PC Laadt spellen langzaam, FPS Drops

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-07-2024
Goedemiddag ik hoop dat ik hier wat hulp kan krijgen met een probleem wat ik heb.

Ik heb 2 identieke computers:
.I7-9700 CPU met corsair water koeling
.RTX 4070 GPU
.Corsair 16gb ram
.Gigabyte Z390 moederbord
.NVMe samsung SSD

Nou heb ik met 1 computer het probleem dat ik met veel spellen FPS issues krijg , zelfs oudere games van 6 jaar oud die de ander met gemak afspeelt.
Ook zijn de laad tijden bijna 3x zo lang op die computer.

Wat ik heb geprobeerd;
.Windows Reinstall
.GPU wisselen met elkaar
.Geheugen wisselen
.Geheugen test
.SSD Test
.CPU test met cinebench.

Het wisselen van de memory en gpu bleef hetzelfde resultaat geven, de computer had nog steeds dezelfde issues, heb ook voor de zekerheid nog een ssd en memory check gedaan daar kwam er ook uit dat ze prima werken.

Nou heb ik via Cinebench de CPU's getest en kwamen de resultaten terug, "snelle pc" heeft een 2x zo hogere score bij multicore en single core rendering. (multicore 6000 vs 11000 / single core 600 vs 1100)

Dus mijn conclusie is min of meer dat er iets met de CPU performance is waardoor de computer slecht presteert in games en langere laadtijden veroorzaakt.

Ik heb wel al thermal pasta besteld om te kijken of dat iets gaat uit maken.

Ik hoop dat jullie nog advies / tips hebben om dit probleem op te lossen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
welke reoslutie en welke games ?

Kijk eens naar de cpu temp bij de computer die dus problemen geeft en kijk ook of deze niet terug klokt bij belasting.

met hwi info kan je bv zien wat de cores doen

bios instellingen zijn ook hetzelfde bij beide pc's?

[ Voor 84% gewijzigd door freaky35 op 28-01-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
Ik zet de resolutie meestal op 2k.
Heb Alan wake 2 gespeeld maar ook ratchet & clank daar was het heel erg zichtbaar.

bios instellingen staan bij beide op default.

Kan ik de cpu temp checken met een benchmark? en zoja welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Beide systemen hebben exact dezelfde BIOS versie, driver versies en Windows built versie?

Welk Corsair RAM exact?
Welk merk en type voeding?

[ Voor 23% gewijzigd door Uszka op 28-01-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
ze draaien allebei op Bios versie F10E
Voeding is Corsair CV 550

2x 8gb ram stick Corsair CM4X8GF2400216K4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajeckm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:21
Kan je is kijken of je de temperaturen bij kan houden (bv met https://openhardwaremonitor.org/) tijdens het runnen van de benchmarks? Zie je dat er bij de PC die slechter presteert, de temperaturen (veel) hoger zijn en hij daardoor underclockt?

Edit; ah, zag net dat dit idee al was geopperd. Excuses. Al gecheckt of de CPU op de ‘slechte’ pc niet handmatig is geunderclocked, in de BIOS? Lijkt mij erg onwaarschijnlijk, maar toch..

[ Voor 27% gewijzigd door rajeckm op 28-01-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Jij durft met zo'n antiek ding.

Hoe zit het met de overige drivers. Ook allemaal hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
Alles is hetzelfde allebei clean windows reinstall, windows drivers ge-update, Nvidia drivers ge-update.

Zou niet weten wat er anders is, heb op de computer waar de problemen mee zijn nog wel extra software van intel gedownload maar maakt geen verschil.

Ik heb overigens de benchmark gedaan terwijl ik de temperatuur in de gaten hield; dit is wat er gebeurd:

Voordat ik de benchmark aanzet staan de cores allemaal op 4600mhz, Temperatuur rond de 74 graden. (Max 100 staat erbij)

Wanneer de benchmark start; schiet de temperatuur meteen naar zijn max; 100 graden. De cores zakken meteen van 4600 mhz naar 3000 mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
ook zie ik dat als de pc een tijdje aan Staat zonder dat er iets gebeurd op de computer, de temperatuur naar 87-90 graden gaat. (Idle)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Dan zal d'r wel iets niet goed zijn met de koeling :)

Maakt het koelblok wel goed contact?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
voor zover ik zie maakt het goed contact, fans van het water koel systeem draait ook.

Zal straks even alles loshalen en nieuwe pasta aanbrengen kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:45
Indien het gaat om 2 identieke computers met totaal andere CPU performance, dan zou ik toch eens in het BIOS/UEFI gaan kijken. Zou me niet verbazen wanneer er bij de slechtere pc iets ingesteld is van dat de CPU geen turbo meer mag doen, of een CPU multiplier die gelocked/laag staat, of een veel lager max TDP. Je kunt altijd een default inladen van het BIOS, kijk eens of dat helpt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Eddy001 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:50:
voor zover ik zie maakt het goed contact, fans van het water koel systeem draait ook.

