Betonnen vloer aanbrengen jaren 50 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelll1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-02 00:25
Hoogstwaarschijnlijk nummer 1001 die met deze vraag komt maar toch.

Ik heb een jaren 50 woning gekocht (sleuteloverdracht volgt in April). Hier wil ik beneden vloerverwarming in aan gaan brengen. De huidige vloer is deels een houten vloer en het andere deel bestaat uit stampbeton volgen de originele bouwtekeningen.
Zover ik terug heb kunnen lezen zit er in stampbeton geen betonijzer verwerkt maar ik kan er ook naast zitten. Hopelijk niet dat zal iig schelen met het verwijderen van de vloer.
Onder de houten vloer houten heb ik zo'n 60 cm ruimte dit zal dus deels aangevuld moeten worden tot de juiste hoogte.

Ik lees veel over de dikt van de isolatie dit zal zo'n 12 tot 14cm worden.
Voor het beton lees ik ook verschillende dikte van 10 tot 12cm. De woning is niet erg groot 7,10x 5,7 het vloeroppervlak valt dus mee. Zou 10cm met beton ijzer dan voldoende zijn? Daarop komt de vloerverwarming met de cementdekvloer van 5cm.
Een deel van de draagmuur tussen de woonkamer en keuken zal verwijderd worden. Wat is dan de beste keuze voor de nieuwe vloer bij dat stuk op de fundering laten rusten of deze juist weghalen?

En zijn er eventueel nog andere tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxA6Yyu3fEusDN0p_ax1_5KaNm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WmZiXwY7oExLnaStGzHEqpOY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY9h8-7NEpKPKaZ5d8LXqu5seAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ONvULkV1QoKnGteoufFXFrNQ.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door marcelll1 op 29-01-2024 14:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:22
Zo hebben wij het gedaan:
1.5cm tegel + lijm
6cm dekvloer met vvw
2cm XPS
12cm enkel gewapende betonvloer
12cm PIR
Zand

Fundering laten zitten.

Ik ben geen constructeur, als je het zeker wil weten moet je het voorleggen. Neem aan dat je er sowieso 1 nodig hebt voor de muurdoorbraak.

Ik zou de volgende keer 1cm extra pakken voor de cementdekvloer, bij ons was deze op de dunste plekken nu 5cm (beton was niet zo recht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik zou de cementdekvloer ook wat ruimer pakken, zeker 6 of 7 cm.

Weet wel dat er voor en nadelen zitten aan het mee verwarmen van je betonnen constructievloer. Het is een mooie warmtebuffer, maar het maakt je systeem wel ongelofelijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:28
frennek schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:07:
Ik zou de cementdekvloer ook wat ruimer pakken, zeker 6 of 7 cm.

Weet wel dat er voor en nadelen zitten aan het mee verwarmen van je betonnen constructievloer. Het is een mooie volstrekt overbodig warmtebuffer, maar het maakt je systeem wel ongelofelijk traag.
Voila, gecorrigeerd O-)
De normale zandcement of anhydriet dekvloer is meer dan voldoende buffer, ook met een warmtepomp. De betonnen constructievloer wil je geïsoleerd, zodat je systeem net wat minder traag is (vlotter warm, minder overshoot als de zon binnenschijnt, netter regelen, meer mogelijkheid tot nachtverlaging dus zuiniger).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelll1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-02 00:25
naftebakje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:18:
[...]
Voila, gecorrigeerd O-)
De normale zandcement of anhydriet dekvloer is meer dan voldoende buffer, ook met een warmtepomp. De betonnen constructievloer wil je geïsoleerd, zodat je systeem net wat minder traag is (vlotter warm, minder overshoot als de zon binnenschijnt, netter regelen, meer mogelijkheid tot nachtverlaging dus zuiniger).
Je zegt van onder naar boven isolatie daarop de betonnen constructie vloer en dan weer isolatie en daarop zandcement. Wil je dan nog steeds 12 a 14 onder en dan vervolgens hoeveel zou je in de tussen laag doen?
Zou de zandcement of anhydriet op de isolatie wel sterk genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:12
gewoon 60cm vol met schuimbeton, geeft je een rc van 6. is mooi :)

Maar ik heb het helemaal andersom gedaan dan @naftebakje we worden het er vast nooit over eens.

van boven naar onder:
zandcement 5cm
beton 30cm met exact in het midden vvw en dubbele wapening
18cm pir
folie
zand

dan heb je een enorme buffer waardoor het altijd heel lang gelijkmatig warm/koud is. alleen de eerste keer opwarmen ben je een dag zoet, vanwege die massa.
Overshoot kan wel lastig zijn, als ineens de zon op de ramen schijnt wordt het soms iets warmer dan je wil maar dat hangt af van hoe je huis op de zon staat, en de deur naar boven kan open, ben je de warmte zo weer kwijt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:19
Hier zelfde soort opbouw.

