Stadsverwarming buizen verwarmen water kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 02:11
Ik heb flink water in de kruipruimte als gevolg van een hoge grondwaterstand. Wat opvalt is dat de stadsverwarmingbuizen warmte "lekken" en aan de buitenkant tussen de 20 en 40 graden zijn waardoor de 20-30 cm grondwater opgewarmd wordt. Het water is echt lauw.

Kan dit dit kwaad met bijvoorbeeld alg of bacteriën of zelfs Legionella?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0BmLCtV/FLIR-20240127-052311-743.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YhBWtwN/FLIR-20240127-052317-374.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s3QyCrG/20240126-145714.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cvD2vqP/20240126-145617.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 23:27
Met die temperaturen zal het nog wel meevallen, met je eindafrekening ben ik bang van niet, ik zou zodra het enigszins kan die leidingen isoleren of zorgen dat ze hoger komen te liggen.Dan lekken ze nog steeds warmte maar minder dan dat ze het water verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
pman63 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:01:
Met die temperaturen zal het nog wel meevallen, met je eindafrekening ben ik bang van niet, ik zou zodra het enigszins kan die leidingen isoleren of zorgen dat ze hoger komen te liggen.Dan lekken ze nog steeds warmte maar minder dan dat ze het water verwarmen.
Ik denk niet dat dit leidingen zijn die na TS zijn meter zitten dit is gewoon een transportleiding die onder het blok doorloopt denk ik?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
pman63 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:01:
Stadsverwarming warmteverbruik wordt berekend op het niveau van je warmtewisselaar, daar zitten de twee temperatuursensoren voor aanvoer/afvoer, dus warmteverlies in de kruipruimte is niet voor jouw rekening.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:42
Water water warmtepomp er in die het water in de kruipruimte gebruikt 👌

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:31

Theo

moederbord

Het kan geen kwaad, het zorgt voor een indirecte vloerverwarming, echter wel één die heel erg inefficient werkt omdat er serieus veel warmte verloren gaat die niet gebruikt wordt voor de woning (ofwel; er wordt geld verbrand voor niks) Maar wanneer het niet jouw buizen zijn, en dus jouw warmte is die er doorheen gaat, kun en mag je niet zomaar iets aan die buizen doen (zoals isoleren) omdat het niet jouw buizen zijn. Je kan de eigenaar van de buizen berichten (van wie is je Stadsverwarming; die kun je namelijk berichten), maar ik gok dat ze hier niks aan zullen doen.

Dus:
Zijn de buizen en de warmte van jou? Dan hoger leggen zodat ze niet in het water liggen en voorzien van een isolerend jasje.
Zijn de buizen niet van jou? Dan kun je het bij de Stadsverwarming melden dan hun buizen in het grondwater liggen, maar meer kun je ook niet echt doen. Als compensatie heb je wel een gratis en indirecte vloerverwarming :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 23:27
Ook al is dit deel niet van jou, als bij alle huizen die op het warmtenet zijn aangesloten hetzelfde speelt zal men het verlies op de een of andere manier wel doorberekenen aan de afnemers. En als het water in jouw huis maar met 30 ipv van 40 naar binnen komt duurt het langer voor je huis is opgewarmd. En mogelijk betaal je daarom ook al weer teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-05 17:48
Ik denk hier bij , optrekkend vocht? Ik bedoel als de lucht vochtigheid in je huis hierdoor oploopt dan is dat ook reden tot zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 04:23
Door de hogere temperatuur is er meer verdamping (hogere dampspanning) van het water dus geeft meer vocht in je huis. Je mag er niks aan doen als de buizen niet van jou zijn maar hierdoor begrijp ik wel waarom stadsverwarming zo duur is. Een water water warmtepomp is een optie om de warmte onder je huis, in je huis te gaan gebruiken.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:30
Ben ik de enige die denkt aan een dompelpompje - of het water nu wel of niet lauw wordt, het lijkt me niet heel bevorderlijk voor de houten vloer erboven.

ps - waarom heb je isolatie tussen verwarmingsbuis en jouw huis ?
ik zie dat de buis 40 graden is en je vloer maar 8 - dit was uitgelzen kans voor vleorverwarming :)

[ Voor 35% gewijzigd door 99ruud99 op 28-01-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 02:11
Dit zijn de aanvoerbuizen van de stadsverwarming. Dus voor de meter het opwarmen kost mij verder niets. Wegpompen heb ik geprobeerd maar door de hoge waterstand ben je alleen water aan het verplaatsen en komt het snel weer terug. Water-water warmtewisselaar zou wel een geinige oplossing zijn en dan de stadsverwarming afsluiten:)

Ik was vooral geïnteresseerd of het ook gezondheid klachten kan opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:50
Stilstaand warm water is een gunstige omgeving voor diverse schimmels en bacteriën.

Ik zou wel iets ondernemen om dit te verhelpen. Wegpompen, of de leidingen op blokken leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jeroen3 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:48:
Stilstaand warm water is een gunstige omgeving voor diverse schimmels en bacteriën.

