP altijd wel heel fijn werken, nu nog steeds trouwens :)
(het verschil tussen readln en writeln is namelijk ook erg lastig )
Dat ken ik, we hadden in de 2de klas nog steeds mensen die moeite hadden met het verschil tussen read en readln :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• ocke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-04 18:26
Ik had nooit gedacht dat ik nog eens mensen zou tegenkomen die hetzelfde "probleem" hadden als mij.

Ik heb namelijk ook BP (7.0) gehad op school, en ik vond het echt wel lache. Toffe programma's maken enzo. Zelfs in de vakantie programeerde ik graag. Doe ik nog steeds trouwens, al hebben we geen BP meer ( ben over naar de 2de).

Maar ff verder over het "probleem". Ik was dus een van de 3 die goed kon programeren (op de 25). Er waren zelfs 2 !!! blijven-zitters die er nog steeds GEEN BAL VAN KONDEN. :(
Dus was het de hele tijd: "He, kom ff helpen", "He, hoe doe je dat nu weer", "He, das handig, hoe weet jij dat. (IK) Dat was hoofstuk 3 man (zaten toendertijd in HS 11 !!!). (HIJ) Ooh? Ik weet nergens van", enz, enz.

Maar om weer ff iets leuks te vertellen, ik ben nu bezig met een kosten-teller voor op internet, een up-to-date houder van mijn site, en een eigen unit waar ik steeds meer in programmeer. En ik zoek al een hele tijd naar iemand met wie ik samen iets zou kunnen maken. Dan heb je trouwens ook iets meer doorzettings vermogen.

En om nou ff gelijk door te tpen. ik zoek eigenlijk mensen die samen met mij een, hou je vast, Max Payne mod mee te maken. Voordat jullie allemaal denken: "Whoo.. zo goed kan ik nou ook weer niet programeren". Het is super simpel. Er staan op de legale cd, allemaal proggie's doe zoiets point and click maken. M.a.w super simpel dus.

Interrese?
Laat het ff weten.

Thx.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Op zaterdag 08 september 2001 22:05 schreef maikel het volgende:
Maar sinds 2 dagen heb ik ook maar even VC++ 6.0 geinstalleerd omdat ik wat meer met DirectX wil gaan doen.
Je kunt ook DelphiX gebruiken...werkt heel lekker.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 18:12
Ik heb wel pascal gebruikt toen ik op mbo zat .
en ook Quickbasic ...

NU heb ik Visual basic 6 en ook Visual C ..en STerker nog :
Java ..

www.tiedragon.nl

• Marv
  • Laatst online: 19-05-2021
Op zaterdag 08 september 2001 13:49 schreef JaJoah het volgende:

[..]

mail me maar :) ... en ik heb ook die C (for dos) voor je.
Ik zou jou ook graag ff mailen.... (voor c (for dos))... maar d'r staat geen email in je profile :)

(als iemand anders zich geroepen voelt mij C voor dos te "doneren" -> marvje@home.nl)

Ik had 'm dus op een cd van school staan maar die cd is gaar... en nu krijgen we huiswerk op wat ik in de les niet meer haal... bvd :)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 20:05 schreef Cpt.Morgan het volgende:

[..]

Hehe.... ik gebruikte altijd de alternatieve BGI files, zoals SVGA256 BGI, die konden tot zelfs 1024x768x16M :o
Ik gebruikte _altijd_ m'n eigen VGA (320x200) unit, die bgi dingen waren echt vet traag.

Verwijderd

Op de MTS in helmond gebruiken we het om de 1ste jaars te leren programmeren. Daarna gaan we naar delphi, of we iets(en wat we) na delphi krijgen weet ik niet

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op zondag 09 september 2001 20:32 schreef unclero het volgende:

[..]

Je kunt ook DelphiX gebruiken...werkt heel lekker.
Waar is uitgebreide help over DelphiX te vinden? Ik ben uiteraard zomaar begonnen en kom er niet echt uit.... :P

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ook een tijdje mee gespeeld op school. Vond het niks aan, kon er ook niks van. Maar toch wel gelukt om te halen.
Begon pas echt leuk te worden toen ik pointers en zo begreep.

