Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 11:09
Hi,

Ik ben op zoek naar tweakers met ervaring rond dit onderwerp. Binnenkort worden wij via een VVE mede eigenaar van een parkeerterrein in open lucht met daarop een x aantal parkeerplekken. Deze plekken zijn niet aan huizen toegewezen en door alle VVE leden te gebruiken. Een klein deel ervan is aangewezen als potentieel electrische laadplek en er ligt hier steeds een loze leiding die leidt naar een in eigendom van de VVE zijnde meterkast. Als VVE mogen we gaan bepalen wat we hiermee gaan doen (helemaal niks kan ook). Ik wil graag hierin meedenken, en voordat ik commerciele partijen benader of een betaald adviestraject in ga wil ik iets meer beslagen ten ijs komen en ben dus op zoek naar onafhankelijke ervaringen.

Hoe ziet jullie installatie eruit of welke opties heb je gevonden? Wat zijn de voor en nadelen? Paar onderwerpen waar ik benieuwd naar ben:

- Hoe omgaan met verdeling van aanleg-, onderhoud- en laadkosten onder electrisch en niet electrisch rijders?
- Laten beheren door commerciele partij vs in eigen beheer? Enig idee van de kosten?
- Hoe omgaan met gebruik en onbeschikbaarheid van parkeerplekken voor ICE rijders?
- Eventueel gebruik icm zonnepanelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:09

Barrycade

Through the...

Mijn ouders hadden dit vraagstuk bij hun VVE en dat is door de complexiteit afgeschoten.

Je moet bepalen wie voor die kosten van de paal gaat opdraaien (inclusief onderhoud) en hoe je de afrekening doet.

Als plekken hebt inkoop van elektriciteit en de inning en verrekening met de gebruikers.

Dus je zit aan administratie vast. Dat ook iemand moet doen.

Daarnaast heb je kosten die je in eerste instantie niet ziet, dus de verzekering wordt duurder en zou dus bij het stroomverbruik moeten komen.

Al met al werd de paal voor de bewoners te duur en zouden ze dus op straat gaan laden waardoor het nog duurder werd. En de VVE met ongebruikte palen zou worden opgescheept.

Daarnaast zouden ze op de plekken komen die voor bezoekers waren dus vaste bewoners zouden dan eigenlijk tijdens het laden 2 plekken gebruiken.

We hebben het hier over een vrij kleine VvE trouwens met 20 huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je hebt min of meer een blanco canvas. Ik zou eens beginnen met het peilen van de huidige behoefte, daarna voorzichtig eens kijken of mensen toevallig EV-plannen voor de nabije toekomst hebben... Het zou een beetje zonde zijn als je nu heel voortvarend 4 dubbele laadpalen neerzet en er nu maar 3 eigenaren met een EV blijken te zijn en daar de komende 3 jaar mogelijk nog 3 EV's bijkomen.

Maar als ik het goed begrijp, is de verdeling van het eigendom heel eenvoudig. Iedereen is voor een gelijk deel eigenaar, heeft dus ook gelijke rechten.... en betaalt daardoor dus ook evenveel. Het maakt dan niet uit of je zo nu en dan electrisch rijdt of niet.

Veel zal afhangen van wat de rest van de eigenaren momenteel aan wensen heeft en in hoeverre ze bereid zullen zijn om "in de toekomst" te investeren op dit moment. Als een groot deel nu al "EV-minded" is, heb je best kans om er iets doorheen te krijgen. Als het meerendeel in 10+ jaar oude Kia Picanto's rijdt, misschien niet. Die laastgenoemden willen natuurlijk eigenlijk niet meer dan "een plekje" en dan is een aantal plekken uit de voorraad halen voor laadpalen niet direct in hun belang. Zeker niet als ze hoe dan ook al geen eigen plek hebben. Voor mijn zwager naar een tusenwoning verhuisde, heeft hij geprobeerd om 2 laadplekken te realiseren in het appartementencomplex waar hij woonde. Maar er waren toen eigenlijk alleen maar wat mensen met een (fiscale) PHEV en hij had als snel door dat hij nooit een meerderheid kreeg om 2 "gelegenheidsparkeerplaatsen" om te laten vormen to "laadplaatsen". 9 van de 10 bewoners zag eigenlijk alleen maar "minder plek".

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Kossen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-04 16:07
Goedemorgen,

Ik hoop dat ik met mijn reactie op dit topic, op de juiste plaats ben. Zo niet, dan bij voorbaat excuses.

Ik heb een soortgelijke situatie als TS, met het verschil dat ieder appartement zijn eigen parkeerplaats(en) heeft plus 3 plaatsen die zijn voorbereid voor toekomstige plaatsing van een laadpunt.

