Leidingwerk Douche

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-07 15:33
Hallo,

Onze badkamer wordt binnenkort 'casco' opgeleverd. Gelukkig hadden we wel de mogelijkheid om aan te geven waar we de douche, wastafels etc wilden dus de leidingen zijn tot die punten in de muur gefreest.

De warm en koud water leidingen zijn hoogstwaarschijnlijk 16mm meerlagenbuis. Deze zullen na opleveringen op een inbouwthermostaat worden aangesloten. Vanuit de inbouwthermostaat gaan we omhoog naar een regendouche. Het verbruik van de regendouche is nog niet bekend...

Is het handig om vanaf de inbouwthermostaat over te gaan op een 20mm meerlagenbuis? Of had de warm- en koudwater aansluiting dan eigenlijk ook al 20mm moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-10 18:50
Maakt m.i. niet uit. De weerstand in die laatste meter maakt of breekt het niet. Je kan een regendouche prima voeden met 2*16 mm meerlagenbuis, zoals de aannemer het heeft aangelegd.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Ik heb ook een regendouche met 2x16mm en laatste stuk buis ook 16mm. Ik krijg er echt meer dan voldoende water uit. Zoveel, dat ik het zelfs nog wat ga knijpen om watergebruik iets te verminderen. Dit hangt natuurlijk wel af van je situatie in hoe lang je aanvoerleidingen zijn en wat de waterdruk is in jouw woning.

In theorie snap ik de gedachte om het laatste deel 20mm te maken, want in beide aanvoerleidingen stroomt er natuurlijk water, dus de stroomsnelheid in het laatste deel 16mm ligt hoger dan de afzonderlijke aanvoerleidingen. Alleen gaat de weerstand van die laatste meter niet echt bepalend zijn op de totale weerstand van je totale systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
Bedankt voor je antwoord!

Ik vroeg me ook vooral af of het meerwaarde kán hebben om het laatste stuk nog van 20mm te voorzien. Dit omdat de twee 16mm leidingen samen komen bij de inbouwthermostaat, als je deze bij elkaar optelt zou dit misschien ook een 20mm leiding kunnen ‘vullen’ en uiteindelijk zorgen voor meer water… Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
Dat bedoelde ik inderdaad, bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Veel inbouwkranen hebben een 3/4'' aansluiting.
Ik zou zoveel mogelijk met 20 mm werken, en naar de hoofddouche ook 20mm.
Naar de handdouche voldoet 16mm wel.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
De hoofddouche heeft een 1/2” aansluiting. We gaan denk ik alsnog werken met een 20mm vanaf de inbouwthermostaat. Het lijkt me dat dat nooit kwaad kan, behalve overtollig waterverbruik. Dat zou ik daarnaast altijd nog kunnen ‘knijpen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:58
@jacky123 Wellicht handig om je eens te verdiepen in de verschillende regendouches en wat ze nodig hebben om goed te werken.
Aan de hand hiervan kan je denk ik beter je keuze maken. Wellicht dat je warmwater voorziening eerder de bottleneck zal vormen, of de waterdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
Er zal een 230liter boiler op zolder staan (warmtepomp staat op zolder) recht boven de badkamer. De temperatuur van het warmwater zal waarschijnlijk ingesteld worden op 50 graden. Het liefst zouden we twee regendouches installeren, deze komen beide vanaf de hoofdleiding (meerlagenbuis 26mm) en hebben beide een eigen warm- en koudwater leiding in 16mm tot aan de inbouwthermostaat. Vanaf daar willen we circa 1,5m omhoog, om vervolgens 1,5m over het verlaagd plafond naar de plafonddouche te leiden.

Druk zou ik in het ergste geval kunnen verhogen met een hydrofoor. Natuurlijk is het zo dat hoe meer (warm) water we gebruiken, hoe eerder de boiler leeg zal zijn.

