Lethalis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:19:
https://www.echtscheiding...nabestaandenpensioen.html
"Een nabestaandenpensioen op risicobasis keert alleen uit bij overlijden tijdens het huwelijk. Bij ontslag, pensioen en echtscheiding vervalt de aanspraak op dit pensioen op risicobasis."
Misschien? Maar ik zou het simpelweg aan de werkgever en verzekeraar vragen. Kan natuurlijk ook zijn dat er iets veranderd is aan jouw pensioen. We lezen niet vaak de kleine lettertjes.
Kortom, is er sprake van een bijzonder nabestaandenpensioen? Biedt de verzekeraar het überhaupt nog aan?
PS
Ik werk al ruim 20 jaar en mijn pensioen is al een paar keer versoberd. Van eindloon, naar middelloon, naar beschikbare premiestelsel (beleggen met de inleg brrr). Zou mij niks verbazen als het partnerpensioen dan ook andere voorwaarden heeft inmiddels.
Er zullen wel verschillende regelingen zijn, maar bij ons is het zo dat (ex)partners levenslang nabestaandepensioen krijgen mits ze niet hertrouwen of een geregistreerd samenlevingscontract hebben afgesloten.
Nabestaandenpensioen voor uw (ex-)partner wordt ook wel partnerpensioen genoemd. Uw (ex-)partner krijgt dit levenslang.
ABP NabestaandenPensioen voor uw ex-partner
Uw ex-partner ontvangt mogelijk nabestaandenpensioen als u overlijdt.
Was u getrouwd, had u een geregistreerd partnerschap of had u uw ex-partner aangemeld? Dan ontvangt uw ex-partner later mogelijk ABP NabestaandenPensioen. Of uw ex-partner pensioen krijgt en hoeveel, is afhankelijk van een aantal factoren. Bijvoorbeeld:
• Wanneer u getrouwd was en wanneer u gescheiden bent.
• Op welke leeftijd u overlijdt.
• Of u afspraken heeft gemaakt toen u de relatie beëindigde.
Voor meer informatie neem contact met ons op via 045 579 62 65. U kunt ons natuurlijk ook mailen óf stel uw vraag via de chat.
Wanneer krijgt uw ex-partner geen ABP NabestaandenPensioen?
De meest voorkomende redenen zijn:
• U woonde samen maar heeft dit niet aan ons doorgegeven.
• U heeft bij het beëindigen van de relatie officieel afgesproken dat uw ex-partner afziet van ABP NabestaandenPensioen en u heeft dit geregistreerd bij ABP.
• U bent na uw ontslag getrouwd én uw ontslag was voor 1 januari 1996.
• U heeft vóór en tijdens uw relatie geen pensioen opgebouwd.
• U heeft alleen tussen 1 juli 1999 en 1 januari 2018 pensioen opgebouwd en overlijdt voor uw 65ste.
Maar daar gaat mijn vraag eigenlijk niet over.
Kan ik concluderen uit de nieuwe gegevens dat mijn ex-partner is hertrouwd en daardoor het recht op mijn opgebouwde nabestaandenpensioen heeft 'verspeeld'?
Het gekke is, althans vind ik, dat mijn huidige partner dat opgebouwde stuk er nu bij krijgt. Of zie ik ze vliegen? Het gehele bedrag staat nu gereserveerd/genoemd voor mijn huidige partner bij ABP online.