Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dn072
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:01
Hallo medetweakers,

Ik heb vanmiddag mijn S24 ultra opgehaald en ben afkomstig van een S23 ultra.
Het eerste wat mij opvalt is dat het scherm heel erg dof overkomt. Vooral als ik de beide telefoons naast elkaar hou zie je het heel duidelijk.

Ik heb geprobeerd om dit op foto vast te leggen maar dit lukt niet.

Ik heb al wat met de beeldscherm instellingen lopen klooien, maar maakt weinig verschil.
Ik kom wel een YouTube video tegen waarin blijkt dat meerdere mensen hier last van hebben.
Sommige denken de anti reflectie laag op het scherm.

YouTube: Galaxy S24 Ultra - is the antireflective coating causing dull colors?

Heeft iemand anders hier ook last van?
Ik zie op het forum hier nog weinig over.
En iemand al contact met Samsung gehad hierover?

Groet

[ Voor 3% gewijzigd door dn072 op 28-01-2024 19:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ehm het forum en internet staat er vol mee.. :+ veel klachten over fletse, onverzadigde kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:01
Ik had al wat rond gekeken op tweakers maar blijkbaar verkeerd gezocht. 😅

Thanks! Ik ben benieuwd of er een bugfix voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
dn072 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:25:
Ik had al wat rond gekeken op tweakers maar blijkbaar verkeerd gezocht. 😅

Thanks! Ik ben benieuwd of er een bugfix voor komt.
Het regent klachten, Samsung schijnt met een fix bezig te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hier is inderdaad best wel wat over te vinden. Zoek bijvoorbeeld eens op de term "flets" in het S24-topic: [Samsung Galaxy S24-serie] Ervaringen & Discussie

Ik laat deze nog even open om te kijken of er interesse is om dit in een apart topic te bespreken ipv het algemene topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Op Samsung fora/communities worden veel klachten geplaatst: https://eu.community.sams...ours/td-p/9019030/page/33

Samsung adverteert met 100% DCP-3 kleurruimte, maar volgens sommige tests zit dit maar op 85%. Er gaan geruchten dat ze komende week een patch uitbrengen. De officiële S24 release is 31 januari, dus wie weet komt er woensdag al een 'day-1' update.

Het is geen baanbrekend probleem zoals ontploffende accu's, dus of een apart topic meerwaarde biedt durf ik niet te zeggen :+ Zal vast snel gepatched worden.

[ Voor 15% gewijzigd door stin00 op 28-01-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris51
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-02-2024
Samsung is zelf via de Members-app en WhatsApp niet bepaald helpend. Telefonisch heb ik meer geluk gehad. Er werd aangegeven dat ze meerdere klachten binnen hebben (logisch natuurlijk). Ze gaven aan om via de Members-app geen vraag te stellen, maar een foutrapport in te dienen. Hierdoor zouden ze er meer prioriteit aan geven.

Hij liet weten dat ze al wel bezig zijn met een patch. En dat ondanks dit volgens Samsung bewust is om een "natuurlijke kijkervaring" te bieden.

Hopelijk en waarschijnlijk is dit een kleinigheidje en is dit afgrond voor de 30 dagen dat de telefoon teruggestuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Volgens een aantal discutabele bronnen zou Samsung nu ineens niet met een patch komen.

Spaans: https://www.teknofilo.com...lla-del-galaxy-s24-ultra/
Engels: https://www.sammobile.com..._source=com.sammobile.app

Dat moet wel een broodje aap zijn. Sinds de S21 heeft Samsung nagenoeg altijd een DCI-P3 dekking van 100% gehad, en nu met de S24 ineens 86%. Dat is gewoon een product defect, al helemaal als je met koeienletters 100% DCI-P3 dekking op je website zet. Daarnaast zit er geen enkel verschil tussen het natural en vivid profiel.

Er is een terechte storm van kritiek en het paneel presteert slechter dan telefoons van een aantal jaar oud. Het is objectief vastgesteld in reviews.

