Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 15:49
Mijn vraag
Ik wil een herinstallatie uitvoeren op een Macbook Pro A1297/Early 2011/I7 2820QN/8Gb met (volgens mij) nu High Sierra erop. Deze heb ik gekregen van iemand die er niets meer mee deed. Ik heb de orginele accountgegevens gekregen en kan er dus in. Ik vind het alleen niet netjes om mogelijk informatie van die persoon te hebben, vandaar de herinstallatie.

Ik heb vrijwel geen ervaring met een Mac en al helemaal niet met een (her)installatie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
ik denk NVT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mac opstarten met option-command-R en dan voor "installeer macOS opnieuw" resulteert in de melding "herstel-server kan niet worden gevonden".
Ik ben nu de stappen volgens deze site aan het volgen: https://recoverit.wonders...-contacted.html#solution2
en ben aan de stap om de installatie via de terminal te installeren, maar loop daar vast op de melding dat het commando "softwareupdate" niet gevonden kan worden.

Ik heb ook gekeken of ik (a la Windows) het OS via USB-bootdisk kan installeren. Ik heb de 10.10.5 Yosemite DMG file gevonden en gedownload, maar ik vind niet hoe ik een bootable USBdisk voor de Mac kan maken, zonder een andere Mac om de USBstok op het juiste filesystem te kunnen formatteren.

Hoe kan ik een herinstallatie van de laatste versie van MacOS doen, zodat ik wat ervaringen kan opdoen met dat besturingssysteem?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:22
Probeer deze guide eens: https://www.ifixit.com/Gu...all+macOS+High+Sierra/751

Dit gaat er wel van uit dat je een USB kan maken met High Sierra er op. Kan dat niet met de Mac die je nu voor je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Archer_VC10 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:34:
Probeer deze guide eens: https://www.ifixit.com/Gu...all+macOS+High+Sierra/751

Dit gaat er wel van uit dat je een USB kan maken met High Sierra er op. Kan dat niet met de Mac die je nu voor je hebt?
Dank! Ik ga de stappen volgen. Ik laat het weten.

Uhmmm, ik start nu opnieuw op en ik krijg een grijs scherm met een knipperend mapje met een vraagteken.

[ Voor 12% gewijzigd door its_Muppet op 28-01-2024 16:42 ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:50

nelizmastr

Goed wies kapot

its_Muppet schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Dank! Ik ga de stappen volgen. Ik laat het weten.

Uhmmm, ik start nu opnieuw op en ik krijg een grijs scherm met een knipperend mapje met een vraagteken.
Als je je opstartschijf al gewist hebt dan krijg je dat scherm. Dan zit je eigenlijk vast totdat je een andere Mac hebt gevonden om een nieuw installatiemedium te maken, omdat op Macs van deze leeftijd internet recovery eigenlijk niet meer werkt, door verlopen certificaten en het al jaren end of life zijn van High Sierra.

Vraag dus bij iemand met een Intel Mac (alles voor big sur werkt niet op een Apple Silicon machine) of je een usb stick kunt maken met high sierra.

Weet overigens dat deze machines uit 2011 berucht zijn vanwege defecte AMD videokaarten, dus mocht je rare grafische glitches krijgen e.d. dan weet je wat er aan de hand is. De kaart is (tijdelijk) uit te schakelen in nvram.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
nelizmastr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Als je je opstartschijf al gewist hebt dan krijg je dat scherm. Dan zit je eigenlijk vast totdat je een andere Mac hebt gevonden om een nieuw installatiemedium te maken, omdat op Macs van deze leeftijd internet recovery eigenlijk niet meer werkt, door verlopen certificaten en het al jaren end of life zijn van High Sierra.

Vraag dus bij iemand met een Intel Mac (alles voor big sur werkt niet op een Apple Silicon machine) of je een usb stick kunt maken met high sierra.

Weet overigens dat deze machines uit 2011 berucht zijn vanwege defecte AMD videokaarten, dus mocht je rare grafische glitches krijgen e.d. dan weet je wat er aan de hand is. De kaart is (tijdelijk) uit te schakelen in nvram.
Daar was ik al een beetje bang voor :'( . Is er niet een mogelijkheid (/site) waar rescuedisks als ISO's voor oudere Macs te downloaden zijn? Zeker als dit zonder kosten te maken is op een soortgelijke Mac. Ik zou niemand weten die (zo'n oude) Macbook heeft. En ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste met deze uitdaging ben.

En (nogmaals, Windows-mind) ik heb de DMG van Yosemite gevonden en gedownload. Kan ik daar niets mee?

[ Voor 4% gewijzigd door its_Muppet op 30-01-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:26
Hoe ik dit altijd deed toen ik nog met Hackintosh bezig was etc, was even een virtual machine maken en die dan draaien in VMWare Workstation Player. Zo heb je toch een Mac installatie, gewoon op je Windows PC. Daar maak je dan vervolgens die USB stick in.

Deze tutorial werkt vast wel: YouTube: How to Install macOS Ventura on VMware Workstation Player

Disclaimer: al zeker 6 - 7 jaar niks meer mee gedaan, dus geen garanties.

Als je vragen hebt hoor ik het wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Ik heb nu via schijfhulpprogramma - archief - open schijfkopie toegang tot een USBdisk waar de 10.10.5 DMG op staat. Wanneer ik die aanklik, verschijnt er in het venster er links van een bestand met extentie .pkg.
Volgens Apple Support: https://support.apple.com/nl-nl/102662 moet ik daarop kunnen dubbelklikken en dan zou de installatie moeten starten... Het bestand is alleen lichtgrijs en niet klikbaar.

Zou ik niet via de Terminal hier iets mee moeten kunnen? De USBdisk is benaderbaar en leesbaar door de Mac, anders zou deze het PKG bestand niet kunnen tonen, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:22
.dmg is een schijfimage, beetje zoals een ISO. .pkg is een installer, maar volgens mij kan je een OS installer niet zo 'kaal' opstarten, je moet dan eerst van de USB opstarten.

Je moet eerst deze stappen volgen: https://support.apple.com/nl-nl/101578
Hiermee maak je de USB drive bootable en zet je de installer er op. Als je nog toegang hebt tot Terminal zou dat kunnen werken maar ik weet niet of je in recovery console alle opties van Terminal beschikbaar hebt. Ik weet ook niet waar je de installer hebt staan, als deze op de USB staat moet je misschien even twee USB drives gebruiken zodat je de installer op drive 1 hebt staan en dan drive 2 als bootable installer gaat gebruiken. Dan hoef je de installer niet op de schijf van de Mac zelf te zetten. Het proces gooit de target drive eerst leeg, dus je kan de gedownloade installer niet op de USB drive die je wilt gaan gebruiken hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:50

nelizmastr

Goed wies kapot

its_Muppet schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:15:
Ik heb nu via schijfhulpprogramma - archief - open schijfkopie toegang tot een USBdisk waar de 10.10.5 DMG op staat. Wanneer ik die aanklik, verschijnt er in het venster er links van een bestand met extentie .pkg.
Volgens Apple Support: https://support.apple.com/nl-nl/102662 moet ik daarop kunnen dubbelklikken en dan zou de installatie moeten starten... Het bestand is alleen lichtgrijs en niet klikbaar.

Zou ik niet via de Terminal hier iets mee moeten kunnen? De USBdisk is benaderbaar en leesbaar door de Mac, anders zou deze het PKG bestand niet kunnen tonen, lijkt me?
Je moet de PKG op een werkende Mac draaien, die maakt er een .app van waar het createinstallmedia programma in zit, die is dan weer nodig er een bootable USB van te bakken.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1