Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 05:42
Mijn vraag is.

Huidige partner staat nu als enige vermeld als ontvanger van mijn nabestaandenpensioen bij het abp.

Is mijn ex-partner dan hertrouwd of zoiets? Vroeger stond hij er ook vermeld.

Zulke informatie is vertrouwelijk dus dat geeft geen enkele instantie vrij zo ver ik weet.

[ Voor 102% gewijzigd door Sunrise op 27-01-2024 17:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Bedankt voor de bijdrage maar daar kan ik die informatie niet vinden.

[ Voor 81% gewijzigd door Sunrise op 27-01-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
.

[ Voor 98% gewijzigd door Sunrise op 27-01-2024 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
https://www.echtscheiding...nabestaandenpensioen.html

"Een nabestaandenpensioen op risicobasis keert alleen uit bij overlijden tijdens het huwelijk. Bij ontslag, pensioen en echtscheiding vervalt de aanspraak op dit pensioen op risicobasis."

Misschien? Maar ik zou het simpelweg aan de werkgever en verzekeraar vragen. Kan natuurlijk ook zijn dat er iets veranderd is aan jouw pensioen. We lezen niet vaak de kleine lettertjes.

Kortom, is er sprake van een bijzonder nabestaandenpensioen? Biedt de verzekeraar het überhaupt nog aan?

PS
Ik werk al ruim 20 jaar en mijn pensioen is al een paar keer versoberd. Van eindloon, naar middelloon, naar beschikbare premiestelsel (beleggen met de inleg brrr). Zou mij niks verbazen als het partnerpensioen dan ook andere voorwaarden heeft inmiddels.

[ Voor 41% gewijzigd door Lethalis op 27-01-2024 18:34 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Lethalis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:19:
https://www.echtscheiding...nabestaandenpensioen.html

"Een nabestaandenpensioen op risicobasis keert alleen uit bij overlijden tijdens het huwelijk. Bij ontslag, pensioen en echtscheiding vervalt de aanspraak op dit pensioen op risicobasis."

Misschien? Maar ik zou het simpelweg aan de werkgever en verzekeraar vragen. Kan natuurlijk ook zijn dat er iets veranderd is aan jouw pensioen. We lezen niet vaak de kleine lettertjes.

Kortom, is er sprake van een bijzonder nabestaandenpensioen? Biedt de verzekeraar het überhaupt nog aan?

PS
Ik werk al ruim 20 jaar en mijn pensioen is al een paar keer versoberd. Van eindloon, naar middelloon, naar beschikbare premiestelsel (beleggen met de inleg brrr). Zou mij niks verbazen als het partnerpensioen dan ook andere voorwaarden heeft inmiddels.
Er zullen wel verschillende regelingen zijn, maar bij ons is het zo dat (ex)partners levenslang nabestaandepensioen krijgen mits ze niet hertrouwen of een geregistreerd samenlevingscontract hebben afgesloten.
Nabestaandenpensioen voor uw (ex-)partner wordt ook wel partnerpensioen genoemd. Uw (ex-)partner krijgt dit levenslang.
ABP NabestaandenPensioen voor uw ex-partner

Uw ex-partner ontvangt mogelijk nabestaandenpensioen als u overlijdt.
Was u getrouwd, had u een geregistreerd partnerschap of had u uw ex-partner aangemeld? Dan ontvangt uw ex-partner later mogelijk ABP NabestaandenPensioen. Of uw ex-partner pensioen krijgt en hoeveel, is afhankelijk van een aantal factoren. Bijvoorbeeld:
• Wanneer u getrouwd was en wanneer u gescheiden bent.
• Op welke leeftijd u overlijdt.
• Of u afspraken heeft gemaakt toen u de relatie beëindigde.

Voor meer informatie neem contact met ons op via 045 579 62 65. U kunt ons natuurlijk ook mailen óf stel uw vraag via de chat.
Wanneer krijgt uw ex-partner geen ABP NabestaandenPensioen?
De meest voorkomende redenen zijn:
• U woonde samen maar heeft dit niet aan ons doorgegeven.
• U heeft bij het beëindigen van de relatie officieel afgesproken dat uw ex-partner afziet van ABP NabestaandenPensioen en u heeft dit geregistreerd bij ABP.
• U bent na uw ontslag getrouwd én uw ontslag was voor 1 januari 1996.
• U heeft vóór en tijdens uw relatie geen pensioen opgebouwd.
• U heeft alleen tussen 1 juli 1999 en 1 januari 2018 pensioen opgebouwd en overlijdt voor uw 65ste.
Maar daar gaat mijn vraag eigenlijk niet over.

