Leeftijd filter (access points) en omgaan met onbekende data

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulHelper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 15:08
1. Welk probleem ervaar je?
Ik gebruik erg vaak de pricewatch vraag en aanbod om producten te kijken en vergelijken. Op het moment ben ik voor Access points aan het kijken en wilde ik filteren op leeftijd, echter kan dit alleen tot en met 10 jaar per jaar gezet worden en daarna 10+ of >= 10.
2. Waarom is dat een probleem?
Dat is een probleem in dit geval omdat het wat zegt over algemene eigenschappen zoals of ze wifi 5, ac of 5Ghz ondersteunen maar ook of er nog wat support voor is en hoe het stroomverbruik erbij staat.
3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Niet vaak, maar in het algemeen bij producten die lang meegaan is een product van 12 jaar oud nog niet afgeschreven maar 20 jaar wel.
4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Ik zou persoonlijk liefst filteren op bijvoorbeeld 14 jaar, ik weet niet of anderen dit ook willen of dat het misschien alleen bij bepaalde categorieën als access points goed is.

5. Extra info
Dit is echter een resultaat van een ander probleem omdat ouderdom op zich eigenlijk weinig zegt zolang de specificaties goed zijn. Ik zou eigenlijk willen filteren op andere dingen inclusief stroomverbruik, bijvoorbeeld onder de 10W maar als ik dat doe dan verdwijnen niet geheel verrassend ook de niet ingediende/bekende resultaten dus alles boven 10W valt weg maar ook resultaten met onbekende data. Dat laatste vind ik onhandig omdat ik ook de onbekende resultaten voor stroomverbruik daarin wil houden. Dat maakt het makkelijk want dan kan ik zelf daarna nog expliciet checken via derden wat het stroomverbruik is en als ik zin heb meteen in Tweakers invullen zodat het helemaal weer klopt. Nu kan ik eigenlijk überhaupt niet op stroomverbruik filteren omdat daardoor ongeveer de helft of meer van de resultaten wegvalt door geen data voor stroomverbruik. Zou het mogelijk zijn misschien met een extra check box onder stroomverbruik(of op een andere plek voor alle eigenschappen) om onbekenden te tonen in plaats van verbergen wanneer de filter toegepast wordt?

Misschien heb ik niet alles perfect omschreven maar ik hoop dat het duidelijk is. Als je vragen hebt of denkt dat het onzinnige suggesties zijn dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jij linkt leeftijd aan bepaalde eigenschappen en ziet het als een overkoepelend iets waar je conclusies uit kunt trekken. Dat is niet per definitie zo lijkt me.

Vwb die leeftijdsgrens van 10 jaar: ik denk dat dat ook te maken heeft aan dat je 10+ jaar oude producten niet in een PW wilt terugzien. Wordt niet meer verkocht, daar is de PW niet voor. Iets wat je niet kunt kopen heb je ook niet in een PW nodig lijkt me ;)

Verder: zoals je zelf al aangeeft zegt ouderdom niks. IT / electronica spullenboel is meestal na 5 jaar al economisch afgeschreven en er is nieuwe technologie, die vaak backwards compatible is. Dus waarom dan slecht verkrijgbare oude meuk kopen? Je stelling dat het nog niet afgeschreven is kan technisch waar zijn, maar economisch zeker niet.
FWIW: ik heb een TV staan van 10 jaar oud. Doet het nog. Is eerder uitzondering dan regel tegenwoordig. Mag je iets van vinden, maar dat is de realiteit van de consumptiemaatschappij.

Dat jij vind dat het nog niet afgeschreven is, betekent niet dat de markt dat vindt. En daar ben je bij de aankoop van een product wel van afhankelijk; datgene wat op de markt aangeboden wordt.

Dus heel eerlijk: afgezien van dat je graag zou zien dat er een mogelijkheid was om op stroomverbruik te filteren ihkv duurzaamheid, snap ik je probleem niet helemaal.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Bedankt voor je suggestie. Je use case is erg specifiek, en vormt daarmee helaas geen aanleiding om de werking van filters aan te gaan passen. Bovendien sluit ik me aan bij wat @The Eagle zegt, het is nog maar de vraag in hoeverre leeftijd iets zinvols zegt over de eigenschappen van een product.

Overigens hebben we gewoon filters voor de meeste dingen die jij noemt, zoals stroomverbruik en het type verbinding. Maar dan moeten inderdaad wel de specificaties beschikbaar zijn, daarin zijn wij ook weer afhankelijk van derde partijen. Wat je vraag over het tonen van onbekenden betreft, die is beantwoord in dit topic: [PW] Meer opties bij sliders. Gezien de UX-uitdaging die we daar hebben, verwacht ik een dergelijke optie niet. Maar laat het in dat topic gerust weten als je concrete situaties hebt waarin de missende specificaties je echt belemmeren in het filteren :)

Dit topic is gesloten.