Maar als ik de leiding naar de hoofddouche aanleg in 20mm, dan kan ik deze daar altijd nog knijpen met een doorstroombegrenzer 1/2" welke voor de aansluiting van de douchekop past. Dit natuurlijk alleen als we meer water verbruiken dan gewenst. Dit lijkt mij een handigere oplossing dan achteraf balen van een 16mm leiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:26

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Een beetje offtopic, maar nu je toch bezig bent, is er ook een douche(put) WTW voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:47
jacky123 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:03:
De temperatuur van het warmwater zal waarschijnlijk ingesteld worden op 50 graden.
Met 50 graden aanvoer ga je natuurlijk nooit de hele flow van het koudwater gebruiken. Ik denk dat het verschil 20 of 16 mm echt niet te merken is bij het douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
hfolkers schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Met 50 graden aanvoer ga je natuurlijk nooit de hele flow van het koudwater gebruiken. Ik denk dat het verschil 20 of 16 mm echt niet te merken is bij het douche.
Bedankt voor je antwoord. Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik twijfel nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
AtomicShockwave schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:49:
Een beetje offtopic, maar nu je toch bezig bent, is er ook een douche(put) WTW voorzien?
Nee, dit was helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
jacky123 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:03:
Er zal een 230liter boiler op zolder staan (warmtepomp staat op zolder) recht boven de badkamer. De temperatuur van het warmwater zal waarschijnlijk ingesteld worden op 50 graden. Het liefst zouden we twee regendouches installeren, deze komen beide vanaf de hoofdleiding (meerlagenbuis 26mm) en hebben beide een eigen warm- en koudwater leiding in 16mm tot aan de inbouwthermostaat. Vanaf daar willen we circa 1,5m omhoog, om vervolgens 1,5m over het verlaagd plafond naar de plafonddouche te leiden.

Druk zou ik in het ergste geval kunnen verhogen met een hydrofoor. Natuurlijk is het zo dat hoe meer (warm) water we gebruiken, hoe eerder de boiler leeg zal zijn.
Hou er ook rekening mee dat een beetje luxe regendouche 20 liter per minuut verbruikt. Zeker als er meerdere mensen achter elkaar gaan douchen gaat het hard met die 230 liter. Twee regendouches tegelijk wordt wel krap denk ik?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
Terrz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Hou er ook rekening mee dat een beetje luxe regendouche 20 liter per minuut verbruikt. Zeker als er meerdere mensen achter elkaar gaan douchen gaat het hard met die 230 liter. Twee regendouches tegelijk wordt wel krap denk ik?.
Als er één iemand staat te douchen mogen we ervan uitgaan dat er geen twee douches worden gebruikt. Als er twee mensen tegelijk douchen met twee douches aan zal er uiteindelijk evenveel water verbruikt worden als wanneer er twee mensen na elkaar douchen. Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:04
Klopt, dus dan is de vraag hoe lang douchet degene met lang haar?
Zeker als er 2 douches naast elkaar staan ga je ook kletsen etc, dan kan je zomaar de 10 min passeren...

Wat voor boiler is het, eentje die koud al toevoegd aan het hete water, of een met 2 compartimenten? Anders wordt na 17 min het water erg koud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
99ruud99 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:25:
Klopt, dus dan is de vraag hoe lang douchet degene met lang haar?
Zeker als er 2 douches naast elkaar staan ga je ook kletsen etc, dan kan je zomaar de 10 min passeren...

Wat voor boiler is het, eentje die koud al toevoegd aan het hete water, of een met 2 compartimenten? Anders wordt na 17 min het water erg koud...
Daar heb ik niet heel erg veel verstand van. Ik weet wel dat dit de warmtepomp is:

