subsidie voor isoleren. reken ik me rijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:19
hoi allemaal,

na een vorig topic over wat vocht in de garage ben ik serieus aan het verkennen om deze ruimte te gaan isoleren en aangenaam te maken. Deze garage is precies 20m². Bij het RVO en mijn gemeente ben ik gaan kijken naar isolatie subsidies.

Aangezien de garage nu volledig niet geïsoleerd is (behalve aangrenzende muur van woning), ben ik benieuwd of ik hier subsidie voor zou kunnen aanvragen. Als ik nu kijk naar de gemeente + RVO subsidie kom ik er op uit dat het ontzettend weinig zou moeten kosten om het geheel te isoleren.

De ruimte is dus 20m² vloer/dak oppervlak. De buitengevel heeft een totaal oppervlak van ongeveer 25 m² exclusief deuren. De achter deur van de garage is momenteel enkel glas, deze wil ik ook vervangen voor dubbel glas. (2m²)

- dakisolatie €15,- per m²
- gevel isolatie €19,- per m²
- HR++ glas €26,50 per m²

verdubbeling van isolatiemaatregel omdat deze samen worden uitgevoerd. Dit geeft een totale subsidie van:

- dak: €30 * 20 = €600,-
- gevel: €38 * 25 = €950,-
- glas: €26,50 * 2 = €53
totaal RVO subsidie = €1603

daarnaast geeft mijn gemeente ook nog eens 15% subsidie bij 2 of meer maatregelen op de uitgevoerde maatregelen.

Ik heb contact gehad met een bevriende aannemer en die gaf aan dat de kosten rond de 4 a 5000 euro zullen zijn inclusief complete afwerking. Even van 5000 euro uitgaande zal de gemeente ook nog €750,- subsidie geven.

Totaal is de investering dan nog maar rond de €2500,-. De ruimte zal gebruikt gaan worden voor klussen/atelier/sporten. Dus hiermee is er in zekere mate een woonfunctie.

Ruimte zal verwarmd gaan worden met een airco. dus ook deze voorwaarde kan aan voldaan worden.

Reken ik me hiermee compleet rijk? het lijkt bijna te mooi om waar te zijn namelijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 15:54
nou...

hier:
https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/woningeigenaren/isolatiemaatregelen

lees ik redelijk vlot:
U isoleert het huidige oppervlakte van uw woning. Gaat u uw oppervlakte vergroten door een aanbouw, nieuwe verdieping, nieuwe dakkapel of het betrekken van een garage bij uw woning? Dan krijgt u geen subsidie voor de isolatie hiervan.
dat beschrijft wat je van plan bent toch?

gang is alles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00
Aanvullend op bovenstaande heb je ook nog de volgende vereisten voor de isolatie van glas:
Het minimaal geïsoleerde oppervlak bedraagt 8 m2.
Je hebt het hierboven over 2 m2 glas, dus dat valt ook al ruim buiten de subsidie vereisten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:56

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Kortom: €0,- subsidie 😂
Sorry dat ik moet lachen, ik heb mijn woning geheel onder handen genomen zonder 1 cent subsidie. Alle maatregelen vielen namelijk buiten de boot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Jan Workum schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:34:
Sorry dat ik moet lachen, ik heb mijn woning geheel onder handen genomen zonder 1 cent subsidie. Alle maatregelen vielen namelijk buiten de boot.
Is ook mijn ervaring. Vorig jaar hele benedenverdieping nieuw glas, maar geen cent subsidie want te weinig m2. Subsidie is alleen voor mensen die al geld genoeg hebben (en dus een groot huis met veel glas ;)). Nou kostte het dus ook de wereld niet en kan ik t prima betalen, maar dat is vooral omdat ik "scheefkoper" ben. Ik woon nog in hetzelfde huis ondanks dat mijn inkomen fors gestegen is.

