Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• chiel82
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-09 12:27
Een half jaar terug hebben we 11 REC alpha panelen laten leggen op een dakkapel en 6x Meyer Burger Black 390 op het schuine dak onder dakkapel (ivm formaat ander paneel). Elk paneel is aangesloten op een Enphase IQ8MC. Bij installatie was de IQ8 net gelanceerd, de installateur heeft compatibiliteit geverifieerd bij Enphase en dit zou moeten werken. Tot half december werkte alles perfect, echter 1 voor 1 sneuvelden de omvormers aangesloten op de REC Alpha panelen. Na 2 kapotte omvormers heb ik het systeem uitgezet. Ineens geeft de compatibiliteitstool van Enphase aan dat de omvormers niet compatibel zijn met de REC Alpha panelen.

Nu is het voorstel van de installateur om alle omvormers te vervangen voor IQ7+ omvormers. Echter ik zie wat verhalen over clipping, heeft iemand hier ervaring mee? En wat zou een mooi alternatief zijn?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
Ja die IQ7+ heeft een iets lager maximaal uitgangsvermogen, kost een klein beetje opbrengst.

Maar het grootste probleem dat ik zie is dat volgens de datasheet van IQ7+, die ook niet geschikt zijn voor je panelen. Maximale invoer gelijkstroom en Spanningsbereik MPP zijn precies gelijk aan die van IQ8MC. Het lijkt me geen verbetering, tenzij iemand van Enphase dat heel zeker weet.

Het spanningsbereik MPP is buiten bereik bij STC omstandigheden. En Open klemspanning bij lage temperaturen is buiten bereik. Op papier zijn ze allebei even ongeschikt.

https://cdn.webshopapp.co...tasheet-enphase-iq7-x.pdf
https://cdn.webshopapp.co...0074-01-nl-int-2023-0.pdf

Ik kan helemaal geen geschikte Enphase micro vinden...
Ook geen van AP Systems.
Ik kwam alleen Hoymile micro's tegen die geschikt zijn. Bijvoorbeeld HMS-400-1T.
Met een Maximum input voltage van 65 V en een MPPT voltage range 16–60 V. Vermijd ook de Hoymiles met Maximum input voltage van 60 V.

Ik kan me wel voorstellen dat de installateur er mee in de mist gaat, het zijn nogal unieke panelen. Het zijn vrijwel de enige nieuw verkrijgbare panelen die ongeschikt zijn voor werkelijk elke micro van Enphase en AP Systems.

Ik denk dat je makkelijker de panelen kunt vervangen dan de micro's.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

DjVe

Hatsaflats!

REC Alfa werkt niet met een IQ7+/IQ8 (heeft ook nooit gewerkt), daar is simpelweg de spanning van het paneel te hoog voor. Er is maar 1 Enphase oplossing voor: IQ7X omvormers gebruiken, maar deze werken weer niet samen met je IQ8MC omvormers (of je moet een tweede gateway ophangen).

Met andere woorden: Je installateur heeft zitten slapen.

Die Hoymiles gaan ook niet passen. Je hebt iets nodig wat tot +/- 80V gaat.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:37

• busscherski
O volgens die calculator wel.

Volgens de specsheet niet.

Spanningsbereik MPP moet bij IQ7X tussen 53 V en 64 V zijn. Dat paneel zit bij STC op 50 V en de rest van het jaar daaronder.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
DjVe schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:31:
Die Hoymiles gaan ook niet passen. Je hebt iets nodig wat tot +/- 80V gaat.
80 V?

• busscherski
Met een IQ7 X zit je met die panelen wel een eind buiten het spanningsbereik MPP van IQ7X.
Ik denk dat die IQ7X niet kapot gaan. Maar vraag me af of ze goed werken als je ze tussen 45V en 50V voert.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 21:14
Zijn de zonnepanelen van REC Alpha nog goed (waarvan de omvormers zijn geklapt?). Ik zal het zelf zonde vinden als je i.v.m. de panelen zal moeten afstappen van het enphase systeem. Ik zal dan eerder de panelen vervangen met panelen die compatible zijn en de omvormers die defect zijn laten vervangen(ik heb zelf Ja solar). Het is jammer dat REC Alpha niet compatible is. Het zijn tevens een van de duurste panelen op de markt.

De installateur zal dit onder garantie moeten vervangen, aangezien ze ook zich verkeken hebben op compatibiliteit.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:37
Die Meyer Burger Black zijn toch even groot.
Kunnen ze die niet leggen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Weinig panelen zijn een gelijkwaardig alternatief voor REC alpha. Zijn gewoon echt absolute top. Garantie tot op dak indien door gecertificeerd installateur gelegd echt uniek.

Enige optie die ik zie is de hele boel vervangen door solaredge met s500b optimizers, daar kunnen uit het hoofd beide panelen op met goede mppt bereiken. Iets wat Enphase niet meer heeft.

Omvormer enkelfase of short string variant 3 fase. Niets anders!!!!

Dat alles op kosten installateur. Dit is een verwijtbare fout

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 29-01-2024 14:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
Ronald schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:06:
Omvormer enkelfase of short string variant 3 fase. Niets anders!!!!
In geval het een plat dak dakkapel is zal er teveel schaduw zijn en lukt een standaard 3 fase SolarEdge inderdaad niet.

Indien het een schuin dak dakkapel is en de helling niet zoveel verschilt en er weinig schaduw is zou je met SE designer kunnen simuleren of een standaard 3 fase SolarEdge omvormer misschien toch beter is.

• busscherski
@chiel82 hoe is het afgelopen?

Pagina: 1