hdd vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:35
Ik heb 2 hdd. allebei op IDE1 aangesloten. nu heb ik op ze allebei enkele partities waarvan de meeste een logische partitie zijn alleen steeds de eerste partitie is een primaire nu staat alleen op de eerste hdd een OS. Op de andere staat er geen moet ik nu evengoed op hdd2 een primaire aanmaken???

en wat is eigenlijk het verschil tussen een logische en primaire partitie??? behalve dat het boot gedeelte/os op een primaire moet.

de 2de drive staat trouwens op cable select omdat hij in een bay zit en nog al eens van plaats verwisseld. alleen hoe detecteerd hij of de schijf master of slave is. aan de hand van welke connector op de ATA66 kabel of aan de hand wat de 1ste schijf/cdrom aangeeft

BVD

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 16:49

ThaHandy

Discovery Channel

Op vrijdag 07 september 2001 21:57 schreef Zym0tiC het volgende:
Ik heb 2 hdd. allebei op IDE1 aangesloten. nu heb ik op ze allebei enkele partities waarvan de meeste een logische partitie zijn alleen steeds de eerste partitie is een primaire nu staat alleen op de eerste hdd een OS. Op de andere staat er geen moet ik nu evengoed op hdd2 een primaire aanmaken???
nee hoor
gewoon fdisken met uitgebreide partitie en je grijgt er drive letter achter je andere drives c,d,e, dan dus f
en wat is eigenlijk het verschil tussen een logische en primaire partitie??? behalve dat het boot gedeelte/os op een primaire moet.
.....kweet et nie meet kwist et wel
de 2de drive staat trouwens op cable select omdat hij in een bay zit en nog al eens van plaats verwisseld. alleen hoe detecteerd hij of de schijf master of slave is. aan de hand van welke connector op de ATA66 kabel of aan de hand wat de 1ste schijf/cdrom aangeeft

BVD
je kan beter master/slave gebruiken(ene hd op master, andere op slave)
met cable select komt het wel eens voor dat je je drive letter in de war zijn geschopt en dat is dus irrie

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Met FDISK kan je primaire en uitgebreide partities maken... je primaire is altijd een schijf, in de uitgebreide kan je meerdere schijven (logische DOS stations) aanmaken. Als je op je 2e schijf ruimte aan wilt maken dan moet je die ook indelen (dwz een primaire, en eventueel een uitgebreide maken). Elke ingedeelde schijf heeft namelijk een primaire partitie.

Voorbeeldje :

C: primaire partitie
D: uitgebreide partitie, eerste logische DOS station
E: uitgebreide partitie, tweede logische DOS station
F: uitgebreide partitie, derde logische DOS station

Als je nu 2 HD's hebt met op elk meerdere partities, dan krijg je het volgende :

C: primaire partitie disk 1
D: primaire partitie disk 2
E: eerste logische DOS station op disk 1
F: tweede logische DOS station op disk 1
G: eerste logische DOS station op disk 2
etc...

p.s. als je een schijf op cable select zet zal deze aan de hand van de connector waar hij op zit zichzelf als master/slave instellen. De laatste connector op je kabel is master, de tussenliggende slave. 't is wellicht beter om de schijven te jumperen... dus de vaste disk op master en elke schijf die je in je tray gooit op slave.

Concrete Loop Watercooling

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:35
bedankt voor het beantwoorden van de vragen.
de reden waarom ik cable select heb is dat bij mij de tray van de swappable hdd op slave staat bij een vriend waar ik um vaak in duw op master en op school zijn sommige master en sommige slave en om iedere keer weer de bracket open te maken

of iemand moet een andere oplossing hebben

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!