Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08 16:59
Hoi.

Ik heb in sept 2020 zakelijk (als ZZP'er) een Macbook gekocht voor ongeveer 1000 euro excl. BTW. De BTW van ongeveer 210 euro heb ik direct verrekend bij de daaropvolgende aangifte. De Macbook wilde ik daarna in 5 jaar afgeschrijven met een restwaarde van 20%. Ik zou m.a.w. 5 jaar lang elk jaar 160 euro gaan afschrijven op de laptop.

In okt 2023 heb ik de Macbook verkocht voor 650 euro, via Marktplaats. De restwaarde na 3 jaar afschrijven was op dat moment als ik goed reken slechts 320 euro, omdat ik bij de aangiftes 2020, 2021 en 2022 telkens 160 euro heb afgeschreven van de 800 euro excl. de restwaarde.

Betekent dit dat ik 330 euro inboek als winst op de Macbook?
En moet ik dan desondanks over de volledige 650 euro BTW rekenen en terugbetalen aan de BD, dus 112 euro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:50
Als je btw plichtig bent, reken je btw over alle verkopen. Je hebt bij aanschaf immers ook btw verrekend.

De manier waarop je dat in je bedrijfsresultaat verwerkt (afschrijving, rest waarde) staat hier los van. Omdat je al meer hebt afgeschreven dan wat de macbook opbrengst is dit "winst"

Alleen als je van een particulier (zonder btw) koopt, dan hoef je alleen btw af te dragen over het meerdere (de winst). Dit is de zogenaamde marge regeling die bijv in de autohandel veel voorkomt.

[ Voor 23% gewijzigd door peter-rm op 29-01-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
peter-rm schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:54:
Als je btw plichtig bent, reken je btw over alle verkopen. Je hebt bij aanschaf immers ook btw verrekend.

De manier waarop je dat in je bedrijfsresultaat verwerkt (afschrijving, rest waarde) staat hier los van.

Alleen als je van een particulier (zonder btw) koopt, dan hoef je alleen btw af te dragen over het meerdere (de winst). Dit is de zogenaamde marge regeling die bijv in de autohandel veel voorkomt.
Bedankt. Ik heb de Macbook van de Apple Store gekocht dus wle met btw. Maar ik boek dus verder alleen de 330 euro als winst in? Of 650 met 320 elders op de balans als de Macbook met een restwaarde van 320 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Verkoop van een laptop met restwaarde telt gewoon als omzet.

Als je bij de aanschaf rekening gehouden had met restwaarde ná afschrijving moet je mogelijk wel een correctie doorvoeren, want die restwaarde zou je dan geen afschrijving over geboekt hebben, maar zo te horen ging je uit van volledig afschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

In okt 2023 heb ik de Macbook verkocht voor 650 euro, via Marktplaats.
Heb je dat als een verkoop van 650eu incl btw in de boeken gezet?

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 29-01-2024 09:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Oon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:13:
Verkoop van een laptop met restwaarde telt gewoon als omzet.

Als je bij de aanschaf rekening gehouden had met restwaarde ná afschrijving moet je mogelijk wel een correctie doorvoeren, want die restwaarde zou je dan geen afschrijving over geboekt hebben, maar zo te horen ging je uit van volledig afschrijven?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De laptop was zoals gezegd 1000 euro excl. btw. Ik heb de restwaarde bepaald op 20%, dus 200 euro. De overige 800 euro wilde ik in 5 jaar afschrijven, dus 160 euro per jaar. Dat heb ik 3 jaar achtereen gedaan. Ik ging dus uit van een restwaarde van 200 euro, maar omdat er nog 2 jaar resteerden was de huidige waarde dus denk ik 320 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
YakuzA schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Heb je dat als een verkoop van 650eu incl btw in de boeken gezet?
Ja, voorlopig wel, maar ik twijfel of ik dat nu goed heb gedaan. Ik heb nu 537 euro geboekt als omzet en 112 euro als ontvangen btw.

Je hebt gelijk dat ik in mijn OP een fout heb gemaakt. De winst tov van de restwaarde is dus niet 650-320 = 330 maar is 537-320=217 euro.

Maar ik twijfel dus nog wel of ik de volledige 537 euro als omzet moet boeken of alleen de winst tov de restwaarde (=217 euro) en dan 112 euro als btw?

