Advies na glas in voortuin

Pagina: 1
Acties:

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-12 15:09
Eerst even de achtergrond. Wij hebben afgelopen zomer onze tuin voor en achter grondig gerenoveerd. Onder andere in de voortuin is een trampoline voor de kinderen aangelegd. De voortuin grenst aan een parkeerplek, dan een kleine verhoging, heg, halve meter gras en dan de trampoline.

Vorige week week is er een hoop glas vervangen bij ons door een aannemer. Het verwijderde glas is op dezelfde bok gezet als waarop het nieuwe glas geleverd was, direct voor onze voortuin. Kennelijk is dat oude glas niet vastgezet, want tijdens de storm van afgelopen week is dat 's nachts omgewaaid en deels onze voortuin in gevallen. Doordat we een laag stenen muurtje hebben als begrenzing is al dat glas gebarsten. De volgende ochtend de aannemer gebeld en die is het gelijk komen opruimen.

De heg lijkt het redelijk overleefd te hebben onder die paar honderd kilo glas, dus in eerste instantie was ik best tevreden. Ze gaven ook aan dat ze hun best hadden gedaan om glasscherven te verwijderen uit de aarde onder de heg.

Maar bij nadere bestudering liggen er onder de heg, in het gras en op de trampoline overal (hele) kleine glassplinters. En nu we de tuin juist gerenoveerd hebben met het doel dat onze kinderen op hun blote voeten rond kunnen lopen (hebben we onze kinderen verplicht op de trampoline) vind ik dat geen acceptabele situatie.

Het liefst zou ik het stuk heg waar het glas heeft gelegen uit laten graven en met schone aarde opnieuw laten planten, en ook het betreffende stuk gras laten vervangen door nieuwe zoden om weer de zekerheid te hebben dat er van de zomer geen glas in voeten terecht komt.

Ik ga maandag met de aannemer overleggen, maar hoor graag andere perspectieven of ik hierin overdrijf of dat ik op het goede spoor zit.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:41
Inpaktape werkt goed om glassplinters van trampo af te krijgen anders blijft veel tussen de spleetjes zitten).

Vwb grond: al het glas eruit filteren is niet te doen. Dus Of afgraven of heel lang karwei.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:55
Ik zou de heg laten staan, dat deel van de graszoden vervangen en kinderen eerste zomer niet op blote voeten laten rondrennen, maar bij ingang trampoline schoenen uit. Met een voortuin waar meer in kan belanden zonder dat je het weet, is dat misschien sowieso een betere optie?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bovenste laag met de bouwstofzuiger opzuigen?

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48
Sethro schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:16:
Bovenste laag met de bouwstofzuiger opzuigen?
Ik heb ongeveer het zelfde gehad toen het veiligheidsglas van de broeikas kapot gesprongen was. Eerst het gras gemaaid (de grotere stukken zaten al in de opvangbak) en daarna met de bouwstofzuiger alles schoon gezogen.

Heb voor dit voor de zekerheid nog een keer herhaalt nadat ik er nog een keer met een bezem overgegaan ben.

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-12 11:27
Malfunctions schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:00:

Het liefst zou ik het stuk heg waar het glas heeft gelegen uit laten graven en met schone aarde opnieuw laten planten, en ook het betreffende stuk gras laten vervangen door nieuwe zoden om weer de zekerheid te hebben dat er van de zomer geen glas in voeten terecht komt.
Ik denk het beeld dat ik nu heb op basis van deze tekst geen recht doet aan de daadwerkelijke situatie. En dat het qua omvang meer indruk heeft gegeven dan ook nu denk. Maar de gequote tekst vind ik vrij excessief. Er is vast een middenweg te bedenken. Bijvoorbeeld met een bouwstofzuiger of bladblazer (zuigstand denk ik dan) het gebied aanpakken. Dat mag de aannemer dan doen. En voor mijn gemoedsrust zou ik dan nog een keer op mijn knieën er doorheen gaan.

Je gevoel uitspreken leidt vast tot begrip, dus wie weet dat waar uit komt :)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:14
Het glas ligt op de aarde, dus om het diep uit te graven heeft geen zin.

Als je een schep pakt en de bovenste 3cm aarde eraf schept en weggooit heb je al het glas wel te pakken.

Bij het gras kan je goed stofzuigen met een bouwzuiger, en dan vers gazongrond invegen.