[ Voor 15% gewijzigd door WeetIkHetNou op 28-01-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:56

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

WeetIkHetNou schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Is ook mijn ervaring. Vorig jaar hele benedenverdieping nieuw glas, maar geen cent subsidie want te weinig m2. Subsidie is alleen voor mensen die al geld genoeg hebben (en dus een groot huis met veel glas ;)). Nou kostte het dus ook de wereld niet en kan ik t prima betalen, maar dat is vooral omdat ik "scheefkoper" ben. Ik woon nog in hetzelfde huis ondanks dat mijn inkomen fors gestegen is.
Mijn vloer en dak heb ik zelf geïsoleerd, de smalle spouw kwam niet aan de vereiste isolatiewaarde. De buitengevels van buiten met eps en steenstrips gedaan, minimaal vereiste dikte van 12cm was praktisch niet mogelijk werd dus 8 en 10cm. Het glas vervangen door triple maar dat moet in combinatie met kunststof kozijnen en dat is doodzonde met de in perfecte staat verkerende houten kozijnen bovendien te weinig m2. Dus ook maar zelf gedaan. In een eerder stadium moest je minimaal 2 maatregelen nemen, dat was ook al zo'n door ambtenaren opgeworpen drempel. Warmtepomp moet nog, ik hoop dan toch eindelijk eens subsidie te vangen 🤑 Oh, ja. Mijn ev Kona ook nèt voordat de subsidies van kracht werden in 2020 en alle zonnepanelen ook subsidieloos aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had toch best veel subsidie:
- 4k warmtepomp
- 3k dakisolatie
- 2k hr++ glas
- 2k pv panelen (btw 0%)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
als het te mooi is om waar te zijn, dan is het het ook. blijkt.

De muur gaat niet doorgebroken worden met de garage, maar dat zal de RVO wel niet bedoelen met 'betrekken bij woonruimte'.

wellicht dan toch maar zelf aan de slag. Ik denk dat voor +- 3000 euro aan materiaal ik een heel eind moet komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:39
Tweakers is altijd een warm bad als je denkt een goed idee te hebben. :-)

Maar je kunt ook anders rekenen. Als je 20m2 extra woonruimte krijgt dan is dat al snel 20x3000 = 60.000 euro waard. Gaat waardeverlies garage vanaf, maar 5000 euro is het zeker wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
ja absoluut. waardestijging zal meer zijn dan kosten om het bij de woning te betrekken. Echter, de garage zal wel los blijven van de woonkamer. Wel makkelijk via de gang bereikbaar.

Om het helemaal tot woonoppervlak aan te merken moet ik wellicht nog wel een raam achter in de garage er bij plaatsen. Er zit nu een deur in met glas. Maar volgens mij telt dit niet mee voor de BAG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
dikkiedik schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:52:
als het te mooi is om waar te zijn, dan is het het ook. blijkt.

De muur gaat niet doorgebroken worden met de garage, maar dat zal de RVO wel niet bedoelen met 'betrekken bij woonruimte'.

wellicht dan toch maar zelf aan de slag. Ik denk dat voor +- 3000 euro aan materiaal ik een heel eind moet komen.
Dat is wel wat ze bedoelen. De garage gebruiken als uitbouw voor een grotere woonruimte.
Zolang het een aparte garage blijft kun je gewoon aanspraak maken op de subsidies. Ook als jij daar over een half jaar een bank en een beamer in zet omdat je in een opwelling hebt bedacht dat je graag een thuisbioscoop wilt. Dat soort dingen zijn niet te handhaven.
Wat ze met die regel bedoelen is dat je geen subsidie krijgt wanneer je nu een grote verbouwing gaat uitvoeren en die garage dus letterlijk bij de woning gaat betrekken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:16
pentaw1nz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:15:
[...]

