Slecht WiFi ondanks upgrade naar WIFI 6E Mesh

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-09 14:30
Hallo tweakers,

Aantal maanden terug overgestapt van KPN naar Odido waardoor mijn gehele WIFI netwerk met 4 KPN superwifi punten kwamen te vervallen. In die tijd, ook wel klachten gehad over snelheid maar sinds ik ben overgestapt naar Odidio, is het alleen maar slecher geworden. Omdat ik met mijn beperkt verstand van netwerken, de KPN superwifi punten niet meer kon gebruiken ook maar besloten om een goede investering te doen en te gaan voor onafhankelijk mesh netwerk zodat ik niet meer bezig hoef te houden bij een eventuele overstap.

De keus gemaakt, vanwege mooie aanbiending die liep bij ING voor het model: TP-LINK Deco XE75 Wifi 6E-systeem (3 stuks). Bij binnenkomst alles aangesloten volgens de wizzard en alles was werkend. Op ieder verdieping van mn huis staat een deco. Al snel kwam ik achter dat als ik in bed lag of op de bank zat, dat filmpjes van instagram moeite hadden met inladen (bekend tandwieltje). Deze filmpjes zaak vaak zodanig gecomprimeerd dat het gaat om filpmjes van pakweg 20mb.

Als ik dan een speedtest uitvoer op mijn iphone 14, krijg ik snelheden te zien van 400 mbit. En dat maakt het probleem voor mij lastig om op te lossen. Want ik weet niet waar het probleem ligt. Ik weet niet waarom filmpjes van instagram niet laden. Aantal streepjes op de iphone lijkt voldoende en de speedtest behaald ook voldoende resultaten. Dit gebeurt dagelijks waarbij ik dus makkelijk kan uitsluiten dat het een vertraging betreft van instagram. Zelfde probleem met reddit app met inladen van fotos en filmpjes.

Dus ik ben bezig geweest:
  • Deco's stonden in Wifi-router modus --> aangepast naar Acces Point (omdat ik zag dat mijn netwerk ineens een dubble NAT hadden).
  • Twee van de drie Deco's waren bekabeld aangesloten, inmiddels de derde ook bekabeld aangesloten.
  • Er staat een netwerk switch met 8 poorten naast mijn modem. Deze stonden eerst in directe verbinding met mijn modem maar volgens Deco moest dit via mijn Deco lopen zodat niets rechtstreeks aan modem staat aangesloten. Dus nu loopt er een kabel vanuit modem naar eerste deco en vanuit de deco loopt er een kabel naar mijn switch die alle kabels in t huis verbindt.
  • Vanwege de gedoe met Wifi wat ik heel mijn leven heb ervaren, heb ik nu dus zoveel mogelijk apparaat bekabeld aangesloten. Alles in de woonkamer (tv, gamingconsole etc) en alles op zolder (mijn pc) is bekabeld. Echter op eerste verdieping heb ik ook een xbox staat die helaas op wifi staat aangesloten.
  • Heb wel t huis volhangen met HUE verlichting, zou dit een stoorzender kunnen zijn?
  • Op deco staat uitgeschakeld Smart DHCP, Snelle Roaming, OFDMA/MU-MIMO. Beamforming staat wel ingeschakeld.
  • Volgens DECO die scant op wifi interferentie, zou mijn huidige netwerk 'perfect' zijn.
  • WIFI van de modem staat uit (Zyxell modem).
  • Huidige internet is 1Gigbit van Odidio (glasvezerl)
Hetzelfde probleem ervaart mijn vrouw ook op haar Samsung S21 en ervaar ik ook op mijn oude Xiaomi mi pro laptop.

Iemand tips? Ik geloof namelijk niet dat de oplossing ligt in nog 10 van de deco's aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:53
Deco's stonden in Wifi-router modus --> aangepast naar Acces Point (omdat ik zag dat mijn netwerk ineens een dubble NAT hadden).
Deze stonden eerst in directe verbinding met mijn modem maar volgens Deco moest dit via mijn Deco lopen zodat niets rechtstreeks aan modem staat aangesloten. Dus nu loopt er een kabel vanuit modem naar eerste deco en vanuit de deco loopt er een kabel naar mijn switch die alle kabels in t huis verbindt.
Omdat je omgeschakeld ben naar Acces Point modus hoef je niet alles via je Deco te laten lopen volgens mij, tenminste bij mij werkt het wel in Acces Point modus met alles achter 1 switch. Direct aansluiten op het modem werkt dan weer niet bij mij. Desondanks maakt dit volgens mij geen verschil wat betreft je problemen, scheelt wellicht wel een kabeltje.
Heb wel t huis volhangen met HUE verlichting, zou dit een stoorzender kunnen zijn?
Nee, dit zit op een andere frequentie.

