Aqara motion en light sensor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik heb een aantal bewegingssensoren vervangen voor de Aqara met lichtsensortje ingebouwd, met het idee dat ik het licht alleen schakel wanneer er te weinig licht is.

Het werkt voor geen meter :o

De reden is dat het verschil tussen de ene en de andere gewoon 50lx is en dat deze pas de waarde uitleest wanneer er beweging gedetecteerd wordt (van wat ik her en der erover lees tenminste).

In home assistant lijkt deze waarde dan ook niet bij te werken, of het duurt heel lang. Maar ook wanneer het licht is geschakeld door beweging, zie ik dat tie soms op 7lx blijft hangen.

Helemaal ruk dus. Heeft er iemand ervaring met deze dingen? Is zo'n grote afwijking een reden om het terug te sturen (garantie)? Was toch weer 2 tientjes.

Zijn er betere, slimmere manieren om dit te doen, goeie licht sensoren bv? ik zou zon op/ondergang kunnen gebruiken, dat doe ik bv bij de voordeur voor de lamp onder het afdakje maar voor binnen werkt dat niet lekker vind ik.

Ideeen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:27

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Jep, ik heb ze ook op meerdere plekken. Het werkt idd niet goed op basis van licht. Tevens, als de batterij half leeg is, gaan ze spoken zien. Af en toe gaan bij ons midden in de nacht ineens de inloopkast lampen aan... naja vervelend. Ga toch maar eens de hue kopen...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Zat je op m'n post te wachten? Dat was binnen enkele seconden reactie >:)

Maar knudde dus ... ben toch benieuwd of er goede alternatieven zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:27

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

InflatableMouse schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:01:
Zat je op m'n post te wachten? Dat was binnen enkele seconden reactie >:)

Maar knudde dus ... ben toch benieuwd of er goede alternatieven zijn dan.
haha, je stond bovenaan bij 'actieve topics'. ;)

Het werkt inderdaad niet zo goed nee. Die hue dingen scoren wel heel erg goed, maar zijn wel 3 keer zo duur...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

InflatableMouse schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:51:
De reden is dat het verschil tussen de ene en de andere gewoon 50lx is en dat deze pas de waarde uitleest wanneer er beweging gedetecteerd wordt (van wat ik her en der erover lees tenminste).

In home assistant lijkt deze waarde dan ook niet bij te werken, of het duurt heel lang.
Werkt hier prima: de Aqara update inderdaad zijn lichtmeting op het moment dat beweging wordt waargenomen. Dus in HA gebruik je als trigger beweging en als condition de lux-waarde om het licht daadwerkelijk in te schakelen.

Dat er verschil tussen sensoren onderling zit boeit niet echt. Pas het gewenst aantal lux aan voor de betreffende sensor/kamer? Gewoon kijken wanneer je het te donker vind worden, hoeveel lux de sensor op dat moment meet en gebruik dat als grenswaarde.

Wil je lux doorkrijgen zonder dat beweging wordt waargenomen, kijk dan eens naar PIRs van Hue. Of de dedicated lichtsensor van Aqara.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 29-01-2024 12:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik moet er nog eens over nadenken, meer geld uitgeven heb ik niet zoveel zin in ;)
Pagina: 1