Zal straks even alles loshalen en nieuwe pasta aanbrengen kijken wat dat doet.
Als je koeler goed contact maakt en je fans van je waterkoeler draaien, dan moet er ook flink warmte afkomen (gezien de 85+ graden).

Draait je pomp wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
even over de BIOS instellingen, die staan allemaal op standaard (Auto)
Heb voor de zekerheid ook nog default settings aangeklikt maar maakt geen verschil.

ik denk dat ik even moet gaan kijken naar wat er gebeurd als ik het los haal en de pasta erop zet en opnieuw bevestig, als het probleem dan nog steeds blijft denk ik aan de koeler te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
Ok ik heb zojuist de pasta opnieuw erop gesmeerd... en volgens mij heb ik het probleem gevonden..

De waterpomp stroomkabel was niet aangesloten.. die van de Fan die eraan was wel aangesloten.

Ik zag wel 2 dingen, de waterpomp kabel gaat naar SYS_FAN op het moederboard
En de FAN (die aan de waterpomp vast zit) gaat naar CPU_FAN.

Moet dat niet andersom zijn?

maatgoed ga nu de stroomkabel aansluiten en opnieuw testen maar weet bijna zeker dat dit het probleem was.. ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
ok ben nu aan het benchmarken, idle temperatuur is lig weer op 20-30 graden en tijdens cinebench rond 45-50.

Kan dit ook de reden zijn geweest van mijn fps drops en langere laadtijden? Ik dacht dat dat niet zoveel met de cpu te maken had

[ Voor 38% gewijzigd door Eddy001 op 29-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
ok nog een kleine update, De temperatuur is nu stabiel onder de 50 graden zelfs tijdens de benchmark.

Ik zie wel verschil, hij gaat van 6000 naar 8000+ voor multicore...
Dus er is wel een verbetering, maar de andere PC met dezelfde CPU haalt 11000+

Ik word hier een beetje gek van, zal straks even de laadtijden en de games testen, kijken of dat lig wel is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:00
Eddy001 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:37:
ok nog een kleine update, De temperatuur is nu stabiel onder de 50 graden zelfs tijdens de benchmark.

Ik zie wel verschil, hij gaat van 6000 naar 8000+ voor multicore...
Dus er is wel een verbetering, maar de andere PC met dezelfde CPU haalt 11000+

Ik word hier een beetje gek van, zal straks even de laadtijden en de games testen, kijken of dat lig wel is opgelost.
Wellicht eens kijken of je RAM geheugen snelheden identiek zijn van beide PC's?
Het kan zijn dat bij 1 PC de instelling XMP is ingeschakeld en bij de ander niet.
RAM snelheden kun je bekijken in taakbeheer onder prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
Ik zat daar net over in te lezen maar van wat ik lees heeft geheugen geen invloed op een cinebench test?
Dat is lig wat ik net lees op een ander forum wat hierover gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:00
Zijn je bios instellingen op beide PC's jetzelfde? Ik herinner mij dat Asus moederborden een instelling hadden die zorgde voor betere CPU prestaties. Al kan ik mij dan weer niet indenken dat dit 3k verschil in CineBench moet verklaren..

[ Voor 3% gewijzigd door BerryGosie op 29-01-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
er is wel een gamer instelling voor cpu prestaties. ik kan die zo aan zetten al is het mij niet helemaal duidelijk wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy001
Ok heb de benchmark nog een keer gedraaid en de prioteit hoger gezet en alle achtergrond programma's uitgezet, met een multicore test zit hij nu net onder 9000. Dus we zitten nu binnen 2000 qua score van de ander.

De single core benchmark zit wel op dezelfde score als bij de ander nu!

bedankt lig iedereen voor alle hulp zover!

Ik ga nog even de game modus aanzetten in bios en dan nog een multicore test draaien.
Daarna de games testen kijken wat het doet.

Is memtest 64 een goed programma om mijn geheugen sticks te testen trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddy001
Jongens het is opgelost, bedankt voor het meedenken en alle advies !

Laadtijden zijn nu zelfs een stukje sneller op deze pc, FPS problemen zijn weg ! en de bench resultaten komen nu overeen,

Wel heb ik nog 1 raar dingetje, ik kan op 1 pc wel XMP aanzetten en op de andere pc is die optie er gewoonweg niet in de bios, de knop is er gewoon niet (zelfde versie bios) Alhoewel het vrij weinig uitmaakt want mijn pc zonder xmp is nu zelfs sneller dan de ander met laden.
Pagina: 1