De trampoline ook afzuigen met de bouwzuiger.
Moet helemaal goed komen op die manier.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-12 23:29

DukeBox

loves wheat smoothies

Malfunctions schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:00:
Ik ga maandag met de aannemer overleggen, maar hoor graag andere perspectieven of ik hierin overdrijf of dat ik op het goede spoor zit.
Als je het normaal brengt vind ik het niet overdrijven, zeker gezien je overduidelijk je voortuin als plek voor de kinderen hebt ingericht. De bovenste laag afgraven en/of afzuigen, zou ik ook doen. Ik zou alleen een professionele bladzuiger gebruiken i.p.v. een bouwstofzuiger, die heeft wat meer kracht en grotere intake.
Zoals https://www.verhagenleiden.nl/bladzuiger-verhagen-11-pk, zoiets zal vast wel ergens te huur zijn of jouw aannemer kent misschien wel een adresje.

offtopic:
Mocht je ooit molshopen krijgen in je tuin, stamp die niet plat maar kijk wat voor troep ze allemaal uit je aarde halen. Ik heb ze af en toe in de zomer en het verbaast mij iedere keer weer wat er aan glasscherven e.d. door die mollen uit de aarde gehaald wordt, dat geeft al aan dat bij de bouw (30 jaar geleden) er aarde met een hoop troep is gedumpt.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 29-01-2024 10:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Malfunctions
Dank allen voor de suggesties. Een bouwstofzuiger/bladzuiger gebruiken had ik nooit zelf verzonnen, dus dat ga ik als idee voorleggen aan de aannemer.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:05
Ik was zelf ook zoiets van plan met een bladzuiger, maar dan voor veiligheidsglas.
Was een beetje huiverig om daar een gehuurd apparaat voor te gebruiken, ivm evt. schade.

Dus ben benieuwd welke apparaat het geworden is en hoe het voor jou afloopt.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-12 15:03
Ik zou eerst contact zoeken met de aannemer: door zijn dt-fout voldoet de grond niet aan het beoogde doel. Je kinderen kunnen er niet risicovrij lopen. Geef hem de kans het goed op te lossen. De suggestie van een puttenzuiger vind ik een goede. Heb helaas eenzelfde incident gehad met veiligheidsglas, na 7 jaar vind ik nog steeds glad tussen het grind.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:14
Een goede bouwstofzuiger zuigt prima.
Juist omdat de motor NA de opvangbak komt werkt het beter.

Een bladzuiger kan vrij slecht overweg met aarde.
Het hele huis van het schoepenrad/propeller komt vol te zitten.
Ook is de zuigkracht als je hem wat verder van de grond houd te laag om glas op te pakken.
(Steentjes pakken ze ook nauwelijks op)

Met de bouwstofzuiger, kan je met het mondstuk gewoon vierkantje voor vierkantje keurig uitzuigen.
Verdeel je de zone in kleinere stukjes en dat werk je 1 voor 1 af.

Bovenstaande komt uit ervaring nadat de tafel om ging met glazen erop in de zomer.
Veel glas van het terras en het gras moeten halen.

• Malfunctions
Ik heb contact met de aannemer gehad, hij gaat begin volgende weke nog een goede opruimpoging doen, en daarna hoop ik dat het voor zover mogelijk in orde is.

Verwijderd

Even los van dit voorvalletje.... Misschien heb ik een verkeerd beeld bij de situatie. Maar hoe realistisch is het om te verwachten dat er "in het normale leven" helemaal nooit iets in je voortuin terecht gaat komen?

Mag je eigenlijk gewoon een trampoline (met zo'n net) in je voortuin plaatsen? Ik heb het in onze vorige buurt weleens gezien, maar dat was in een relatief klein voortuintje bij een tussenwoning. Voortuin stond in 1 klap ongeveer vol met die trampoline. :) Maar daar kwam wel e.e.a. aan commentaar op, omdat die trampoline ook wel aantrekkkelijk was voor andere kinderen natuurlijk. Maar daar was vooral "moeder de vrouw" het niet mee eens. Dus mensen hadden last van de eigen kinderen die "de rust in de straat" verstoorden en gezeur van kinderen die om de haverklap uit de voortuin gejaagd werden door "de heks". En dan mag "de heks" formeel wel gelijk hebben.... op den duur krijgen mensen meer last van "de heks" dan van kinderen die illegaal even springen op de trampoline.