Is de speedtest constant of gaat dat met hobbels? Op de plekken waar je last hebt, wat is de afstand tot de dichtstbijzijnde acces point? En zitten er veel betonnen muren tussen misschien? Nieuwbouw huis toevallig?

edit: waarom heb je snelle roaming uitgeschakeld? En in de deco app, zie je dan dat je op het juiste access point zit?
edit2: idem voor OFDMA/MU-MIMO, waarom heb je die uitgeschakeld?

[ Voor 6% gewijzigd door Soepstengel op 29-01-2024 09:50 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:15
Kun je in de app achterhalen bij iedere node of die idnerdaad met ethernet verbonden is?

Hoe is de verbinding bekabeld?

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2024 09:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
[quote]Soepstengel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:15:
Nee, dit zitten op een andere frequentie.

Is de speedtest constant of gaat dat met hobbels? Op de plekken waar je last hebt, wat is de afstand tot de dichtstbijzijnde acces point? En zitten er veel betonnen muren tussen misschien? Nieuwbouw huis toevallig?

edit: waarom heb je snelle roaming uitgeschakeld? En in de deco app, zie je dan dat je op het juiste access point zit?
edit2: idem voor OFDMA/MU-MIMO, waarom heb je die uitgeschakeld?
Speedtest: Gem. tussen 15-25 ping, snelheid begint 1ste keer bij 20mb loopt op naar 200 mb en als ik het aantal keer achter elkaar doe, is het rond de 350-400mb.

Waarom uitgeschakeld? Geen idee, vroeger waren al die opties gimmicks die eigelijk meer problemen veroorzaakte dan oploste. Ik zal ze weer inschakelen en kijken of t helpt.

Qua betonnen muren, er zit alleen een beton laag tussen elke verdieping (waar weer afzonderlijk een deco staat). Tussenmuren tussen kamers etc. zijn gewoon bakstenen. Jaren 80 woning.
laurens0619 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:27:
Kun je in de app achterhalen bij iedere node of die idnerdaad met ethernet verbonden is?

Hoe is de verbinding bekabeld?
Ja volgens app zijn alle nodes bekabeld.
Snelheid bekabeld is perfect. gem. 7 ms - 940 mbit.

[ Voor 13% gewijzigd door FireBladeX op 29-01-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 19:38
Op de bekabeld aangesloten apparaten werken de filmpjes goed?

Heb je 2,4 en 5 Ghz verschillende namen gegeven zodat je specifiek met het 5 Ghz netwerk kan verbinden?

WiFi van de Odido router staat uit?

Philips HUE maakt gebruik van het Zigbee protocol. Dat heeft niets met WiFi te maken, maar werkt wel op 2,4 Ghz. Of dat verstoring op zou kunnen leveren weet ik niet. Op het 5 Ghz netwerk in ieder geval niet.

[ Voor 203% gewijzigd door Nickname55 op 29-01-2024 09:43 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Lastige beetje dat je snelheid goed is maar je internet ervaring slecht.
Doen de foto/filmpjes op instagram reddit het bekabeld ook goed?

Is het heel random of is het consistent slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Wellicht dat een andere DNS server instellen helpt? Odido heeft in het verleden wel eens een truc uigehaald dat al het verkeer via Duitsland liep. Overigens weet ik niet of DNS daarbij helpt hoor, en volgens mij is die routing uiteindelijk ook weer verholpen, maar proberen kan wellicht geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Als ik snelle roaming inschakel: loopt ping enorm op van 20 naar 120 ms en snelheid van 200mbit naar 15mbit. Dus die blijft uit.
OFDMA/MU-MIMO: in of uitschakel, geen zichtbaar verschil.

Bekabeld heb ik echt nergens last van. Alles werkt vlekkeloos. Ultra HD 4K 8k filmpjes streamen, geen enkel hapering. Maar zojuist weer reels aan t kijken op t wc… en om de haverklap dat filmpje stopt en tandwiel te voorschijn komt.

En afstand deco en badkamer is geen 4 meter met een muur ertussen.

