Wij laten in ons hele huis het enkel glas vervangen door HR++ glas. Nu zijn we voor de woonkamer aan de straatkant op zoek naar glas waarbij we minder inkijk hebben. We willen niet van dat spiegelende glas aan de buitenkant. We hebben als tip zonwerend glas gekregen, aangezien het wat getint is, maar dat houdt de warmte ook buiten op momenten dat je het wel zou willen (winter) en iemand vertelde mij dat je als het donker buiten is en licht binnen je er niet meer door naar buiten kunt kijken (ik weet niet of dit klopt..). Hebben jullie nog andere ideeën of tips?
Vraag
Beste antwoord (via Nootje256 op 30-01-2024 21:19)
Staat er daadwerkelijk zon op dat raam, eg zuid georiënteerd ? En juist als je veel zon instraling zou hebben is het toch fijn dat er in de zomer minder warmte naar binnen treed door het gebruik van een zonwerende coating? Zoninstraling in de winter klinkt leuk toch is dit maar een klein aandeel in de totale som van je warmtevraag. Andere kant op, een zonwerende coating houdt meer warmte binnen....Nootje256 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 05:16:
Wij laten in ons hele huis het enkel glas vervangen door HR++ glas. Nu zijn we voor de woonkamer aan de straatkant op zoek naar glas waarbij we minder inkijk hebben. We willen niet van dat spiegelende glas aan de buitenkant. We hebben als tip zonwerend glas gekregen, aangezien het wat getint is, maar dat houdt de warmte ook buiten op momenten dat je het wel zou willen (winter) en iemand vertelde mij dat je als het donker buiten is en licht binnen je er niet meer door naar buiten kunt kijken (ik weet niet of dit klopt..). Hebben jullie nog andere ideeën of tips?
Ik kan mij niet vinden in het verhaal met naar buiten kijken. Voor wat het waard is, nieuwe ruiten weerspiegelen meer dan de oude thermopane en enkelglazige ruiten (door de HR++ (zonwerende coating
Alle reacties
Ik heb een plissegordijn opgehangen, eentje waarbij je zowel bovenkant als onderkant onafhankelijk kan bewegen. Geeft je het meeste flexibiliteit.
Toen er nog dubbelglas in zat, zaten we stoken mat folie op geplakt, maar heb me laten vertellen dat dat niet meer kan bij HR++ omdat het zou kunnen barsten op de rand vh folie door temperatuursverschillen. Heb niet de moeite genomen dat na te zoeken
.
Toen er nog dubbelglas in zat, zaten we stoken mat folie op geplakt, maar heb me laten vertellen dat dat niet meer kan bij HR++ omdat het zou kunnen barsten op de rand vh folie door temperatuursverschillen. Heb niet de moeite genomen dat na te zoeken
Staat er daadwerkelijk zon op dat raam, eg zuid georiënteerd ? En juist als je veel zon instraling zou hebben is het toch fijn dat er in de zomer minder warmte naar binnen treed door het gebruik van een zonwerende coating? Zoninstraling in de winter klinkt leuk toch is dit maar een klein aandeel in de totale som van je warmtevraag. Andere kant op, een zonwerende coating houdt meer warmte binnen....Nootje256 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 05:16:
Ik kan mij niet vinden in het verhaal met naar buiten kijken. Voor wat het waard is, nieuwe ruiten weerspiegelen meer dan de oude thermopane en enkelglazige ruiten (door de HR++ (zonwerende coating
Ik zou ook eerder iets met raambekleding gaan doen in plaats van ander glas.
Geldt dat niet alleen voor die reflecterende folie? Of heb ik het mis?WeetIkHetNou schreef op maandag 29 januari 2024 @ 06:49:
Toen er nog dubbelglas in zat, zaten we stoken mat folie op geplakt, maar heb me laten vertellen dat dat niet meer kan bij HR++ omdat het zou kunnen barsten op de rand vh folie door temperatuursverschillen.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Zit er ook een voortuin(tje) bij of is het meteen de stoep? Indien het 1e zou je natuurlijk ook wat hogere beplanting neer kunnen zetten, leibomen bijvoorbeeld, waardoor mensen niet goed meer naar binnen kunnen kijken.
Ik kan mij niet vinden in het beeld van zonwerend glas. Het is nauwelijks duurder maar heeft merkbaar effect tegen de hitte. Enig verschil met weerkaatsing, kleur of doorzicht is genuanceerd. Heeft waarschijnlijk meer te maken met modern hr++ glas dan de zonwerendheid.
Als je privacy wilt moet je gewoon zelf folie(bij niet zuidgeorienteerd) plakken of vitrage. Of lamellen/luxaflex.
Als je privacy wilt moet je gewoon zelf folie(bij niet zuidgeorienteerd) plakken of vitrage. Of lamellen/luxaflex.
Ik zou zelf altijd gaan voor een oplossing vóór het raam, zoals vitrage of plissé. Maar als je echt geen doorkijk wil maar wel licht kun je ook gaan voor figuurglas of matglas. Dat is allemaal in HR++ te krijgen.