Of boek ik 537 euro in als omzet en schrijf ik de waarde bovenop de restwaarde vervolgens nog af bij mijn aangifte? (dus 217 euro)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je restwaarde is 200 euro te laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

HarryHaver schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De laptop was zoals gezegd 1000 euro excl. btw. Ik heb de restwaarde bepaald op 20%, dus 200 euro. De overige 800 euro wilde ik in 5 jaar afschrijven, dus 160 euro per jaar. Dat heb ik 3 jaar achtereen gedaan. Ik ging dus uit van een restwaarde van 200 euro, maar omdat er nog 2 jaar resteerden was de huidige waarde dus denk ik 320 euro?
Sorry, ik had je post verkeerd gelezen. Als je rekening hebt gehouden met een restwaarde van 200 euro dan zou je nu dus als restwaarde 320 + 200 euro hebben, want de restwaarde schrijf je niet af. De waarde die nu nog stond was dus 520 euro, maar je hebt 'm met winst verkocht.

Je zou nu dus die 650 euro als winst moeten boeken, maar daarvan is 520 euro de waarde van de laptop, waarvan 320 nog niet afgeschreven, en 130 euro winst.

Hier een KB artikel van AFAS over het verkopen/afvoeren van een actief: https://help.afas.nl/help/NL/SE/Fin_FxdAst_End.htm

Als ik dit goed lees mag je de laptop op de datum van verkoop afvoeren, de aanschafwaarde met de afgeschreven waarde verrekenen, en daarna je overgebleven winst nu als winst boeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TijntjeB
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-08 15:01
Je hebt volgens mij je Macbook verkocht voor 537.19 en daarover wordt BTW gerekend.

Deze BTW draag je af, omdat je de verkoopfactuur voor het apparaat opstelt vanuit je boekhouding.

De boekwaarde was 1.000 Euro.
Je restwaarde is 20% zijnde 200 Euro.
Je schrijft dus over 5 jaar 800 Euro af, per jaar dus 160 Euro inderdaad.
Apparaat is drie jaar afgeschreven (ik ga uit van afschrijving over januari - december*)
Je apparaat is dus in december 2023 nog 1.000 - (3*160) = 520 euro waard

Debiteuren € 650,00
Afschrijving Macbook € 480,00
A/ te betalen OmzetBelasting € 112,81
A/ Kantoorinventaris € 1000,00
A/ Boekresultaat Kantoorinventaris € 17,19

* De afschrijving kan je nog specificeren per maand, maar dan wordt de berekening wat uitgebreider.

[ Voor 12% gewijzigd door TijntjeB op 29-01-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
TijntjeB schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:40:
Je hebt volgens mij je Macbook verkocht voor 537.19 en daarover wordt BTW gerekend.

Deze BTW draag je af, omdat je de verkoopfactuur voor het apparaat opstelt vanuit je boekhouding.

Apparaat is drie jaar afgeschreven (ik ga uit van afschrijving over januari - december*)

Debiteuren € 650,00

* De afschrijving kan je nog specificeren per maand, maar dan wordt de berekening wat uitgebreider.
Bedankt voor dit duidelijke overzicht.

Ik doe dit soort dingen nooit per maand omdat het de zaken alleen maar nodeloos compliceert. Volgens mij vindt de BD dat ook prima zolang je het maar consequent doet, dus eventueel ook in je eigen nadeel. Maar correct me if I'm wrong!

Wat geef ik nu bij de aangifte over 2023 op als afschrijving op de Macbook?

En wat is hierbij het "boekresultaat kantoorinventaris"? Als ik daarop google, kom ik uit bij een pagina van de BD over herinvesteringsreserve. Ik weet niet of het daarmee te maken heeft, maar op zich heb ik wel een aantal dagen voor de verkoop van de laptop een nieuwe laptop gekocht van 600 euro incl. btw. Blijkbaar mag ik de winst dus ook nog reserveren als herinvesteringsreserve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:32

Santford

FP PowerMod
De afschrijving heb je niet helemaal juist gedaan. Je kan alleen afschrijven over het deel van het jaar waarover je het bedrijfsmiddel hebt gebruik.

Je kocht de laptop in september 2020. Uitgaande van 1 september, zaten er nog 121 dagen in dat jaar. In 2020 kon je dan 121/365ste deel van 160 euro afschrijven (= 53,04 euro).

Over 2021 en 2022 kun je de volledige 160 euro afschrijven.

In 2023 verkocht je de laptop in oktober, over 2023 schrijf je dan nog 273/365ste deel af (= 119,67 euro).

In totaal heb je dan 492,71 euro afgeschreven op de laptop op het moment van verkoop. De laptop had een boekwaarde van 507,29 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-08 18:22
TijntjeB schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:40:

Debiteuren € 650,00

Exact dit ja. Kleine verduidelijking nog overigens, voor afschrijvingen heb je als het goed is zowel een balansrekening als een PL-rekening. In deze journaalpost moet je de balansrekening gebruiken.

En een algemene opmerking als antwoord op iets wat ik al een paar keer in het topic heb gelezen, strikt genomen is de verkoop van je laptop geen omzet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
HarryHaver schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Ik doe dit soort dingen nooit per maand omdat het de zaken alleen maar nodeloos compliceert. Volgens mij vindt de BD dat ook prima zolang je het maar consequent doet, dus eventueel ook in je eigen nadeel. Maar correct me if I'm wrong!

