Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maison_2814
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-01-2024
Beste Forum Leden,

Ik ben een leek die wat hulp nodig heeft. Ik heb de volgende apparaten:
  • Experiabox V10
  • Edgerouter
  • EdgeSwitch 24p
  • 5 Ubiquiti UniFi access points
Ik probeer mijn netwerk als volgt in te delen in mijn kleine MKB bedrijf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDZTD_UVicM_g4Biue6McUR968I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jDJmwu8Ad5tOLVuZeW3h5BIJ.png?f=fotoalbum_large

Ik ben er van bewust dat dit niet zomaar werkt met de gekochte apparatuur, maar ik kom er niet uit.
De experiabox v10 kan niet in bridge modus, waardoor ik ontzettend vastloopt. Het lukt mij helemaal niet om internet te krijgen op mijn Edgerouter. De Experiabox heeft wel internet, dus dat werkt in ieder geval.

Ik heb het volgende geprobeerd:
Experiabox
Setup voltooien.
Krijgt internet binnen vanuit KPN glasvezel kabel
Poorten 1 tot 4 werken en hebben intnernet.
IP adres worden uitgedeeld via DHCP

Edgerouter
Eerste keer setup voltooien met RJ45 kabel in eth0, na eerste restart kabel in eth1
WAN kabel aansluiten van Experiabox V10 naar eth0
Rj45 kabel aansluiten van eth1 naar laptop zodat ik verder kan met configureren. Hier in het dashboard van de Edgerouter doei k het volgende

-> DHCP - UIT

Nu loop ik ontzettend vast. Ik begrijp dat ik een handmatige IP moet invullen en verwijzen naar de Experiabox, maar ik heb geen idee welke adres dat is. Alles wat ik invul lijkt niet te werken.

Kan iemand mij in kleine stappen helpen om dit op te lossen.

- Maison

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:33
Heb je alleen internet of ook nog voip telefonie en digitale tv via KPN?

Je kan die edgerouter er net zo goed tussenuit laten.
Dus Experiabox correct instellen zodat internet daarop binnenkomt en DHCP aanzetten, dan utp kabel vanuit de Experiabox LAN -> edgeswitch poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
De Experiabox zal waarschijnlijk een ip adres hebben van 192.168.2.254

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maison_2814
EverLast2002 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:08:
Heb je alleen internet of ook nog voip telefonie en digitale tv via KPN?

Je kan die edgerouter er net zo goed tussenuit laten.
Dus Experiabox correct instellen zodat internet daarop binnenkomt en DHCP aanzetten, dan utp kabel vanuit de Experiabox LAN -> edgeswitch poort.
Ik heb alleen internet. TV en andere services heb ik niet nodig.
Het probleem is dat ik al eerder heb geprobeerd de Edgerouter ertussen uit te halen, maar dan werkte de Edgeswitch 24p weer niet. Ik denk dat ik iets niet helemaal goed doe dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ik weet niet wat je situatie/wens is geweest om alles van Ubiquiti te nemen,
maar KPN heeft superwifi schotels. Die werken prima qua dekking (de zwarte uitvoering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Maison_2814 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:58:Hier in het dashboard van de Edgerouter doei k het volgende

-> DHCP - UIT
Fout! Waarom DHCP uit? Dat kan helemaal niet. Want dan krijgen aangesloten apparaten geen ip meer.

Gewoon aan laten staan. Alles op default. Geen gekke instellingen maken. Klaar.

Het enige waar je zo ongeveer op moet letten is dat de Edgerouter geen ip's uitdeelt in dezelfde range als de Experiabox. Maar dat zal waarschijnlijk sowieso niet zo zijn. De Experiabox deelt 192.168.2.x adressen uit. De Edgerouter waarschijnlijk 192.168.0.x of 192.168.1.x. Dan is het prima zo.

[ Voor 28% gewijzigd door Nickname55 op 29-01-2024 12:21 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maison_2814
@EverLast2002
Ik heb de apparatuur gratis gekregen van iemand die stopt met zijn eigen bedrijf.
Ik wil wel graag als het kan deze spullen gebruiken als dat kan. Het ziet er namelijk wel uit als top spul!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maison_2814
@Nickname55

Dan ga ik maar alles even resetten en dan hou ik op de Experiabox en de Edgerouter DHCP aan.
Even proberen wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Persoonlijk zou ik juist de Experiabox afkoppelen en dan gewoon alles in de EdgeRouter regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maison_2814
@Septillion

Edgerouter heeft geen DSL aansluiting zo ver ik zie en had gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Maison_2814 Oew, je bent onderdeel van de minderheid die nog werkelijk ADSL heeft?