Dat is wel wat ze bedoelen. De garage gebruiken als uitbouw voor een grotere woonruimte.
Zolang het een aparte garage blijft kun je gewoon aanspraak maken op de subsidies. Ook als jij daar over een half jaar een bank en een beamer in zet omdat je in een opwelling hebt bedacht dat je graag een thuisbioscoop wilt. Dat soort dingen zijn niet te handhaven.
Wat ze met die regel bedoelen is dat je geen subsidie krijgt wanneer je nu een grote verbouwing gaat uitvoeren en die garage dus letterlijk bij de woning gaat betrekken.
Je kan dus subsidie krijgen om je garage te laten isoleren ?eerste keer dat ik het hoor :) maar goed ben daar ook een leek in btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

paQ

Volgens mij gaat het er om of je wel of niet de woonfunctie van de huidige bouwmassa vergroot.
Dat wordt namelijk door RVO dan aangemerkt als ‘nieuw’
Hoe staat je garage nu bij het kadaster bijv ingetekend?

Ik heb dakbalken vervangen van een plat dak > geen subsidie. ( x 92 m2 ……..) want “nieuwbouw”.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 29-01-2024 07:51 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Daar hoef je het niet voor te doen inderdaad. Die subsidies zijn echt een lachertje, zeker afgezet tegen de prijzen van vandaag. Tenminste, dat waren ze in 2021. Als ik vooraf een indicatie had gehad van het totale bedrag.... dan weet ik niet of ik er mijn tijd ook maar in gestoken zou hebben. Ik had beter meer zelf kunnen doen zonder subsidie aan te vragen. Dat had me meer opgeleverd achteraf.

Je kunt beter een warmtepomp ofzo kopen, daar geven ze veel en veel meer geld bij. Door de "tech-subsidies voor de rijken" van de afgelopen jaren (zonnepanelen, warmtepompen, EV's) zitten we nu met een vol stroomnet en kunnen we zelfs op steeds meer plaatsen geen woningen meer bouwen of bedrijven aansluiten op het net. Hebben ze mooi stuk-gesubsidieerd. :) Voorkant mooi opgepoetst met tlappentap voor de VVD-stemmer, achterkant kreeg geen aandacht. :) Dat laatste probleem moeten we natuurlijk met z'n allen betalen, ook degenen die helaas geen geld hadden om gebruik te kunnen maken van alle subsidies voor de toch al rijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
pentaw1nz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:15:
[...]

Dat is niet consistent met het beleid. En ook niet relevant want de fysieke aspecten van bijtrekken worden sowieso niet gesubsidieerd.

Consistent is dat subsidie verleend wordt voor het isoleren van bestaande woonruimte (en bestaand glasoppervlak, bestaande gevel, etc) en niet voor het vergroten van woonruimte etc.

De centrale vraag is dus of de garage al woonruimte is. Hierbij kun je je afvragen of dat administratief juridisch (hoe is het ooit vergund) geïnterpreteerd moet worden of praktisch (hoe wordt het gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dus eerst de garage bij de woning betrekken. En vervolgens de 'woning' (garage) isoleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:00:
Dus eerst de garage bij de woning betrekken. En vervolgens de 'woning' (garage) isoleren.
Klinkt allemaal heel interessant, maar zeker als je zelf handig bent zijn veel van die subsidies helemaal niet interessant. Je krijgt geen subsidie op Doe-Het-Zelven. Je moet dus klussen uitbesteden aan dure "ondernemers" en dan krijg je een heel klein beetje terug.

Ik heb een fors dak op het huis. Huis van voor de oorlog en het was nog niet geisoleerd. Laten isoleren met subsidie was nog stukken duurder dan zelf isoleren. Er is er maar 1 die echt verdient aan die subsidie: de ondernemer die ingehuurd moet worden om subsidie te kunnen krijgen.

