Omheining beplanting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 15:57
Zijn er mensen die ons wat advies kunnen geven naar beplanting toe van een draadafsluiting? Het is een gedeelde omheining met de buren.
Een eerste idee was om klimop te voorzien, maar ik denk dat er wel wat leukere dingen bestaan dan dit.
Het hoeft niet volledig dicht te zitten, en wintergroen zou handig zijn, maar dan zijn de opties wel heel beperkt. Het belangrijkste voor ons is dat we vanaf +/- april/mei tot de winter wat beschut kunnen zitten. De omheining met betonplaat is een kleine 2 meter hoog.
De wind van het westen kan soms vrij stevig zijn.
We hebben reeds een plantenborder, maar het zijn allemaal vrij jonge plantjes, en een klimachtige plant aan de draad zou wel gewenst zijn.
Druivelaars hebben we reeds staan tegen de achterafsluiting.
Grond is opgevoerde grond (+/- 40cm)
Zouden rambler rozen of klim rozen opties kunnen zijn? Ik weet niet wat het best geschikt zou zijn? Iemand met ervaring?
Alle ideeen zijn welkom.
bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaBvOsdVNYcKt3HbeukJXbtR1aM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ew0VT7Q4FAHRnEM3nCAUe4ph.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZP5Z1rLWEG7u-l-b_Nsmid8iUDw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wFLvtmousa8aPQvesg7j6nKw.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door beOnt op 28-01-2024 12:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:53

Reptile209

- gers -

Iets van jasmijn? Ziet er leuk uit, ruikt lekker. Groeit volgens mij wel een heel stuk langzamer dan bijvoorbeeld klimop. Of mix klimop met jasmijn en een paar andere klimplanten voor de afwisseling.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Moeten die hekjes blijven staan?

Je zou ook kunnen kiezen om op je eigen grond een robuuste schutting te plaatsen.

Chapeau voor het groen in je tuin! Jammer dat het uitzicht van de buren het verpest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:59

Punkrocker

Mostly harmless

Klimhortensia? Niet wintergroen...

Vinden de buren het OK dat jij de afscheiding laat begroeien?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Punkrocker schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:39:

Dat zit ik me ook te bedenken. Klimop gaat snel woekeren als je er niks aan doet.

Waarom heb je niet zelf gewoon wat grotere struiken geplant? En waarom staat er niet gewoon een schutting?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beOnt
Reptile209 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:29:
Iets van jasmijn? Ziet er leuk uit, ruikt lekker. Groeit volgens mij wel een heel stuk langzamer dan bijvoorbeeld klimop. Of mix klimop met jasmijn en een paar andere klimplanten voor de afwisseling.
Is inderdaad nog wel een leuk idee, zal ik eens bekijken. Bedankt!
Vorkie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:38:
Moeten die hekjes blijven staan?

Je zou ook kunnen kiezen om op je eigen grond een robuuste schutting te plaatsen.

Chapeau voor het groen in je tuin! Jammer dat het uitzicht van de buren het verpest...
Draadafsluiting moet blijven, wij mogen geen schutting in de vorm van hout of plastic plaatsen. (tegenwoordig vrij strenge verkavelingseisen in Belgie)
Buren gaan hun tuin nog wel aanleggen, de mensen wonen er nog niet zo lang.
Punkrocker schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:39:

Ja besproken met de buren, het is de bedoeling dat ze aan hun kant hetzelfde gaan doen, maar ik ga de mogelijke opties nog wel bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
Nickname55 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:47:
[...]

Dat zit ik me ook te bedenken. Klimop gaat snel woekeren als je er niks aan doet.

Waarom heb je niet zelf gewoon wat grotere struiken geplant? En waarom staat er niet gewoon een schutting?
Het zijn vrij grote struiken hoor, maar ze staan er nog maar een half jaartje. Er staat bijv. een red robin, en die kan wel 5m hoog worden, en er staan nog wel wat planten die 3meter hoog gaan worden, maar het zal nog wel enkele jaren duren. Het is de bedoeling dat ze een mooie struik vormen, en niet dat ze de omheining weg duwen, vandaar dat ze midden in de border staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]
Hier staat een klimopplant die is inmiddels goed voor de halve tuin.
De buren hebben er ook met kleinere blaadjes een die doet de andere helft van de tuin
samen met nog een woekerplant waarvan ik de naam niet weet.