Kent de Experiabox bridge / router mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Maison_2814 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:25:
@Septillion

Edgerouter heeft geen DSL aansluiting zo ver ik zie en had gezien.
Je hebt toch Glas van KPN, dat loopt via een NTU kastje waar een utp kabel uitkomt die vervolgens in je edgerouter gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door EverLast2002 op 29-01-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Met 5 unifi schotels kun je inderdaad de Experiabox weglaten en internet laten binnenkomen op de edgerouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maison_2814
@Septillion

Experiabox heeft geen Router of bridge modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Maison_2814 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:18:
@EverLast2002
Ik heb de apparatuur gratis gekregen van iemand die stopt met zijn eigen bedrijf.
Ik wil wel graag als het kan deze spullen gebruiken als dat kan. Het ziet er namelijk wel uit als top spul!.
Geef al die apparatuur een factory reset, grote kans dat de vorige eigenaar zelfbedachte ip adressen/subnetten erin heeft gezet.
Je kan overwegen om een raspberry pi erbij te nemen waar je de Unifi Controller software op kan draaien voor je schotels (niet perse een vereiste maar wel makkelijk in beheer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
"Hoe moet ik op mijn router de internetverbinding configureren?

KPN en XS4ALL werkt met een PPPoE verbinding die wordt opgezet over VLAN6. Je moet je router dus niet configureren voor DHCP, PPPoA of andere methodes om een internet IP te verkrijgen. PPPoE vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Deze moet ingevuld zijn, maar de inhoud maakt niet uit: er is geen controle op gegevens. Krijg je geen enkele reactie van de KPN server bij het opzetten van de verbinding, dan zit je waarschijnlijk niet op het juiste VLAN. Ook is het niet mogelijk om meer dan 1 PPPoE sessie op te zetten per aansluiting."

Bron:
https://netwerkje.com/eigen-router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ik denk dat je (als leek) nu overspoeld wordt met technische mambo-jambo.....
Heb je eventueel iemand die je hiermee kan helpen?
Of gaat het je wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maison_2814
@EverLast2002

oei, nu ik dat zo lees wordt het een stuk moeilijker. Ik moet het helaas wel zelf doen. Ik lees ever rustig een paar keer over jouw bron heen en dan maar google naar voorbeelden van een setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ik las nog iets in je post:
"WAN kabel aansluiten van Experiabox V10 naar eth0"

vanuit de Experiabox komen alleen maar LAN aansluitingen (gele blok met 4 poortjes).
Of heb je een utp kabel aangesloten vanuit de rode WAN (Experiabox) naar de eth0 edgerouter?
Want dat zal niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zegt dat je Glasvezel hebt zit deze rechtstreeks in de experiabox? Zoek anders even op KPN Glasvezel Edgerouter.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Maar heb je nu werkelijk (A)DSL? Of toch Glasvezel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:58
Persoonlijk zou ik die edgerouter er tussen uit halen en dat onding op marktplaats zetten.
Je hebt je laten verleiden slechte hardware te kopen die je niet begrijpt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Septillion schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:28:
@Maison_2814 Oew, je bent onderdeel van de minderheid die nog werkelijk ADSL heeft?

Kent de Experiabox bridge / router mode?
KPN is na de Experiabox v8 gestopt met bridgen, die feature bestaat alleen nog bij Ziggo. Op zowel VDSL als glas ben je echter vrij om eigen apparatuur te gebruiken, zolang je weet wat je doet en de instellingen van de provider juist weet in te regelen op je eigen apparaat :)
Ben(V) schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:58:
Persoonlijk zou ik die edgerouter er tussen uit halen en dat onding op marktplaats zetten.
Je hebt je laten verleiden slechte hardware te kopen die je niet begrijpt.
Dit. Dat EdgeMax spul is ook antiek en wordt amper nog geüpdatet, dat wil je niet open en bloot aan het internet hangen.

De switch zal allicht prima werken, het is maar een switch…

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
nelizmastr schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Dit. Dat EdgeMax spul is ook antiek en wordt amper nog geüpdatet, dat wil je niet open en bloot aan het internet hangen.

De switch zal allicht prima werken, het is maar een switch…
Ubiquiti doet (voor mijn gevoel) werkelijk helemaal niets meer aan ontwikkeling van het platform maar security updates zag ik nog wel eens voorbij komen al moet ik zeggen dat ik inmiddels 3 maanden geen edgerouter meer gebruik doordat mijn router stuk gegaan is. Of je security wise beter af bent met een experiabox v10 durf ik mijn hand ook niet voor in het vuur te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Laatste Egderoute update is van 1 aug 2023, die daarvoor is meer dan een jaar oud. Idd wat gedateerd zullen we maar zeggen.

Wel knap dat ze alle bugs er uit hebben gekregen :o
Pagina: 1