DNS; geen idee. Ik heb echt weinig kaas gegeten van alles wat met DNS te maken heeft. Zal mij wel even in verdiepen zover t gaat. Had met overstap wel te maken met random disconnects in World of Warcraft, maar na openstellen van aantal poorten en weghalen van dubbele NAT, was dat probleem opgelost. Want anders zou ik ook met DNS aan de slag gemoeten omdat het een oorzaak zou kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door FireBladeX op 29-01-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
FireBladeX schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:54:
Bekabeld heb ik echt nergens last van. Alles werkt vlekkeloos. Ultra HD 4K 8k filmpjes streamen, geen enkel hapering. Maar zojuist weer reels aan t kijken op t wc… en om de haverklap dat filmpje stopt en tandwiel te voorschijn komt.
En die 4K filmpjes op je telefoon? Kan je Instagram uitsluiten van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@FireBladeX
Dat zijn wel schijtsnelheden inderdaad! :+

Fast roaming zou ik idd uitlaten maar zou niets met die snelheid te maken hebben. 200>15mbit klintk eerder als 5ghz>2.4ghz wissel

Als je zon pis-snelheid hebt. Log even in op de deco app en kijk hoe je bent verbonden (belangrijkste 2.4 of 5ghz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waarom heb je eigenlijk een Mesh systeem aangeschaft als je toch alles bedraad aangesloten hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Sethro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:03:
Waarom heb je eigenlijk een Mesh systeem aangeschaft als je toch alles bedraad aangesloten hebt?
Omdat die overal in huis goede wifi wilt op zijn telefoon? Een Mesh systeen kan zowel draadloos als bedraad aangesloten worden, die laatste heeft de voorkeur omdat je de verbinding dan niet limiteert tot de langzaamste draadloze verbinding in de keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Soepstengel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Omdat die overal in huis goede wifi wilt op zijn telefoon? Een Mesh systeen kan zowel draadloos als bedraad aangesloten worden, die laatste heeft de voorkeur omdat je de verbinding dan niet limiteert tot de langzaamste draadloze verbinding in de keten.
Een setup met APs ligt dan meer voor de hand. Die zijn daar voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:25
Sethro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Een mesh systeem kan je ook gewoon in AP-modus aansluiten en is doorgaans simpeler te configureren dan losse AP's. En zoveel Wifi 6E AP's zijn er niet te koop die goedkoper zijn dan de oplossing van TS. Ik snap het punt niet helemaal wat je probeert te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
MarcoC schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Een mesh-systeem kan je ook gewoon in AP-modus aansluiten en is doorgaans simpeler te configureren dan losse AP's. En zoveel Wifi 6E AP's zijn er niet te koop die goedkoper zijn dan de oplossing van TS. Ik snap het punt niet helemaal wat je probeert te maken.
Sterker nog, OP heeft het systeem in AP-modus draaien. Ik snap het punt ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Sethro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Mesh is vooral marketing term.

Een Deco setje is een prima multi-ap setje met cloud controller die je draadloos (mesh) en bedraad kunt gebruiken.

Al die consumenten dingen profileren zich als MESH.
Losse Accesspoints zonder centrale controller zou ik anno 2024 niet meer aan beginnen, teveel gedoe + vaak is het financieel interessanter om zon mesh setje te kopen.

De "prosumer" reeks zoals Ubiquiti Unifi/TPLink omada noemt het geen mesh maar het systeem komt op hetzelfde neer.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
Dit is huidige opstelling.
Je ziet dat alle drie verbonden zijn met kabel.

Vandaag na het maken van de topic, heb ik iets van 30 speedtest gedaan op verschillende locaties met voor mijn gevoel heel inconsistent resultaat. Op zolder, haal ik op dezelfde afstand van de deco punt, ruim 600 mbit en dit is redelijk gelijk. Als ik naast de meterkast sta bij de deco punt, dus 1.5 m dichterbij dan op zolder, haal ik maar 200 mbit. Op mijn plekje op de bank... is het soms vechtten tussen de 20 mbit (eindresultaat) en 200 mbit (eindresultaat). Ergens denk ik dat daar het probleem moet liggen.

Ik wist niet dat ik via app kon zien op welke verbinding ik gebruik maak (2.4 / 5 of 6 ghz). Helaas ondersteunt iphone 14 pro geen 6GHZ protocol. Dus als ik slecht verbinding ervaar, zal ik even kijken of het niet zit te klooien op 2.4 ghz. Heb ook via app aangegeven dat voorkeur is voor 5ghz op mijn iphone.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hHtMy6C/20240128-212210356-i-OS.png
plaatje met link html
Pagina: 1