Maar Samsung gaat kennelijk dezelfde weg in als Google met de Pixel 7 en 8, zie ook die review: review: Google Pixel 8 en Pixel 8 Pro - Superslim en toch achterhaald :
Net als voorgaande jaren geeft Google erg weinig opties om de kleurweergave naar eigen smaak aan te passen. De Pixel 8 Pro heeft maar twee standen: Natuurlijk en Aanpasbaar, waarbij de eerste de beste weergave geeft voor sRGB-content en de tweede een iets hogere kleurverzadiging. Verdere instelopties zijn er niet en in tegenstelling tot vrijwel alle andere fabrikanten biedt Google geen schermmodus waarin het volledige kleurbereik van het scherm wordt getoond tijdens sdr-weergave. Vandaar dat de gemeten DCI-P3-kleurdekking uitkomt op minder dan 85 procent, ook al biedt het scherm in de Pixel-telefoons in principe 100 procent dekking.
Maar haal dan ook de Vivid modus weg als het toch niks doet en geef dan geen enkele keuze. Plus adverteer niet op de Samsung website met 100% DCI-P3 dekking als geen enkele scherm modus dit kleurvolume haalt. Kijk hier maar eens https://www.samsung.com/nl/smartphones/galaxy-s24-ultra/buy/ bij voetnote 13:
13. Het Dynamic AMOLED 2X display van de Galaxy S24 Ultra is door VDE Germany gecertificeerd voor 100% mobiel kleurvolume in het DCI-P3-kleurbereik. Dit betekent dat de afbeeldingen nooit vervagen en dat de kleuren ongekend levendig zijn, zelfs bij verschillende helderheidsniveaus. Het scherm heeft een maximale helderheid van 2600 nits, waarbij het contrast tussen donkere en lichte details van digitale content is verbeterd voor een helderdere beeldkwaliteit met een 5.000.000:1 contrastverhouding voor een nog meeslependere mobiele ervaring.
100% DCI-P3 en ongekend levendige kleuren? Beide leugens dus en niet in de praktijk haalbaar. De Tweakers S24(+) review meldt daar het volgende over:
Het instelmenu voor de kleurweergave biedt bij de S24 en S24+ niet veel opties. De stand die voor gebruikelijke sRGB-content de beste weergave biedt, is 'Natuurlijk'; de modus 'Levendig' rekt de verzadiging van alle kleuren op, maar niet meer tot het volledige bereik van het oledscherm, zoals bij Galaxy-toestellen verleden jaren het geval was. We meten in deze stand een DCI-P3-kleurdekking van ongeveer 88 procent bij gebruik van sdr-testpatronen. Natuurlijk haalt het scherm wel 100 procent dekking bij weergave van hdr-beeld.
Dus je moet de hele dag HDR content kijken als je meer kleurvolume wil :+

[ Voor 12% gewijzigd door stin00 op 02-02-2024 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMvB
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-02 21:53
Hier ook 'last' van de kleuren. Hoop echt op een update, en is die er niet voor de 30 dagen retour termijn, dan gaat hij op voorhand al retour. Ga geen kapitaaltje betalen voor een mega downgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 11:31

TTROX

Christian N

MrMvB schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:14:
Hier ook 'last' van de kleuren. Hoop echt op een update, en is die er niet voor de 30 dagen retour termijn, dan gaat hij op voorhand al retour. Ga geen kapitaaltje betalen voor een mega downgrade!
Same hier!
Vorige week S24+ ontvangen en naast elkaar met mijn S20+ is de S24+ toch wel een teleurstelling.
Als het niet binnen de periode wordt gefixt gaat die terug en wacht ik op de S25 serie.

Goed dat je het zegt van de 30 dagen retourtermijn, ik ging zelf uit van 14 dagen.
(ik ga dit nog wel even dubbel checken bij Samsung).

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-07 17:18
Precies hetzelfde issue.
Kom van een s20+ en had erg last van een flets scherm.

Heb het toestel terug gezet naar fabrieksinstellingen. Hierna zonder smartswitch de telefoon ingericht. De kleuren zagen er nu al veel beter uit.
Bij mij lag het aan de instelling:
-Comfortabel scherm voor uw ogen

Deze heb ik nu uit staan en de kleuren zien er weer mooi uit.

Hopelijk kan ik iemand anders hiermee helpen.
Pagina: 1