Sony Bravia XR-65A95L of XR-77A84L (65" vs 77")

Pagina: 1
Acties:
  • 714 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Ik ben op zoek naar een nieuwe TV, mijn Panasonic plasma uit 2008 is aan vervanging toe. Ik heb wat onderzoek gedaan en geef de voorkeur aan een Sony. Ik heb gekeken naar de Samung S90 (gezien zijn geweldige reviews), maar de Sony's spreken me toch meer aan. Dat is meer een gevoelskwestie.

Budget: 3000 euro. Ik zou een 77 inch model kwijt kunnen, maar een 65 inch is ook een optie.

Ik gebruik de TV in een dedicated audio/tv kamer die vrij donker is. Ik ben minder kritisch voor de specificaties die betrekking hebben op gewone TV, maar voor Netflix/HBO etc en blu-ray/dvd's ben ik wel kritisch en moet de tv optimaal presteren.

Geluid doe ik via een premium home cinema set, dus daar hecht ik op de tv geen waarde aan.

Ik heb de opties teruggebracht tot de genoemde twee modellen.
Het liefst zou ik de 77 inch willen, maar ik lees gemengde reviews over zwartwaarden van dit model. De A95 is het topmodel van Sony en krijgt lovende reviews. Hier kan ik me qua budget echter niet de 77 inch veroorloven en zou ik de 65 inch moeten nemen.

Vraag: zijn de verschillen inderdaad zo groot tussen beide modellen qua kwaliteit beeld dat de 77A84L zwaar onderperformt bij blu-ray/streaming ten op zichte van de A95? De beide modellen kosten ongeveer evenveel en ik kan ze beide krijgen voor ca 3000 euro.

Andere vraag over Sony TV's: klopt het dat het niet mogelijk is om de Ziggo go app te gebruiken en dus nog steeds het ziggo kastje nodig heb? En als het wel kan: is het een groot verschil in kwaliteit om tv te kijken via coax / kastje en streamen via ziggo go app?

Wat zou jullie advies zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:18
Ja, de A95 is een betere tv, maar een ander prijsniveau. De A84 is een meer dan prima OLED tv en niet ineens een slechte tv, omdat de A95 beter is. Het is overigens ook allemaal in de marge dat de A95 beter is dan de A84. Ik begrijp niet zo goed waarom er gemengde reviews zouden zijn over de zwartwaardes van de A84 of OLED in het algemeen, omdat de zwartwaardes bij elke OLED perfect zijn. In de basis geeft elke OLED (van budget tot high-end) tv een goed beeld, dat in tegenstelling tot LCD tv's. Als je 77" kwijt kan zou ik dat doen.

Voor zover ik weet draait de ziggo go app gewoon op android tv, dus op die Sony.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 29-01-2024 11:09 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-09 17:25
Heb zelf ook de Sony Bravia XR-77A84L op het oog. Eerst de LG G3 77 inch, maar ik krijg dat niet mooi voor elkaar met kabelmanagement (net nieuw behang op de muur) en een standaard is los 200 euro.

Tip, deze tv is nu voor 3500 euro het goedkoopst, maar regelmatig zie ik aanbiedingen (soms van maar 1 dag) waarin ze voor 2999 euro worden aangeboden. Scheelt veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Hulleman schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:02:
Ja, de A95 is een betere tv, maar een ander prijsniveau. De A84 is een meer dan prima OLED tv en niet ineens een slechte tv, omdat de A95 beter is. Het is overigens ook allemaal in de marge dat de A95 beter is dan de A84. Ik begrijp niet zo goed waarom er gemengde reviews zouden zijn over de zwartwaardes van de A84 of OLED in het algemeen, omdat de zwartwaardes bij elke OLED perfect zijn. In de basis geeft elke OLED (van budget tot high-end) tv een goed beeld, dat in tegenstelling tot LCD tv's. Als je 77" kwijt kan zou ik dat doen.

Voor zover ik weet draait de ziggo go app gewoon op android tv, dus op die Sony.
Excuus, ik zet het niet helemaal goed. De kritiek die er is op de A85 (en komt ook uit testen) is niet de zwartwaarden, maar de 'brightness' die tegenvalt. Ze vergelijken het dan bijvoorbeeld dan met de S90 van Samsung of een vergelijkbaar model van LG. Ik lees op fora dat er inderdaad ook wel consumenten zijn die dit rapporteren, maar dat zijn dan wel hele kritische consumenten (want hele inhoudelijke fora) met onderbouwde technische argumenten. Dus ik weet niet zo goed hoe ik dit moet interpreteren. En inderdaad, het wordt niet als 'slecht' ervaren, maar men zegt dat het voor de prijs waarop de tv verkocht wordt, wel beter zou moeten. Zie bijvoorbeeld hier; https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/a80l-a80cl-oled en deze voor de A95L: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/a95l-oled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
PigRush schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:56:
Heb zelf ook de Sony Bravia XR-77A84L op het oog. Eerst de LG G3 77 inch, maar ik krijg dat niet mooi voor elkaar met kabelmanagement (net nieuw behang op de muur) en een standaard is los 200 euro.

Tip, deze tv is nu voor 3500 euro het goedkoopst, maar regelmatig zie ik aanbiedingen (soms van maar 1 dag) waarin ze voor 2999 euro worden aangeboden. Scheelt veel geld.
Ja, als je bij aanbieders vraagt naar de beste deal, krijg je hem voor 3000 euro. De A95 (maar dan de 65 inch) is voor dezelfde prijs te krijgen, maar is dan wel het topmodel van Sony. Volgens vele reviews zelfs de beste Oled die er momenteel te krijgen is. Ik vind dit dus super lastig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:47
De A8x vergelijken met de S90C is niet fair, de Samsung heeft een QD-OLED paneel.