En wat is hierbij het "boekresultaat kantoorinventaris"? Als ik daarop google, kom ik uit bij een pagina van de BD over herinvesteringsreserve. Ik weet niet of het daarmee te maken heeft, maar op zich heb ik wel een aantal dagen voor de verkoop van de laptop een nieuwe laptop gekocht van 600 euro incl. btw. Blijkbaar mag ik de winst dus ook nog reserveren als herinvesteringsreserve?
Het "boekresultaat kantoorinventaris" is niets meer dan een grootboekrekening op je winst- en verliesrekening waar je het verschil tussen de boekwaarde en werkelijke verkoopwaarde heen boekt en wat dus je winst beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijntjeB
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-08 15:01
HarryHaver schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Bij je nieuwe laptop mag je de boekwinst aftrekken van het totale af te schrijven bedrag van de nieuwe laptop.
Of je laat deze vrijvallen in de winst; dus op een winst-en-verlies rekening. Als je normaal bijvoorbeeld 4900 als afschrijvingsrekening gebruikt, zou ik een nieuwe rekening gebruiken in de buurt hiervan, bijvoorbeeld 4901, zodat de afschrijvingsrekening zuiver blijft. Zoals @Vld1989 opmerkt.
Ik heb om onduidelijkheid te voorkomen geen rekeningnummers genoemd, ik ken je grootboekrekeningschema uiteraard niet.

En het is strikt genomen geen omzet, maar verkoop van een bedrijfsmiddel, ook mee eens :)

Wat @Santford overigens noemt is ook belangrijk, de Belastingdienst noemt dit inderdaad ook. Afschrijven over de juiste periode. Dit beïnvloed de restwaarde en dus boekwinst.

[ Voor 5% gewijzigd door TijntjeB op 29-01-2024 10:02 . Reden: Ttoevoeging belastingdienst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Vld1989 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:54:
[...]

Exact dit ja. Kleine verduidelijking nog overigens, voor afschrijvingen heb je als het goed is zowel een balansrekening als een PL-rekening. In deze journaalpost moet je de balansrekening gebruiken.

En een algemene opmerking als antwoord op iets wat ik al een paar keer in het topic heb gelezen, strikt genomen is de verkoop van je laptop geen omzet :+
Eigenlijk gebruik je ook de W/V rekening om de verkoop te boeken, omdat de waarde van de inventaris gaat naar de kosten van de verkochte goederen, deze wordt in verrekend vervolgens met de opbrengst en dan is de cirkel rond.
TijntjeB schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:00:
[...]

En het is strikt genomen geen omzet, maar verkoop van een bedrijfsmiddel, ook mee eens :)
In de praktijk is het meestal gezien als Incidenteel W/V, echter voor Belastingdienst wel een omzet en winst.

[ Voor 18% gewijzigd door Hoiz op 29-01-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Ik weet niet of jullie mijn onderneming overschatten of dat ik boekhoudkundig flinke steken laat vallen, maar ik heb geen grootboekrekening, afschrijvingsrekeningen en ook geen rekeningen met verschillende nummers. Ik heb een zakelijke bankrekening waar alle inkomsten op komen en alle uitgaven vanaf gaan. ;) Boekhoudkundig staat het allemaal in een zelfgemaakt Excel-bestand met een blad voor Inkomsten en een blad voor Kosten en daarnaast een aantal bladen waarop o.a. btw-resultaat berekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
HarryHaver schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:04:
Ik weet niet of jullie mijn onderneming overschatten of dat ik boekhoudkundig flinke steken laat vallen, maar ik heb geen grootboekrekening, afschrijvingsrekeningen en ook geen rekeningen met verschillende nummers. Ik heb een zakelijke bankrekening waar alle inkomsten op komen en alle uitgaven vanaf gaan. ;) Boekhoudkundig staat het allemaal in een zelfgemaakt Excel-bestand met een blad voor Inkomsten en een blad voor Kosten en daarnaast een aantal bladen waarop o.a. btw-resultaat berekend wordt.
Je kan toch zien wat de Macbook op dit moment waard is? Dit breng je in mindering op de opbrengst (minus BTW) en vervolgens weet je je winst.

Trouwens vind ik dat men in dit topic wel heel erg detaillistisch en precies hier mee om gaat. In de praktijk boekt vrijwel niemand dit netjes weg wanneer het gaat om ZZP en kleinere tot middelgrote bedrijven. Het verdwijnt gewoon rechtstreeks in de bankrekening of zelfs cash. Laat staan dat dit qua btw ooit goed wordt geregistreerd. Niet elke zelfstandige heeft een boekhouder in dienst en niet alle boekhouders zijn hier even zorgvuldig in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:26
Hoiz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Je kan toch zien wat de Macbook op dit moment waard is? Dit breng je in mindering op de opbrengst (minus BTW) en vervolgens weet je je winst.