Rond november dit jaar zal de eerstvolgende ALV zijn, waarin ik een verzoek wil neerleggen voor de aanleg van een laadpunt op 1 van de 3 gereserveerde plaatsen. De bekabeling zal via de reeds aangelegde mantelbuis naar de meterkast van de VVE gaan (waar ook de verdeling naar de algemene ruimtes is geplaatst, zoals lift, ventilatie van de algemene ruimtes, verlichting, etc.). Mijn voorstel zal zijn om bij de hoofdaansluiting van de VVE een secundair allocatiepunt (SAP) aan te leggen, te financieren door mijzelf, zodat de verrekening van het verbruik niet via de VVE hoeft te gaan maar rechtstreeks via mijn eigen leverancier. Ik heb een leaseauto, dus zodra het SAP is aangelegd, zijn de verdere kosten voor de aanleg van het laadpunt voor de leasemaatschappij. Bijkomend voordeel is dat ik mijn laadpunt ter beschikking kan stellen aan andere berijders in het complex.

Zijn er mensen die met hun VVE een SAP bespreekbaar hebben gekregen? Zo ja, hoe is dan loadbalancing geregeld? Het moet niet zo zijn dat de huidige aansluiting (nu onbekend, maar schat in dat dat 'gewoon' een 3x 25A aansluiting is - alles LED verlichting, relatief kleine hydrofoor voor 29 appartementen en 1 lift) verzwaard moet worden. Niet maximaal laden is niet zo'n probleem, kan op locatie ook laden.

Alvast dank voor een reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
Ik ben eigenaar van een woning met oprit. Hier ook een SAP. Ik heb de load balancing geregeld door de 3 meetspoelen na de 2 hoofdschakelaars te zetten. Dus 2 draden per meetspoel. Geen idee of je elektricien dat zo wil doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Kossen
@busscherski Dank hiervoor! Dat maakt het dan wel weer iets complexer, maar zeker iets om mee te nemen in de voorbereiding naar de ALV later dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
- Hoe omgaan met verdeling van aanleg-, onderhoud- en laadkosten onder electrisch en niet electrisch rijders?
Onder niet EV rijders? Ik neem aan dat die niet voor die kosten op gaan draaien? Ik denk dat je heel blij moet zijn als je al wat plekken/een plek in kan pikken van de niet EV rijders om een laadpaal te plaatsen, die gaan echt niet mee willen betalen.

- Laten beheren door commerciele partij vs in eigen beheer? Enig idee van de kosten?
Een commerciele partij krijgt dan weer te maken met een VVE, ik denk dat die dat weer gaan doorberekenen in de prijs per kwh waardoor de bewoners beter "op straat" kunnen laden. Dan zit je uiteindelijk alleen maar met ongebruikte parkeerplekken. Zelf doen zou je een parkeerplek moeten kunnen kopen, maar daar zal de rest ook niet zo happig op zijn..

- Hoe omgaan met gebruik en onbeschikbaarheid van parkeerplekken voor ICE rijders?
Lijkt me dat daar een vergoeding tegenover staat, degene zonder EV hebben nu minder plekken om te parkeren en de EV rijders hebben een plek gereserveerd. Ik zou daar een vergoeding voor willen zien. Hierbij kan het helpen om de "slechtste" plek(ken) te kiezen, die het meest ver weg zijn van de ingang. Als je plekken gaat inpikken die het dichtst bij de ingang zijn zou je op nog meer extra weerstand kunnen rekenen.

Als die zonnepanelen van de VVE zijn kan je dat niet opeisen neem ik aan..

*Dit zijn gewoon mijn gedachten, ik zit niet in een VVE oid en heb geen idee hoe het eraan toe gaat of hoe het juridisch werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomas18GT op 23-07-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:37
Wat is de layout van de parkeerplekken? Met een kabel van 8 m kan je aardig wat parkeerplekken bereiken als je de paal op een handige plek neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:39
J.Kossen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:24:

Zijn er mensen die met hun VVE een SAP bespreekbaar hebben gekregen?
Ik heb dit soortgelijke vraagstukken wel langs zien komen, maar het loopt zeker wanneer een individuele bewoner dit wil doen eigenlijk altijd vast op verantwoordelijkheden (ga jij dat SAP / de paal bijvoorbeeld kunnen verzekeren als er iets mee gebeurt, want veel VVE's (lees leden) willen dat soort risico's niet lopen als ze er zelf niets aan hebben). Wat gebeurt er bij verhuizen e.d. Ga jij die plek claimen e.d. (want je betaald er voor), terwijl het nu een openbare plek is. Dat soort werk.