Alleen ondernemers mogen met subsidie hun eigen huis isoleren, want die kunnen een factuur schrijven. :) Dus bouwondernemers profiteren dubbel. Goh, wie had dat nou verwacht van regelingen uit de VVD-koker? :)

Ik heb in 2021 subsidie aangevraagd voor wat werk wat ik echt niet zelf kon doen. Dan is het "mooi meegenomen", maar ik vond het eerlijk gezegd maar een fooitje op het totale bedrag. Niet vergelijkbaar met gadget-subsidies op EV's, zonnepanelen of warmtepompen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-09 23:53
WeetIkHetNou schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Is ook mijn ervaring. Vorig jaar hele benedenverdieping nieuw glas, maar geen cent subsidie want te weinig m2. Subsidie is alleen voor mensen die al geld genoeg hebben (en dus een groot huis met veel glas ;)). [...]
Wij hebben een kleine starterstussenwoning (minder dan 3 ton) en subsidie gehad.voor dak, glas en voor isolatie van de vloer in de kruipruimte.
Zo ook een behoorlijk aantal buren dat er van heeft kunnen profiteren. Ik ben het dus echt totaal niet met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
*knip* dat doen we maar niet

Ik ben wel met je eens dat ze eindelijk eens werk moeten maken van het subsidie krijgen op zelf uitgevoerde maatregelen. Daar zitten ze nu al twee jaar over te roepen dat ze dat willen invoeren, maar er gebeurd niets.

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 29-01-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Wij hebben een kleine starterstussenwoning (minder dan 3 ton) en subsidie gehad.voor dak, glas en voor isolatie van de vloer in de kruipruimte.
Zo ook een behoorlijk aantal buren dat er van heeft kunnen profiteren. Ik ben het dus echt totaal niet met je eens.
Kruipruimte (neem aan bodemisolatie)
Vloer na-isoleren
Dak isoleren

Dat zijn allemaal dingen die je in principe zelf had kunnen doen. Had je geen subsidie gehad op je glas, maar dat had je ruim terugverdiend aan de inhuur van de ondernemer die nog harder profiteerde dan de bewoners.

De subsidies gaan op 2 heel belangrijke punten mis:
- Je moet een dure ondernermer inhuren om er gebruik van te kunnen maken, waardoor veel subsidies voor een heel grote groep mensen in 1 klap niet meer interessant zijn. Iemand induren voor iets wat je ook zelf zou kunnen, is gewoon heel heel heel erg duur en dan heb je niets aan zo'n fooitje subsidie.
- Mensen met weinig geld, die graag "stapje voor stapje" zouden willen gaan verduurzamen, vallen vaak buiten de boot. Heel leuk dat je nu wat geld hebt om het glas in de benedenverdieping + dat ene rotte kozijn te laten vervangen.... maar dan krijg je dus niets want je behoort niet tot de "lucky-few" die genoeg geld heeft om in 1 klap veel te laten doen. Raar eigenlijk, we hebben dus subsidies voor de rijke mensen en hebben regels gemaakt om te voorkomen dat niet-zo-rijke mensen er stiekem ook gebruik van zouden kunnen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:39:
*knip*

Ik ben wel met je eens dat ze eindelijk eens werk moeten maken van het subsidie krijgen op zelf uitgevoerde maatregelen. Daar zitten ze nu al twee jaar over te roepen dat ze dat willen invoeren, maar er gebeurd niets.
*knip*

[ Voor 74% gewijzigd door twain4me op 29-01-2024 21:53 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Kruipruimte (neem aan bodemisolatie)
Vloer na-isoleren
Dak isoleren
[...]
PIF aan de onderkant van vloer. Het had me inderdaad 200E bespaard als ik het zelf had gedaan (ze waren ook met twee man in 2 uur klaar. Het is geen super klus ofzo)
Dak isoleren was onderdeel van het compleet vernieuwen van het platte dak. Dus bitumen branden en alles. Nog even los van dat het een omgekeerd dak betreft en de isolatie dus buiten op het beton ligt onder de bitumen. Dat is niet iets wat je zelf doet :) Ik heb daarnaast ook nog eens een best goede deal met de dakdekker gehad, omdat ik letterlijk zijn eerste klant was van zijn bedrijf (daarvoor was die ~15 jaar in dienst van anderen).
[...]
De subsidies gaan op 2 heel belangrijke punten mis:
[...]
Het is inderdaad een kwestie van de juiste mensen tegen het lijf lopen, geluk hebben en weten van andere regelingen. Mensen die bijv. weinig geld hebben, maar ook weinig schulden (naast een hypotheek) kunnen via de gemeente ook een lening met lage rente en relatief gunstige voorwaarden bij de SVN aanvragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 29-01-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:18:
[...]