Trouwens vind ik dat men in dit topic wel heel erg detaillistisch en precies hier mee om gaat. In de praktijk boekt vrijwel niemand dit netjes weg wanneer het gaat om ZZP en kleinere tot middelgrote bedrijven. Het verdwijnt gewoon rechtstreeks in de bankrekening of zelfs cash. Laat staan dat dit qua btw ooit goed wordt geregistreerd. Niet elke zelfstandige heeft een boekhouder in dienst en niet alle boekhouders zijn hier even zorgvuldig in.
Dat neemt toch niet weg dat je het gewoon netjes kan verwerken. Zeker met de huidige pakketten is dat heel goed zelf te doen. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Hoiz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Nou ja in dit topic ben ik erachter gekomen dat mijn Macbook dus nog 520 euro waard was, namelijk 200 euro restwaarde plus 320 euro die nog niet afgeschreven was. Ik heb hem verkocht voor 537 euro excl. btw, dus blijkbaar heb ik maar 17 euro winst gemaakt (ok ik snap nu opeens ook wat die 17 euro is van hierboven).

Maar ik wil het administratief gezien wel goed afhandelen. Dus ik weet even niet of ik nu bij de aangifte straks 537 bij de winst optel en dan 520 aftrek als afschrijving of 17 euro bij de winst optel. Misschien maakt het weinig uit.

En ik krijg na een beetje googlen ook het idee dat veel ondernemers hier wat onzorgvuldiger mee omgaan. Bijv. in 3 jaar 100% afschrijven en dan de laptop verkopen op Marktplaats en de winst in eigen zak steken (want laptop was "total loss"). Tsja. Is ook iets voor te zeggen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28

Yucon

*broem*

HarryHaver schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:15:
[...]

En ik krijg na een beetje googlen ook het idee dat veel ondernemers hier wat onzorgvuldiger mee omgaan. Bijv. in 3 jaar 100% afschrijven en dan de laptop verkopen op Marktplaats en de winst in eigen zak steken (want laptop was "total loss"). Tsja. Is ook iets voor te zeggen natuurlijk.
Dat is het niet, want a) het is fraude en b) je mag hem niet in 3 jaar afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
TijntjeB schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Bij je nieuwe laptop mag je de boekwinst aftrekken van het totale af te schrijven bedrag van de nieuwe laptop.
Of je laat deze vrijvallen in de winst; dus op een winst-en-verlies rekening. Als je normaal bijvoorbeeld 4900 als afschrijvingsrekening gebruikt, zou ik een nieuwe rekening gebruiken in de buurt hiervan, bijvoorbeeld 4901, zodat de afschrijvingsrekening zuiver blijft. Zoals @Vld1989 opmerkt.
Ik heb om onduidelijkheid te voorkomen geen rekeningnummers genoemd, ik ken je grootboekrekeningschema uiteraard niet.

Wat @Santford overigens noemt is ook belangrijk, de Belastingdienst noemt dit inderdaad ook. Afschrijven over de juiste periode. Dit beïnvloed de restwaarde en dus boekwinst.
Voor de W/V-rekening inderdaad een nieuw grootboek aanmaken, maar voor de balansrekening Cumulatieve afschrijving is dat dan weer niet nodig.
Hoiz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Eigenlijk gebruik je ook de W/V rekening om de verkoop te boeken, omdat de waarde van de inventaris gaat naar de kosten van de verkochte goederen, deze wordt in verrekend vervolgens met de opbrengst en dan is de cirkel rond.
De door @TijntjeB genoemde journaalpost is in principe de enige juiste manier, je hoeft alleen het verschil tussen boekwaarde en werkelijke verkoopwaarde op je W/V-rekening te boeken. De rest moet via je balans lopen, omdat je de grootboeken van je activa weer leeg moet maken, anders staat er nog een laptop op je balans. Weliswaar met een netto boekwaarde van 0 euro, maar het is accountingtechnisch gezien niet correct om de balans niet mee te nemen.
Hoiz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:03:
[...]

