Experia Box met pfSense Firewall erachter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes88
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-08 10:25
Op dit moment heb ik een basic opstelling thuis en alles aangesloten op een Experia Box V10.
Ik zou mijn netwerk veiliger willen maken en wil een pfSense Firewall toevoegen en gaan werken met VLANs.

Ik heb een afbeelding toegevoegd wat ik in gedachten heb. En vroeg me af of dit logies is en zin heeft. Omdat alle gescheiden VLANs vervolgens door de zelfde Experia Box lopen.

Alvast bedankt voor jullie advies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYUpR8hBxFEQMlwYI1lz_rwQT8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZkmUBaF7NWO2GMT7WXbVhHE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickelson01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Opzich zou dat moeten werken.
Heb je deze post ook al gevonden?

KPN IPTV icm pfSense

en

KPN glasvezel via pfSense met enkele NIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes88
Bedankt voor je reactie.
Ik was al bekend met andere artikelen.
Mijn gevoel zegt alleen dat het niet veilig is omdat alle VLANs door de zelfde router naar buiten gaan. Maar dit heb ik dus mis. Het is dus wel een verbetering qua veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:02
Vlan's zijn ontworpen voor functionele scheidingen en niet voor security.
Als je iets ontwerpt moet het eerst op een rijtje zetten waar je bescherming tegen nodig hebt en daar maatregelen voor nemen.

Zomaar firewalls en vlans maken is vrij zinloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes88
Hoi Ben,

Bedankt voor je reactie! Ik heb het blijkbaar verkeerd begrepen. Ik nam aan dat als je bijvoorbeeld een IoT-apparaat in een VLAN plaatste, dit voldoende scheiding zou creëren met de rest van je netwerk en zo een soort beveiligingsbarrière zou vormen.

Kun je me misschien de juiste richting wijzen? Als ik een "onveilig" IoT-apparaat in mijn netwerk heb dat verbonden is met het internet, wat is dan een logische manier om dit veilig te doen zonder mijn overige netwerk kwetsbaar te maken?

Als je mijn afbeelding ziet. De bedoeling is dan dat VLAN1 niet in gevaar komt als er een kwetsbaarheid in VLAN3 zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Het ligt aan je setup of diezelfde VLAN's door die experiabox gaan lopen. Als je nat dan niet nl.
En is dan ook nergens voor nodig.

Al die vlan's geef je een eigen subnet en firewall rules zodat je je vlan's kunt afschermen van elkaar.
Pagina: 1