Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10 21:33
Het lijkt me interessant om te kijken naar het behalen van bepaalde certificaten. Ik heb niet zo'n breed budget op het moment, maar ik vraag me dus af of er ook gratis certificaten beschikbaar zijn die waarde op een CV kunnen creëren. Dat er gratis certificaten zijn geloof ik wel. Ik heb ooit op het MBO een Aries certificaat behaald, maar dat gaat letterlijk over de basics van een computer. Ik ben voornamelijk op zoek naar certificaten die idealiter belangrijk kunnen zijn voor de infra en dev hoek.

Bedankt :P

Beste antwoord (via TheFrames op 28-01-2024 11:52)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gratis certificaten zijn meestal niet heel waardevol.

En in de dev hoek zijn certificaten in het algemeen minder waardevol. Wel bieden partijen als Microsoft en Oracle wel het e.e.a. aan. Maar dan moet je ook bereid zijn om ze steeds te vernieuwen anders verliezen ze hun geldigheid.

Over verdienmodel gesproken :P

Als mijn werkgever het zou betalen prima, maar ik voel me met mijn eigen portemonnee wat minder gemotiveerd. Ik heb wel cursussen aan de Open Universiteit gedaan, maar die gaan qua stof ook over dingen die zich makkelijker laten vertalen naar een nieuwe situatie.

Kortom, je kunt iets leren over relationele databases of je kunt een SQL Server versie X cursus volgen. Totdat SQL Server versie Y of erger nog Z uitkomt. En een kwart van jouw kennis niet meer klopt. Terwijl de concepten van een relationele database tijdloos zijn. De implementaties verschillen, maar zolang je weet wat je wil, kom je er wel.

Daarom had ik ook weinig moeite met PostgreSQL implementeren op mijn werk. Ik wist precies wat ik wou en nodig had, Google ff de details bij elkaar en klaar. Wel met 20 jaar SQL Server ervaring.

De concepten zijn belangrijker dan de implementatiedetails.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Niet per se in de hoek waar je zoekt, maar wel gratis en van een gerenommeerde instantie. Lesstof zit prima in elkaar.

Certified in Cybersecurity van ISC2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:46

sebasd

loopt op espresso

De meeste certificaten waar je echt iets aan hebt op een CV kosten geld voor een examen, dat is nou eenmaal het verdienmodel.

Hoeft niet per se de hoofdprijs te kosten, meestal tussen de 100 en 300 euro, maar ik snap dat dat alsnog veel geld kan zijn voor sommigen.

Misschien heb je iets aan deze lijst?

https://www.freecodecamp.org/news/free-certificates/

Van freeCodeCamp raad ik in ieder geval vaak deze aan, een basis C#, ontwikkeld samen met Microsoft: https://www.freecodecamp....ft-c-sharp-certification/

Het is nog steeds niet iets waar werkgevers echt naar op zoek zullen zijn, maar het is in ieder geval een begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nutanix Certificaten.

Meer info hier: https://next.nutanix.com/...rain-by-february-14-42481

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

En in de dev hoek zijn certificaten in het algemeen minder waardevol. Wel bieden partijen als Microsoft en Oracle wel het e.e.a. aan. Maar dan moet je ook bereid zijn om ze steeds te vernieuwen anders verliezen ze hun geldigheid.

Als mijn werkgever het zou betalen prima, maar ik voel me met mijn eigen portemonnee wat minder gemotiveerd. Ik heb wel cursussen aan de Open Universiteit gedaan, maar die gaan qua stof ook over dingen die zich makkelijker laten vertalen naar een nieuwe situatie.

Kortom, je kunt iets leren over relationele databases of je kunt een SQL Server versie X cursus volgen. Totdat SQL Server versie Y of erger nog Z uitkomt. En een kwart van jouw kennis niet meer klopt. Terwijl de concepten van een relationele database tijdloos zijn. De implementaties verschillen, maar zolang je weet wat je wil, kom je er wel.

Daarom had ik ook weinig moeite met PostgreSQL implementeren op mijn werk. Ik wist precies wat ik wou en nodig had, Google ff de details bij elkaar en klaar. Wel met 20 jaar SQL Server ervaring.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
Lethalis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:10:

Als een certificaat op den duur een paar honderd euro kost, dan heb ik het op zich er wel voor over. Ik ben vooral aan het kijken naar AZ-900. Ik wil graag de kant op van DevOps en me daar naar toewerken :P

Edit: Effe off-topic, maar deze vind ik op zich wel mooi: https://roadmap.sh/devops

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

TheFrames schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Als een certificaat op den duur een paar honderd euro kost, dan heb ik het op zich er wel voor over. Ik ben vooral aan het kijken naar AZ-900. Ik wil graag de kant op van DevOps en me daar naar toewerken :P
AZ-900 is €140,- ex btw. Dus die valt mee.
https://www.globalknowled...products/microsoft/az-900

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:42
Lethalis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:10:

Als je de Microsoft hoek in wil dan is AZ-900 een goed begin. Alle Microsoft examens kosten geld, maar je krijgt er wel extra punten mee tijdens je sollicitatie. Heb je de financiële middelen, zie het dan vooral als een investering en niet als een kostenpost.

Als je ooit van baan switcht, weeg dan ook mee wat de werkgever aan studiebudget aanbiedt. Dan haal je op de kosten van werkgever uiteindelijk AZ-400 (DevOps). :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zo, Global Knowledge pakt daar wel lekker wat marge op... Direct via Microsoft boeken, dan kost 'ie maar €99: https://learn.microsoft.c...tifications/exams/az-900/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
MDKorpel schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Zo, Global Knowledge pakt daar wel lekker wat marge op... Direct via Microsoft boeken, dan kost 'ie maar €99: https://learn.microsoft.c...tifications/exams/az-900/
Ik zie het inderdaad, maar ik vind het wel tof dat je wel gratis toegang tot de lesstof hebt. Examen is volgens mij alleen die 99 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:42
TheFrames schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Ik zie het inderdaad, maar ik vind het wel tof dat je wel gratis toegang tot de lesstof hebt. Examen is volgens mij alleen die 99 euro.
Ja klopt, je vindt modules terug gericht op AZ-900 bij Microsoft Learn. Daarnaast ook een soort test examen om je niveau in te schatten. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-10 18:57
MDKorpel schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Also voor de mensen die al in de IT werken, misschien heeft je werkgever wel de mogelijkheid om die dingen gratis te doen. Bij mijn opdrachtgever(overheid) kan je dat gewoon gratis aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

TheFrames schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Hetzelfde geld voor alle fundamentals certificaten op azure. Zo ben ik 3 jaar geleden begonnen, zo'n beetje alle -900 examens gehaald om aan nieuwe werkgevers duidelijk te maken wat m'n leervermogen is. En na m'n 1e gesprek voor een sollicitatie de DA-100 er achteraan for good measure.

Overigens verlopen die fundamentals certificaten ook niet dus de te beter 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Mijn ervaringen met de Microsoft certificaten is dat werkgevers graag willen dat medewerkers hebben/halen zodat ze silver/gold status kunnen krijgen en dus voordelen voor het bedrijf die daar aan vastzitten.

There's no place like 127.0.0.1

Pagina: 1