Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salomon Pols
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-05-2024
Hallo tweakers,

Ik zit met een probleem. Mijn moederbord geeft sinds 2 dagen een foutmelding van mijn CPU. Hierdoor kan ik mijn pc niet gebruiken. De hardware in mijn pc :

AMD Ryzen 7 3800XT am4 socket
MSI B550 tomahawk
Corsair RM850
Coolermaster masterliquid 240L
Corsair 16gb ddr4 3200mhz

Ik heb nooit problemen hiermee gehad tot verkort. Ik heb voor mijn gevoel alles al geprobeerd om het op te lossen, maar hij blijft een foutmelding geven. Ik heb de koelpasta vervangen, het werk geheugen eruit gehaald, alle kabels na gelopen, CMOS batterij er voor 5 minuten uitgehaal etc. De pc start ook moeilijk, de power sw heeft soms kuren en daarom moet ik hem af en toe jump startten. Dit is ook pas sinds de cpu foutmelding geeft. Eerst startte de pc helemaal niet, dus testte ik de pso door middel van de 24 pin. Dit was niet het probleem, na een tijdje startte hij wel weer. Vaak moet ik hem wel startten door een jump start uit te voeren. Alle componenten doen het overigens van de pc, behalve dus die foutmelding van de cpu. Hierdoor start de pc ook maar af en toe. Voor mijn gevoel zegt dit dat er iets aan de hand is met het moederbord, maar toen ik de cpu eruit haalde zag ik dat de pins ook niet in geweldige staat waren. Mijn vraag is : hoe moet ik achterhalen waar dit probleem zit?

Dankjewel alvast voor het reageren! :)

Beste antwoord (via Salomon Pols op 29-01-2024 12:06)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder onderdelen uitwisselen kun je hier geen diagnose stellen. Zoek een zo goedkoop mogelijke cpu die met jouw bord compatibel is en stop die erin, als je systeem dan normaal functioneert dan weet je dat je 3800X is gaan hemelen. Gebeurt met de andere cpu hetzelfde, dan zal het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid je moederbord zijn.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat wordt er bedoeld met de "pins niet in geweldige staat" ?

(Gebogen pins bv. gebeurt niet vanzelf. Daar gaat een foutieve installatie/demontage aan vooraf)

Wat is precies de foutmelding?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salomon Pols
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-05-2024
kendo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:18:
Wat wordt er bedoeld met de "pins niet in geweldige staat" ?

(Gebogen pins bv. gebeurt niet vanzelf. Daar gaat een foutieve installatie/demontage aan vooraf)

Wat is precies de foutmelding?
Ze zijn niet bepaald gebogen, maar vallen er ook niet soepel in zoals bij een nieuwe processor. De foutmelding is de rode led light op het moederbord waarbij staat cpu.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder onderdelen uitwisselen kun je hier geen diagnose stellen. Zoek een zo goedkoop mogelijke cpu die met jouw bord compatibel is en stop die erin, als je systeem dan normaal functioneert dan weet je dat je 3800X is gaan hemelen. Gebeurt met de andere cpu hetzelfde, dan zal het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid je moederbord zijn.

I reject your reality and substitute my own