PIF aan de onderkant van vloer. Het had me inderdaad 200E bespaard als ik het zelf had gedaan (ze waren ook met twee man in 2 uur klaar. Het is geen super klus ofzo)
Dak isoleren was onderdeel van het compleet vernieuwen van het platte dak. Dus bitumen branden en alles. Nog even los van dat het een omgekeerd dak betreft en de isolatie dus buiten op het beton ligt onder de bitumen. Dat is niet iets wat je zelf doet :) Ik heb daarnaast ook nog eens een best goede deal met de dakdekker gehad, omdat ik letterlijk zijn eerste klant was van zijn bedrijf (daarvoor was die ~15 jaar in dienst van anderen).

[...]

Het is inderdaad een kwestie van de juiste mensen tegen het lijf lopen, geluk hebben en weten van andere regelingen. Mensen die bijv. weinig geld hebben, maar ook weinig schulden (naast een hypotheek) kunnen via de gemeente ook een lening met lage rente en relatief gunstige voorwaarden bij de SVN aanvragen.
Natuurlijk kunnen die tegen gunstige voorwaarden lenen. Maar misschien willen die mensen helemaal niet meer schulden? Ook niet als ze "goedkoop" zijn? Ik denk dat "schulden maken voor een klein beetje subsidie" niet de norm moet zijn voor iemand met een wat kleinere beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Natuurlijk kunnen die tegen gunstige voorwaarden lenen. Maar misschien willen die mensen helemaal niet meer schulden? Ook niet als ze "goedkoop" zijn? Ik denk dat "schulden maken voor een klein beetje subsidie" niet de norm moet zijn voor iemand met een wat kleinere beurs.
Je maakt de schulden ook niet voor een subsidie. Je maakt ze zodat je minder aan energiekosten hoeft uit te geven dan je aan de extra schuld uitgeeft en je netto dus beter uit bent. De subsidie helpt alleen maar het aantrekkelijker/gunstiger te maken.

We gaan alleen enorm offtopic hier nu, dus ik stel voor dat we dit verder voor een ander topic houden of het er bij laten, want ik weet niet of we ooit op 1 lijn zullen zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Caelorum schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Hangt allemaal vd situatie af en wat je klein noemt. In mijn geval kom ik qua glas, vloer en gevel isolatie in alle gevallen niet in aanmerking ivm te weinig m2 (iig met de regels van een jaar of 2 geleden).

Ik snap dat je ergens een grens moet stellen, maar als ik in mijn wijk rond kijk, komt misschien wel de helft vd huizen niet in aanmerking.

Dan zeg ik dus: niet bedoeld voor de kleine man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Klinkt allemaal heel interessant, maar zeker als je zelf handig bent zijn veel van die subsidies helemaal niet interessant. Je krijgt geen subsidie op Doe-Het-Zelven. Je moet dus klussen uitbesteden aan dure "ondernemers" en dan krijg je een heel klein beetje terug.

Ik heb een fors dak op het huis. Huis van voor de oorlog en het was nog niet geisoleerd. Laten isoleren met subsidie was nog stukken duurder dan zelf isoleren. Er is er maar 1 die echt verdient aan die subsidie: de ondernemer die ingehuurd moet worden om subsidie te kunnen krijgen.

