Upgrade oude Pc met nieuwe moederboard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soetie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 12:28
Hi All,

Ik heb een 14 jaar oude pc. Waarbij ik inmiddels wat geheugen bijgeplaatst heb (had ik nog liggen) en voorzien heb van een SSD. Draait allemaal op zich prima maar windows 11 kan helaas niet geinstalleerd worden.

Nu ben ik aan het kijken of ik mogelijk mijn moederboard kan vervangen met een nieuwe versie waarbij mijn huidige hardware wel gebruikt kan worden en de kosten wat laag kan houden. Deze pc wil ik graag voor mijn zoon als game pc gaan gebruiken. Fortnite, beetje gta, farming simulator etc. Tot op heden draait het wel allemaal redelijk maar zou lekkerder zijn als dat net iets vlotter gaat.

Hebben jullie advies/tips of ik nog een ander moederboard zou kunnen plaatsen? Of is het beter hier niet aan te beginnen? (misschien via marktplaats of hier via het forum iets erin kan zetten wat nieuwer is met gebruik van de al aanwezige hardware?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asustek Crosshair III Formula
AMD 790FX Chipset 938
PCI-express 3.0

AMD Radeon HD 7800 Series
Dedicated Video RAM - 2.0 GB
Pixel Shader - 5.0
Vertex Shader - 5.0
AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor
CPU Speed 3.4 GHz
RAM: 20 GB DDR3 pc3-10700 666mhz

Windows 10
11 not compatible TPM check / secure boot
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zou nog kunnen kijken of ik windows 11 kan installeren door deze met rufus te tweaken en dit zo wel voor elkaar krijg.

[ Voor 3% gewijzigd door soetie op 28-01-2024 20:59 ]

Ghanz

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Als er gewoon een standaard moederbord in zit, kun je er ook weer een standard moederbord in stoppen.

Maar je bent er natuurlijk niet met een moederbord alleen. Want je huidige cpu gaat nooit Windows 11 officieel ondersteunen, welk moederbord je er ook in zet. Daarvoor zul je je cpu moeten vervangen en dan heb je sowieso een nieuw moederbord en nieuw geheugen nodig.

Moederbord, cpu, geheugen en waarschijnlijk voeding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

De sprong naar Windows 11 vereist een processor uit 2018, toen bestonden er geen Phenoms en FX chips meer, dat is al 2e generatie Ryzen.

Ook voor Fortinite voldoet een Phenom II met Radeon HD7800 eigenlijk al niet meer.

Je kunt beter afscheid nemen en investeren in iets courants, wat niet eens de kop hoeft te kosten.
Dat wordt dan een nieuwe cpu, nieuw bord, nieuw geheugen en voeding (want een 14j oude voeding is niet meer betrouwbaar en ondersteunt de vereisten van hedendaagse cpu’s niet).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En als je het mobo, geheugen, de CPU, voeding en SSD vervangen hebt hou je zo ongeveer de kast over, die dan nog trage USB2-aansluitingen zal hebben... zonde om dan niet ook gewoon een nieuwe kast te kopen, oftewel gewoon een compleet nieuwe PC.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.