Als het buiten donker is en binnen licht dan kijk je bij alle soorten glas makkelijker naar binnen en nauwelijks naar buiten.
Als het buiten donker is en binnen licht dan kijk je bij alle soorten glas makkelijker naar binnen en nauwelijks naar buiten.
Regeren is vooruitschuiven
In de badkamer hebben wij onlangs triple-glas laten plaatsen, hiervan is 1 ruit 'melkwit'.
Er kan niemand naar binnen kijken (hooguit ziet men contouren), maar je kan ook niet naar buiten kijken.
Er kan niemand naar binnen kijken (hooguit ziet men contouren), maar je kan ook niet naar buiten kijken.
schoon houden door regelmatig te lappen voorkomt ook inkijk
plissegordijn is al regelmatig benoemd maar is inderdaad ideaal.
plissegordijn is al regelmatig benoemd maar is inderdaad ideaal.
Alternatief - indien je nog glas moet bestellen - is iets als screenline: http://www.screenlineblinds.net/
Deze zitten in het glaspakket. Heb ze voor de ramen in de badkamer gebruikt en werkt perfect. Bijkomend voordeel is dat je ze niet stoffig / vies worden.
Deze zitten in het glaspakket. Heb ze voor de ramen in de badkamer gebruikt en werkt perfect. Bijkomend voordeel is dat je ze niet stoffig / vies worden.
De website is nog niet helemaal af zo te zien 
Lorem ipsum dolor sit amet ut elitis consectetur adipisicing labore nam eiusmod.
Verder ziet het er wel gaaf uit!Benefit Title 04
Use this section to highlight the main features and/or main benefits of your product.
elleP
Melkglas gebruiken
(Hebben wij gedaan voor de badkamer in ieder geval, natuurlijk ga je dit in de woonkamer niet doen)
Woonkamer hebben wij ook veel inkijk en hebben we opgelost door mooi plissegordijn, ingemeten door Veneta.com
Woonkamer hebben wij ook veel inkijk en hebben we opgelost door mooi plissegordijn, ingemeten door Veneta.com
Hebben wij ook overwogen, maar de levensduur van een screen is (waarschijnlijk, ik zou gokken een jaar of vijf kleurvastheid en misschien een paar jaar meer mechanisch) stukken korter dan de levensduur van het dubbel/triple glas (jaar of 25)MzKzM73 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:26:
Alternatief - indien je nog glas moet bestellen - is iets als screenline: http://www.screenlineblinds.net/
Ik zou ook voor iets als plisse gaan, of ouderwets vitrage.
[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 29-01-2024 11:05 ]
Henkhuppelschot schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:49:
In de badkamer hebben wij onlangs triple-glas laten plaatsen, hiervan is 1 ruit 'melkwit'.
Heeft mijn overbuurman ook in zijn badkamer. Voor overdag prima, maar ‘s avonds zag je gewoon dat hij naakt door zijn badkamer liep en kon je elke toilet-handeling precies volgen.BBTM schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:58:
Melkglas gebruiken(Hebben wij gedaan voor de badkamer in ieder geval, natuurlijk ga je dit in de woonkamer niet doen)
Toen toch maar aangebeld en dit verteld. Nu hangt er een gordijntje voor zijn melkglas raam.
Komt zeer regelmatig voor. Gelukkig zijn er ook gradaties in 'melkglas', daarnaast maakt het ook veel uit hoe/waar je je verlichting hebt hangen in je badkamer.Wootism schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:07:
Heeft mijn overbuurman ook in zijn badkamer. Voor overdag prima, maar ‘s avonds zag je gewoon dat hij naakt door zijn badkamer liep en kon je elke toilet-handeling precies volgen.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Gezien je nu nog enkel glas hebt, heb ik een klein vermoeden dat het om een oud (karakteristiek) huis gaat. Klopt dat?
Mijn schoonouders hebben glas in lood in een metalen framepje aan de binnenkant op de vensterbank staan. Past erg mooi bij dat huis en je kijkt niet meer naar binnen. Stoep ligt daar letterlijk tegen het huis.
Dit zijn trouwens gewoon vierkante witte glaasjes met structuur, niets speciaals.
Mijn schoonouders hebben glas in lood in een metalen framepje aan de binnenkant op de vensterbank staan. Past erg mooi bij dat huis en je kijkt niet meer naar binnen. Stoep ligt daar letterlijk tegen het huis.
Dit zijn trouwens gewoon vierkante witte glaasjes met structuur, niets speciaals.
Zal er een beetje aan liggen hoe vaak ze bediend worden denk ik. Vooral het op- neerhalen zal het mechniek wat harder slijten. Meende dat ik er 15 jaar garantie op had gekregen. Wij gebruikten voornamelijk de kantelfunctie. Ze bestaan overigens ook met plisee tussen het glaspakket maar daar heb ik geen ervaring mee.pagani schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:03:
[...]
