Elektrische auping spiraalbodem redden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-05 13:32
TLDR; Ziet iemand een verdacht component op deze printplaat? Zou 12 en 24 volt moeten leveren.

Helaas lijkt de control box van mijn elektrische auping spiraal defect. Hij reageert namelijk nergens meer op. Ook de relays klikken niet meer. Deze control boxen zijn slecht leverbaar en vrij prijzig. Daarom dacht ik, ik maak hem eens open. Blijkt er een voedingsprintplaat in te zitten die +24v en +12v levert. Doorgemeten. Geeft netjes 24.2v, maar helaas 0 op de 12v pinnen.

De 12v is waarschijnlijk voor het besturingsgedeelte / rf ontvanger voor de afstandsbediening. Daarom heb ik deze losgemaakt, een 12V 2A voeding aangekoppeld. En nu reageert hij wel op de afstandsbediening. Ook klikken de relays. Ik zie de motoren ook bewegen. Maar ze lijken te weinig kracht te hebben om het bed op te tillen. Dus de print lijkt te weinig ampere / stroom te leveren.

Als ik de spanning meet onder load zakt deze in van 24v naar 10-12v. Ik zou er net zoals bij 12v een 24v voeding aan kunnen hangen maar dat vind ik toch spannender. Zullen vrij hongerige motoren zijn gezien ze de hele bodem + matras + volwassenen op moeten kunnen tillen.

Dus; 12v geeft 0v. 24v geeft wel 24v maar zakt in onder load lijkt dus te weinig stroom / ampere te geven. Iemand tips?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dbf_VwYQOD3jPVPnzx21ucAOGz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCROVCoevk4YAaP20mMnToYr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfDjl582l8B6joGX6gQJII-58cE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRzVhkDL7AlIH04bNDOAArxO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fYU8ARklqvLU7Tu8Cez7p0GLI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plRiNuMJlg4td3FDk32FfnbE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBLhs2_OOgNHGKSlCRd3WXWu3kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSl8ajVxwvbuW9K5BhL26Rxp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ImUIB13FI0YOXnS5KdgQ4xCYys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhG3zDtU6nE1dDLNTwTVUvI2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Torac op 29-01-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:49
Ik heb in het verleden iets soortgelijks meegemaakt. Toen was het de (in jouw geval) oranje elko naast de gele transformator. Niks aan te zien aan de buitenkant, maar geen capaciteit meer. Je kan het eens proberen door deze te vervangen. Maar het is weel een "shot in the dark".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb recent een in mijn herinnering vrijwel identieke auping controller gefixed.

Bij mij was de diode aan de 12v uitgang van de voeding kapot, die van de 24 zit op een koelblok.

Dat zou D6 zijn op je onderste foto, bij mij zei de diodestand op mijn multimeter genoeg.

Heb deze vervangen door een random zelfde maat siliciumdiode die ik had liggen met het idee 'dit was makkelijk genoeg te fixen, als het nog een keer stukgaat vind ik wel een betere'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-05 13:32
SA007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:09:
Ik heb recent een in mijn herinnering vrijwel identieke auping controller gefixed.

Bij mij was de diode aan de 12v uitgang van de voeding kapot, die van de 24 zit op een koelblok.

Dat zou D6 zijn op je onderste foto, bij mij zei de diodestand op mijn multimeter genoeg.

Heb deze vervangen door een random zelfde maat siliciumdiode die ik had liggen met het idee 'dit was makkelijk genoeg te fixen, als het nog een keer stukgaat vind ik wel een betere'.
Wauw bizar. D6 geeft idd 0 beide kanten op. Enige tips met wat ik die zou kunnen vervangen? Wat specifieker dan "een random zelfde maat siliciumdiode"? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De klantenservice van Auping is geweldig. Ik heb twee maal onderdelen voor een 25 jaar oud bed van ze gekregen-gratis.
Neem eens contact met ze op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Torac schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Wauw bizar. D6 geeft idd 0 beide kanten op. Enige tips met wat ik die zou kunnen vervangen? Wat specifieker dan "een random zelfde maat siliciumdiode"? :)
Het is silicium rectifier diode, daar is heel erg veel keus in, maar eigenlijk maakt het niet heel erg veel uit voor zoiets als dit.
Ik heb letterlijk in mijn bakje 2e hands componenten er 1 uitgevist die er hetzelfde uitzag.
Als je niks heb kan je een 1n4004 of 1n4007 pakken bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agelder
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-11-2024
Hier precies hetzelfde euvel. Ik heb zojuist de D6 diode vervangen met gewone diode van 1A die ik nog had liggen. Alles werkt weer. Vrouw is blij :) Ik zag wel dat de originele diode een SR2100 is. Dat is een schottky van 2A. Afwachten hoelang deze het volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erlandm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-05 19:39
Hoi,
Tel er nog maar 1 bij met ogenschijnlijk het zelfde probleem.

12 v weg, diode d6 stuk.

D6. Vervangen door 1n4007: na 10 seconden bedienen diode stuk.
D6 vervangen door 1n5821 wegens gebrek aan sr diode, zelfde probleem. Blijkbaar zit er dus verder in de electronica iets fout. Maar wat!

Erland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik weet niet precies welk type je zoekt, maar hier is en site die nog tweedehandse aanbied. Poosje geleden zelfde issue gehad en voor de zekerheid een reserve besteld.

https://bedonderdelen.nl/products/auping-trafo-151726

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Pagina: 1