Waarbij het er uiteindelijk op neer komt dat de vergadering of nee zegt, of men besluit het vraagstuk als VVE op te pakken zodat er geen onduidelijkheden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

J.Kossen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:24:
[...]
Zijn er mensen die met hun VVE een SAP bespreekbaar hebben gekregen? Zo ja, hoe is dan loadbalancing geregeld? Het moet niet zo zijn dat de huidige aansluiting (nu onbekend, maar schat in dat dat 'gewoon' een 3x 25A aansluiting is - alles LED verlichting, relatief kleine hydrofoor voor 29 appartementen en 1 lift) verzwaard moet worden. Niet maximaal laden is niet zo'n probleem, kan op locatie ook laden.
Nou, mijn ervaring met aannemers is dat ze liever een zo dik mogelijke aansluiting kiezen. Geen gezeik en zij krijgen de rekening toch niet. Zelf ervaring met twee kleinschalige appartementencomplexen (10-15 woningen) waar gewoon 3x63A en 3x80A lag voor de algemene ruimtes. En dan zeuren de mensen om hoge energierekening, maar de aansluiting verlagen willen ze niet omdat ze bang zijn dat de lift dan niet meer werkt :p

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 23-07-2024 10:55 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Barrycade schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:49:
Mijn ouders hadden dit vraagstuk bij hun VVE en dat is door de complexiteit afgeschoten.

Je moet bepalen wie voor die kosten van de paal gaat opdraaien (inclusief onderhoud) en hoe je de afrekening doet.

Als plekken hebt inkoop van elektriciteit en de inning en verrekening met de gebruikers.

Dus je zit aan administratie vast. Dat ook iemand moet doen.

Daarnaast heb je kosten die je in eerste instantie niet ziet, dus de verzekering wordt duurder en zou dus bij het stroomverbruik moeten komen.

Al met al werd de paal voor de bewoners te duur en zouden ze dus op straat gaan laden waardoor het nog duurder werd. En de VVE met ongebruikte palen zou worden opgescheept.

Daarnaast zouden ze op de plekken komen die voor bezoekers waren dus vaste bewoners zouden dan eigenlijk tijdens het laden 2 plekken gebruiken.

We hebben het hier over een vrij kleine VvE trouwens met 20 huizen.
De afrekening (van de stroom neem ik aan dat je bedoelt?) is vrij simpel, dat gaat immers met de pas. Dus in wezen kan de factuur naar die persoon toe die de paal gebruikt. Voor het plaatsen van de paal of palen, daar geeft dan de VVE toestemming voor, dus die kosten zijn voor de VVE.

Ik heb deze discussie in 2014/2015 of zo al gehad met de VVE van het appartementencomplex waar ik woon. Toen was het nog helemaal een probleem, ook met de zonnepanelen dat alle verzoeken eromtrent afgeschoten werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Kossen
@Thomas18GT Dank je wel voor het meedenken.
Thomas18GT schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:37:
Onder niet EV rijders? Ik neem aan dat die niet voor die kosten op gaan draaien? Ik denk dat je heel blij moet zijn als je al wat plekken/een plek in kan pikken van de niet EV rijders om een laadpaal te plaatsen, die gaan echt niet mee willen betalen.
Aanleg is vrij eenvoudig. Als ik toestemming zou krijgen voor de aanleg, kan er een kabel getrokken worden van de laadplek naar de meterkast (vanuit de bouw is een mantelbuis per laadplek voorzien). Werkgever is bereid (mee) te betalen voor de aanleg, inclusief uitbesteding onderhoud- en laadkosten - verbruik wordt verrekend via mijzelf (als een SAP gaat lukken) of via de VVE.
Een commerciele partij krijgt dan weer te maken met een VVE, ik denk dat die dat weer gaan doorberekenen in de prijs per kwh waardoor de bewoners beter "op straat" kunnen laden. Dan zit je uiteindelijk alleen maar met ongebruikte parkeerplekken. Zelf doen zou je een parkeerplek moeten kunnen kopen, maar daar zal de rest ook niet zo happig op zijn..
Beheer wordt dan een commerciële partij met verrekening via mijzelf (SAP) of VVE (er vanuit gaande dat er geen verzwaring van de aansluiting nodig is). SAP 'lijkt' het makkelijkst, want dan directe verrekening met mijzelf ipv VVE. Maar kijkend naar vorige bericht is load balancing dan nog wel een dingetje...

