Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• T-Ri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:05
Per 11 Maart krijg ik de sleutels van mijn nieuwe huis, inmiddels is de hypotheek zo goed als rond en heb ik voldoende energiebudget over om zonnepanelen te laten plaatsen. De panelen komen in een oost/west opstelling te liggen, waarbij helaas vooral het dak achter op een goede plek ligt. Hier komt echter een dakkapel over de volledige breedte op, waardoor er maximaal 3/6 panelen geplaatst kunnen worden, indien het dak van de dakkapel sterk genoeg is (komen 9 Feb inmeten).

Dat zou dus betekenen dat er ca 7/9 panelen op het oosten komen, 3 op het westen en 3 op het zuiden op de dakkapel.
De andere optie zou zijn 9 panelen op het oosten en 3 op het westen.
Foto's
Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiLtcZueX2gY4--PLNjsi1gsrM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GSIMVp2lJUHn1SfeyDVg0Udt.png?f=fotoalbum_large

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHYXjLRIzY56co7DRX6o82rJGek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hkJpzPz73Jv4rZZjhCkncaJO.png?f=fotoalbum_large

Zonligging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stAQ5uKWUL6FzndeSmQ77esb5y4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qO7Xys1rkOaWqzKVLZU9B4vF.png?f=user_large

Voor andere foto's kan je eventueel op funda kijken: https://www.funda.nl/koop...88798962-narcissenlaan-6/
Beschikbare (dak)ruimte
Ca 18-22 m2 op oosten (volledige dak 3.75 x 6), Achterkant 6m2 onder dakkapel, op dakkapel (4.5zal ook ca 4-6m2 zijn.
Schaduw
Voorkant: Schoorsteen & Mechanische ventilatie afvoer (vrijwel geen schaduw, gezien dak op het oosten ligt)
Achterkant: Dakkapel?
Jaarverbruik
Nog niet bekend, voorbereiding op warmtepomp/airco wil ik alvast meenemen in de zonnepanel.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-Fase, meterkast vernieuwd ca.2 jaar geleden ivm nieuwe keuken met kookgroep. Voldoende plek aanwezig voor nieuwe groepen.
Budget en doel
Zal rond de 5/6k liggen voor 12/13 panelen, wat in de huidige markt wel doenbaar moet zijn. Uiteindelijke doel is volledige verduurzaming van de woning. Dak wordt naar RC 6 gebracht en vloer naar RC 4.5/6, dus het is ook ter voorbereiding op een volledige duurzame woning.
Wie gaat het project uitvoeren
Extern bedrijf
Bijhouden van data
Gebruik zelf op dit moment homeassistant voor mijn home automation. Zal een P1 meter komen te hangen en misschien nog een homewizard energy display voor erbij. Verbruik per paneel ben ik wel benieuwd naar en volledige monitoring.
Reeds verkregen offertes
Mijn voorkeur zou voor optie 1 (SolEnergy) gaan ook vanwege het fijne gesprek, de mogelijkheden die ze bieden en het is een lokaal bedrijf. Hoewel, de Taylor techniek vrij nieuw is en ik niet persé weet wat ik hier van moet verwachten.

Andere optie zou zijn SolarFusion 2 met Enphase micro-omvormers voor ca 500. extra met Jinko ook interessant (ook een partij die lokaal op een half uurtje rijden zit) zijn. IQ8MC lijkt mij voldoende te zijn

Qua paralel vs serie, ik verwacht dat als er achter maar 3 panelen geplaatst kunnen worden serie niet heel goed uitkomt? Met 2 strings op 1 omvormer, zal het achter niet voldoende opwekken aan het begin van de dag om de juiste spanning te halen of maakt dit verder niet uit?

Een andere optie zou zijn om voo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OUO-QsxBHaotVgSwj-lSG04-3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YFsTeqa5zUdpbOMTrBhXJrWV.png?f=fotoalbum_large
Plaatsing zonnepanelen opties
Optie 1 (SolEnergy): achter 6 panelen voor 7/9 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3thPGJjcqLOSH2SnF1eOENZIVmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HQDtJok9w6R3VPs8CpUPPHE9.png?f=fotoalbum_large

Optie 2 (andere offertes): achter 3 panelen voor 9 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXMjS8VrwOXAXBFOOgAx31ngecY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VS3csQ6BZ3DI3UmWh31BotGp.png?f=user_large
Regio
Kop van Noord-Holland, half uurtje van Amsterdam.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:58
Is zo een thuisbatterij van zonneplan met dynamische contract niet beter voor je?

Je gemiddelde stroomprijs zal dan zo laag zijn dat flink kan besparen, salderen gaat er toch uit....

Zou dat toch wel effe doorrekenen als ik jou was.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:25
Gefeliciteerd met je nieuwe 🏠. Boven lijkt niet al te hoog, Rc6 gaat je minimaal zo’n 16-17cm hoogte kosten, hou je dan nog voldoende stahoogte over? Of wil je het dak van buiten isoleren, dat is wel vrij kostbaar. Als je gaat renoveren, sloop die schoorsteen ook alvast. Die krengen lekken nogal vaak en het scheelt wat schaduw op je panelen en stank voor de buren.😀

• T-Ri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:05
@Bschnitz gezien er binnen nu en enkele jaren naar alle waarschijnlijkheid ook een warmtepomp komt, komt die berekening niet helemaal uit. Afhankelijk van wat er over 1,5 week gebeurd zal ik nogmaals de berekening maken. Zelfs met een TLV van 0,11 cent bij Greenchoice en de lagere salderingsregel, zou het de komende 3 jaar nog ca 2000-2500 euro besparen. Zeker indien er nog een airco bijkomt en/of warmtepomp, is de tvt nog steeds redelijk laag. Maar goed dat hangt en staat uiteraard met de wispelturige politiek in Nederland.

@jeeedeee Bedankt! Gelukkig is de schoorsteen binnen grotendeels al weg aan de ene kant (klein stukje op zolder over en buiten), en aan de andere kant zit geen kachel en is alles dichtgestuced. Het liefst zou ik ze beide verwijderen, maar dat heeft de laagste prioriteit aangezien er nog een nieuwe badkamer moet komen, gevels opnieuw gevoegd, dakkapel erop om hoogte te winnen aan de achterkant en de isolatie, vloeren, behang etc. Op zolder zit al ca 4 cm crappy isolatie die eruit gaat (hoogste punt ca 2.44m), met de dakkapel aan de ene kant hou je dan nog een volwaardige slaapkamer en washok ernaast over (geen vriendin/kinderen), dus dat zou ff genoeg moeten zijn haha 😛 Is het heel ruim, zeker niet. Uiteindelijk zal die 2-4cm extra aan de schuine kant niet heel veel uitmaken verwacht ik, maar ik laat me verassen door de isolatiebedrijven na de overdracht.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De dakkapel is sterk genoeg als jij dat als harde eis neer legt bij de leveranciers. Het is gewoon mogelijk die dingen voldoende sterk uit te voeren. En zorg dan dat de afmetingen gunstig uitpakken…

Je hebt wellicht stroom nodig voor de airco die de extra bak warmte die een groot raam op WZW binnen gaat laten ;-)

Ik zie geen nuttig advies hier zonder dat uitsluitsel is wat de dakkapel kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.