In de praktijk is het meestal gezien als Incidenteel W/V, echter voor Belastingdienst wel een omzet en winst.
Het is wel winst, maar geen omzet. Omzet is puur en alleen dat wat je binnen haalt door de corebusiness van je bedrijf.
Maar goed, dat is de aard van het beestje bij mij om dat soort dingen op te merken denk ik :P
HarryHaver schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:04:
Dan val je ook onder het kasstelsel denk ik? Als je onder het factuurstelsel valt is er een verschil tussen inkomsten en opbrengsten en ook tussen uitgaven en kosten. In dat geval is alleen je zakelijke rekening bijhouden niet genoeg om alles juist te administreren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
HarryHaver schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Nou ja in dit topic ben ik erachter gekomen dat mijn Macbook dus nog 520 euro waard was, namelijk 200 euro restwaarde plus 320 euro die nog niet afgeschreven was. Ik heb hem verkocht voor 537 euro excl. btw, dus blijkbaar heb ik maar 17 euro winst gemaakt (ok ik snap nu opeens ook wat die 17 euro is van hierboven).

Maar ik wil het administratief gezien wel goed afhandelen. Dus ik weet even niet of ik nu bij de aangifte straks 537 bij de winst optel en dan 520 aftrek als afschrijving of 17 euro bij de winst optel. Misschien maakt het weinig uit.

Ik ben gewend om in dit geval 17 euro bij de winst op te tellen, dat is ook wat er automatisch gebeurt als je een boekhoudpakket gebruikt en deze verkoop daarin zet.

Overigens wil ik bij al mijn posts wel even aantekenen dat ik al mijn hele leven werkzaam ben bij grote bedrijven, ik heb zeer weinig tot geen ervaring met het doen van de administratie van een ZZP'er. Hoewel de basis gewoon hetzelfde is maar dan met kleinere getalletjes weet ik dus weinig tot niks van regelingen die er voor ZZP'ers zijn en ben ik ook niet gewend om te werken op basis van het kasstelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Vld1989 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:21:

[...]

Dan val je ook onder het kasstelsel denk ik? Als je onder het factuurstelsel valt is er een verschil tussen inkomsten en opbrengsten en ook tussen uitgaven en kosten. In dat geval is alleen je zakelijke rekening bijhouden niet genoeg om alles juist te administreren..
Nee uit mijn ervaring van het hebben gewerkt als boekhouder boek je dit soort marginale opbrengsten gewoon als prive aangezien je klanten negen van de tien keer geen duidelijke omschrijving meegeven en/of dat er uberhaupt geen registratie is van de inventaris (laat staan afschrijving). YMMV natuurlijk maar dit is mijn observatie. Zeker ondernemers zoals zelfstandige postbezorgers, horecabazen zijn daar niet bepaald precies in. Het is ook niet dat een laptop nu een grote waarde heeft.

Ik wil hiermee trouwens niet insiueren dat het een doel moet zijn om dit bewust foutief te verwerken, enkel wilde ik highlighten dat in de industrie volgens mij maar weinig dit soort dingen 'volgens het boekje' doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
@HarryHaver Als ik dit zo lees, ben ik blij dat ik geen verstand hoef te hebben van grootboekrekeningen en dergelijke. Ik kan je van harte aanbevelen om €9,95 per maand te "investeren" in een boekhoudpakket. Zelf erg te spreken over Acumulus, wat goed te begrijpen is voor leken zoals wij, en op de achtergrond netjes alle grootboekrekeningen en de balans bijhoudt. Met goede ondersteuning via telefoon en hun eigen forum, waar je dan netjes uitgelegd kan krijgen hoe je bovenstaande casus in je boekhouding moet verwerken.

Geen aandelen ofzo, gewoon een tevreden gebruiker.

@Vld1989 Hoe groot acht je de kans dat TS echt het kasstelsel hanteert / mag hanteren? Als hij in- en verkoop van goederen aan consumenten deed, zou hij wel een uitgebreidere administratie hebben dan 2 Excel tabbladen, vermoed ik... Ook gezien het feit dat hij dit op Tweakers vraagt, verwacht ik eerder dat hij in de IT/dienstverlening zit, en dus onder factuurstelsel valt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Hoiz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Nee uit mijn ervaring van het hebben gewerkt als boekhouder boek je dit soort marginale opbrengsten gewoon als prive aangezien je klanten negen van de tien keer geen duidelijke omschrijving meegeven en/of dat er uberhaupt geen registratie is van de inventaris (laat staan afschrijving). YMMV natuurlijk maar dit is mijn observatie. Zeker ondernemers zoals zelfstandige postbezorgers, horecabazen zijn daar niet bepaald precies in. Het is ook niet dat een laptop nu een grote waarde heeft.