Bijkopen zou zeker wenselijk zijn, geen idee wat het zou moeten kosten want geen uitsplitsing bij de koop. Daarnaast is het onderhoud van de parkeerplaats over alle appartementen evenredig verdeeld, dus onderhoud van de 3 reserveplaatsen is reeds voorzien (en worden nu ook al misbruikt, zie verder hieronder).
Lijkt me dat daar een vergoeding tegenover staat, degene zonder EV hebben nu minder plekken om te parkeren en de EV rijders hebben een plek gereserveerd. Ik zou daar een vergoeding voor willen zien. Hierbij kan het helpen om de "slechtste" plek(ken) te kiezen, die het meest ver weg zijn van de ingang. Als je plekken gaat inpikken die het dichtst bij de ingang zijn zou je op nog meer extra weerstand kunnen rekenen.
Dit is de makkelijkste :) . Het complex beschikt over 40 parkeerplaatsen voor 29 appartementen, 1 per appartement op BG, 1e en 2e verdieping, 2 per appartement op de bovenste (BG 5, overige verdiepingen 8 apparementen per laag). Dat maakt totaal 37 plaatsen van de 40. De overige 3 zijn gereserveerd voor toekomstige laadplaatsen en worden nu vooral misbruikt door a) mensen met meer dan 1 auto maar geen 2 plaatsen en b) uit de wijk want parkeerplaats is gewoon (nog) toegankelijk vanaf de openbare weg en de gemeente heeft te weinig openbare plekken voorzien in de wijk.
Complex heeft vanuit de bouw GEEN panelen (alhoewel het dak groot genoeg is om ruim 200 panelen uit het zicht te kunnen plaatsen (puntdak rondom met een vlak dak in het midden). Maar er zijn meerdere bewoners die dat wel graag zouden willen.

Kortom, best een complexe situatie, zeker omdat de meerderheid van de eigenaren geen electrische auto hebben (wij toevallig 2, 1 lease en 1 privé).

BTW tijdens de bouw aan de aannemer gevraagd om vanaf mijn eigen meterkast een kabel aan te leggen naar mijn eigen 2 parkeerplaatsen. Dat wilde hij niet, want was geen optie op de optielijst :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Kossen
grlk schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:44:
Wat is de layout van de parkeerplekken? Met een kabel van 8 m kan je aardig wat parkeerplekken bereiken als je de paal op een handige plek neerzet.
Er zijn 40 plaatsen, waarvan 37 voor de bewoners (voor 29 appartementen, 8 appartementen hebben er 2 waaronder ikzelf). 3 reserve voor toekomstig laden en het dichtst bij het hoofdgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Kossen
Dennism schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:50:
[...]

Ik heb dit soortgelijke vraagstukken wel langs zien komen, maar het loopt zeker wanneer een individuele bewoner dit wil doen eigenlijk altijd vast op verantwoordelijkheden (ga jij dat SAP / de paal bijvoorbeeld kunnen verzekeren als er iets mee gebeurt, want veel VVE's (lees leden) willen dat soort risico's niet lopen als ze er zelf niets aan hebben). Wat gebeurt er bij verhuizen e.d. Ga jij die plek claimen e.d. (want je betaald er voor), terwijl het nu een openbare plek is. Dat soort werk.

Waarbij het er uiteindelijk op neer komt dat de vergadering of nee zegt, of men besluit het vraagstuk als VVE op te pakken zodat er geen onduidelijkheden zijn.
Bestuur heeft al aangegeven dat het een VVE vraagstuk wordt. Ik ben nu vooral bezig om informatie te verzamelen om ruim op tijd deze informatie te kunnen delen als voorbereiding op de ALV later dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Kossen
fsfikke schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Nou, mijn ervaring met aannemers is dat ze liever een zo dik mogelijke aansluiting kiezen. Geen gezeik en zij krijgen de rekening toch niet. Zelf ervaring met twee kleinschalige appartementencomplexen (10-15 woningen) waar gewoon 3x63A en 3x80A lag voor de algemene ruimtes. En dan zeuren de mensen om hoge energierekening, maar de aansluiting verlagen willen ze niet omdat ze bang zijn dat de lift dan niet meer werkt :p
De aansluitwaarde is zeker iets waar ik achteraan zal moeten gaan. Ik zal iemand van de technische commissie moeten benaderen om een blik in de algemene meterkast te kunnen werpen.

Ter aanvulling: Het zou maar kunnen dat er inderdaad al 3x63A ligt, er is immers vanuit de bouw rekening gehouden met een toekomstige uitbreiding voor 3 laadpalen. Er even vanuitgaande dat dat 3x max. 11 kW is zonder load balancing, heb je dus al 3x 16= 48A per fase in gebruik?