Ik zou wel iets ondernemen om dit te verhelpen. Wegpompen, of de leidingen op blokken leggen?
Wegpompen? 8)7 Misschien moet je bij je lokale waterschap gaan solliciteren. Of natuurlijk wachten tot het voorjaar wanneer de boeren via de lokale waterschappen weer een lage waterstand 'eisen'.
Ik weet niet waar @markweb4871 woont, maar op dit moment is de waterstand hoog en wegpompen van water in een kelder of kruipruimte is vechten tegen de bierkaai.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:22

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

markweb4871 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:28:
Dit zijn de aanvoerbuizen van de stadsverwarming. Dus voor de meter het opwarmen kost mij verder niets. Wegpompen heb ik geprobeerd maar door de hoge waterstand ben je alleen water aan het verplaatsen en komt het snel weer terug. Water-water warmtewisselaar zou wel een geinige oplossing zijn en dan de stadsverwarming afsluiten:)

Ik was vooral geïnteresseerd of het ook gezondheid klachten kan opleveren
Legionella is een probleem als je het inademt via aerosolen.

https://www.rivm.nl/legionella

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wegpompen betekent wegpompen voor al je buren in de wijk bij deze grondwaterstand. Daar gaat een Gardena dompelpompje niks voor doen dus. Het zakt wel weer weg, als t goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Weet niet of er een beetje speling in die buizen zit, maar ik zou ze ophangen aan je houten vloerbalken. Gratis vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:09:
Weet niet of er een beetje speling in die buizen zit, maar ik zou ze ophangen aan je houten vloerbalken. Gratis vloerverwarming.
Huizen met stadsverwarming zijn meestal nieuwbouw en die hebben geen houten vloerbalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:13
No Hands schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Huizen met stadsverwarming zijn meestal nieuwbouw en die hebben geen houten vloerbalken.
Stadsverwarming bestaat al ruim 100 jaar, hoe kom je erbij dat het voornamelijk nieuwbouw is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
No Hands schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Foto's zijn te wazig daarvoor. Maar als het nieuwbouw is moet die warmte ook nog door 20cm piepschuim heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Technofreakz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Stadsverwarming bestaat al ruim 100 jaar, hoe kom je erbij dat het voornamelijk nieuwbouw is?
Je hebt gelijk, de situatie zoals ik die hier op de foto's zag heb ik beoordeeld als nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de isolatie die eventueel om die transportleidingen zit zal nou al mooi verzadigt zijn met water waardoor er meer warmte lekt....
wordt pas leuk als de boel weer begint te drogen..

verder is het niet echt fijn voor de luchtvochtigheid onder je vloer....
zal er zeker iets mee proberen te doen.. niet dat jij straks ineens schade aan je vloer hebt.. en je verzekeraar zegt... Jammer.. had je maar eerder aan de bel moeten trekken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@SMSfreakie Geventileerde kruipruimte met leidingen van continu 40 graden is juist goed voor een lage luchtvochtigheid. Het hoge grondwater is op dit moment vooral het probleem, zodra dat zakt stoken die buizen je kruipruimte lekker droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
Ik zou de buizen omhoog brengen en dan isolatie en/of een hitteschild aan de onderkant zodat die warmte niet in het water verdwijnt maar gratis in jouw vloer trekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:19:
Ik zou de buizen omhoog brengen en dan isolatie en/of een hitteschild aan de onderkant zodat die warmte niet in het water verdwijnt maar gratis in jouw vloer trekt :)
Hoe doe je dat in de zomer dan?
Dan zit je toch niet te wachten op een warme vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:10
SMSfreakie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:00:
de isolatie die eventueel om die transportleidingen zit zal nou al mooi verzadigt zijn met water waardoor er meer warmte lekt....
wordt pas leuk als de boel weer begint te drogen..

verder is het niet echt fijn voor de luchtvochtigheid onder je vloer....
zal er zeker iets mee proberen te doen.. niet dat jij straks ineens schade aan je vloer hebt.. en je verzekeraar zegt... Jammer.. had je maar eerder aan de bel moeten trekken..
Zo te zien zijn het PE bekleedde buizen, welke gewoon tegen grondwater kunnen. Meestal pas boven de vloer wordt de isolatie afgewerkt met een krimpmanchet.

Dat ze warmte uitstralen is normaal. Water wat er doorheen gaat is vaak 70 graden (aanvoer).

Wel eens dat ik voor mezelf ook niet zoveel water in mijn kruipruimte zou willen hebben, alleen in sommige gebieden ontkom je er niet aan. Luchtvochtigheid in het algemeen in je kruipruimte is een non-issue, gezien iedere kruipruimte ontworpen is als natte ruimte. Goede afdichting van je luiken zou ik wel naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door virtualJac op 29-01-2024 10:35 ]

there's no tweak without the tweaker

Pagina: 1