Ik wil hiermee trouwens niet insiueren dat het een doel moet zijn om dit bewust foutief te verwerken, enkel wilde ik highlighten dat in de industrie volgens mij maar weinig dit soort dingen 'volgens het boekje' doen.
Kan ik me voorstellen. Wat ik aangaf in mijn laatste post, ik heb louter ervaring met administraties bij grote bedrijven met miljoenenomzetten die jaarlijks grote audits krijgen, dus dan gaat het wat gedetailleerder dan bij een ZZP'er natuurlijk :+
Wild Chocolate schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:32:
@HarryHaver Als ik dit zo lees, ben ik blij dat ik geen verstand hoef te hebben van grootboekrekeningen en dergelijke. Ik kan je van harte aanbevelen om €9,95 per maand te "investeren" in een boekhoudpakket. Zelf erg te spreken over Acumulus, wat goed te begrijpen is voor leken zoals wij, en op de achtergrond netjes alle grootboekrekeningen en de balans bijhoudt. Met goede ondersteuning via telefoon en hun eigen forum, waar je dan netjes uitgelegd kan krijgen hoe je bovenstaande casus in je boekhouding moet verwerken.

Geen aandelen ofzo, gewoon een tevreden gebruiker.

@Vld1989 Hoe groot acht je de kans dat TS echt het kasstelsel hanteert / mag hanteren? Als hij in- en verkoop van goederen aan consumenten deed, zou hij wel een uitgebreidere administratie hebben dan 2 Excel tabbladen, vermoed ik... Ook gezien het feit dat hij dit op Tweakers vraagt, verwacht ik eerder dat hij in de IT/dienstverlening zit, en dus onder factuurstelsel valt.
Ik zou eerlijk gezegd juist denken dat je met factuurstelsel een uitgebreidere administratie hebt. Bij het kasstelsel heb je in principe genoeg eraan om de geldstromen op je rekening te administreren. Bij het factuurstelsel moet je echt die scheiding hebben tussen uitgaven/kosten en inkomsten/opbrengsten.
Een webwinkel valt bijvoorbeeld onder kasstelsel en dat sluit ik zeker niet uit voor een Tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Vld1989 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:36:

Ik zou eerlijk gezegd juist denken dat je met factuurstelsel een uitgebreidere administratie hebt. Bij het kasstelsel heb je in principe genoeg eraan om de geldstromen op je rekening te administreren. Bij het factuurstelsel moet je echt die scheiding hebben tussen uitgaven/kosten en inkomsten/opbrengsten.
Een webwinkel valt bijvoorbeeld onder kasstelsel en dat sluit ik zeker niet uit voor een Tweaker.
Ook bij een kasstelsel is er toch een verschil in inkoop voor verkoop en van kosten/investeringen? En je moet dan toch ook een administratie van je inkoop- en verkoop bijhouden?

Goed, ik ben geen boekhouder, red me prima met mijn eigen boekhouding (dienstverlening), en ben dus blij dat mijn boekhoudpakket het allemaal voor me regelt. (En me af en toe aan de hand neemt om ingewikkeldere boekingen te doen...)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
Wild Chocolate schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Ook bij een kasstelsel is er toch een verschil in inkoop voor verkoop en van kosten/investeringen? En je moet dan toch ook een administratie van je inkoop- en verkoop bijhouden?

Goed, ik ben geen boekhouder, red me prima met mijn eigen boekhouding (dienstverlening), en ben dus blij dat mijn boekhoudpakket het allemaal voor me regelt. (En me af en toe aan de hand neemt om ingewikkeldere boekingen te doen...)
Klopt, maar ik bedoel dat kosten (/opbrengsten) en uitgaven (/inkomsten) 2 andere dingen zijn. Uitgaven hebben invloed op je cashflow, kosten niet.
Concreet voorbeeld: je koopt een kantoorartikelen van in totaal 100 euro op factuur. Op het moment dat je de factuur ontvangt en inboekt heb je 100 euro aan kosten die je W/V-rekening en dus je winst beïnvloeden. Zolang je de factuur echter niet betaalt heb je nog geen 100 euro aan uitgaven. Pas als de 100 euro jouw bankrekening verlaat heb je die.
Zo ook aan de opbrengsten/inkomstenkant. Als jij iets levert aan een klant op factuur heb je direct op factuurdatum opbrengsten, maar de inkomsten zijn er nog niet. Je kan dus prima opbrengsten hebben waar je winstbelasting en btw over moet betalen terwijl je klant helemaal nooit betaalt en je geen cent op je bankrekening ziet verschijnen.

Als je onder factuurstelsel valt, stel je je W/V-rekening op op basis van je kosten en opbrengsten en zijn de transacties op je bankrekening totaal niet van belang. Je moet natuurlijk wel ook de transacties van je bankrekening in kaart brengen, maar ze zijn dus niet van belang voor je winstberekening. Daarom is het wat mij betreft bij het factuurstelsel belangrijk om je kosten te scheiden van je uitgaven en je opbrengsten van je inkomsten.
Als je echter onder kasstelsel valt, stel je je W/V op op basis van de transacties op je bank en is het belang van die scheiding wat mij betreft er niet meer omdat dat verschil er in de praktijk niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Vld1989 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Voor de W/V-rekening inderdaad een nieuw grootboek aanmaken, maar voor de balansrekening Cumulatieve afschrijving is dat dan weer niet nodig.
[...]