Ik ben er geen fan van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-05 18:56

odan

The dark side is within all!

beOnt schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:47:
[...]
Draadafsluiting moet blijven, wij mogen geen schutting in de vorm van hout of plastic plaatsen. (tegenwoordig vrij strenge verkavelingseisen in Belgie)
Buren gaan hun tuin nog wel aanleggen, de mensen wonen er nog niet zo lang.
Weet je 100% zeker dat dit niet mag? want alles wat ik online lees is het enkel bij hoger als 2 meter en bij echt uitzonderlijke situaties dat dit niet zou mogen.

persoonlijk zou ik absoluut geen genoegen nemen met een gaasafsluiting.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
odan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:57:
Ik euhm... vind het eigenlijk ook net zo'n soort gevangenis hek. Aan de achterzijde is het wel dicht zie ik? Hoe zit dat? Zelf gedaan? Of is dat achter materiaal?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon Hedera tegenaan zetten. Blijft wintergroen ook.
Duurt met kleine plantjes wel een paar jaar voor het dicht is. En je moet die planten leiden / vlechten. Maar dan heb je na een jaar of 5 ook iets.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
odan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Weet je 100% zeker dat dit niet mag? want alles wat ik online lees is het enkel bij hoger als 2 meter en bij echt uitzonderlijke situaties dat dit niet zou mogen.

Ik heb er zelf geen probleem mee, maar als je een idee wil hebben wat de voorschriften zijn:
Het is bij veel nieuwe verkavelingen zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctRAMfprGrXUuK9LEJlKWZIduhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DBdfSucFjNGXK2cbD3t7GNrl.png?f=fotoalbum_large
Nickname55 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Ik euhm... vind het eigenlijk ook net zo'n soort gevangenis hek. Aan de achterzijde is het wel dicht zie ik? Hoe zit dat? Zelf gedaan? Of is dat achter materiaal?
Het zijn gewone lamellen ertussen.
https://www.afsluitingsho...chermen/colorado-lamellen

Mijn doel is om de draad minder zichtbaar te maken met de beplanting, vandaar mijn originele vraag. Achterkant zal op termijn ook volledig groen zijn, maar zal wat jaren duren.
De achterkant moest toe en zat ook in de verkavelingsvoorschriften. (maar mocht ook geen hout of beton/steen zijn)

[ Voor 28% gewijzigd door beOnt op 28-01-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zou het hek in eerste instantie met iets van wilgenmatten bekleden, dan heb je in de basis in elk geval een dichte afscheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Taxus, duurt ff voordat je een fatsoenlijke haag op hoogte hebt, maar taxus plant je voor je leven.
Blijft groen, mooie schuilplaats voor vogeltjes.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
Niet een groeier die iets helemaal dicht maakt maar wel erg mooi in mijn ogen en erg vroeg bloeiend.
Jasminum nudiflorum ofwel Winterjasmijn.

Deze zelf het afgelopen jaar gezet en de bloemen staan er al in, de takken en bladeren zelf zijn frisgroen.

Zelf kan ik het gaas wel waarderen zo wat verder de tuin in, veel meer een open uitzicht.
Past ook wel bij de rest, heel wat beter dan de alom bekende gevangenis betonluchtplaatsen van tegenwoordig.

Eventueel afwisselen met Taxus die wel dicht wordt en een Beuk die redelijk open blijft en vooral door vogeltjes erg gewaardeerd wordt.

Een klimop kan ook, iets meer onderhoud maar zeker niet zo'n drama als velen zeggen mits je het bijhoudt.
Wingerd, groeit erg snel, open en erg mooie herfstkleuren.
Kamperfoelie ook erg open maar verkrijgbaar en vele soorten en geuren ook vaak erg lekker.
Ook die verwilderd wel maar is goed te knippen.
Trompetbloem, mooie bloemen maar ook iets wat fors kan groeien.

Meestal zijn dit soort (klimmers) planten onderin erg open en groeien vooral bovenin.
Op te lossen door bv wat onderbeplanting alleen dan even in de gaten houden dat het bovenin niet te vol wordt en onderin alles goed blijft groeien maar gezien de ruimte zou dat niet zo'n heel groot probleem zijn.
Je behoudt dan wel een redelijk open uitzicht.
in mijn ogen dus wel mooi maar dat is persoonlijk, ik heb jaren een soortgelijk uitzicht gehad en je tuin lijkt veel groter dan dat ie is op deze manier.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Jasmijn duurt jaren. Het is wel mooi. Als je geen klimop wilt maar wel iets snelgroeiends wat goed in een hek werkt, bloemen heeft en wintergroen kan zijn is Clematis een optie. Dat groeit ongelooflijk snel, vereist wel wat zorg in de beginfase om het mooi te laten klimmen. Kost niet veel moeite, maar wel regelmatig even helpen de juiste weg op te klimmen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:48
beOnt schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:47:
[...]
Is inderdaad nog wel een leuk idee, zal ik eens bekijken. Bedankt!
Geen boerenjasmijn nemen, want die woekert als een malle door je hele tuin. Je kunt kijken naar Toscaanse jasmijn, deze groeit langzaam en blijft groen in de winter. Je kunt bij kwekers de wat grotere versies kopen en die langs de bedrading leiden. Verder zou je kunnen kijken naar hortensia’s of vlinderstruiken, die lopen snel uit, dus je zit al snel achter het gebladerte op ca 1 m hoogte,
Tegen de wind kun je altijd een scherm plaatsen zolang de struiken nog niet volgroeid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Niet om het een of ander, maar een aantal struiken die hier genoemd worden om aan te planten zijn inmiddels tot invasieve exoot verklaard.
Zoals wilde wingerd en vlinderstruik.
Wil je een afscheiding plaatsten kies dan niet een van de planten die op de lijst staan.
NVWA: Veldgids invasieve houtige planten in Nederland

