Op Synology NAS geeft 'security advisor' aan om SSH naar internet uit te schakelen, maar dat niet alleen gevolgen voor Lan services maar ook voor sFTP.
Want ik gebruik sFTP om o.a Back-up bestanden te uploaden over internet naar de NAS.
In de firewal van de NAS heb ik SSH verkeer ingesteld als geweigerd, maar de poorten in modem kunnen nog gebruikt worden voor (s)FTP verkeer van andere systemen.
Voor FTP verkeer van en naar de NAS over het internet heb ik het volgende gedaan:
VPN server ingeschakeld en geconfigureerd en gebruikers eraan toegevoegd.
Standaard FTP ingeschakeld en geconfigureerd in bestandsservices.
Op een systeem van een vriend heb ik eerst een VPN client aangemaakt met publiek IP-adres en opgestart met succesvolle verbinding naar de NAS.
In FileZilla heb ik FTP als protocol ingesteld, de dynamische IP-reeks (toegepaste VPN protocol) ingesteld met vereiste poort.
Getest met gebruikersnaam en wachtwoord in FileZilla en het verhaal werkt.
Voortaan moet er dus eerst een VPN verbinding gemaakt worden, daarna pas FileZilla inschakelen voor verkeer door VPN tunnel.
Security advisor is blij met de aanpassing, geen problemen meer gevonden.
Maar is FTP over VPN het beste alternatief voor sFTP?
Want ik gebruik sFTP om o.a Back-up bestanden te uploaden over internet naar de NAS.
In de firewal van de NAS heb ik SSH verkeer ingesteld als geweigerd, maar de poorten in modem kunnen nog gebruikt worden voor (s)FTP verkeer van andere systemen.
Voor FTP verkeer van en naar de NAS over het internet heb ik het volgende gedaan:
VPN server ingeschakeld en geconfigureerd en gebruikers eraan toegevoegd.
Standaard FTP ingeschakeld en geconfigureerd in bestandsservices.
Op een systeem van een vriend heb ik eerst een VPN client aangemaakt met publiek IP-adres en opgestart met succesvolle verbinding naar de NAS.
In FileZilla heb ik FTP als protocol ingesteld, de dynamische IP-reeks (toegepaste VPN protocol) ingesteld met vereiste poort.
Getest met gebruikersnaam en wachtwoord in FileZilla en het verhaal werkt.
Voortaan moet er dus eerst een VPN verbinding gemaakt worden, daarna pas FileZilla inschakelen voor verkeer door VPN tunnel.
Security advisor is blij met de aanpassing, geen problemen meer gevonden.
Maar is FTP over VPN het beste alternatief voor sFTP?
[ Voor 7% gewijzigd door mcp-mario op 28-01-2024 23:33 ]