Risico vonkje bij elektrisch apparaat

Pagina: 1
Acties:

• bt4ever
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-12 09:57
Heb gisteren vanuit mijn ooghoek in de woonkamer een vonk/flits gezien. Het kwam uit een ruimte waar ik een uv-lamp heb en de rechterspreaker van mijn cinemaset. Hij kwam van de speaker gok ik, zo leek het.
Zekering niet aangeslagen. Voor de rest lijkt hij te werken, geen schade in de kabels lijkt het. Het is het hoekje waar ook een vogelkooi staat en de vogel baddert, alle water spuit overal dus goed mogelijk dat dat het apparatuur nat kreeg en een vonk veroorzaakte.
Bakje naar de andere kant verplaatst en alles is nu droog.
Kan er voor de rest nog iets kwaad? Het is iig in de woonkamer, dus de stopcontacten zijn sws niet geaard hier.

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:13
Wanneer de speaker niet aangesloten zit op netspanning, is het zeker de speaker niet geweest... Misschien dat de UV-lamp tijdelijk meer licht heeft gegeven door bv gekke netspanning of dat de buis niet goed wou starten/aanblijven?

Toch zou ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn voor het aarden van je stopcontacten. Een zekering beschermt alleen tegen de schade door te hoge elektrische stromen. Om mensen (en dier :)) te beschermen tegen elektrocutie en om te voorkomen dat door optredende lekstromen brand ontstaat, heb je een aardlek schakelaar nodig.

Persoonlijk snap ik ook niet dat we in een maatschappij met 101 regels leven maar dat het mogelijk is om een meterkast zonder aardlek te hebben. (ps, dit kan wel opgenomen zijn in de brandverzekering)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Aarding en een aardlek staat los van elkaar. Het lijkt me zeer stug dat bt4ever geen aardlek heeft. Geen aarding betekent alleen dat de aardlek pas af slaat als er iets anders is dat de lekstroom laat wegstromen naar aarde :P

Zie hier een ongeaarde lamp. Het aluminiumfolie stelt je vloer voor.

Voordeel van aarding is dat als de lamp kapot gaat, en stroom zet op zijn behuizing, dan hoef je niet te wachten tot jij die behuizing verbind met de aarde, maar dan lekt het gelijk weg via de aarding en slaat hij dus gelijk af.

[ Voor 51% gewijzigd door _eLMo_ op 29-01-2024 12:22 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• bt4ever
Er is 1 groep zonder aardlek waar een beperkt aantal apparaten op aangesloten zijn en in een ander ruimte zit.
Groep waar het om gaat in de woonkamer is onder aardlek.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46

AlphaRomeo

FP PowerMod
bt4ever schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:49:
Er is 1 groep zonder aardlek waar een beperkt aantal apparaten op aangesloten zijn en in een ander ruimte zit.
Groep waar het om gaat in de woonkamer is onder aardlek.
Weet je dat heel zeker? Een aardlekschakelaar is sinds 1975 verplicht op alle huisinstallaties bij nieuwbouw en wijzigingen. Ik zou prima kunnen wonen in een huis met ongeaarde stopcontacten maar beslist niet in een huis zonder aardlekschakelaar. De verwarring ontstaat door de naamgeving, de belgische aanduiding 'differentieelschakelaar' is eigenlijk veel beter. Ongeaarde stopcontacten horen nog steeds achter een aarlekschakelaar.

• bt4ever
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mW4uTchp9vL0bKNW4Htppuzmkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLSQqRZwV3Hg8xBIjxu1fm4E.jpg?f=fotoalbum_large

Schakelaar is er. Alleen heeft de vorige bewoner een extra groep toegevoegd en deze achter de schakelaar geplaatst waardoor de groep niet geaard is. Zie foto.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik kan het op de foto niet zien, maar als er groepen zijn die niet door een aardlekschakelaar afgeschakeld worden zou ik dat met spoed laten herstellen. Als je in contact komt met een live wire van zo'n groep bijvoorbeeld in combinatie met water en je geleid zelf niet genoeg stroom om de groep te laten afslaan wordt je geëlektrocuteerd en ga je dood, in het beste geval vrij snel, in het ergste geval james-bond-stijl terwijl je een poosje ligt te schudden en te roken. Je kunt dit testen door de T knop in te drukken zodat de aardlek afschakelt en dan kijken of alle groepen spanningsloos zijn.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sowieso ziet deze kast er zo oud uit dat de aardlekschakelaars waarschijnlijk niet meer binnen de gestelde tijden afslaan. Een vriend van mij is scope-12 inspecteur, en die komt regelmatig aardleks tegen die niet meer afslaan, of veel te langzaam.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• bt4ever
Ik heb iig iemand ingeschakeld voor het vervangen van de meterkast ergens volgend week. En ook een aanvraag ingediend voor een overgang naar fase 3.

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:36

Pizzalucht

Snotneus.

bt4ever schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:44:
Ik heb iig iemand ingeschakeld voor het vervangen van de meterkast ergens volgend week. En ook een aanvraag ingediend voor een overgang naar fase 3.
Laat je er dan wel gelijk een 3 fase meterkast in zetten?
Pagina: 1