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
@beOnt
Waar ik nu aan zit te denken en ook een optie zou kunnen zijn...
Japanse Wijnbes, (doornloze)Bramen, Frambozen etc.. (in diverse soorten).
Geen idee waar je woont maar in het voorjaar zou ik hiervan misschien wel wat uitlopers voor je hebben.

Sinds 2 jaar die Japanse wijnbes leren kennen maar helemaal weg hiervan, klein maar oh zo lekker.

Edit:
Foto's zijn van de groepgroep van het wijkplein alhier waar ik wel eens een bakkie ging drinken toen ik nog tijd had. En andere dagen waar ik er gewoon lang liep en er regelmatig wat lekker naar binnen gewerkt werd zodra ze rijp waren.
Het is dat ik voor die Japanse Wijnbes geen plaats heb anders zette ik die in mijn eigen tuin ook.
Amper plaats voor de rode Kroesel/Kruisbes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuI3jLv20Kr4ZKg3EbjkfZYYRSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLbCEs0DwPSQF324silSg5BF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtjTHdlM_8HY3inMyd0yqC1EN8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aovtDlA7Qi7Q25ywstv0dX0J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0m_kG0Mj02421X2Xx6E5-DT_r0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6ClJxge0lhjLYTZmyRl3VFz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RopzdImFnsWk5OHWpKHqRPH4COE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvwliFbftepbMmcwO9qPzGk0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door Ad de Jong op 28-01-2024 13:51 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-05 08:29
Wat Yaksa schrijft is zeker waar. Fruit is zeker een optie.
Heb je ook overwogen om een haag direct tegen het hekwerk aan te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Ad de Jong schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:43:
@beOnt
Waar ik nu aan zit te denken en ook een optie zou kunnen zijn...
Japanse Wijnbes, (doornloze)Bramen, Frambozen etc.. (in diverse soorten).
Geen idee waar je woont maar in het voorjaar zou ik hiervan misschien wel wat uitlopers voor je hebben.
Sinds 2 jaar die Japanse wijnbes leren kennen maar helemaal weg hiervan, klein maar oh zo lekker.
Die Japanse wijnbes staat dus ook op de exotenlijst die ik zojuist had gepost. Beter niet meer aanplanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Yaksa schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Die Japanse wijnbes staat dus ook op de exotenlijst die ik zojuist had gepost. Beter niet meer aanplanten.
Wtf, zelfs een Sering mag dan ook al niet meer of een sierkers, of een Cotoneaster 8)7.
Een paar die ik vorig jaar nog geplant heb hier (en er staan er nog een paar tussen zag ik)
Zodra ze de betontuinen gaan verbieden zal ik er aan denken om geen Sering etc meer te planten hier.

Neemt niet weg dat ik er echt wel rekening mee wil houden maar ze moeten hier niet aan de deur komen zeiken terwijl de luchtplaats betontuinen niet aangepakt worden.

Maar het is dan wel iets waar de TS eventueel rekening mee kan houden bij de zoektocht wat ie wil gaan planten (y) .

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05 10:01
Je kan ook kiezen voor een Euonymus Dart’s Blanket (fam. kardinaalsmutsje) of een bonte 'Hedera helix White Ripple' deze groeien wat minder dan de normale Hedera Helix .

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:59
Passiebloem! Mooie bloemen en vruchten, klimt ook mooi in je gaas. Maar is veel makkelijker en beter te houden dan klimop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Liguster, Portugese laurier? Beide zijn in vorm/hoogte te snoeien en veel gebruikt als haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En als je geen zin hebt om te wachten tot ie volgroeid is: https://www.kantenklaarha...n-klaar-hagen-op-voorraad
(Ter indicatie, er zijn meer aanbieders van kant en klare hagen, en ze zijn er in allerlei soorten).

