Zelfbouw lift, manier van hijsen veranderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-08 14:41
In de schuur heb ik een lift gemaakt middels een plateau. Dit plateau zit aan beide zijdes middels lagers in een u-profiel. In de huidige situatie zit de lier recht boven het midden en wordt het plateau recht omhoog getrokken.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g6DwdLgPBf1o7MFi2xEwGAUon4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PHoV21Q9brasKB5rlEqUwV3l.png?f=user_large

Na wat langer gebruik, zijn er eigenlijk 2 problemen die ik op wil lossen:
1. De kabel zit soms in de weg bij het weghalen van de lading
2. Soms wordt het plateau scheef getrokken waardoor deze vast komt te zitten

Nu vroeg ik mij af of ik de kabel via de zijkanten kan laten lopen, of dat hij dan sowieso scheef getrokken wordt. Ik krijg dit echter niet gevonden wat hier nou de juiste oplossing in is. Hier een schets met hoe ik het nu zou willen maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrVxFoaVcdNuQAQHWq3Tlt4rblY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c4FNgPILMq00SApQMWomBGbL.png?f=user_large

Ik krijg het gewoon niet gegoogled of dit de manier is, of dat dit het probleem met scheef trekken juist alleen maar erger maakt. Iemand die hier verstand / ervaring mee heeft?

Ik hoef geen tips over het wel of niet veilig zijn, we gebruiken hem puur alleen voor vracht, niet voor personen ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 17:03
Misschien een vierspanner van maken zodat je het plateau aan vier kanten hijst? Kan met een houten frame erboven.

Op zeilschepen werd zo ook e.e.a. aan/van boord gehaald.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:22
Je kunt de geleiders in de U profielen verlengen om het schranken te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
Pejdref schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:21:
Dat is opzich een goede optie ja! Maar dat lost dan vervolgens nog niet het eerste probleem op dat de kabel in de weg zit bij het leeghalen van het plateau.
Señor Sjon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:07:
Misschien een vierspanner van maken zodat je het plateau aan vier kanten hijst? Kan met een houten frame erboven.

Op zeilschepen werd zo ook e.e.a. aan/van boord gehaald.
Heb je daar een voorbeeld van? Kan me niet helemaal voorstellen wat je daarmee bedoeld

[ Voor 35% gewijzigd door Laurensius88 op 29-01-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 13:24
Ik denk niet dat je 2de plaatje een oplossing is voor het vastlopen in de rails. Ik denk dat het juist alleen maar erger word.
Pejdref schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:21:
Ik denk dat dit meer de oplossing is. En goed in het vet zetten.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
Nickname55 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:25:
Ik denk niet dat je 2de plaatje een oplossing is voor het vastlopen in de rails. Ik denk dat het juist alleen maar erger word.
[...]

Ik denk dat dit meer de oplossing is. En goed in het vet zetten.
Ja, probleem is juist dat ik dat zeker wil weten ;) Ik kan me namelijk voorstellen dat er dan juist meer aan 1 kant getrokken wordt.. Maar ik weet niet of dat natuurkundig ook zo werkt. Dat is nu precies wat ik eigenlijk vraag.

En zoals ook hierboven genoemd, lost dat alsnog niet het probleem op dat de kabel in de weg zit bij het leeg halen van het plateau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Laurensius88 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:28:
Ja, probleem is juist dat ik dat zeker wil weten ;) Ik kan me namelijk voorstellen dat er dan juist meer aan 1 kant getrokken wordt.. Maar ik weet niet of dat natuurkundig ook zo werkt. Dat is nu precies wat ik eigenlijk vraag.
Precies wat je zegt: er word aan 1 kant getrokken. Natuurkundig benaderd: als de katrollen 0 weerstand zouden hebben, dan zou het idee kunnen werken. Maar we weten beide dat die katrollen wel wat tegenhouden :)

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 17:03
Een evenaar wordt het ook wel genoemd, zie de professionele versie. Dit is met een balk in het midden. Je zou er ook een vierkant van kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://vanderblij.nl/wp-content/uploads/2023/09/Hijsconfiguraties.png

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
Nickname55 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Precies wat je zegt: er word aan 1 kant getrokken. Natuurkundig benaderd: als de katrollen 0 weerstand zouden hebben, dan zou het idee kunnen werken. Maar we weten beide dat die katrollen wel wat tegenhouden :)
Ik ben niet perse eigenwijs, maar heb je ook een bron die die aanname bevestigd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
Señor Sjon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:32:
Een evenaar wordt het ook wel genoemd, zie de professionele versie. Dit is met een balk in het midden. Je zou er ook een vierkant van kunnen maken.