Maar kan geen nuttige dingen mee maken vind ik. Geen spelltejs dus :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Op maandag 10 september 2001 17:27 schreef Glacier het volgende:

[..]

Waar is uitgebreide help over DelphiX te vinden? Ik ben uiteraard zomaar begonnen en kom er niet echt uit.... :P
*zucht* vooruit, nog maar een keer: [topic=224751/1/25]
Enne, als je examples zoekt, moet je even bij http://www.cs.kun.nl/is/ts kijken.

• Primal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 22:09
Op de vraag of je met Visual C++ meer kunt als met Delphi, heb ik wel een antwoord. Aan de ontwikkelomgeving zal het niet liggen. Hoewel ik een rasechte C-diehard ben, denk ik dat beide omgevingen dezelfde mogelijkheden bieden. Een van de voordelen van C (C++) is dat het inderdaad in het algemeen snellere code genereert.

Een flink aantal jaren geleden programmeerde ik ook in Turbo Pascal (demo's, 3D-demos's, spellen etc.). Je kunt ook wel fijn werken met pointers enzo. Het is op zich een fijne taal. Toch vind ik een 'C' georienteerde taal fijner. Denk dat je er gewoon een tijd mee moet hebben gewerkt. Om bijvoorbeeld een database-applicatie snel in elkaar te draaien zou ik zelf een builder (C/C++ of Delphi) gebruiken. Dat gaat gewoon veel sneller/simpeler als in Visual C++.

Daarna heel veel geprogrammeerd in Turbo C (met 16, later 32-bits assembler om de boel te 'speeden').
Tegenwoordig (sinds een jaar of 6) schrijf ik Windows-applicaties (zoals Spy++ van Microsoft, heb ik eens nagemaakt met wat leuke 'hack' functies erin), 3D-demo's (met DirectX) etc.) in Visual C++.

Het zijn beide fijne taaltjes, maar mijn (sterke) voorkeur gaat toch uit naar C/C++.

"The fastest code, is the code that is never called."

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
TP is al een tijdje geleden voor mij, jaartje geleden voor het laatst ofzo. Ik studeer nu Technische Wiskunde en de programmeervakken zijn allemaal in Java (voorheen was dit Pascal).

Verwijderd

Waarom zou je TP nog gebruiken ?

Het ziet er inderdaad heel schattig DOS-achtig uit en zo hoor.... maar de executables die TP7 bakt draaien niet zonder te patchen op een P2 of hoger. Het is dus niet echt compatibel meer.

• Killemov

Killemov

Op dinsdag 11 september 2001 21:37 schreef Codin het volgende:
Waarom zou je TP nog gebruiken ?

Het ziet er inderdaad heel schattig DOS-achtig uit en zo hoor.... maar de executables die TP7 bakt draaien niet zonder te patchen op een P2 of hoger. Het is dus niet echt compatibel meer.
TP7 genereert gewoon 486 code, dat draait dus ook gewoon op alle pentiums. Je maakt alleen geen gebruik van pentium-optimalisaties.

• koffercomputer
  • Laatst online: 11-05 14:49
Ik gebruik TP7.0 nog steeds als een snellle manier om dingen gedaan te krijgen. Wel gebruik ik er assembly in om het sneller te maken. Zaken zoals grafische units en zo schijf ik zelf. Die standaard units zijn traaaaaaaaag.
Mijn eerste aanraking met programmeren was met basicA op de Havo, iedereen moest tekstverwerken en zo, maar ik mocht programmeren. Toen hoorde ik van mijn leraar dat er ook zoiets bestond als TurboPascal. Ik heb 't toen van hem gekregen, en was meteen verkocht.
Voor de goede orde, ik kan ook programmeren in C++ en java. (zowel console als visual)

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Primal
Op woensdag 12 september 2001 10:22 schreef Killemov het volgende:

[..]