Alleen ondernemers mogen met subsidie hun eigen huis isoleren, want die kunnen een factuur schrijven. :) Dus bouwondernemers profiteren dubbel. Goh, wie had dat nou verwacht van regelingen uit de VVD-koker? :)

Ik heb in 2021 subsidie aangevraagd voor wat werk wat ik echt niet zelf kon doen. Dan is het "mooi meegenomen", maar ik vond het eerlijk gezegd maar een fooitje op het totale bedrag. Niet vergelijkbaar met gadget-subsidies op EV's, zonnepanelen of warmtepompen.
Ik heb hele andere ervaringen. 140m2 dak laten isoleren kostte 6k, daar ging 3k subsidie af.
Voor dat geld ga ik het dak niet op (overigens überhaupt niet 8)7)

Natuurlijk profiteren de rijken het meeste, die hebben doorgaans ook de grootste woningen.. O-) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 29-01-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
paQ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:47:
Volgens mij gaat het er om of je wel of niet de woonfunctie van de huidige bouwmassa vergroot.
Dat wordt namelijk door RVO dan aangemerkt als ‘nieuw’
Hoe staat je garage nu bij het kadaster bijv ingetekend?

Ik heb dakbalken vervangen van een plat dak > geen subsidie. ( x 92 m2 ……..) want “nieuwbouw”.
als ik het goed begrijp heeft de garage al wel een woonfunctie. De garage m² stonden namelijk bij de aankoop opgeteld bij het oppervlak. Ook is deze oppervlak aangemerkt bij het WOZ waardeloket. Dus het heeft wel al een woonfunctie.

Dus in dit geval zou ik dus al een reeds bij de woning betrokken ruimte verder isoleren? Hiervoor zou subsidie dus wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

paQ

dikkiedik schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:13:
[...]

als ik het goed begrijp heeft de garage al wel een woonfunctie. De garage m² stonden namelijk bij de aankoop opgeteld bij het oppervlak. Ook is deze oppervlak aangemerkt bij het WOZ waardeloket. Dus het heeft wel al een woonfunctie.

Dus in dit geval zou ik dus al een reeds bij de woning betrokken ruimte verder isoleren? Hiervoor zou subsidie dus wel moeten kunnen.
Sja geen idee.
Houd er rekening mee dat ze bij het RVO beschikken over veel gegevens, satellietbeelden, kadaster data enz.
Ik heb de nodige gesprekken met ze gevoerd over mijn subsidieaanvragen, en ik hoorde ze op de achtergrond gewoon door (satelliet?)beelden klikken en ze kon me precies vertellen wat ik allemaal had gedaan.
:X

Ik zou het vooraf zeker proberen te krijgen, want ALS je al subsidie kunt krijgen voor de geplande werkzaamheden dan kan dat ook alleen maar als je het laat uitvoeren door een aannemer of soortgelijke, en moet je voldoen aan minimale oppervlakken.
En heb je bijv de afgelopen jaren al een spouwisolatie aangevraagd en toegekend gekregen, dan kun je dat nu niet opnieuw aanvragen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dikkiedik schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:13:
[...]

Dan is het bestemming wonen en gebruiksfunctie berging (overige gebruiksfuncties) . dus geen woonfunctie

Het is heel erg jammer maar de regels zijn echt gericht op vervangen binnen de bestaande situatie.
Gevelwijziginen, Uitbouwen Dakkapellen etc het valt er allemaal buiten.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 29-01-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 15:54
Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Ik had toch best veel subsidie:
- 4k warmtepomp
- 3k dakisolatie
- 2k hr++ glas
- 2k pv panelen (btw 0%)
[troll]

:P precies, mensen die geld hebben

[/troll]

maar, same here als een paar anderen, nieuwe kozijnen, ventilatie, verwarming, en geen subsidie

[ Voor 14% gewijzigd door Japidoff op 30-01-2024 11:31 ]

gang is alles

Pagina: 1