Vloer koud tussen buizen vloerverwarming bij infrezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootje256
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-10-2024
We hebben een huis uit 1981 gekocht en willen daar zowel beneden als boven vloerverwarming in aanleggen. De aannemer geeft nu aan dat we beneden beter de oude tegels en dekvloer er uit kunnen halen i.p.v. de vloerverwarming in te frezen, omdat de vloer dan gelijkmatiger opwarmt. Hij zegt dat bij het infrezen je precies kunt voelen waar de buis zit (daar is het warm) en waar niet (daar is het koud). Is dit echt zo duidelijk merkbaar? Onze begane grond vloer is overigens geïsoleerd aan de onderkant met PIF.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18
Als je kiest voor 10 cm HoH dan lijkt mij dat onzin eerlijk gezegd.
Heb het hier op 2 manieren liggen (beide 10 cm HoH) en merk bij beide geen banen/ leidingen.
Variant 1: geïsoleerde vloer, VW leidingen, 7cm vezel versterkte dekvloer > pvc.
Variant 2: gefreesd in dekvloer, aangesmeerd, dunne rubber laminaat ondervloer > laminaat
Ook daar geen banen te voelen.

Nu is wel beide in de basis de warmte in een cement dekvloer en niet in tegels maar ik denk eerlijk gezegd dat het weinig tot geen verschil maakt.

Met IR camera is juist bij variant 1 in het begin van stookseizoen de banen licht zichtbaar, maar het is niet als banen te voelen

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 29-01-2024 07:51 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bij mijn ouders is het onbevreesd onder relatief dunne tegels, met banen van +- 40 cm. Daar kan je echt een verschil voelen.
Maar, dat is wel vloerverwarming uit jaren 80, dus dat zal ook schelen :).

Maareh de oude tegels haal je toch sowieso weg? Of ga je er dan iets anders overheen leggen? Want anders blijf je dat zien / voelen. Gezien ervaring ouders ben ik pro nieuwe dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:13
Als het een lange tijd uit is geweest kun je dit wel een eventjes merken.
Daarna is de vloer warm en kun je het alleen nog zien op de warmtebeeld.

Wellicht heeft de aannemer te veel afstand tussen ertussen gelaten?

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 29-01-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18
99ruud99 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:53:
Bij mijn ouders is het onbevreesd onder relatief dunne tegels, met banen van +- 40 cm. Daar kan je echt een verschil voelen.
Maar, dat is wel vloerverwarming uit jaren 80, dus dat zal ook schelen :).

Maareh de oude tegels haal je toch sowieso weg? Of ga je er dan iets anders overheen leggen? Want anders blijf je dat zien / voelen. Gezien ervaring ouders ben ik pro nieuwe dekvloer.
Dat is ook een verschil tussen 5cm doorstraling (10HoH) of 20cm waar je letterlijk tussenin kan stappen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Enige wat ik me kan bedenken is dat je met frezen minder diep gaat dan dat je alles nieuw doet en er een cementdeklaak weer op stort. Waardoor de weidte van het uitstralen naar boven, beperter is. Als je 10cm aanhoudt, lijkt me dat die uitstraling van de warmte dat gewoon overbrugt en je het niet voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-06 14:28
Hier 10 cm HoH in slakkenhuispatroon, en ik merk echt geen verschil in warmte tussen waar buis wel of niet ligt (ook als ik met ir thermometer probeer de buizen te vinden lukt me dat niet). De buizen zijn liggen strak onder de tegels ingefreesd. Huis is uit 1986.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 15:25
Zelfde verhaal hier, ook ingefreesde slangen met tegels direct er op. Ik voel het niet in de praktijk. Als je met je handen gaat voelen dan zal je wel verschil kunnen waarnemen maar als je er blootsvoets op staat merk je het echt niet. Het voelt nergens koud aan.

Het enige moment dat het goed zichtbaar is is na het dweilen. Dan zie je het slangen patroon direct bij het opdrogen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

Het zal afhangen van de diepte en plaats tussen de leidingen hoe hard je dit zal merken.

Ben zelf eerder voorstander van tegels weghalen en daarna egaliseren + nieuwe tegels (of tapijt). Alles kan mooi aansluitend gemaakt worden. Heb 1 kamer in huis (mancave) met vloerverwarming en kamerbreed tapijt en dat is toch echt een ander gevoel om met je blote voeten op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-06 07:44
Hier ingefreesd HOH 10 cm in de afdekvloer in slakkenhuis patroon. Er bovenop liggen (keramische) tegels. En ik merk echt geen verschil waar de slang ligt en waar niet.

Dus het lijkt me onzin. waarschijnlijk is het de voorkeur van de aannemer zelf..

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

AppieK schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:40:
Hier ingefreesd HOH 10 cm in de afdekvloer in slakkenhuis patroon. Er bovenop liggen (keramische) tegels. En ik merk echt geen verschil waar de slang ligt en waar niet.

Dus het lijkt me onzin. waarschijnlijk is het de voorkeur van de aannemer zelf..
Same here, 10cm hoh. Voel echt geen banen. Vloer is geisoleerd, huis uit 1971, keramische tegelvloer. Dit met 35 graden aanvoer.
Echter lag er bij ons destijds laminaat op, dus er is meteen in dekvloer gefreesd (slakkenhuizen). Daarop wel +-5mm egalisatie gekomen omdat er ongelijkheid was door openbreken muur.

[ Voor 17% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-01-2024 10:50 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootje256
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-10-2024
sj0ertum schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:00:
Enige wat ik me kan bedenken is dat je met frezen minder diep gaat dan dat je alles nieuw doet en er een cementdeklaak weer op stort. Waardoor de weidte van het uitstralen naar boven, beperter is. Als je 10cm aanhoudt, lijkt me dat die uitstraling van de warmte dat gewoon overbrugt en je het niet voelt.
Dit is inderdaad wat de aannemer noemde. Ons idee was in eerste instantie om de vloerverwarming 10cm hoh in te frezen in de harde plavuizen die er nu liggen, sleuven te dichten en dan te egaliseren. Leek ons goedkoper dan de hele vloer eruit te halen en nieuwe dekvloer te laten leggen. Wij willen uiteindelijk een gietvloer als afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

met 10cm HoH kan je geen verschil voelen. dan heb je minstens een toffe thermische camera nodig om het uberhaupt zichtbaar te maken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:32
Je gaat het alleen voelen langs de randen. En obstakels. Omdat de freesmachine er niet strak langs kan frezen.

Ik doel dan op b.v. een al geplaatste keuken. De vloer loopt dan nog iets verder door onder het keukenkastje waardoor je zegmaar een strook van 15 of meer cm geen buis meer hebt. Of wanneer ze de wc pot niet verwijderen voor het frezen. Of een vensterbank die wat uitsteekt.

Je merkt het enkel met blote voeten. Hoe beter de vloer geïsoleerd is hoe minder dit effect. Maar je zal het altijd voelen.

Ik zou persoonlijk overigens altijd frezen. Geen berg werk op je nek halen als dat niet hoeft.
Pagina: 1