TP7 genereert gewoon 486 code, dat draait dus ook gewoon op alle pentiums. Je maakt alleen geen gebruik van pentium-optimalisaties.
Helaas zit er een bug in de timer unit van TP, waardoor het op Pentiums met een hogere kloksnelheid als 233Mhz. niet goed compileert en/of runt door een 'division by zero' error. Heb zelf een PII 233Mhz., daar kon het nog net. Een jongen uit mijn klas had een PII 266Mhz., daar had ie bijna alleen maar problemen mee met TP.

Dus ... :)

• Killemov

Killemov

Op woensdag 12 september 2001 12:30 schreef Primal het volgende:

[..]

Helaas zit er een bug in de timer unit van TP, waardoor het op Pentiums met een hogere kloksnelheid als 233Mhz. niet goed compileert en/of runt door een 'division by zero' error. Heb zelf een PII 233Mhz., daar kon het nog net. Een jongen uit mijn klas had een PII 266Mhz., daar had ie bijna alleen maar problemen mee met TP.

Dus ... :)
Is dat dan een verschil tussen TP en BP :? Ik zit hier nl. op een notebook met een PIII 450, en daar draait nog gewoon een oude plasma-demo op gemaakt met, dacht ik, TP7, maar dat zou mogelijkerwijs ook BP geweest kunnen zijn.

• Primal
Het gaat echt om Turbo Pascal versies. Betwijfel dat het een Turbo Pascal programma is waar je het over hebt. :)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:18
Er is een patch voor die bug overigens ... rt200fix heet ie geloof ik...

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Slagroom
  • Laatst online: 04-12-2025
Die error 'devision by zero' error komt door het gebruik van de unit Crt op snellere computers... moet je ff zoeken op Crt2 of zo...

• Killemov

Killemov

Nou Primal ... zo zie je maar dat 't kan. Als je maar de juiste units gebruikt.

• Primal
Op woensdag 12 september 2001 17:58 schreef Killemov het volgende:
Nou Primal ... zo zie je maar dat 't kan. Als je maar de juiste units gebruikt.
Kuch .. kuch. Van het bestaan van die patches en die nieuwe units wist ik uiteraard wel af :). Maar ook die lossen het probleem niet geheel op. Op echt snelle systemen blijven er toch nog problemen (zij het in veel mindere mate) heb ik gezien. Maar goed gebruik al jaren geen Turbo Pascal meer, dus misschien ben ik een beetje 'outdated' wat betreft TP ;). In mijn tijd ging het gelukkig nog allemaal goed. :)

• Korben
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Hah ik heb een half jaar geleden nog geprobeerd om een GUI te schrijven in BP7. Ging redelijk, totdat de stack een beetje leeg werd :). See for yourself

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Verwijderd

Ik zal geen namen noemen, maar een grote nederlandsche verzekeringsmaatschappij waar ik werk gebruikt ook nog steeds Borland Pascal. Veel.

• Wuursj
  • Laatst online: 20-05 18:35

Wuursj

want worst is al bezet

Op zaterdag 08 september 2001 14:01 schreef deur het volgende:

[..]

op school op de hsl01/post staat het, moet je het wet thuis zien te krijgen.
Als je kabel/adsl hebt niet zo moeilijk. Voor dat je naar school gaat effe een FTP server starten op je computer. Op school ff een CuteFTP ofzo downloden en op je eigen FTP oplaoden dan maar. Dat gaat supersnel omdat de HSZ een hoge upload heeft en wij met @home een hoge download. Zo heeft een vriend van me C echt supersnel van de HSZ-schijf thuisgekregen. 20 mb in enkele ogenblikken.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

me2 op hogeschool zuyd daar, I3 dan wel.
Zie mijn bovenstaande reply op "Deur" (ook hsz-er)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Klippy
  • Laatst online: 20-05 23:15

Klippy

Still Game

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:47 schreef Weurst het volgende:

[..]