Het zand onder de stampbeton kan je de woonkamer mee aanvullen.
Opbouw is
Folie
2x10cm eps
15cm beton met dubbele wapening
2cm tackerplaat met vloerverwarming
5cm anhydriet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb \
  • zand
  • folie
  • isolatie
  • folie
  • 15cm beton (dubbele wapenin en vloerverwarming)
  • gepoeleerd
Er zijn meer wegen naar rome, je bent team massa of juist niet. dat is je eerste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:28
No Hands schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:14:
....dan heb je een enorme buffer waardoor het altijd ....Overshoot kan wel lastig zijn, als ineens de zon op de ramen schijnt wordt het soms iets warmer dan je wil maar dat hangt af van hoe je huis op de zon staat, en de deur naar boven kan open, ben je de warmte zo weer kwijt.
Weet je hoe je die overshoot kan vermijden :>
Hier is het aarde, betonnen constructievloer, heel dikke pak betopor (had de diepte, wil je dunner is PIR oid handiger), vloerverwarming (zelf getackered in de betopor), zandcement en keramisch parket. Geen overshoot, wordt vlot warm, stookt zuinig.

@marcelll1 Ja, die zandcement of anhydriet is stevig genoeg. ´Onze´ plaatser van zandcement gebruikt altijd vezelversterking en toevoeging voor minder water (betere warmtegeleiding en sterker), ook al zit er geen vloerverwarming. De isolatie eronder moet drukvast zijn, dan kan er weinig misgaan (constructievloer onder de isolatie voorkomt verzakking).
En een lokale aannemer kent de ondergrond, dus zal wel melden als iets niet goed zit. Offerte vragen en even meepraten geeft je een schat aan informatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 08:14
Even een vraag vanaf de zijlijn:

heeft de opbouw nog veel invloed op warmteverlies?

Zo te zien heb je een spouwmuur (met of zonder isolatie) maar staan het binnen en buitenblad beiden op een massieve niet geisoleerde fundatie.

Dus wat is isolatietechnisch (rekening houdend met verlies van warmte naar je fundatie in) een betere oplossing :

zand - isolatie - betonvloer - dekvloer - afwerking
of
zand - constructievloer - isolatie - dekvloer - afwerking

of is dit verschil te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:22
Ik heb ooit uitgerekend dat je bij -10 en een vloer van 35 graden 40W per m2 vloerrand verliest. Uitganspunten: nageisoleerde spouw van 4cm en 1cm randisolatie.
Betonvloer van 15cm zou dan 6W randverliezen extra per strekkende meter geven. Verwaarloosbaar wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:35

decramy

root@birdie:~#

Ik zit er aan te denken om ipv de houten balken een renovatievloer te nemen met daarboven zandcement met vvw. Eronder tonzon. Zo behoudt ik m'n kruipruimte, waar mooi nieuwe kabels doorheen kunnen.

Het stampbeton wil ik eigenlijk ook wel proberen te voorzien van een kruipruimte...

(en ondertussen wil ik een grote waterzak (20m3) in een bak van PIR-platen ingraven in de bestaande kruipruimte, voor warmteopslag)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:12
decramy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:24:
Ik zit er aan te denken om ipv de houten balken een renovatievloer te nemen met daarboven zandcement met vvw. Eronder tonzon. Zo behoudt ik m'n kruipruimte, waar mooi nieuwe kabels doorheen kunnen.

Het stampbeton wil ik eigenlijk ook wel proberen te voorzien van een kruipruimte...

(en ondertussen wil ik een grote waterzak (20m3) in een bak van PIR-platen ingraven in de bestaande kruipruimte, voor warmteopslag)
Wat moet iedereen toch met kruipruimtes? Denk gewoon goed na waar alles moet komen voordat je een vloer stort. Ik heb de afgelopen 10 jaar gen kruipruimte gehad en nooit gemist.
Het leven zonder kruipruimte is prima, er is altijd een andere oplossing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1