Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit hier met een vreemde situatie, zal deze zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

In onze keuken hebben wij 6 dimbare led spots van 5W elk parralel aangesloten op een ECO-DIM.07 zigbee dimmer om deze smart te maken. De bedrading komt gewoon van de electra centraal doos en is voorbereid door een electricien, wij hebben alleen de spots aangesloten en de dimmer geplaatst.

Nu is het probleem als volgt: wanneer wij de spotjes handmatig of via HomeAssistant aanzetten gaat 1 spotje aan; iets later de rest tegelijk. Nadat deze aanstaan worden ze ook iets feller en zakt die weer terug. Dit gebeurd bij elke lichtsterke; ook als wij de felheid iets opdraaien en dan de lamp aanzetten. Uit gaan ze wel netjes tegelijk en ze branden ook niet na.

Wat heb ik al geprobeerd:

1. Oudewetse drukknop geplaatst, hier is het probleem niet aanwezig.
2. Min dim waarde op de spots iets opgehoogd d.m.v de min-max regelaar op de dimmer
3. Nieuwe led spot gekocht en driver omgewisseld met diegene die als eerst aangaat. (dit heeft het voor 1 opgelost, maar nu is het een andere die eerder aangaat (zie video)

Het zelfde heb ik ook met twee spots in de gang alleen daar zit een Eco-Dim05 duo aangesloten, spotjes hal en voorlamp buiten. Als ik hier de oude drukknop plaats is het ook verholpen.

Heb ik nu gewoon pech en twee defecte units ontvangen? Of mis ik iets?

Hieronder een filmpje van het probleem in de keuken:
(op het filmpje zie je er maar 4, andere 2 zitten achter mij tijdens het filmen)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franksmart
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-04 10:09
Wij hebben deze dimmer thuis ook. Wel in combinatie met de spots van Ecobright. Dit werkt bij ons zonder problemen. Lampjes gaan ook goed aan en dimmen mooi gelijkmatig. Uit voorzorg hebben wij wel een dimstabilisator toegepast om het eventueel 'nagloeien' te voorkomen.

Heb je al eens geprobeerd om deze dimmer te resetten? Soms werkt het ook om deze spanningsloos te maken.

Je zou ook nog eens kunnen proberen om deze dimmer misschien elders in huis aan te sluiten op dimbare led lampen. Bijvoorbeeld met een E27 fitting. Dan kun je misschien even uitsluiten of het aan de driver ligt van de spots, of toch de dimmer?

In het verleden heb ik ook al eens gebeld met de klantenservice van hun. Zij geven ook altijd goede adviezen en helpen je graag op wegl. Dit zou je misschien ook nog eens kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Topicstarter
franksmart schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:45:
Wij hebben deze dimmer thuis ook. Wel in combinatie met de spots van Ecobright. Dit werkt bij ons zonder problemen. Lampjes gaan ook goed aan en dimmen mooi gelijkmatig. Uit voorzorg hebben wij wel een dimstabilisator toegepast om het eventueel 'nagloeien' te voorkomen.

Heb je al eens geprobeerd om deze dimmer te resetten? Soms werkt het ook om deze spanningsloos te maken.

Je zou ook nog eens kunnen proberen om deze dimmer misschien elders in huis aan te sluiten op dimbare led lampen. Bijvoorbeeld met een E27 fitting. Dan kun je misschien even uitsluiten of het aan de driver ligt van de spots, of toch de dimmer?

In het verleden heb ik ook al eens gebeld met de klantenservice van hun. Zij geven ook altijd goede adviezen en helpen je graag op wegl. Dit zou je misschien ook nog eens kunnen overwegen.
Resetten ga ik proberen,nog niet gedaan omdat ik dit met de 05 variant op 2 spots hetzelfde probleem heb.
Heb je een dimstabilisator per spot gedaan of kan dit ook op een kring van 6?

Edit: die spots van Ecobright zijn dezelfde als die ik heb, blijft vreemd dat ik een ander resutlaat heb dan jij.

[ Voor 5% gewijzigd door n0ss op 06-02-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franksmart
Wij hebben een dimstabilisator per groep geplaatst. Dus niet voor elke spot, maar enkel per lichtgroep. Wat mij opvalt is dat met dimstabilisator de spots wat rustiger dimmen. Bij ons dimmen de lampen mooi gelijkmatig en is er geen verschil waarneembaar met de andere spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Topicstarter
franksmart schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:37:
Wij hebben een dimstabilisator per groep geplaatst. Dus niet voor elke spot, maar enkel per lichtgroep. Wat mij opvalt is dat met dimstabilisator de spots wat rustiger dimmen. Bij ons dimmen de lampen mooi gelijkmatig en is er geen verschil waarneembaar met de andere spots.
Hoe heb jij deze aangesloten, net voor de 1e spot?
Welke dimstabilisator heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:28

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb bijna exact dezelfde setup., behalve dan 4 spots. Bij mij bleven de leds nagloeien.

Bij mij was het nodig een capicitator te plaatsen. Of dimstabilisator.

Helemaal bij de laatste spot, dat kwam lekkerder uit met de lasklemmen ;)

SR-SL01 Sunricher, bij Amazon te koop.

Wat nog wel gebeurt is dat de eerste spot een fractie eerder aangaat. Maar daar stoor ik me niet aan.

[ Voor 71% gewijzigd door FreakNL op 20-02-2024 07:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franksmart
n0ss schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 06:50:
[...]

Hoe heb jij deze aangesloten, net voor de 1e spot?
Welke dimstabilisator heb jij?
Ik heb deze inderdaad net voor de eerste spot aangesloten. Ik denk dat het merk niet heel veel uit maakt. Ik heb deze destijds meteen mee besteld met de spots.
Pagina: 1