Als je kabel/adsl hebt niet zo moeilijk. Voor dat je naar school gaat effe een FTP server starten op je computer. Op school ff een CuteFTP ofzo downloden en op je eigen FTP oplaoden dan maar. Dat gaat supersnel omdat de HSZ een hoge upload heeft en wij met @home een hoge download. Zo heeft een vriend van me C echt supersnel van de HSZ-schijf thuisgekregen. 20 mb in enkele ogenblikken.
* Klippy is vriend van weurst ;)

En dat ging vrij snel ja, met 150KB/s kwam 't binnen.

offtopic:
* Klippy groet deur.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Op dinsdag 09 oktober 2001 19:30 schreef LiquidSilver het volgende:

[..]

* Wuursj is vriend van weurst ;)

En dat ging vrij snel ja, met 150KB/s kwam 't binnen.

offtopic:
* Wuursj groet deur.
"Gij die gaan sterven groeten u"

• BdR
  • Laatst online: 03-09-2025

BdR

TV is gooder then books

ik gebruik turbo pascal 7.0 nog steeds *schaamt* :P ik vind pascal leesbaardere code dan bijvoorbeeld C++ of Java. Ben bezig een gamepje te schrijven gewoon voor de gein, ben al vrij lang bezig want helaas heb je veel motivatie nodig om een relatief omvangrijk programma te schrijven, ongeacht welke programmeertaal je gebruikt :P

Hier staan trouwens een paar kleine pascal proggies van mij incl source.. de executables draaien zonder problemen op 200mhz+ pc's (dus zonder "runtime 200 error") omdat ik gebruik maak van Steven Don's aangepaste CRT unit

btw Virtual Pascal is een echte aanrader voor tp fans, het is volledig compatible met turbo pascal 7.0, zelfs de IDE is gelijk, maar anders dan tp7.0 draait het op (en compileerd voor) Dos32, Win32, OS2 en zelfs Linux!! w00t 8-)

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• BdR
  • Laatst online: 03-09-2025

BdR

TV is gooder then books

Op zondag 09 september 2001 18:11 schreef Lynx666 het volgende:
Ik heb tot voor kort ZEER veel met TP/BP gedaan ja, vooral grafische demo-effecten, 3D, apps etc. en altijd veel plezier aan beleefd :)
ziet er wel cool uit, kan je de sources er ook bij zetten?

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb nu een opdracht voor school (MBO Netwerkbeheer 2e Klas niveau 3) in Turbo Pascal.

Ik moet dit via Turbo Pascal zien te programmeren:

(Zoals de leraar de opdracht heeft beschreven)

Project 4

Duur: 8 lesuren.

Opdracht

Maak een softwarevoorziening dat, draaiend op PC1, een icoon doet verschijnen en verdwijnen opn PC2 (dus via een netwerk).

Omschrijving

Beheer vindt vaak plaats op afstand. Daar zijn allerlei handige tools voor. Nu ga je zelf een stukje software maken dat eop een andere pc, verbonden met het netwerk, een icoon plaats en weer verwijdert. Daarna weer plaatst, etc. Doe dit 1x per 10 seconden.

Benodigdheden

Twee PC's. verbonden met een netwerk, TorboPascal

Eisen:

- Het icoon moet na 10 seconden op de desktop van de andere PC staan en daar toegankelijk zijn, en na 10 seconden weer verdwijnen. Dit moet continu doorgaan.
- Tegelijk moet op de PC waarop de software draait een dosbox geopend zijn met de actuele tijd erin op 1 seconde nauwkeurig.

Wie kan mij helpen?
Ik kan er echt niks over vinden.

Mail aub op

donaldduck [at] disney [dot] com

Bij voorbaat dank,

Barend

[ Voor 2% gewijzigd door gorgi_19 op 14-10-2004 13:48 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Deze gaat dicht om een aantal redenen. Jouw probleem heeft niets te maken met het eigenlijke probleem uit 2001; die kick was dan ook niet noodzakelijk geweest. Verder vraag je nu of iemand je buiten het forum kan helpen. Het forum is niet bedoeld als ontmoetingsplaats.

Als zet je de opdracht neer en hoopt dat iemand hem voor je gaat maken. Nergens zie ik eigen zelfwerkzaamheid van je terug, wat er mis gaat, wat je geprobeerd hebt, etc. Zie P&W FAQ - De "quickstart" voor de eisen die we stellen aan een topic.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.