Geeft ook meteen een idee van hoe het er uit kan zien :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Yaksa schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Nog even over die lijst, ik had hem ook even naar een kennis gestuurd die in dat wereldje werkt.

"Dit is een lijst die men liever niet in de natuur heeft maar zijn niet verboden. De invasieve unielijst is wel verboden."

Verboden zijn die soorten dus niet maar ze zien ze liever niet dan wel.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:52
Inderdaad, als je er niks aan doet.

Ik heb al jaren een heg van klimop, en je moet gewoon elk jaar even de uitlopers die over de grond lopen weg knippen of steken. Dat is echt minimaal onderhoud wat je aan zo'n heg hebt. Belangrijkste is dat het niet via de wortels woekert, dan ben je bezig tot je een ons weegt (wilde aardbei, pispotjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:52
Reptile209 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:29:
Dan kan je wellicht het beste een stuk van het 1 en een stuk van het ander neerzetten. Dus eerst een meter hedera, dan een meter jasmijn, etc.
De ene plant groeit sneller dan de ander, en als je ze letterlijk mixt houd je na een paar jaar enkel de snelst groeiende over.
Ik wilde zelf bijv. 4 soorten klimop mixen, en heb dat op advies van de bezorger niet gedaan. Ben blij toe :) De ene soort vormt veel meer en sneller blad dan de ander, anders had ik nu no maar 2 soorten over gehouden, voor het zichtdan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-05 18:56

odan

The dark side is within all!

beOnt schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Ik heb er zelf geen probleem mee, maar als je een idee wil hebben wat de voorschriften zijn:
Het is bij veel nieuwe verkavelingen zo.
[Afbeelding]
hoe zien de scheidingen eruit in de omgeving? want als er binnen een x straal gewoon wel schuttingen staan is het heel simpel om gewoon een schutting te plaatsen en als ze daar over zeuren bezwaar indienen met verwijzing dat het elders in de straat/wijk wel gewoon toegestaan is. 9/10 keer hoor je er daarna niks meer over (uit eigen ervaring).

En anders zou ik persoonlijk kijken of de buurman wellicht samen een schanskorven systeem wil waardoor je je aan de letter van het voorschrift houdt met alsnog een fatsoenlijke afsluiting waar je eventueel nog groen tegenaan kunt laten groeien.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

beukenhaag? Blad blijft dan wel niet groen in de winter, maar blad blijft wel zitten. Als je een beetje mixed met verschillende soorten/kleuren dan wordt het ook niet zo'n statische groene muur.
Afbeeldingslocatie: https://tuinhappy.nl/wp-content/uploads/2020/02/Groene-beukenhaag-300x225.jpg

Een hoop van de reeds genoemde planten woekeren nogal. In het begin is dat fijn (want groeien snel en het is snel dicht), alleen na een paar jaar kan je meerdere malen per jaar de uitlopers weg gaan halen omdat anders je hele tuin overgenomen wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door fenrir op 28-01-2024 16:51 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 14:34
Wat je ook doet, zorg voor een afstand tot het draadwerk om te snoeien. Kan een hoop ellende met buren vermijden.

Heb zelf 2 jaar geleden beukenhaag geplant, 1,2m. Dit jaar moeten de toppen eraf, met als hoogte de betonschutting van de buurvrouw. Nog een paar jaar en dan is die 's zomers niet meer te zien. 's Winters blijven de bladeren zitten.

[ Voor 51% gewijzigd door n8tur3 op 28-01-2024 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
Klimop/hedera heeft zeer veel onderhoud nodig.
Die van ons snoeien we in het voorjaar, zomer en najaar.
En dan haal ik er ruim een volle 240L kliko af, het past er niet in een keer in.

De Toscaanse jasmijn snoei ik 1x per jaar, in het najaar.

De hoeveelheid snoeiafval is nog niet eens een 3e van de kliko.

Heb nu in de voortuin ook Toscaanse jasmijn aangeplant. 3 stuks per meter hek.

De Toscaanse jasmijn kleurt in de winter roodachtig.
En in de zomer lekker ruikende witte bloemetjes.
Jaarrond bladhoudend.

De hedera en jasmijn heb ik tegelijkertijd gesnoeid eind oktober.
Je ziet dat de hedera al veel uitlopers heeft.
Eigenlijk weer toe aan een snoeibeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dac8gnDX0lUo-LtBibNwlkCxWsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky8iCJUsoqDtw2QJ06ElinvV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1cBujI66pqmuV0uibLRfnefBUc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTOq8kWyaVxTlRAH9lIcJUOb.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 28-01-2024 20:26 ]

Pagina: 1