LG C3 is de directe concurrent.

Rtings is leuk om een short list te maken, en daar houdt het mee op.

Sommige fabrikanten maken gebruik van sjoemelsoftware en herken testpatronen waaronder LG en Samsung, in de praktijk met reguliere content doet de Sony A8x qua (piek)helderheid niet onder voor de LG C3.

Je betaalt altijd een meerprijs voor Sony TV’s, daarnaast staat Nederland in de top drie landen waar Sony TV’s het hoogst geprijsd zijn. Meerprijs zit ‘m deels in de merkbeleving, Sony profileert zich als premium. Hiernaast zijn o.a. bouwkwaliteit en processing class leading, al heeft LG de laatste paar jaar een flinke inhaalslag gemaakt op het gebied van processing.

77” geeft een veel betere/ indrukwekkendere beleving, dit weegt imo zwaarder dan de ~10% betere beeldkwaliteit van de A95L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Ik heb een LG C3 en die doet het qua helderheid al een stuk beter dan de C7 die ik hiervoor had. In SDR content heb ik OLED light op 60% staan. Hoger is het savonds echt niet comfortabel. Overdag is die 60% ook meer dan zat. HDR knalt van het scherm. De A84 is dan ook helder genoeg.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Freshouttheoven schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:12:
De A8x vergelijken met de S90C is niet fair, de Samsung heeft een QD-OLED paneel.

LG C3 is de directe concurrent.

Rtings is leuk om een short list te maken, en daar houdt het mee op.

Sommige fabrikanten maken gebruik van sjoemelsoftware en herken testpatronen waaronder LG en Samsung, in de praktijk met reguliere content doet de Sony A8x qua (piek)helderheid niet onder voor de LG C3.

Je betaald altijd een meerprijs voor Sony TV’s, daarnaast staat Nederlands in de top drie landen waar de Sony TV’s het hoogst geprijsd zijn. Meerprijs zit ‘m deels in de merkbeleving, Sony profileert zich als premium. Hiernaast zijn o.a. bouwkwaliteit en processing class leading, al heeft LG de laatste paar jaar een flinke inhaalslag gemaakt op het gebied van processing.

77” geeft een veel betere/ indrukwekkendere beleving, dit weegt imo zwaarder dan de ~10% betere beeldkwaliteit van de A95L.
Dank je, waardevolle toevoegingen. Ik vind de 'build quality' van Sony toch wel een belangrijk aspect en dat is IMO beter dan bij de Samsung (dun en fragiel ogend) en wellicht LG (geen ervaring mee). Ook de menustructuur van Sony spreekt me meer aan. Dus voor mij is het die meerprijs wel waard (tot op bepaalde hoogte uiteraard). Jouw opmerking over de indrukwekkendere beleving maakt dat ik nu toch weer meer neig naar het grotere model. Ik heb nu een Panasonic plasma uit 2008 (topmodel toen). Om het toch te vergelijken: is de sony oled 77" (niet het topmodel dus) superieur aan de Panasonic van toen. En ook in termen van 'brightness' (waar de 77" enige kritiek op krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Die plasma uit 2008 haalt niet zo’n hoge helderheid als de OLEDs van tegenwoordig. Je kijkt naar 15 jaar nieuwere techniek en een paneel wat goed HDR weer kan geven. De Sony A84 is in alle opzichten een betere tv dan je oude plasma.

Je moet die kritiek op helderheid echt met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:47
Jackflash27 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Dank je, waardevolle toevoegingen. Ik vind de 'build quality' van Sony toch wel een belangrijk aspect en dat is IMO beter dan bij de Samsung (dun en fragiel ogend) en wellicht LG (geen ervaring mee). Ook de menustructuur van Sony spreekt me meer aan. Dus voor mij is het die meerprijs wel waard (tot op bepaalde hoogte uiteraard). Jouw opmerking over de indrukwekkendere beleving maakt dat ik nu toch weer meer neig naar het grotere model. Ik heb nu een Panasonic plasma uit 2008 (topmodel toen). Om het toch te vergelijken: is de sony oled 77" (niet het topmodel dus) superieur aan de Panasonic van toen. En ook in termen van 'brightness' (waar de 77" enige kritiek op krijgt?
Graag gedaan.

De Amerikanen weten, vaak ongenuanceerd en ongegrond, nog al te overdrijven. Zou niet teveel waarde hechten aan de meningen van consumenten die over het algemeen standaard hun TV veel te hoog, boven een open haard, hangen ;).

Alleen motion handling is bij Plasma beter, op alle andere onderdelen is OLED superieur.

HDR wordt in 1000 of 4000 nits gemasterd. De standaard OLED TV’s zoals een C3 of A8 komen op het gebied van pielhelderheid/ HDR te kort in de zin dat ze de creators intent niet 1 op 1 kunnen weergeven. Betekent dit dan dat deze TV's een slechte koop zijn? Nee, Dolby Vision films/ series met hoge bitrate of op Blu ray zal -mede door tonemapping- er nog steeds mooi en relatief indrukwekkend uitzien in custom mode.

Er is overigens geen enkele goede reden om voor de L serie te kiezen, de A84K heeft dezelfde SoC, beeldprocessor, paneel en helderheid. Scheelt qua prijs toch een aardige slok op de borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Freshouttheoven schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Er is overigens geen enkele goede reden om voor de L serie te kiezen, de A84K heeft dezelfde SoC, beeldprocessor, paneel en helderheid. Scheelt qua prijs toch een aardige slok op de borrel.
Ik geloof je hoor, er zal niet heel veel verschil in zitten. Whathifi heeft de vergelijking gedaan en komt tot de conclusie dat de verschillen op papier minimaal zijn, in praktijk ietsje groter. Maar of de 'normale' consument dat gaat merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.