Is een WD MyCloud (EOL) nog veilig te gebruiken, lokaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
De hamvraag is: Vormt mijn WD MyCloud 4TB een potentieel veiligheidsrisico voor mijn netwerk en data thuis, of kan ik dit apparaat nog gewoon veilig als lokale netwerkschijf gebruiken voor opslag binnen mijn thuisnetwerk?

...
Context:

De MyCloud is al enige tijd geleden als EOL aangerkt (zie: https://www.westerndigita...e/my-cloud-os/os3/os3-eos), maar ik heb deze in feite nog altijd in gebruik. De app is gedeïnstalleerd, dus ik kom er sowieso niet meer van buitenaf op.

Maar, omdat het apparaat nog atlijd gebruikt wordt als opslag en als lokale NAS voor Kodi, hangt deze nog altijd direct aan mijn router en is het apparaat dus via het netwerk benaderbaar.

Nu heb ik altijd het idee dat mijn router (Fritzbox 6690) de poort naar buiten is en het daardoor niet mogelijk is de NAS te benaderen zonder daar dat mijn router daar expliciete toestemming tot geeft. Maar omdat de MyCloud natuurlijk ook z'n eigen interface naar buiten had, ben ik er nooit 100% berust op geweest.

Ik ben alleen geen expert op dit vlak, dus mocht iemand mij op eventuele risico's kunnen wijzen, of tips hebben hoe deze te mitigeren, dan hoor ik het graag.

Beste antwoord (via Cid Highwind op 28-01-2024 18:11)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De interface naar buiten kun je uitzetten:
Q: How do I disable remote access features for My Cloud OS 3?
A: Remote Access can be disabled by removing the email address of the user and disabling Remote Access in the "Cloud Access" section of the Admin Dashboard.
Verder zou je nog in de firewall van de Fritzbox kunnen instellen dat de NAS niet het internet op mag. Over wat er overblijft zou ik me er niet druk over maken. Binnen je eigen netwerk is hij alleen een risico als je een ander apparaat hebt dat eventuele zwakheden uitbuit, en dan is dat apparaat je grootste zorg, niet de NAS.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De interface naar buiten kun je uitzetten:
Q: How do I disable remote access features for My Cloud OS 3?
A: Remote Access can be disabled by removing the email address of the user and disabling Remote Access in the "Cloud Access" section of the Admin Dashboard.
Verder zou je nog in de firewall van de Fritzbox kunnen instellen dat de NAS niet het internet op mag. Over wat er overblijft zou ik me er niet druk over maken. Binnen je eigen netwerk is hij alleen een risico als je een ander apparaat hebt dat eventuele zwakheden uitbuit, en dan is dat apparaat je grootste zorg, niet de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
Hartelijk dank!
De sectie "Cloud Access" is niet eens meer beschikbaar, mogelijk is dit dus met een finale firmware update gebeurd. Of ik ben blind :)

In mijn router heb ik de toegang ook nog maar expliciet uitgeschakeld. Dan ben ik er verder ook wel in berust dat het afdoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Dan is je opslag "veilig genoeg", want niet meer van buiten benaderbaar.

Houdt wel in gedachten dat elk apparaat wat op jouw (wifi-)netwerk toegang heeft, in principe bij al je data kan (ook deleten), tenzij jij dat alsnog actief afschermt.