De door @TijntjeB genoemde journaalpost is in principe de enige juiste manier, je hoeft alleen het verschil tussen boekwaarde en werkelijke verkoopwaarde op je W/V-rekening te boeken. De rest moet via je balans lopen, omdat je de grootboeken van je activa weer leeg moet maken, anders staat er nog een laptop op je balans. Weliswaar met een netto boekwaarde van 0 euro, maar het is accountingtechnisch gezien niet correct om de balans niet mee te nemen.

[...]

Het is wel winst, maar geen omzet. Omzet is puur en alleen dat wat je binnen haalt door de corebusiness van je bedrijf.
Maar goed, dat is de aard van het beestje bij mij om dat soort dingen op te merken denk ik :P

[...]

Volgens mij niet, want ik val niet in die categorieën en heb nog nooit van de termen kasstelsel en factuurstelsel gehoord.

Toen ik mijn onderneming begon in 2010, heb ik als ik me goed herinner gelezen dat ik zelf mocht kiezen hoe ik facturen uit december die bijv. in januari betaald werden in zou boeken.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo secuur ben met dat soort dingen, maar dat ik er ook absoluut niet mee fraudeer. Om je een voorbeeld te geven; stel dat op mijn zakelijke rekening op 31 december 1000 euro staat en op 2 januari wordt nog een factuur uit december van 5000 euro betaald ... dan reken ik die 5000 euro gewoon bij de omzet van 2023 maar ik zet het bedrag niet als debiteur op de balans. Natuurlijk heb ik dan wel een kastekort op 31 december van 5000 euro, maar dit verreken ik doorgaans met privéonttrekkingen e.d. om de balans kloppend te maken. Ik maak ook wel eens geld over tussen mijn privérekening, zakelijke rekening en privéspaarrekening. Bijv. omdat er een zakelijke rekening betaald moet worden en er niet genoeg op de zakelijke rekening staat, of andersom. Dit neem ik ook meestal niet in de balans op als privéstorting of privéonttrekking.

Volgens mij is dit gewoon redelijk praktisch en heeft het boekhoudkundig ook geen enkele consequentie. Ik ontwijk of ontduik er volgens mij geen enkele belasting mee en nadeel heb ik er denk ik ook niet van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vld1989 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:54:
[...]
Als je echter onder kasstelsel valt, stel je je W/V op op basis van de transacties op je bank en is het belang van die scheiding wat mij betreft er niet meer omdat dat verschil er in de praktijk niet meer is.
Geen idee wat @HarryHaver doet maar je valt maar in een beperkt aantal gevallen in het kasstelsel. Zie https://www.belastingdien..._wie_geldt_het_kasstelsel. Het is in ieder geval niet iets wat je zonder verdere onderbouwing mag kiezen.
HarryHaver schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:00:
[...]
Toen ik mijn onderneming begon in 2010, heb ik als ik me goed herinner gelezen dat ik zelf mocht kiezen hoe ik facturen uit december die bijv. in januari betaald werden in zou boeken.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo secuur ben met dat soort dingen, maar dat ik er ook absoluut niet mee fraudeer. Om je een voorbeeld te geven; stel dat op mijn zakelijke rekening op 31 december 1000 euro staat en op 2 januari wordt nog een factuur uit december van 5000 euro betaald ... dan reken ik die 5000 euro gewoon bij de omzet van 2023 maar ik zet het bedrag niet als debiteur op de balans. Natuurlijk heb ik dan wel een kastekort op 31 december van 5000 euro, maar dit verreken ik doorgaans met privéonttrekkingen e.d. om de balans kloppend te maken. Ik maak ook wel eens geld over tussen mijn privérekening, zakelijke rekening en privéspaarrekening. Bijv. omdat er een zakelijke rekening betaald moet worden en er niet genoeg op de zakelijke rekening staat, of andersom. Dit neem ik ook meestal niet in de balans op als privéstorting of privéonttrekking.

Volgens mij is dit gewoon redelijk praktisch en heeft het boekhoudkundig ook geen enkele consequentie. Ik ontwijk of ontduik er volgens mij geen enkele belasting mee en nadeel heb ik er denk ik ook niet van.
Mocht je ooit een boekenonderzoek krijgen (kans is klein), dan krijg je op zijn minst de opmerking dat je boekhouding niet voldoet. Je bent zelf vrij om je administratie in te richten, maar je zal je toch echt aan de normale boekhoud gebruiken voldoen.

