Samsung odyssey g9 op een MSI vector GP76

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euronymous500
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 31-01-2024
Mijn vraag
...

Kan ik de Samsung odyssey g9 aansluiten op een MSI vector GP76 met een docking er tussen van MSI USB-C Docking Station Gen 2?

Zelf zal ik niet weten waarom niet maar voordat ik het voor niks koop 🫣

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:36
Wat heb je zelf al gevonden?
Het ligt helemaal aan de specificaties. Misschien kun je die ook even delen. Denk aan type hdmi of display port, type kabel van het dock en type verbinding van de dock.

[ Voor 10% gewijzigd door ZatarraNL op 02-02-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Laptop heeft DP 1.4, dock ook.

Als je een laptop via USB-C op een dock aansluit, waarbij het videosignaal native* naar de monitor wordt doorgezet, dan zijn er 2 mogelijkheden. De 4 datapinnen in de USB-C-connector worden gebruikt als:
1) 2 pinnen voor USB-3.0 signaal en 2 voor video
2) 4 pinnen voor video (je krijgt qua USB dan 2.0-snelheid, de Displayport-standaard kan tegelijkertijd met het video-signaal ook een USB 2.0-signaal meesturen.

Voor optie 2 heb je een dock nodig die dat ondersteunt en een laptop waarop je kunt instellen dat je de high-resolution-modus wilt gebruiken (meestal staat dat in de bios en de naamgeving van de optie wisselt nogal).

* zonder Displaylink-chip.

Meestal kunnen de docks alleen optie 1. Dan is de helft van de pinnen voor USB-data en de helft voor video-data.
Dan heb je dus ook maar de helft van de DP 1.4-bandbreedte.

De monitor heeft een resolutie van 5120 x 1440, dus 2x 2560 x 1440.
De monitor wil graag 10 bit input om zijn maximale beeldkwaliteit te kunnen leveren (sowieso nodig voor de HDR).

Als je dat combineert kom je op een maximale refreshrate voor 2560 x 1440 van 205 hz.

Zie: Wikipedia: DisplayPort

Aangezien jouw resolutie 2x zo hoog is, zul je de helft daarvan halen, dus zo'n 100hz.

Let wel, dit is bij gebruik van het volledige DP 1.4-signaal en zonder gebruik te maken van DSC (Display Stream Compression).

Waarschijnlijk zal de dock maar de helft van de bandbreedte van het DP-signaal kunnen doorgeven en zit je dus op 50hz, zonder compressie. DSC kan tot zo'n 2.5x compressie doen, dan zou je aan zo'n 125hz zitten (50*2,5).

TLDR
Aansturen lukt dus hoogstwaarschijnlijk wel via de dock, maar niet op de hoogste refreshrates. Dan moet je een USB-C naar Displayport-adapter kopen (die heeft geen USB 3.0-ondersteuning en heeft dus 100% van het signaal voor video). (Een HDMI 2.1 (de 48 GBit-variant) naar Displayport 1.4-adapter kan ook.