Daikin EHVX08S23E6V/ERGA06EV

https://www.klimate.nl/da...ll-in-one-warmtepomp.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Mag ik nog even het punt van de doucheWTW opgooien? In ruil voor een eenmalige investering zorg je ervoor dat je veel minder warm water nodig hebt, dat scheelt niet alleen in verbruik maar ook in waterdruk (altijd drukverlies via warmwatervoorziening) en hoe lang je boiler warm water kan aanleveren.
Als de afvoer een horizontaal traject volgt, is het best eenvoudig er zelf een te installeren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
naftebakje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:14:
Mag ik nog even het punt van de doucheWTW opgooien? In ruil voor een eenmalige investering zorg je ervoor dat je veel minder warm water nodig hebt, dat scheelt niet alleen in verbruik maar ook in waterdruk (altijd drukverlies via warmwatervoorziening) en hoe lang je boiler warm water kan aanleveren.
Als de afvoer een horizontaal traject volgt, is het best eenvoudig er zelf een te installeren.
Zeker het onderzoeken waard. Ik heb ook een douche WTW en merk dat nadat deze is opgewarmd mijn CV ketel gigantisch terug gaat lopen qua verbruik. Uiteindelijk ga ik over naar een boiler met mijn toekomstige warmtepomp, maar door mijn WTW kan ik met gemak een 40% tot misschien 50% kleinere boiler nemen door mijn WTW. Dit aspect wordt vaak een beetje over het hoofd gezien bij het berekenen van de terugverdientijd van deze dingen.

Ook merk ik dat de druk toeneemt tijdens het douchen, want er gaat steeds meer voorverwarmd koud water mijn thermostaatkraan in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:13
Of je gaat vanaf de inbouwthermostaat naar de regendouche gewoon met 15mm koper naar boven.
Hoef je niet zo veel uit te hakken/slijpen.
Inwendig is 15mm koper breder dan 16mm meerlaags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
BlueSS50 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:43:
Of je gaat vanaf de inbouwthermostaat naar de regendouche gewoon met 15mm koper naar boven.
Hoef je niet zo veel uit te hakken/slijpen.
Inwendig is 15mm koper breder dan 16mm meerlaags.
We willen naar boven via een wandje gemaakt van hout/groene gipsplaten en daarna over het verlaagd plafond richting de douchekoppen. Uithakken zou daarom niet nodig moeten zijn, en is ook een reden om nu nog voor 20mm te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:23

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ervarinkje hier.

In mijn vorige huis zat de regendouche gewoon met 15mm voor warm en koud op een CW4 ketel en in praktijk ging de kraan nooit helemaal open: er kwam méér dan zat water uit.

In mijn huidige huis staat de regendouche zelfs op 15mm voor koud en 12mm voor warm. Omdat dit er zo in zat en ik niet alles wilde uitbreken tot aan de ketel.

Wat blijkt? Ook nu gaat meestal de kraan niet volledig open omdat er méér dan zat water uit komt.

Toegegeven, er zal eerder 6l/min uit komen dan 20... maar het is genoeg water om lekker even op te warmen tijdens het schrobben van de buik. En ik speel een beetje vals, want er zit een WTW in de afvoer van de douche (aanrader trouwens, vooral wanneer je net na het douchen je tanden poetst en je mond spoelt met "koud" water)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
Ik heb mij nog even verdiept in het douche wtw systeem. ‘Helaas’ worden bij ons alle wateraansluitingen al op de afgesproken posities in de muren gemaakt en wordt ook de dekvloer incl. vloerverwarming gestort (met uitzondering van de douchehoek). De douchehoek is maar zo’n 70mm lager dan de dekvloer en het wordt al krap om daar een geschikte drain in te bouwen, laat staan een wtw systeem… Wel bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:47
Ja wateraansluiting heeft hoogstwaarschijnlijk gewoon de normale capaciteit van 20 liter per minuut. Dat gaat prima door een 16mm buis. Meer water zul je er niet uitkrijgen. Je warm en koud water samen zullen max 20 liter per minuut zijn. Er komt dus niet opeens meer water uit je kraan omdat er warm en koud samenkomen, immers komt er maar één leiding je huis binnen. Je boiler voegt hier niets aan toe, daar stroom gewoon net zoveel warm water uit als dat er koud water inkomt. Dus als je 50% koud en 50% warm water in je douche gebruikt, stroom er 10 liter per minuut door je boiler, en de andere 10 krijg je direct van de koude kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-10 18:50
Het grote voordeel van wat dunnere leidingen is dat je sneller warm water hebt. Ook heb je minder warmteverlies met een dunnere leiding.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Pagina: 1