Ledstrips en spot op shakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBron
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-06 19:52
Ik ben momenteel mijn woning grondig aan het verbouwen en ben nu bezig met een uitwerking van mijn bedachte vinyl/platenspeler hoekje.
Deze komt tegen een lichte scheidingwand te staan die nu aan de andere zijde nog open is om in te werken.

Nu had ik het idee voor één wandlamp boven de platenspeler, en 4 stuks ledstrip ingefreesd in de vier kastplanken waar de platen in komen te staan. Deze vijf lichtbronnen wil ik onder één reguliere aan-uit schakelaar plaatsen.

Onder het platenspeler kastje komt een hokje waar ook de VV-verdeler hangt. Hier heb ik ook een centraaldoos en kan ik dus e.e.a. aan elektra maken uit het zicht en opbouw.

Met 230v heb ik wel enige ervaring qua aansluiten, maar ik zie dat de ledstrips 12v zijn. En omvormers dus nodig zijn. Daar heb ik helaas helemaal geen ervaring mee.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? In het verdeler ‘’hokje’’ kan ik alles wel kwijt, maar ik wil met regulier pvc 16mm vanaf de kastplanken in de wand zakken naar dit hokje. Maar kan dit wel met led strips? Gezien deze vaak een stekkertje hebben direct aan het einde van de lichtbron?

Ter visualisatie bijgaand schetsje.

Alvast bedankt voor t meedenken :*)

[ Voor 13% gewijzigd door DeBron op 05-02-2024 11:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
De adapter (omvormer) voor de leds aansluiten op de geschakelde 230V samen met de lamp?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBron
LordSinclair schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:03:
De adapter (omvormer) voor de leds aansluiten op de geschakelde 230V samen met de lamp?
Wat zit er dan in de wand? De koppeling tussen de ledstrip en hetgeen dat door de wand zakt is mij nog onduidelijk. Ik zie strips met stekkers eraan, maar in mijn geval wil ik geen stekkers/ onvormers of wat dan ook in het plank/kast gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:04
Doorgaans heb je 2 kastjes voor je ledstrip.
Als eerste heb je een controller, welke de juiste signalen naar de leds stuurt.
Bij kleuren leds, regelt deze ook de kleur.
Daarnaast heb je een poweradapter om de controller (en de ledstrips) van stroom te voorzien.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBron
Hmm, is het dan fysiek wel mogelijk een ledstrip in een plank te verwerken als je er geen adapter/controller op of onder de plank wil bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
DeBron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:47:
Hmm, is het dan fysiek wel mogelijk een ledstrip in een plank te verwerken als je er geen adapter/controller op of onder de plank wil bevestigen?
Ja, maar tenzij je op accu's iets hebt zal je altijd snoertjes moeten wegwerken. Die mogen best een paar meter lang zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBron
Snoertjes wegwerken moet wel lukken. Stekkers niet.

Kan ik trouwens de stekkertjes los kopen (4x) en de ledstrip op rol en op maat knippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-09 12:40
Als je kan solderen kan je gewoon een ledrol kopen en draad vast solderen, of met connector werken (maar dit heeft wel invloed op de dikte.
Er bestaan 1 meter lange COB LEDstrips met 5 meter draad eraan vast gesoldeerd, misschien ook handig voor jou (heb ze laatst bij verlichte traptredes gebruikt).
Bij je VV verdeler komt dan een voeding (voor 220 volt naar bijv 12volt) en een controller, de controller kan je zo sjiek maken als je wilt (Wifi, zigbee, RF afstandsbediening of een simpele schakelaar)
Als die wandlamp van je 220V is wordt het aan/uit zetten wat lastiger, je kan de voeding van de LED-Strips met de schakelaar verbinden, dan valt die controller ook meteen weg en kan je ook de 220V lamp schakelen.
Of je maakt zelf en lamp met een ledstrip :*)
Voordeel met een controller is dat zaken zoals dimmen & slim maken (koppelen met domotica) ook mogelijk is.

Den Haag / 12180 WP / 28 x 435 / 2 x MPPT Serieel op Huawei SUN2000-10KTL-M1 / ZZO / 60°

Pagina: 1