Ik zou je adviseren om gewoon een boekhoudpakket voor ZZP'er af te nemen, er zijn er zat en in de meeste pakketten worden zaken als afboeken van een activa etc gewoon goed voor je geregeld. Je mist nu overzicht en je kan voor jezelf denken dat het allemaal wel goed gaat maar zelfs als ZZP'er kan er nog genoeg misgaan.
Volgens mij geldt in het algemeen gewoon zo dat de omzet valt in de maand dat je factureert (in ieder geval voor de btw).

[ Voor 5% gewijzigd door PolarBear op 29-01-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryHaver
PolarBear schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Geen idee wat @HarryHaver doet maar je valt maar in een beperkt aantal gevallen in het kasstelsel. Zie https://www.belastingdien..._wie_geldt_het_kasstelsel. Het is in ieder geval niet iets wat je zonder verdere onderbouwing mag kiezen.

[...]

Mocht je ooit een boekenonderzoek krijgen, dan krijg je op zijn minst de opmerking dat je boekhouding niet voldoet. Je bent zelf vrij om je administratie in te richten, maar je zal je toch echt aan de normale boekhoud gebruiken voldoen.

Ik zou je adviseren om gewoon een boekhoudpakket voor ZZP'er af te nemen, er zijn er zat en in de meeste pakketten worden zaken als afboeken van een activa etc gewoon goed voor je geregeld. Je mist nu overzicht en je kan voor jezelf denken dat het allemaal wel goed gaat maar zelfs als ZZP'er kan er nog genoeg misgaan.
Ja, op zich een goede tip, dank je. In het begin was het allemaal wat simpeler maar het lijkt wel alsof het de laatste jaren allemaal een stuk gecompliceerder wordt, dus wellicht goed om nu te gaan beginnen met een boekhoudpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
HarryHaver schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Volgens mij niet, want ik val niet in die categorieën en heb nog nooit van de termen kasstelsel en factuurstelsel gehoord.

Als je onder het factuurstelsel valt (zie hier wanneer je niet onder factuurstelsel valt), boek je de omzet op de factuurdatum. Wanneer er betaald wordt, is niet relevant.

Zelf maak ik mijn facturen aan het begin van de maand, over diensten die ik in de maand ervoor geleverd heb. Dat heeft als voordeel, dat ik zelden BTW hoef af te dragen over facturen die nog niet betaald zijn (BTW aangifte loopt per einde kwartaal, dus 1 maand na versturen laatste facturen van dat kwartaal. En mag dan tot einde van die maand betaald worden, dus bijna 2 maanden na verzenden laatste facturen van dat kwartaal). Maar daardoor gelden dus ook mijn in december gewerkte uren als omzet in het nieuwe jaar.

Overigens geloof ik niet dat dergelijke regels in de afgelopen jaren zijn veranderd, maar nogmaals, ik ben geen boekhouder. Ik denk dat het inderdaad slim zou zijn om een boekhoudpakket te nemen, het helpt mij ook erg bij mijn BTW-aangiftes en dergelijke.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:00
Nog even over die verkochte laptop. Als je daar investeringsaftrek over gehad hebt moet je dat bij de je belastingaangifte nog rechttrekken met een desinvesteringsbijtelling.

Verder denk ik inderdaad dat je een boekhouder of een boekhoudprogramma nodig hebt. Want het lijkt er op dat je maar wat aanrommelt. Mogelijk doe je jezelf tekort.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Wild Chocolate schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Als je onder het factuurstelsel valt (zie hier wanneer je niet onder factuurstelsel valt), boek je de omzet op de factuurdatum. Wanneer er betaald wordt, is niet relevant.

Zelf maak ik mijn facturen aan het begin van de maand, over diensten die ik in de maand ervoor geleverd heb. Dat heeft als voordeel, dat ik zelden BTW hoef af te dragen over facturen die nog niet betaald zijn (BTW aangifte loopt per einde kwartaal, dus 1 maand na versturen laatste facturen van dat kwartaal. En mag dan tot einde van die maand betaald worden, dus bijna 2 maanden na verzenden laatste facturen van dat kwartaal). Maar daardoor gelden dus ook mijn in december gewerkte uren als omzet in het nieuwe jaar.

Overigens geloof ik niet dat dergelijke regels in de afgelopen jaren zijn veranderd, maar nogmaals, ik ben geen boekhouder. Ik denk dat het inderdaad slim zou zijn om een boekhoudpakket te nemen, het helpt mij ook erg bij mijn BTW-aangiftes en dergelijke.
Persoonlijk maak ik mijn facturen altijd op de laatste dag van de maand, of ik antidateer ze naar die datum ;) Ik weet dat dat eigenlijk ook niet mag, maar meestal ben ik op de laatste dag/avond van de maand nou eenmaal te lui om dan nog die factuur te gaan zitten opmaken.
Pagina: 1