Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -g-e-e-k-
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik woon in een appartement op de hoogste verdieping ergens in Belgie. Het is een appartementje van 65 m2 met 3 terassen. Allemaal leuk en wel, prachtig uitzicht ook en het was niet duur om te kopen. Wat wel tegenvalt is de duurzaamheid van het gebouw en de energierekening. Momenteel betaal ik iets van een 150 euro per maand om het te verwarmen.

Het hele gebouw is oud (1974) en amper geisoleerd. De verwarming gebeurt met een gemeenschappelijke meter, waarna caloriemeters op de radiatoren gebruikt worden om de kost te verdelen. Aangezien ik helemaal bovenaan zit, en 3 buitenmuren heb die koud aanvoelen, moet ik redelijk wat stoken om het hier warm te krijgen.

De mede-eigenaars zijn niet meteen van plan grote investeringen te doen om het gebouw wat duurzamer te maken. De meesten zijn oud of verhuren het pand en willen zo weinig mogelijk kosten doen. Daarnaast is er ook een streng reglement wat maakt dat je niets zichtbaar aan de buitengevels mag veranderen.

Ik heb meteen toen ik het kocht de oude alu ramen er uitgegooid, en vervangen door nieuwe HR beglazing. Enkel aan de voorkant, waar een terras zit dat ooit is toegemaakt met ramen, heb ik de oude ramen laten zitten. Tussen het (toegemaakte) terras en mijn woonkamer heb ik wel een nieuwe raam gezet. Die investering lijkt me redelijk te lonen, het tocht alvast niet meer binnen :)

Aangezien het een oude verwarmingsinstallatie betreft die niet met een thermostaat geregeld kan worden en soms ook random uitvalt, heb ik dit jaar in een petroleumkachel (zibro kamin) geinvesteerd en de radiatoren dichtgedraaid. We zijn nu over de helft van de winter en ik heb iets van een 80 liter petroleum C gestookt aan 1.2 euro per liter. Ik heb toen het echt vroor wel even nog de radiatoren moeten opendraaien, maar dat was maar enkele dagen, verder deed de petroleumkachel wel zijn werk. Nu is sleuren met petroleum niet zo handig, dus ik zoek nog wel naar een betere oplossing op termijn, waarna de zibro een plekje in het magazijn van mijn kantoor kan krijgen.

Dat de radiatoren amper open hebben gestaan, wil zeggen dat ik van mijn voorschot van 150 euro per maand een pak zou moeten terugkrijgen.

Dat geld zou ik nu weer slim willen investeren volgend jaar.

Ik dacht er aan een airco/warmtepomp te installeren. Het lastige is dat ik geen buitenunit kan installeren, dus het zou een monobloc moeten worden. Een gat in de gevel zou nog net moeten lukken zonder klachten te krijgen. Ik vraag me enkel af of dat wel de moeite zou zijn. Ik betaal ongeveer 26 ct per kwh.
Ik dacht aan bvb. deze unit: https://www.zibrowebshop....nder-buitenunit-wifi.html

Daarnaast bedacht ik me dat ik misschien zonnepanelen achter de ramen van mijn overdekt terras (ZW orientatie, geen schaduw) kan zetten. De ramen zijn oud dubbel glas en ik zou er zonnepanelen met een microomvormer die rechtstreeks in het stopcontact gaat kunnen achter hangen. Ik zag een dergelijke kit op aliexpress en het leek me wel een grappig idee. Aangezien ik nog een terugdraaiende teller heb, gaat dit rechtstreeks van mijn maandelijkse factuur af. Goed idee of weggegooid geld?

https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

[ Voor 8% gewijzigd door -g-e-e-k- op 28-01-2024 05:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik zou het lekker bij petroleum houden als ik geen zonnepanelen zou hebben. Zeker in belgie waar petroleum een stuk goedkoper is dan in nederland.

Als het ooit heel duur wordt kan je alsnog overstappen op een vorm van elektrisch verwarmen.

Maar ik zou het wel doen met een afvoergebonden kachel:

https://www.zibrowebshop....2W9QKcEAQYASABEgJ35vD_BwE

ook een gat door de gevel maar 1x 70mm en niet 2x 180mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:25
Zonnepanelen achter glas gaat het niet worden.
je kunt beter kijken of het dak niet kan worden geïsoleerd. Warmte stijgt op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:21
Maar je wil niet echt verduurzamen, je wil lagere maandlasten ;)

Ik had eigenlijk verwacht dat je over isolatiemaatregelen zou beginnen zoals voorzetwanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -g-e-e-k-
Sarcomorbato schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:47:
Ik zou het lekker bij petroleum houden als ik geen zonnepanelen zou hebben. Zeker in belgie waar petroleum een stuk goedkoper is dan in nederland.

Als het ooit heel duur wordt kan je alsnog overstappen op een vorm van elektrisch verwarmen.

Maar ik zou het wel doen met een afvoergebonden kachel:

https://www.zibrowebshop....2W9QKcEAQYASABEgJ35vD_BwE

ook een gat door de gevel maar 1x 70mm en niet 2x 180mm
Had ik al eens naar gekeken. Je moet daar een tank op aansluiten die dan buiten staat. Dat breekt dan de regels van de vereniging van mede-eigenaars. Los daarvan is met petroleum sjouwen onhandig en blijft het (hoewel goedkoop) niet echt duurzaam voor het milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -g-e-e-k-
No Hands schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:49:
Zonnepanelen achter glas gaat het niet worden.
je kunt beter kijken of het dak niet kan worden geïsoleerd. Warmte stijgt op.
Was ik vergeten te vermelden: het dak is wel geïsoleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -g-e-e-k-
Gramser schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:54:
Maar je wil niet echt verduurzamen, je wil lagere maandlasten ;)

Ik had eigenlijk verwacht dat je over isolatiemaatregelen zou beginnen zoals voorzetwanden.
Het appartement is 15 meter diep en 4 meter breed. Op de volledige breedte vooraan heb ik HR+ glas. Dan heb je een 5 tal meter (met raam voor de woonkamer in de lengte, vervolgens 4 meter keuken, 2 meter wc en bijna 4 meter badkamer ook in de lengte. Achteraan in de breedte weer slaapkamer met groot HR raam.

Als ik voorzetwanden (isolatie langs binnen) wil, gaat dat makkelijk in de woonkamer op de lengte en achteraan in de slaapkamer. Dat gaat over nog geen 30%van de buitenmuren. Wil ik 100% van de buitenmuren langs binnen isoleren, dan moeten de keuken, wc en badkamer grondig verbouwd worden aangezien het keukenmeubilair en de tegels vd wc en het bad in de badkamer tegen buitenmuren gebouwd zijn. In een klein appartement 15 meter grondig isoleren langs binnen (neem 10 cm minstens) zou bovendien ettelijke m2 oppervlakte van het appartement doen verliezen.

Als ik enkel wilde besparen zou ik het gewoon bij de petroleumkachel houden. Lekker warm voor geen geld..
Pagina: 1