[Afbeelding]
Sapperdeflap, natuurlijk! De term evenaar kende ik wel overigens, heb daar helemaal niet aan gedacht! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Dat blauwe plateau zou je hoger moeten maken zodat het echt een bak/kooi word van een meter hoog ofzo. Als je dan de kabel aan de bovenkant vast maakt, middenin, dan zou het moeten werken lijkt me. Maar wat ik al schreef: goed in het vet die rails/u-profiel. Zitten er wieltjes aan dat platform? Wieltjes die in dat u-profiel rollen?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
Laurensius88 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:33:
Ik ben niet perse eigenwijs, maar heb je ook een bron die die aanname bevestigd? :P
*knip*

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 29-01-2024 18:06 . Reden: Niet constructief ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

In principe zou dit moeten werken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YEc8Nk0.png

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
Vind dit nogal een lullig antwoord.. Ik zoek gewoon een wetenschappelijk onderbouwing dat het klopt wat je zegt omdat katrollen bijzondere mechanisme zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 29-01-2024 18:07 . Reden: Qoute is geknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
Interessant! En is het dan niet zo dat hij op de eerste katrol harder trekt dan op de 2e en vervolgens de 3e enz.. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Laurensius88 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:19:
Interessant! En is het dan niet zo dat hij op de eerste katrol harder trekt dan op de 2e en vervolgens de 3e enz.. ?
Mits de katrollen precies dezelfde diameter hebben zullen de krachten evenwijdig verdeeld worden. De vakterm voor deze constructie heet "inscheren" of "reeving".

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

franssie

Save the albatross

@Laurensius88 wat voor lier gebruik je nu? Je noemt steeds kabel/haak die in de weg zitten, maar dat verschilt nogal per welk type lier je nu hebt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Laurensius88
Dit schreeuwt natuurlijk om een foto!
Zou je die misschien kunnen plaatsen? Krijg je denk ik veel beter advies.

PS; heb je toevallig een 3d printer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
Er zijn alleen twee problemen met dit systeem:
1. Zoals het nu getekend is, zijn de krachten op de hoekpunten niet overal gelijk. Dit komt door het verschil tussen de hoeken die de kabel maakt. Door het ‘losse eind/ bevestiging aan het plafond’ heel dicht bij het eerste spanwiel te plaatsen kun je dit verbeteren. Ook met deze verbetering blijft het dit probleem doordat de hoeken veranderen bij het naar boven en beneden bewegen.

2. Je moet 8 keer zoveel kabel binnen halen voor dezelfde verticale verplaatsing. Met eenzelfde liersnelheid duurt van beneden naar boven dus ook 8 keer zo lang. Een evt. voordeel is dat je meer last kunt takelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
franssie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:40:
@Laurensius88 wat voor lier gebruik je nu? Je noemt steeds kabel/haak die in de weg zitten, maar dat verschilt nogal per welk type lier je nu hebt.
Ik gebruik nu een elektrische takel (300 / 600 kg), maar het gaat meer om het feit dat de kabel dus door het midden loopt en die eigenlijk in de weg zit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurensius88
chrisborst schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:49:
@Laurensius88
Dit schreeuwt natuurlijk om een foto!
Zou je die misschien kunnen plaatsen? Krijg je denk ik veel beter advies.

