Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWN23
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-02-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik wil de komende 5+ jaren games als Red Dead Redemption 2, Valhalla en Mirage, Far Cry 3, Palworld op de hoogst mogelijke settings spelen. Ik hou vooral van open world (M)RPG's, RTS en shooters.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik heb onderstaand lijstje samengesteld en kan leven met de prijs. Goede kwaliteit/prijs verhouding van de onderdelen is belangrijk, maar als ik ergens 50+ euro kan besparen op nagenoeg hetzelfde qua kwaliteit is, is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ik heb nog een HDD Samsung HD103SJ, 7200 rpm 3.5 1TB liggen uit mijn stokoude PC. Zou deze dan voor vakantiefoto's etc gebruiken als opslag. Ben benieuwd of dit nog goed samengaat met deze build en dat ik 1 TB minder SSD kan nemen of toch de 2TB SSD uit het lijstje.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Na vele dagen uitpluizen en inlezen, heb ik onderstaand het lijstje met wat ik voor ogen heb. Lijkt me een beste bak, maar ben benieuwd naar jullie aanbevelingen en antwoorden op mijn vragen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Lichte voorkeur voor de bekendere merken, maar geen harde eis. Wel heel tevreden met mijn nieuwe LG OLED C3 55'', dus vandaar de keuze voor de monitor. Sinds 2016 een Asus Vivobook, wel oke/prima voor de basis dingen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Zo min mogelijk geluid, hoef geen discokast, maar een paar RGB-details vind ik wel tof, normale grootte van de case, inbouwgemak.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Echt 0 verstand van op dit moment, maar als het echt voordeel oplevert bij mijn gebruikseisen en niet ten koste gaat van de levensduur wellicht eens onderzoeken in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

- Ik hoor graag jullie mening over deze samenstelling. Waar zou ik evt. nog geld kunnen besparen en relatief hetzelfde voor minder krijgen?
- De case uitzoeken vind ik nog erg lastig. Ik hoef geen discokast te hebben, maar vind een paar RGB-details wel tof. Belangrijkste is de juiste grootte, inbouwgemak, airflow en voldoende ventilators. De Antec-case is me misschien al een beetje te aangezien de rams en het moederbord al wat rgb hebben. Glazen wand vind ik wel tof.
- Volgens PC Builder op Youtube moet ik de watts van PCPartpicker x 1,5 doen. Dat is net geen 1100 watt. Diverse andere calculators op internet geven aan dat 1000w voldoende is. Is dit volgens jullie ook voldoende? Is de huidige voeding van goede kwaliteit of toch beter investeren in wat beters? Coil whine zou vervelend zijn.
- Welke goedkopere RTX 4090-kaart bevelen jullie evt. aan? Zag dat ik hier wellicht 100 of 200 euro op zou kunnen besparen. De Gigabyte Gaming OC is bijv. ruim 200 euro goedkoper.
- Ik lees hier en daar wat negatiefs over Asus-onderdelen. Zijn die verhalen gegrond en kan ik qua moederbord voor een Tomahawk en gpu voor een niet-Asus gaan?

Alvast heel erg bedankt voor degene die er de moeite voor neemt om op mijn vragen te antwoorden. Waardeer ik enorm!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 389,90€ 389,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 257,-€ 257,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G€ 2.175,-€ 2.175,-
1BehuizingenAntec DF700 Flux€ 95,83€ 95,83
1MonitorsLG UltraGear 27GR93U-B Zwart€ 494,-€ 494,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3040F16GX2-TZ5RK€ 135,86€ 135,86
1VoedingenCorsair RM1000e€ 199,90€ 199,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 122,90€ 122,90
Totaal€ 3.960,29

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:30
Deze videokaart zit in gaming onder de 400 Watt, maar met pieken naar 505 Watt
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/msi-geforce-rtx-4090-suprim-x/images/power-consumption.png
(https://www.techpowerup.c...rtx-4090-suprim-x/39.html)

De CPU komt nauwelijks boven de 75 Watt. Reken nog eens 100 Watt voor de rest van je systeem (moederbord, RAM, SSD, ventilatoren) en 10% marge dan is een 750 Watt voeding net wat krap, daarom zou ik een goede 850 Watt voeding uitkiezen zoals deze Cooler Master V850 Gold i Multi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:30
En als je zo'n pak geld gaat uitgeven zou ik hem niet in een budgetkast stoppen, maar neem iets als de Fractal Design Torrent Black RGB TG Light Tint.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 28-01-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:48
de gigabyte gaming oc is echt veel minder vind ik als de msi suprim x.
Ik zou absoluut altijd voor die laatste kaart gaan.
Of bv de Asus strix.

De bouwkwaliteit van de msi is gewoon veel beter en betere stillere fans,die van mij hoor ik gewoon niet
De msi is ook veel subtieler qua RGB(persoon lijke mening)

Echter zou ik nou eerder een 4080 super kiezen als een 4090,omdat die eerste veel performance heeft voor een veel lagere prijs als een 4090

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 28-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWN23
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-02-2024
@martyw Bedankt voor je reactie. Die Fractal Design Torrent bekeken en voldoet helemaal aan mijn wensen. Dat gaat hem worden!

@freaky35 Bedankt ook voor je reactie! Dan blijf ik bij de Suprim en ga ik ook nog even navraag doen naar de Strix, ziet er net wat toffer uit.