Gratis certificaten zijn meestal niet heel waardevol.
En in de dev hoek zijn certificaten in het algemeen minder waardevol. Wel bieden partijen als Microsoft en Oracle wel het e.e.a. aan. Maar dan moet je ook bereid zijn om ze steeds te vernieuwen anders verliezen ze hun geldigheid.
Over verdienmodel gesproken
Als mijn werkgever het zou betalen prima, maar ik voel me met mijn eigen portemonnee wat minder gemotiveerd. Ik heb wel cursussen aan de Open Universiteit gedaan, maar die gaan qua stof ook over dingen die zich makkelijker laten vertalen naar een nieuwe situatie.
Kortom, je kunt iets leren over relationele databases of je kunt een SQL Server versie X cursus volgen. Totdat SQL Server versie Y of erger nog Z uitkomt. En een kwart van jouw kennis niet meer klopt. Terwijl de concepten van een relationele database tijdloos zijn. De implementaties verschillen, maar zolang je weet wat je wil, kom je er wel.
Daarom had ik ook weinig moeite met PostgreSQL implementeren op mijn werk. Ik wist precies wat ik wou en nodig had, Google ff de details bij elkaar en klaar. Wel met 20 jaar SQL Server ervaring.
De concepten zijn belangrijker dan de implementatiedetails.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.