PS; heb je toevallig een 3d printer?
Ik dacht dat een tekening meer duidelijkheid gaf, maar uiteraard heb ik een foto ;)
Overigens is de foto van tijdens de installatie.. De lier hangt hier niet recht boven de haak, dat is na finetuning wel het geval ;)

Sowieso wil ik het frame omdraaien, zodat het plateau aan de bovenkant zit en ik dus met het boven afpakken van de lading, geen last heb van het frame. Dit is meer een eerste proof of concept :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHCWpylOFrFt3i7BcfZZaC9fPog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d1YPYAakGR5odOFrhN3IOuWS.png?f=fotoalbum_large

En toevallig heb ik ook een 3d printer ja :)

[ Voor 17% gewijzigd door Laurensius88 op 29-01-2024 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

franssie

Save the albatross

Frame omdraaien lijkt me wel haalbaar, kan je ook hoger indien nodig.
edit: wel lastiger laden, wat gooi je erop?

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 29-01-2024 18:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Laurensius88
Ik gok dat je eigen idee, 2 katrollen op het plateau wel eens goed zou kunnen werken.
Combineer je dat met een beter geleideconstructie dat scheef lopen moet verminderen, zou dat een goede eerste stap zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Wat je nodig hebt zijn 2 liertrommels op 1 lange doorlopende as bovenaan. Dan weet je zeker dat er links en rechts evenveel aan het platform getrokken wordt. Want je kunt nooit garanderen dat de last precies in het midden ligt en dat maakt dan niet veel meer uit.

Hier een professioneel voorbeeld maar dan met een dubbele kettingtakel: https://demag.nl/producte...-d-dubbele-kettingtakels/

Ik mag hopen dat je ook realiseert dat dit op alle vlakken onveilig is. Zo'n installatie hoort in een afgeschermde kooi, zodanig beveiligd dat er nooit iemand onder de last kan komen.

Als hier ook andere mensen dan jezelf kunnen komen (of zelfs mee gaan werken) zou ik alle geknutsel op dit gebied sterk afraden.

[ Voor 23% gewijzigd door guido66 op 29-01-2024 18:50 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 23:39

Illusion

(the art of)

Er zijn eigenlijk maar 3 goede manieren.

1) hoge constructie maken met hijspunt midden boven. De evenaar valt hier ook onder

2) die van @guido66 ook wel bekend als de steekaslier.

3) is werken met een verzamelblok. Zie tekening. In het geel extra katrollen, deze zitten allen op het vaste frame (die rechtsonder zit dus niet op het platform)
Je schuift de lier dan naar de zijkant. Hiermee win je fors doorloophoogte, én garandeer je dat het platform recht omhoog gaat onafhankelijk van de ladingsverdeling op het platform. Let wel op dat de normaalkracht/drukkracht in de rechter staander met deze oplossing enorm toeneemt (factor 5!!) dus die zal je wel moeten verstevigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAMCanRr72q5v24CtxLXT2gN-ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bo8NgrERMH0oLbgyeBrjbUTh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 29-01-2024 19:03 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
Ok, dank allen! Ik ga hier eens mee aan de slag.

Ik denk dat ik als eerste de evenaar ga proberen aangezien dat het eenvoudigst te realiseren is.

En @guido66 yes, ik realiseer mij dat zoals ook in de OP genoemd. We gebruiken de lift enkel voor het omhoog zetten van van pakken vlas, hooi en zaagsel en tijdens het hijsen zit de deur dicht. Als we hem niet gebruiken staat het plateau omhoog gevouwen en met een klem vast gezet zodat deze niet voorover kan vallen. Het frame zelf zit met 2 pennen geborgd zodat deze niet naar beneden kan vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Een evenaar gaat je niets helpen, tenzij je er veel hijshoogte voor opoffert.

En ik heb je OP nog een gelezen: ik had me nog nooit gerealiseerd dat goederenliften niet veilig hoeven te zijn. _/-\o_ Laten we het maar niet over een jaarlijkse keuring gaan hebben.

Zit ik al 30 jaar veel te moeilijk te denken...

Ik snap dat je dit hobbymatig doet, maar voor je het weet is er iemand een vinger of erger kwijt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laurensius88
guido66 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:34:
Een evenaar gaat je niets helpen, tenzij je er veel hijshoogte voor opoffert.

En ik heb je OP nog een gelezen: ik had me nog nooit gerealiseerd dat goederenliften niet veilig hoeven te zijn. _/-\o_ Laten we het maar niet over een jaarlijkse keuring gaan hebben.

Zit ik al 30 jaar veel te moeilijk te denken...