Hebben wij ook overwogen, maar de levensduur van een screen is (waarschijnlijk, ik zou gokken een jaar of vijf kleurvastheid en misschien een paar jaar meer mechanisch) stukken korter dan de levensduur van het dubbel/triple glas (jaar of 25)
Ik zou ook voor iets als plisse gaan, of ouderwets vitrage.
Wootism schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:07:
[...]
[...]
Heeft mijn overbuurman ook in zijn badkamer. Voor overdag prima, maar ‘s avonds zag je gewoon dat hij naakt door zijn badkamer liep en kon je elke toilet-handeling precies volgen.
Toen toch maar aangebeld en dit verteld. Nu hangt er een gordijntje voor zijn melkglas raam.

Ik kan toch met zekerheid zeggen dat het melkglas dat wij hebben zo goed werkt dat je eigenlijk niets kan zien. Helpt ook mee dat de enige die iets kan zien mijn buurman is...
Hier niet, raam zit aan de tuin-zijde bij ons en je ziet 'contouren' ja....als je heel goed kijkt en het grote licht in de rug hebt.Wootism schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:07:
[...]
[...]
Geluukig zit de douche aan de andere zijde van het raam en zit de lamp in het midden :-)
Plisse gordijn, stukje vitrage, inbetween, allerlei oplossingen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Same here, vraag mij af of dat dan wel melkglas is.. Ik denk dat contouren al lastig te zien zijn, laat staan of iemand iets aanheeft ja/nee..BBTM schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:56:
[...]
![]()
Ik kan toch met zekerheid zeggen dat het melkglas dat wij hebben zo goed werkt dat je eigenlijk niets kan zien. Helpt ook mee dat de enige die iets kan zien mijn buurman is...
Ik stem ook voor het plisse gordijn. Wij hebben ook ramen aan de voorkant, direct aan de stoep en ook nog eens in de volle zon op het zuiden.
Plisse gordijnen daar zijn zo'n beetje onze beste koop ooit. Je kan precies de inkijk bepalen, zelfs als ze dicht zijn laten ze daglicht door, maar wel weer zo diffuus dat zelfs de volle zon je niet verblindt. Daar hebben we dan wel relatief dure voor moeten uitzoeken, zelfs de goedkopere van hetzelfde merk voldeden niet aan al deze eigenschappen.
En het helpt ook nog eens voor de isolatie, al zal dat bij HR++ natuurlijk minder nodig zijn.
Voor wat betreft melkglas, het ene melkglas is natuurlijk het andere niet en hoe minder goed je er nog door kan kijken, hoe minder licht het natuurlijk ook door laat. Lijkt me sowieso niet de gewenste oplossing voor je woonkamerramen.
Plisse gordijnen daar zijn zo'n beetje onze beste koop ooit. Je kan precies de inkijk bepalen, zelfs als ze dicht zijn laten ze daglicht door, maar wel weer zo diffuus dat zelfs de volle zon je niet verblindt. Daar hebben we dan wel relatief dure voor moeten uitzoeken, zelfs de goedkopere van hetzelfde merk voldeden niet aan al deze eigenschappen.
En het helpt ook nog eens voor de isolatie, al zal dat bij HR++ natuurlijk minder nodig zijn.
Voor wat betreft melkglas, het ene melkglas is natuurlijk het andere niet en hoe minder goed je er nog door kan kijken, hoe minder licht het natuurlijk ook door laat. Lijkt me sowieso niet de gewenste oplossing voor je woonkamerramen.
Aan de voorzijde (direct aan de stoep en in de hoofdstraat van het dorp) hebben wij ook plissé gordijnen.
Luxaflex bottom down/top up, staan overdag in het zichtveld van voorbijgangers. 'S avond zijn ze helemaal dicht.
Elektrisch op accu en te koppelen aan domotica systeem of te bedienen middels app en/of afstandsbediening.
Luxaflex bottom down/top up, staan overdag in het zichtveld van voorbijgangers. 'S avond zijn ze helemaal dicht.
Elektrisch op accu en te koppelen aan domotica systeem of te bedienen middels app en/of afstandsbediening.
Ik stem voor plisse gordijn + zonwerend op zuidkant.
Zou kunnen hoor; mijn glaszetter reageerde op het matte folie dat er op het oude glas zat en gaf aan dat ie dat niet adviseerde voor HR++. Omdat we toch wat anders moesten en dat plakplastic al niet zo mooi vonden, meteen voor zo'n plisse gegaan zonder verder onderzoek naar het plakplastic.Metalfreak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:49:
Geldt dat niet alleen voor die reflecterende folie? Of heb ik het mis?
Bedankt voor alle reacties. Het gaat om een huis uit 1981 waarbij het grote raam in de woonkamer op het zuiden staat. Er zit wel nog een aardige tuin voor, dus iets met begroeiing doen is best een idee. We maken liever geen gebruik van gordijnen o.i.d. tegen inkijk.
Pagina: 1