Stille 60mm 12v IP67 ventilator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archywald
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-01-2024
Mijn vraag
Ik heb een elektrische aangedreven bus waar door de importeur een 2 fasen ac lader ingebouwd is. Deze is luchtgekoeld. De ventilatoren hiervan maken nogal herrie. Ik ben de bus tot camper om aan het bouwen, dus ik wil graag stillere ventilatoren.
Het zijn 60mm 12v ventilatoren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb wel diverse stille ventilatoren gevonden, maar deze hadden allemaal geen IP-rating.
De lader zit onder de motorkap, dus direct water erop zal wel meevallen. Het wordt er wel vochtig tot condenseren aan toe.

Weet iemand nog een ander type wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:19
Farnell heeft er eentje te koop:
https://nl.farnell.com/mu...vdc-21-3cfm-34/dp/2759186

Maar of die nu stiller zijn. Deze zitten op 34.5dB, terwijl een goede stille computer fan van 60mm onder de 20dB zit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
IP67 is volledig stofdicht en bestand tegen onderdompeling. Dat lijkt me overdreven. Zie https://hager.com/nl/kenn...verdelerontwerp-ip-waarde voor de betekenis van IPxx.

Welke ventilator zit er nu in? Het debiet, de werkspanning (12 V), de stroomsterkte en de aansluiting zijn belangrijk om een vervanger te zoeken. En hoe dik mag de ventilator zijn? Over het algemeen is een dikkere beter.

Draait de ventilator nu altijd op volle snelheid of zit er een temperatuursafhankelijke regeling in?

[ Voor 32% gewijzigd door TBTL op 28-01-2024 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58

Tazzios

..

Ik zou vooral kijken of je er niet een grotere ventilatoren op kunt knutselen, een andere 60mm fan is al snel gerommel in de marge tenzij je het toerental maar daarmee ook airflow gaat verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archywald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_j4AtlnsAvpAih6a7agzdiwehY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyarRHD7zqyr1W0RzXLAoeo1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ken de ip- classificaties en neem hierin liever het zekere voor het onzekere. De laders kosten een veelvoud van een ventilator, dus onverwacht kapot kan grote gevolgen hebben.
Aan het aluminium te zien is het er regelmatig zo vochtig dat er behoorlijk wat condens ontstaat.

Er zit nu een noname 60mm 12v in.
Stroomsterkte in bedrijf 0,4A.
Het is gewoon aangesloten met 2 draden, dus niet regelbaar.
Groter gaat helaas niet door hoe het ingebouwd is.
Debiet weet ik niet, maar zou ik ongeveer kunnen meten door de ventilatoren een zak vol te laten blazen.
Op gevoel is het meer dan de gemiddelde pc fan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archywald
Wel meer werk, maar ik zou een verloop kunnen maken, zodat de ventilator ergens anders geplaatst kan worden en beter gedempt kan worden.
Dit is wat ruimte betreft nog wel een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58

Tazzios

..

Andere route: De huidige fans op 9 volt laten draaien i.p.v.12 met een dc-dc converter. Je hebt dan minder lucht verplaatsing, maar mogelijk is het al wel voldoende. Hoe je daar precies achter gaat komen weet ik echter niet. Zit er een verhittingsbeveiliging in zodat hij gewoon stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archywald
Ik ga eerst het debiet eens meten.
Wellicht dat ik vervolgens probeer met een Noiseblock pr2. Geen ip classificatie, maar als ik controleer bij het starten van het laden of ze draaien dan durf ik die gok wel te nemen.
Hij heeft een debiet van 30m3/h.
Als ik reken met een delta T van 10 graden lucht in en uit, dan moet ik voldoende koelvermogen hebben.
Meestal laadt ik maar op 1 fase, dus dan is het helemaal ruim voldoende.

Weet iemand of het zin heeft 2 fans achter elkaar te zetten?
Het koelprofiel is een soort buis. Ik zou aan het andere eind ook 2 fans kunnen plaatsen om in totaal nog meer debiet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:57
Archywald schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:49:
Groter gaat helaas niet door hoe het ingebouwd is.
en
Archywald schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:53:
Wel meer werk, maar ik zou een verloop kunnen maken, zodat de ventilator ergens anders geplaatst kan worden en beter gedempt kan worden.
Dit is wat ruimte betreft nog wel een uitdaging.
Op foto's is het altijd heel moeilijk in te schatten, maar wat ik zou proberen: op de plaats van de 2 fans een kanaal naar rechts (op de foto) te maken en daar 1 of meer ventilatoren te plaatsen. Met als er ruimte is een kanaal daar weer op om de fans enigzins te beschermen.

Als je iemand kent die 3D model kan maken voor 3D printer dan kun je met katron een basismodel maken, dat in 3D tekenen, verbeteren en in 3D laten printen.
Debiet weet ik niet, maar zou ik ongeveer kunnen meten door de ventilatoren een zak vol te laten blazen.
Op gevoel is het meer dan de gemiddelde pc fan doet.
Debiet zal met een (of meerdere) grotere ventilatoren makkelijk te behalen zijn. Druk kan lastiger zijn, maar als ik die openingen in het koelprofiel zie dan zal druk niet echt een kritische factor zijn.
Archywald schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:26:
Ik ga eerst het debiet eens meten.
Wellicht dat ik vervolgens probeer met een Noiseblock pr2. Geen ip classificatie, maar als ik controleer bij het starten van het laden of ze draaien dan durf ik die gok wel te nemen.
Hij heeft een debiet van 30m3/h.
Je kan bijvoorbeeld bij Farnell en Mouser zoeken naar fans met een IP rating. En ik zou voor deze applicatie zeker een IP rating willen gebruiken.
Als ik reken met een delta T van 10 graden lucht in en uit, dan moet ik voldoende koelvermogen hebben.
Meestal laadt ik maar op 1 fase, dus dan is het helemaal ruim voldoende.

Weet iemand of het zin heeft 2 fans achter elkaar te zetten?
Het koelprofiel is een soort buis. Ik zou aan het andere eind ook 2 fans kunnen plaatsen om in totaal nog meer debiet te hebben.
Dat heeft eigenlijk alleen zin als je meer druk nodig hebt of redundantie.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 13:01
Haal er gewoon eens eentje los en kijk of er een type op staat. Dan kun je specs zoeken.

Ik kan zo deze vinden: SANYO DENKI 9WPA0612P4G001
https://nl.farnell.com/sa...m-56dba-11-16w/dp/3604402
Die kan je onder water bewaren :)
Maar het belangrijkste is dat deze 22 db doet op 20% duty cycle. Je zou dus ook kunnen overwegen om er een controllertje tussen te maken. (je zit daar dan weer met dezelfde ip rating problemen)

Wellicht zijn die originele regelbaar met de spanning.

Oja, het zit natuurlijk op een auto, dus krijgt hij ook best wel wat trillingen te verduren als hij uit is.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 29-01-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Het debiet hoef je niet te meten, dat kan je opzoeken in de data sheet van het betreffende type.

Je noemt het zekere voor het onzekere nemen. De garantie ben je uiteraard kwijt als je zelf de ventilator vervangt, want de koeling voldoet dan niet meer aan de oorspronkelijke specificatie van de fabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 29-01-2024 19:10 ]

Pagina: 1