Ik snap dat je dit hobbymatig doet, maar voor je het weet is er iemand een vinger of erger kwijt.
Ik begrijp je bezorgdheid, bedankt.
Risico's zitten overal en we proberen deze overal zo goed mogelijk uit te sluiten. Alternatief is om de pakken met de hand naar boven te brengen, en na een risico calculatie (van mijzelf) is dat meer blessure gevoelig.
Zoals je wellicht op de foto gezien hebt, gaat het om een paardenstal en werken we ook dagelijks met de paarden. Ook daar is alertheid noodzakelijk.

Zoals gezegd, ik waardeer je bezorgdheid. Ik wilde echter puur de beste technische oplossing voor dit vraagstuk.
Les voor de volgende keer, alles miniatuur maken en zeggen dat het voor modelbouw is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou even goed naar wat YT video's kijken, zo hier:

Maar hier ook bijv. iemand die een aangepaste lift heeft als ingang voor z'n bunker:

Vooral die laatste kan voor jou interessant zijn, hij heeft 'm helemaal zelf gemaakt en daarbij ook expliciet de kabel niet op de standaard manier laten lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je een kader laat scharnieren op de rand van de bovenverdieping, met een takel bovenaan dat kader, kun je de pakken vanaf de begane grond naar de 1e verdieping ophijsen en over de rand neerleggen met een aantal voordelen:

1) je bedient hem van boven, dus je kunt er niet onder staan
2) geen hardware die beneden in de stal in de weg staat

Nadeel: je hebt 2 takels nodig (1 om te hijsen t.o.v. het kader en 1 om het kader zelf naar binnen te trekken) en je zou moeten kijken of het pak te hard neerploft op de bovenverdieping.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:01
@Illusion geeft hier naar mijn mening het beste antwoord. Je zult aan beide kanten exact even snel omhoog moeten gaan om schranken te voorkomen. Dit mechanisme wordt ook toegepast op zogenaamde pluklorries in de champignon industrie.

Wat ook nog zou kunnen is min of meer dwingen dat beide kanten even snel omhoog gaan. Als je aan beide kanten een ketting langs de hijsprofielen vast maakt en links en rechts aan het plateau, middels een as aan elkaar verbonden, een tandwiel maakt wat door deze ketting heen loopt.
Dan zou je optie 2 ook nog wel eens kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:00
https://youtu.be/j3kpHRj3PLo?si=Oa6TJwiDZVf-xpkv
Grind hard plumbing co. Heeft net zo'n lift gebouwd met best wat gedetailleerde uitleg, zeker een aanrader om te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
Ik kon op Youtube maar een handjevol video's vinden, maar blijkbaar heb ik gewoon niet goed gekeken. Een aantal daarvan had ik ook al gevonden inderdaad. En wat mij opvalt is de plaatsing van de lagers die het platform geleiden.

Die van mij zitten parallel aan het platform en ik denk dat als ik ze haaks aan het platform maak, ik het schranken daarmee al een heel stuk verminder.
Daarnaast gebruiken veel mensen de standaard geleiders (rails en lagers) van een garagedeur, wat natuurlijk briljant is. Dus wellicht dat ik daar sowieso naar moet omschakelen.

De genoemde opties van de steekaslier en het verzamelblok werken sowieso, alleen is dat in de huidige configuratie een grote wijziging. Dus best kans dat ik daar alsnog op uit ga komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Google eens op combirollen, dat is wat er in een professionele geleiding zit, bv ook in de hefmast van een heftruck. Deze zijn er van heel licht tot zwaar.

Je hebt namelijk geleiding in 2 richtingen nodig. De buitenkant van de rollen draagt de belasting van het platform, de kleine rollen aan de binnenzijde zijn voor de dwarsgeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
guido66 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:45:
Google eens op combirollen, dat is wat er in een professionele geleiding zit, bv ook in de hefmast van een heftruck. Deze zijn er van heel licht tot zwaar.

Je hebt namelijk geleiding in 2 richtingen nodig. De buitenkant van de rollen draagt de belasting van het platform, de kleine rollen aan de binnenzijde zijn voor de dwarsgeleiding.
Yes! Dat is precies wat ik nodig heb inderdaad! Thnx!
Pagina: 1