[ Voor 16% gewijzigd door J.Kossen op 23-07-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

J.Kossen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:57:
@Thomas18GT Dank je wel voor het meedenken.

[...]

Aanleg is vrij eenvoudig. Als ik toestemming zou krijgen voor de aanleg, kan er een kabel getrokken worden van de laadplek naar de meterkast (vanuit de bouw is een mantelbuis per laadplek voorzien). Werkgever is bereid (mee) te betalen voor de aanleg, inclusief uitbesteding onderhoud- en laadkosten - verbruik wordt verrekend via mijzelf (als een SAP gaat lukken) of via de VVE.
Vrij eenvoudig in jouw ogen om het voor jou te regelen. Maar wat doet de VVE als de volgende bewoner komt? Een Tertiär Allocatie Punt aanleggen is niet mogelijk dus die heeft dan maar pech? Daarnaast wordt het ook een rommeltje als iedereen met zijn eigen klusser zijn eigen paaltje op gaat hangen. Wat wij destijds gedaan hebben is een bedrijf gezocht die de basis-infrastructuur aanlegde waarom mensen dan (ook achteraf) een laadpaal bij konden kopen. Dan is LB en afrekening allemaal standaard geregeld.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 15:10

CaDje

Framedrops for life

Binnen onze VVE is er een optie om een laadpaal te krijgen. Het is als volgt geregeld:

- Bijna iedere woning heeft 1 parkeerplaats in een parkeergarage
- Er is een ringleiding geplaatst (https://www.slimautoladen.nl/)
- Een eigenaar kan kiezen om een laadpunt te kopen of te leasen, deze wordt dan op de ringleiding geplaatst bij de parkeerplaats
- De afrekening volgt via een commerciële partij (https://www.e-flux.io/nl), die het volgens mij verrekenend met de VVE (gezien hoofdaansluiting van de VVE is), en de eigenaar.
- Er is een systeem om de totale belasting te balanceren over de gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Kossen
fsfikke schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Vrij eenvoudig in jouw ogen om het voor jou te regelen. Maar wat doet de VVE als de volgende bewoner komt? Een Tertiär Allocatie Punt aanleggen is niet mogelijk dus die heeft dan maar pech? Daarnaast wordt het ook een rommeltje als iedereen met zijn eigen klusser zijn eigen paaltje op gaat hangen. Wat wij destijds gedaan hebben is een bedrijf gezocht die de basis-infrastructuur aanlegde waarom mensen dan (ook achteraf) een laadpaal bij konden kopen. Dan is LB en afrekening allemaal standaard geregeld.
Eens, Een SAP is voor mij handig (maar zal dan verwijderd moeten worden als ik ooit verhuis), load balancing is dan een ding. Dus rechtstreeks op de algemene meterkast op een aparte groep met verrekening van het verbruik via de VVE lijkt steeds meer de meest logische route.

Aanvulling: En als de rest van het complex de meerwaarde niet ziet, dan zal men ook niet snel geneigd zijn in te stemmen met een aanpassing/uitbreiding.

[ Voor 7% gewijzigd door J.Kossen op 23-07-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar voor de rest is een SAP nul meerwaarde. Ik zou als bewoner heel veel eerder akkoord gaan met een paal betaald door VvE, die dan een beetje redelijk tarief hanteert om bij te laden, dan een SAP waarbij één persoon zijn probleem heeft opgelost, en de rest net zo'n groot probleem heeft. Zeker omdat er natuurlijk meer mensen hiermee gaan komen.

Zelf wil ik dit onderwerp bij volgende ALV bij ons ook eens ter sprake brengen, voor er daadwerkelijk een noodzaak voor is. Maar wij hebben voordeel dat alle individuele meterkasten naast de parkeerplaats zitten. Oftewel in principe is alleen een gemeenschappelijke buis nodig voor alle kabels, en de laadpaal zelf moeten dan wat afspraken over zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 11:09

*Dit zijn gewoon mijn gedachten, ik zit niet in een VVE oid en heb geen idee hoe het eraan toe gaat of hoe het juridisch werkt.
Is wel iets complexer dan je stelt. Als VVE heb je gezamenlijk periodieke inleg in een pot geld. Een EV plek brengt ook beperkt waardevermeerdering van het terrein met zich mee bvb. En hoe ga je om met iemand die nu geen EV heeft, maar over 5 jaar wel. Hoe verreken je dat. Wij hebben deze beslissing voor nu uitgesteld omdat het totale terrein pas net opgeleverd is en er nog zat andere zaken te regelen zijn. Denk dat het op den duur gewoon op stemmen neer gaat komen, en al stemmen genoeg mensen voor dan komen er EV plekken op kosten VVE.
Pagina: 1