Wij gaan dit voorjaar ook een trampoline plaatsen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit in de voortuin geen optie zou zijn. Daarom zijn we bij onze plannen eigenlijk altijd uit gegaan van achtertuin/zijtuin.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2024 10:22 ]

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Malfunctions schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:59:
Ik heb contact met de aannemer gehad, hij gaat begin volgende weke nog een goede opruimpoging doen, en daarna hoop ik dat het voor zover mogelijk in orde is.
Fijn dat je aannemer je situatie begrijpt en dit oplost. Dat scheelt de helft van de kopzorgen al!

• Malfunctions
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSbEfzTKM0Icfx2KdqLM4uwWH7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/blUXWaBB9bsS3jdq5Iy8qmTg.png?f=user_large

@Verwijderd een amateur paint plaatje ter illustratie. De rode ster is het gedeelte waar glas ligt. De glasbok staat op de parkeerstrook direct grenzend aan de tuin.

Wij wonen in een rustige straat die zeer kindvriendelijk is. Het is (nog) niet aangewezen als woonerf, maar dat willen we bij een volgende herinrichting wel voor elkaar krijgen. Er is iig nauwelijks sprake van doorgaand verkeer. Er wonen heel veel kinderen in onze straat, en dit is trampoline nummer zoveel in voor- of achtertuin, dus geluid van kinderen is hier een fact of life. Scheelt dat het 80% gezinnen met jonge kinderen zijn, dus er zal niet snel geklaagd worden. Die van ons is overigens ingegraven.

Verwijderd

Malfunctions schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:00:
[Afbeelding]

@Verwijderd een amateur paint plaatje ter illustratie. De rode ster is het gedeelte waar glas ligt. De glasbok staat op de parkeerstrook direct grenzend aan de tuin.

Wij wonen in een rustige straat die zeer kindvriendelijk is. Het is (nog) niet aangewezen als woonerf, maar dat willen we bij een volgende herinrichting wel voor elkaar krijgen. Er is iig nauwelijks sprake van doorgaand verkeer. Er wonen heel veel kinderen in onze straat, en dit is trampoline nummer zoveel in voor- of achtertuin, dus geluid van kinderen is hier een fact of life. Scheelt dat het 80% gezinnen met jonge kinderen zijn, dus er zal niet snel geklaagd worden. Die van ons is overigens ingegraven.
Of ze er een woonerf van willen maken.... dan zul je er diep in moeten zitten bij de gemeente. Ik had begrepen dat "ze" momenteel eigenlijk steeds vaker van woonerven af willen om alles "eenduidig" te krijgen. Ik heb de laatste jaren meer woonerven zien verdwijnen dan erbij zien komen.

Het commentaar in onze vorige woonplaats was meer:
- "Die trampoline daar in de voortuin trekt veel buurtkinderen en sindsdien is de stoep daar eigenlijk bijna altijd geblokkeerd met kinderfietsen en skelters."
- "Ik heb meer last van haar geschreeuw tegen vreemde kinderen op de trampoline, dan van de trampoline zelf". (Vrouw des huizes was nogal "territoriaal ingesteld" en viel alles aan wat zich op haar grond begaf.) :)
- "Die trampoline daar in de tuin is echt geen gezicht. Ongelofelijk dat je het aanzicht van de straat zo mag aantasten." (Die van hun was niet ingegraven, dus echt een lelijk hoog ding met een hoog net eromheen.)

Daarom ben ik nu dus een beetje huiverig voor in de voortuin of wat verder naar voren in de zijtuin. Geen zin in gezeik als ik ergens net een trampoline ingegraven en verankerd heb.

Voor je zand zou je trouwens wel een zeef kunnen maken/kopen. Dan schep je gewoon het bovenste laagje eraf, door de zeef en dan zou je in principe wel weer redelijk goed moeten zitten. "Nieuw zand" (vind ik overigens een wat aparte term, maar ik hoor ' m vaker) is vaak wel redelijk schoon, maar ook daar zit soms gewoon "iets" in. Ik heb bij onze vorige woning een wat vervuild toplaagje zwart zand afgevoerd en toen iets opgehoogd met "nieuw zand" voor ik gras ging leggen. Ook in dat nieuwe zand kwam ik gewoon hier en daar weleens wat "fijne troep" tegen. Heel veel was het niet, maar het was niet "100% schoon".

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2024 12:57 ]

Pagina: 1