Kan ik concluderen uit de nieuwe gegevens dat mijn ex-partner is hertrouwd en daardoor het recht op mijn opgebouwde nabestaandenpensioen heeft 'verspeeld'?

Het gekke is, althans vind ik, dat mijn huidige partner dat opgebouwde stuk er nu bij krijgt. Of zie ik ze vliegen? Het gehele bedrag staat nu gereserveerd/genoemd voor mijn huidige partner bij ABP online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Sunrise schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Kan ik concluderen uit de nieuwe gegevens dat mijn ex-partner is hertrouwd en daardoor het recht op mijn opgebouwde nabestaandenpensioen heeft 'verspeeld'?

Het gekke is, althans vind ik, dat mijn huidige partner dat opgebouwde stuk er nu bij krijgt. Of zie ik ze vliegen? Het gehele bedrag staat nu gereserveerd/genoemd voor mijn huidige partner bij ABP online.
Je weet wel zeker dat jouw ex partner nog leeft? :X Gezien je ook niet weet of diegene is hertrouwd.

Ik zou het zelf prima vinden dat de huidige partner ipv de ex het krijgt, tenzij er kinderen bij zijn betrokken.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
Lethalis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Je weet wel zeker dat jouw ex partner nog leeft? :X Gezien je ook niet weet of diegene is hertrouwd.

Ik zou het zelf prima vinden dat de huidige partner ipv de ex het krijgt, tenzij er kinderen bij zijn betrokken.
Ja die leeft nog. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
Sunrise schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:10:
Mijn vraag is.

Huidige partner staat nu als enige vermeld als ontvanger van mijn nabestaandenpensioen bij het abp.

Is mijn ex-partner dan hertrouwd of zoiets? Vroeger stond hij er ook vermeld.

Zulke informatie is vertrouwelijk dus dat geeft geen enkele instantie vrij zo ver ik weet.
Welke informatie is vertrouwelijk? Bedoel je huwelijk of een geregistreerd partnerschap? Dan nee, de pensioen organisaties verkrijgen deze informatie geautomatiseerd.

Zie in het geval van ABP:
Als u trouwt én in Nederland woont, hoeft u niets te regelen
Uw partner is dan automatisch aangemeld voor nabestaandenpensioen. En uw partner krijgt recht op een deel van uw ouderdomspensioen. Ook als u later uit elkaar gaat.
https://www.abp.nl/uw-sit...-prive/trouwen-samenwonen

De ex-partner kan ook afzien van het nabestaandenpensioen, zie:
https://www.abp.nl/uw-sit...-van-nabestaandenpensioen
U bent gescheiden voor 1-1-1996
Het nabestaandenpensioen gaat naar uw huidige of toekomstige partner. Behalve als u nog een ex-partner heeft. Dan gaat het nabestaandenpensioen naar hem of haar. Om nabestaandenpensioen te krijgen moet uw partner wel bekend zijn bij ABP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
Sunrise schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Er zullen wel verschillende regelingen zijn, maar bij ons is het zo dat (ex)partners levenslang nabestaandepensioen krijgen mits ze niet hertrouwen of een geregistreerd samenlevingscontract hebben afgesloten.
Dat verbaast mij. Ik dacht dat het bij het abp niet zo was dat het bijzonder partnerpensioen vervalt bij hertrouwen.
Ik zou hier toch even contact over opnemen met abp. Zij kunnen je uiteraard niet zeggen of je ex hertrouwd is, maar ze kunnen wel aangeven of in die situatie het bijzonder partnerpensioen weer naar je huidige partner gaat. En of het bedrag op het pensioenoverzicht juist is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunrise
Ik zal maandag contact opnemen. Vragen of hetgeen wat ik zie klopt, dat mijn huidige partner het gehele bedrag gaat ontvangen, dan heb ik mijn antwoord al.

Ik heb wel gelezen dat het deel inderdaad naar de huidige partner gaat als de ex-partner afziet van het nabestaandenpensioen.

Bedankt voor de hulp en ik zal nog even van mij laten horen hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
De ex-partners worden niet meer vermeld, nieuwe wetgeving misschien. Maar het geld wat ik zag staan voor mijn huidige partner klopt wel volgens de helpdesk, veel hoger dan dat ik logisch acht. En er staat netto bij. Ik denk nog steeds dat het bedrag verdeeld moet worden. Afijn ik zal het nooit meemaken.

Gezien wij in het buitenland wonen betalen we geen sociale premies, scheelt een hoop, dus eenmaal in weer in Nederland wonend hou je minder over.
Pagina: 1